Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Från dagens presskonferens: Kristdemokraternas förslag att avveckla flyttskatten ger fler chansen att förverkliga sina bostadsdrömmar.

Visa på X

@ArinKarapet Absolut. Mitt förslag är att detta nu är den fortsatta ordningen. Det är ni som vill ha igenom era propositioner, inte vi.

Visa på X

@adamdanieli Vi kan lugnt sätta oss ned och titta på resten av mandatperioden. Det är regeringen som t ex har x antal förslag på Krim och migrationsområdet som nu riskerar falla. Jag är väldigt nöjd med det.

Visa på X

@BangkokInvestor @ElsaWidding Antagligen om ett par veckor. Det finns en stor risk att hon sänker förslaget.

Visa på X

Komiskt att Kristersson säger att målet ska vara att bli helt fossiloberoende med tanke på att de stivt röstat emot det förslaget och bara vill ha mål för elsystemet. 🤷‍♂️

Visa på X

Det finns en anledning till att partierna förhandlar fram arbetsordningar för arbetet i parlamentariska församlingar. Nu blir det lite krångligare för regeringen att säkra att deras förslag går igenom olika riksdagen. En klassisk skjuta sig själv i foten.

Visa på X

Replikskifte mellan mig och Vänsterpartiets Tony Haddou från mars, där jag ställer sakliga frågor om hur Vänsterpartiet kan förespråka en liberal arbetskraftsinvandring och samtidigt ha förslag om myndighetsbaserad arbetsmarknadsprövning och vara emot lönedumpning. Det är helt motsatta ståndpunkter. Tror ni att jag fick något svar?

Visa på X

Hittepå. L har tvärtom sagt nej till vårt budgetförslag om 3000 fler lärare i skolan. Tvingat fram nedskärningar i skolan. Inte stoppat överkompensationen till friskolor. Och inte heller lagt förslag om max antal barn per lärare.

Visa på X

@SMohamsson @davlin82 Ni har inte avskaffat överkompensationen till friskolor. Sagt nej till vårt förslag om 3000 fler lärare i skolan. Tvingat fram nedskärningar i skolan. Och inte heller lagt förslag om max antal barn per lärare.

Visa på X

Eh?! L har tvingat skolan att spara i fyra år. Inte avskaffat överkompensationen till friskolor. Sagt nej till våra förslag om 3000 fler lärare och inte heller infört några maxtak för antal elever per lärare. Man förstår att L inte går hem hos väljarna.

Visa på X

Aftonbladet skriver: ”En annan fråga som kan påverkas är den om kärnkraft, som röstas om på onsdag nästa vecka. Oppositionen har reserverat sig mot ett förslag från Tidöpartierna, bland annat Miljöpartiet, som är kraftigt emot en utbyggnad. Även i den frågan säger Elsa Widding till SVT att hon inte vet om hon kommer att rösta som sitt tidigare parti, Sverigedemokraterna.” Jag har inte pratat med Aftonbladet men detta stämmer ej. Vad gäller energipolitik och kärnkraft kommer jag givetvis att rösta med Tidö. På en fråga från Di om att sätta 13 åringar i fängelse var mitt svar att jag inte har satt mig in i den frågan. Någon ytterligare fråga har ej diskuterats. Mycket storm i vattenglaset idag trots att jag röstade med Tidö igår om en striktare migrationspolitik. Bara på en punkt av åtta röstade jag med oppositionen och det gällde tillämpningen av övergångsregler som är högst relevanta. Bra att det nu blir en ordentlig diskussion om demokratin i riksdagen och vad som ska gälla framöver.

Visa på X

Aldrig varit med om en så svår ledamot att jobba med och som man aldrig kunde lita på skulle dyka upp. En gång lämnade hon återbud till utskottet samma morgon för att katten Sigge fångat en fågel. Hon fick i uppdrag att utveckla partiets energipolitik inför valet. Kom inte på ett enda förslag vi inte redan drev. Roger var kompetent för en del år sedan. Händer saker på ålderns höst.

Visa på X

Hirvonen: ”– Nej, vi har inte gjort någon deal. Jag har pratat med många vildar och visste innan omröstningen att Elsa Widding med all sannolikhet skulle stödja vårt förslag.” Det här stämmer ju inte med vad Widding säger i samma artikel. Och hur kunde ETC ha koll på det hela?

