Vad är Sveriges Radios VD Cilla Benkös förklaring? Vi vet ju redan om den uppenbara aktivismen kring vad som sparas på – nyheter istället för reality shows – och hur olika journalister hanteras, exempelvis @arndtzen respektive @ceciliauddenm. https://www.svd.se/a/d4RRBo/sr-gor-sig-sjalv-till-ett-vansternaste
Visa på X →Sök
M: Fler ska få köpa loss sina hyresrätter | Sveriges Radio https://www.sverigesradio.se/artikel/m-fler-ska-fa-kopa-loss-sina-hyresratter
Visa på X →Jag förstår verkligen att man lämnar @Byggnads när man ratar svenska jobb och blir en megafon för Sveriges mest arbetarfientliga parti . @miljopartiet .


https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8p9L3w/analys-centerpartiet-narmar-sig-socialdemokraterna C har en och bara en princip kvar: Att dom inte gillar SD. Varför någon ska rösta på dem istället för S, V eller MP är oklart. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: C är Sveriges mest meningslösa parti.
Visa på X →Samer (samt bussar, lantbruk och egen tröja) – vilken vecka! Det märks att valtemperaturen stiger. Så känns det nästan varje dag dessa tider, så ni kommer att få höra det fler gånger framöver. Sverigedemokraterna har länge drivit frågan om att reformera den så kallade rennäringslagen, vilken vi menar lägger en våt filt över den norra halvan av Sverige. Det gäller möjligheterna för alla svenskar att uppleva naturen, jakten och fisket i norra Sverige, men också förutsättningarna för satsningar inom viktiga näringar för Sveriges framtida ekonomi och tillväxt, såsom skogsbruk, gruvdrift och infrastruktur. Det finns dock ingen motsättning mellan att å ena sidan vara kritisk till rennäringslagen och att å andra sidan se samerna och deras kultur och språk, som en omistlig och skyddsvärd del av vårt land. Inte minst eftersom en mycket liten minoritet av svenska samer ens äger renar, och ytterligare en bråkdel av dessa har renskötsel som huvudsyssla. Det var en av anledningarna till att jag tidigare i veckan bjöd in till en paneldiskussion om samisk kultur och språk. Det blev en mycket intressant tillställning för min del och jag tror att både publik och paneldeltagare upplevde detsamma. Andra saker som har hänt i veckan är att jag tillsammans partiledarna i regeringen presenterade vår satsning på halverat pris för kollektivtrafiken i hela Sverige och att jag igår lanserade Sverigedemokraternas satsningar för ett starkt svenskt lantbruk. (Se gärna separata inlägg om dessa politiska satsningar för mer detaljer.) Som grädde på moset fick jag för första gången se den Sverigetröja som partiets kommunikationsavdelning har jobbat med. Kul! Den är väldigt snygg och jag kan skvallra om att den innehåller en massa små överraskningar som inte syns på just den här bilden. Jag önskar alla följare och sympatisörer en riktigt trevlig fortsatt helg!




Lägg ner Arbetsförmedlingen i dess nuvarande form, skriver Lars Beckman (M). Sveriges sämsta myndighet – Gefle Dagblad https://www.gd.se/sveriges-samsta-myndighet/
Visa på X →Arbetsförmedlingen borde läggas ned i nuvarande form och sedan får man i samarbete med arbetsmarknadens parter hitta en ny form för matchningen. Det här fungerar bevisligen inte. https://www.gd.se/sveriges-samsta-myndighet/
Visa på X →Sveriges sämsta myndighet – Gefle Dagblad #svpol https://www.gd.se/sveriges-samsta-myndighet/
Visa på X →Idag på Veterandagen hedrar vi alla dem som tjänstgjort för fred, frihet och säkerhet runt om i världen. Era insatser har gjort skillnad för människor långt bortom Sveriges gränser och påminner oss om att fred och frihet aldrig kan tas för givna. Tack för ert ansvar, ert mod och era uppoffringar. Sverige är stolt över er 🇸🇪

