Särskilt slugt är det väl inte? Det gör nog varken från eller till i kampen om väljarna i det här valet. I förlängningen tror jag att den som hela tiden går till val på taktik inte kommer uppfattas som särskilt genuin. Även ett maktparti behöver välja sina tillfällen annars blir det genomskinligt. S vill inte samla oppositionen innan valet ”för att vi har ett flerpartisystem”, inte ge besked i några enstaka frågor som vi som inte regerar nu kan gå ihop om. Men utspelen om vad man vill göra upp om med nu sittande regering har varit desto fler. Det kan nog uppfattas som rätt märkligt för väljarna. En bred skatteöversyn och en energiöverenskommelse är vi fler som föreslagit. Men eftersom politik inte längre verkar avgöras av sakinnehållet så finns det inget att vinna för Tidö. Dom vill inte döda konflikten tex om migration och kriminalitet, eftersom där tycker väljarna att Tidö har nåt att komma med. Inte heller efter valet eftersom det är kring sådant frågor dom vill kunna opponera. Att vi inte fick nån energiöverenskommelse var det heller inte sakinnehållet som avgjorde, högern (utom Ebba) ville ha kvar kulturkriget om kraftslag i valrörelsen. En skatteöversyn hade varit behövligt men ingen tror väl att Tidö-partisterna är beredda att höja nån skatt alls för välbeställda? Sist Tidö fick vara med och förhandla migrationen drev dom igenom politik och hoppade sedan av för att ta ännu fler steg än i överenskommelsen. S vet förstås det här men hoppas att väljarna ska tro på att breda överenskommelser är möjliga och att eventuella marginalväljare som ogillar övriga rödgrönas politik på områdena ska känna sig lugnade. Vi rödgröna har ett starkt övertag i opinionen och behovet av taktiska manövers är inte jättestort. Nån gång måste man ju palla bygga opinion också, kanske tex när man leder med 10 procentenheter, visst har säkert omfamning av en del Tidö-politik gynnar S, och visst kan det säkert vara gynnsamt med enstaka utspel om breda överenskommelser men inte hur många som helst. Tidö-politikerna får ju dessutom chans att påminna om MP o bränslet och V o skatterna om det är vad man S är rädda för. Jag tror dessutom att det är ett bättre som maktparti, att lita på att den egna pondusen och storleken kommer övertyga marginalväljare om vem som bestämmer, att ragga runt kan framstå som smått desperat. Dessutom, om S hade velat hade vi kunnat samla åtminstone 3 av dagens oppositionspartier och löst ut en del av frågorna som dom upplever skulle kunna stöta bort väljare, genom förhandlingar mellan våra partier. Reinfeldt-gänget var sluga. Dom hade en plan om enorma skattesänkningar, löntagarkollektivet försvagades och socialförsäkringarna urgröptes. För att lyckas få stöd för det triangulerade man S i jobbfrågan mm. Badade badtunna och kom överens med sitt gäng. Det är nåt annat än detta mer enfaldiga spår. ://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4682R/cantwell-magdalena-andersson-lagger-fram-gamla-ideer
Visa på X →Sök
Det är orimligt att man inte kan få köpa en flaska vin på Bolaget till söndagsmiddagen i Sverige. Det vill vi ändra på om vi vinner valet.


Tänkt rösta på S, V, MP & C i valet i höst? Tänk igen. Detta är skäl nog till att stödja Tidöpartierna. ⬇️

Det här får du om socialdemokraterna vinner valet!

Debatt om detta rena beställningsjobb till lagstiftning väntar i kammaren 20/5. SD lyckas här med konststycket att säga en sak och göra en helt annan – före valet! https://www.dn.se/ekonomi/kritik-mot-lagandring-marknadshyra-infors-bakvagen/
Visa på Mastodon →Debatt om detta rena beställningsjobb till lagstiftning väntar i kammaren 20/5. SD lyckas här med konststycket att säga en sak och göra en helt annan – före valet! https://www.dn.se/ekonomi/kritik-mot-lagandring-marknadshyra-infors-bakvagen/
Visa på Bluesky →Inte så konstigt. Moderaternas och Liberalernas omfamning av SD var ett enormt misstag, och nu slår väljarna bakut. De vill inte att SD ska ha en 8-10 statsråd efter valet och totalt dominera regeringen.
Visa på X →Sossarna är efter sitt invandringsfiasko redo att slå sönder välfungerande områden och skolor i Sverige genom tvångsblandning – det vet vi. Även det lokala partiet Linköpingslistan vill det. Viktig konsumentupplysning inför valet. Skriver om det i Corren. https://www.corren.se/debatt/artikel/sd-vi-forsvarar-trygga-och-valfungerande-bostadsomraden/rkyk99zj

@NiklasGillstrom Det är ert förslag, er politik. Ta ansvar för det nu. Nu fortsätter ni dessutom skuldsätta vanliga svenskar för att ni hoppas att det ska vinna valet åt er.
Visa på X →Vänsterpartierna lovar massor inför valet som de saknar finansiering för. Samtidigt ska vi inte ta deras förslag på skattehöjningar i deras skuggbudgetar på allvar menar de. Ledsen V. Vi vet att ni kommer införa en fastighetsskatt om ni vinner valet.