Visa på X

Jag noterar helt sanslösa reaktioner efter gårdagens votering i riksdagen. Sossarna och övriga oppositionen hävdar "kupp" och "fusk". Det är förvisso både väntat och en del i spelet, men samtidigt bör man vara lite försiktig med hur man väljer orden. Det finns inget perfekt sätt att hantera en situation som den igår. Låt oss vara klara över det. Låt oss också vara klara över att omröstningar i riksdagen ska spegla valresultatet. Det måste vara den rimliga utgångspunkten, och det är också skälet till att vi har ett kvittningssystem som kompenserar för sjukdom, tjänsteresor och så vidare. I de allra flesta fall fungerar detta utan problem, men det har funnits tillfällen då det uppstått falska majoriteter, exempelvis till följd av att någon ledamot tryckt fel. Eller, som igår, att oppositionen utnyttjar partilösa vildar för att kapa systemet och fälla regeringens förslag. Är det då rimligt att tala om "fusk" och "kupp" när regeringssidan väljer att kompensera i bänkarna för att hedra valresultatet? I så fall är det naturligtvis lika rimligt att kasta samma beskyllningar på dem som väljer att göra upp med de partilösa vildarna för att nå en falsk majoritet. Jag väljer dock att helt avstå från sådana beskyllningar. När demokratin kapas av hämndlystna och ansvarslösa individer utan respekt för konsekvenserna, så måste vi agera på det ena eller det andra sättet. Om vi gjort annorlunda, så hade uppemot 100 000 utlänningar fått svenskt medborgarskap utifrån de gamla, pinsamt låga kraven. Det vore betydligt värre än lite buller från dem som vill tillbaka till kaoset som rådde före maktskiftet.

Visa på X

Exakt HUR kunde ETC "veta" att regeringens förslag om medborgarskap skulle falla innan omröstningen? Nu gjorde den inte det, men ändå.

Visa på X

Förslaget har gått genom Regeringskansliets granskning inklusive grundlagsenhetens godkännande. Lagrådet säger inte att förslaget strider mot högre rätt, så som @ElsaWidding verkar tro, utan rekommenderar övergångsbestämmelser av till synes rent politiska skäl. Inget fel med det iof men inte heller något du som lagstiftare måste förhålla dig till. Du borde sparka juristerna som gjort den här bedömningen.

Visa på X

@Katja_Nyberg Vet inte vad det är för felaktigheter som sprids. Du röstade emot förslaget, det är förvisso ingen felaktighet.

Visa på X

Det här stämmer inte. Jag röstade för samtliga förslag som skärper kraven för svenskt medborgarskap – språk, egen försörjning och vandelskrav. Det jag röstade emot var hur övergångsreglerna hanterades, alltså hur de nya kraven ska tillämpas på redan pågående ärenden. Att påstå att jag röstade mot skärpta krav är därför felaktigt.

Visa på X

@magnussonemma76 Ja men denna gång hade de inte det. Förslaget är så upp åt väggarna att två lämnade hur det var upplagt. Men SD bröt alla regler. Alla sitter på eget mandat. SD går inte att lita på. Punkt.

Visa på X

Nu går vi fram med förslag om att tvinga företagen bakom sociala medier-plattformarna till att ta bort gängens mordannonser. Om företagen inte tar bort mordannonserna väntar dyra sanktionsavgifter som kan uppgå till miljardbelopp. Lagen planeras träda ikraft den 15 juli.

Visa på X

Replikskifte mellan mig och Annika Hirvonen från mars, när vi debatterade det nya lönekravet för arbetskraftsinvandrare från tredjeland. I början av mandatperioden låg försörjningskravet för arbetskraftsinvandrare på 13 000 kronor. Från och med den 1 juni kommer lönekravet att ligga på 90 procent av medianlönen, vilket är ungefär 33 000 kronor. Det är nästan en tredubbling under en mandatperiod av den inkomst en arbetskraftsinvandrare ska ha för att få arbeta i Sverige, om personen invandrar från ett land utanför EU och EES. Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/nya-regler-for-arbetskraftsinvandring_hd01sfu12/

Visa på X

@PolisOrten Mycket relevant fråga. Socialdemokraterna pratar både om ”punktmarkering” och ”maffialag”, men dessa förslag har inte konkretiserats. Journalister borde följa upp detta.

Visa på X

MORGONGÄNGET ☕️☀️ Medverkade med Tobias Andersson (SD) i Riks program Morgongänget för att diskutera: 🔴🟢 Vänsterkaoset 🏳️‍⚧️ Riva upp könstillhörighetslagen 🦌 KD:s förslag om rennäringen Länk till hela programmet! ⬇️

Visa på X

Nu har riksdagen klubbat vårt förslag om att sänka skatten på drivmedel. I tuffa ekonomiska tider står vi på vanligt folks sida. Det ska inte kosta skjortan att tanka bilen.

Visa på X