Centerpartiets besked är välkommet. Det öppnar för bredare samtal om bostadspolitiken. Sverige behöver en konstruktiv bostadskommission som samlar bransch intressenter och partierna kring fler bostäder och rimliga hyror. https://www.sverigesradio.se/artikel/centerpartiet-slapper-kravet-pa-marknadshyror
Visa på X →Hur lång tid ska det ta för ministrarna att förstå det olämpliga i att äga enskilda aktier? Och om man ändå tvunget ska göra det, så måste man ha stenkoll på regeringsärendena så att man kan anmäla jäv. Otrolig slapphet. https://www.sverigesradio.se/artikel/ministern-pudlade-gjorde-samma-fel-igen
Visa på X →Kristersson, hans ministrar och statssekreterare verkar ha väldigt svårt att skilja på sina egna intressen och Sveriges. https://www.sverigesradio.se/artikel/ministern-pudlade-gjorde-samma-fel-igen
Visa på X →-> Verkligheten förändras, och vi måste alla förändras med den. Rysslands krig mot Ukraina har pågått i många år nu, Sveriges stöd kommer fortsätta så länge det behövs. Vi önskar alla ett snabbt slut på attacker, invasion och ockupation, och en rättvis fred på Ukrainas villkor.
Visa på X →Idag presenterades det 22:e stödpaketet till Ukraina. Steg för steg har Sveriges stöd ökat, och nu beslutar Sverige att skicka JAS Gripen till Ukraina. Stridsflyg är vårt mest kraftfulla vapen, och det är ingen hemlighet att JAS Gripen är gjord för just försvar mot Ryssland. ->


Bra intervju om Sveriges negativa CO2-utsläpp och IPCC:s justerade vetenskapliga analys! Inget du hörn i SVT eller SR!
Visa på X →Ett otroligt omoget och olämpligt inlägg från en minister av Sveriges regering! Att kräva underordnad av folk som inte tycker som en själv kan vänstern syssla med, inte en högerregering! För övrigt har Agnes Wold rätt i sak! Sånt här dårskap gör ju att man hoppas mer på nedgång än tillväxt för L.
Visa på X →Lunchseminarium om Sveriges livsmedelsberedskap


M:s löfte inför valet – siktar på fler skjutbanor | Sveriges Radio https://www.sverigesradio.se/artikel/ms-lofte-infor-valet-siktar-pa-fler-skjutbanor
Visa på X →Igår hade jag min sista debatt i riksdagen, och det ligger mig varmt om hjärtat att det handlade om Sveriges civila och humanitära stöd till Ukraina. Går att leta upp på http://www.riksdagen.se Och i veckan träffade vi i svensk-ukrainska vänskapsnätverket i riksdagen Ukrainas ambassadör. En nära och tät dialog med lyhördhet för Ukrainas behov. När jag så småningom summerar 4 år i utrikesutskottet kommer Ukraina och den relation Sverige fått med landet vara det som gett störst avtryck jämte Sveriges inträde i Nato 🇸🇪💙💛🇺🇦




Sveriges Radio hamnar snett om bidragstak | Paulina Neuding | SvD Ledare https://www.svd.se/a/xrO5PX/sveriges-radio-hamnar-snett-om-bidragstak
Visa på X →Dambergs kritik mot Svantesson om slöseriet: ”Det är lite magstarkt att den finansminister som satt sprätt på Sveriges pengar nu säger att det är andra som ska dra ner” https://www.expressen.se/nyheter/politik/damberg-om-sloseriforslaget-magstarkt/
Visa på X →När jägare, sportskyttar och försvaret behöver öva ska det finnas platser att göra det på – i hela landet. I Sverige har tillgången på funktionella skjutbanor minskat under lång tid och skytteföreningar har fått det allt svårare att bedriva skjutbaneverksamhet. Strängare regler, bristande ekonomi och hård konkurrens mellan försvarsaktörer gör det svårare för skötsamma människor att träna på Sveriges skjutbanor. Det är både orättvist och orimligt i de allvarliga tider vi lever i. Moderaterna vill därför: 👉 Säkra och möjliggöra fler skjutbanor i hela landet 👉 Se över om kommuner borde erbjuda en alternativ plats vid avvecklingar av befintliga skjutbanor 👉 Öka möjligheten att bygga skjutbanor nära och inom större städer 👉 Underlätta träning i skjutskicklighet och säker vapenhantering


@edvinalam @FFurtenbach Eller också är det enklare än så t o m. Väldigt många kvinnor vill inte att fascister ska vara största parti i Sveriges regering fr o m i höst. Det har sällan gynnat kvinnor.
Visa på X →Att öppna upp för att SD ska ta över tunga ministerposter (finans, utrikes, försvar, justitie), som M och L nu gjort, måste vara ett av historiens största misstag i en valrörelse. ”Nya siffror: Oppositionens övertag blir allt större” https://www.sverigesradio.se/artikel/nya-siffror-oppositionens-overtag-blir-allt-storre
Visa på X →En mycket positiv nyhet. Vi pratar för lite om föräldraansvar. https://www.sverigesradio.se/artikel/skjutningar-i-jarva-har-minskat-markant-polisens-forklaring
Visa på X →