@britz_johan @janeriklarsson Tänk om vi skulle göra det ni nu gör. Dra fram märkliga SD eller L krav och påstå att det kommer genomföras om ni vinner valet.
Visa på X →Den har vi inte föreslagit heller, och det har vi inte gjort på länge, eftersom den fungerade ganska dåligt, såsom den var utformat, den tog heller inte in särskilt mycket till statskassan. Vi föreslår i vår budget i år ingen sk egendomsskatt dvs skatt på förmögenheter. I valet driver vi att utreda miljardärskatt. Sverige har lägre skatter för mycket förmögna såsom miljardärer, under EU-genomsnittet, skatt på löneinkomster är mycket högre än på inkomster från kapital. Förmögenhetskoncentrationen ligger Sverige i topp i, men vi ligger dåligt till gällande sysselsättning o tillväxt. Det är inte genom att dom som är superrika sliter hårt, arbetar eller är innovativa dom allra största rikedomarna skapas i dom flesta fall i Sverige, utan främst genom passivt ägande o arv. Förmögenhetskoncentrationen har ökat kraftigt under en period. Det är många experter överens om, även flera miljardärer har i den internationella debatten menat att man måste göra nåt o att dom kan bidra mer. I vår budget i år, föreslår vi dock andra skatter i tabell. Vi vill återta några av dom skatter regeringen avskaffat på vinster från kapitalinkomster o trappan i jobbskatteavdraget som främst ger pengar till den med en lön på 120.000. Dessutom har vi tex inte breda skattesubventioner/branschstöd så som halverad arbetsgivaravgift för unga, då tex regeringens finanspolitiska råd slagit fast gång efter gång att det är ineffektivt o dyrt. Detsamma gäller RUT-avdraget som främst nyttjas av dom men högre inkomster o den största delen går till individer boende i kommuner med många höginkomsttagare såsom Danderyd. Finanspolitiska rådet mfl har konstaterat att RUT-avdraget är ineffektivt o dyrt som jobbåtgärd. Sänkta arbetsgivaravgifter skapar inga fler jobb o pengarna går i stor utsträckning till arbetsgivare som redan har många unga anställda, såsom snabbmatskedjor som McDonald’s. Vill du att ekonomin växer o fler jobb tillkommer är det bättre att ge barnfamiljer mer pengar i plånboken så att deras köpkraft stärks, det är klassisk konjunkturpolitik.
Visa på X →@BoLagerkvist Ja i förra valet lyfte vi att utreda en skatt på dyrare villor. Men det finns inget sådant förslag i vår budgetmotion.
Visa på X →Förde en debatt om migrationspolitiken med Socialdemokraternas riksdagsledamot Ola Möller. Under debatten lovade han rakt av att Socialdemokraterna kommer att fortsätta föra Tidöpartiernas strama migrationspolitik även om de rödgröna partierna skulle vinna valet. Med andra ord lovar Socialdemokraterna att Miljöpartiet och Vänsterpartiet inte kommer att få något inflytande över migrationspolitiken i ett rödgrönt samarbete. Det borde vara intressant för medierna. Men det kanske är så att vissa socialdemokratiska ledamöter inte tas på allvar av medierna. Hur som helst är det ett gott betyg för vår migrationspolitik att en socialdemokratisk riksdagsledamot garanterar att en rödgrön regering kommer att fortsätta föra samma strama migrationspolitik. Vår migrationspolitik har blivit det enda seriösa alternativet. Sedan är det en helt annan fråga om de faktiskt kommer hålla sitt ord och föra samma politik om de väl får makten. Hela debatten kan man se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/migrationsfragor_hd01sfu16/
Visa på X →Den här veckan med riksdagsledamot Hellsborn: Veckan startade hemma i Varberg med en flygbladsutdelning. Sedan bar det av till Stockholm igen där det i vanlig ordning var utskottsmöte, gruppmöte och votering. Därtill möten om ny användning av AI samt aktuella politiska händelser i USA. Hann även med att skriva en ny insändare ihop med min partikamrat Carita Boulwén. Läs den i separat inlägg från i torsdags. Hemma i Varberg så avslutades veckan på samma vis som den startade, med flygbladsutdelning på både fredag och lördag. Jag har nu delat ut över 7 000 blad i år. Nyårslöftet att dela ut 10 000 innan valet komer infrias i god tid innan valdagen. Nästa vecka är plenifri, vilket betyder att det inte blir någon Stockholmsvistelse för mig. Istället väntar bl.a. ett lokalt möte med LRF, och givetvis nya flygbladsutdelningar. Trevlig söndag på er.


Hur länge har V sagt detta? Och varför har regeringen gjort det precis motsatta, låtit elbolagen o EU-reglerna chockhöja elpriserna. Minns hur förra valrörelsen enbart handlade om kraftslag, istället för det V lyfte, prissättningen på EU:s elmarknad o fokus på Sverige priser, hushållen o industrin i Sverige. Nu hoppas jag att vi får en ärligare diskussion där alla kort läggs på bordet i valet 2026. Så kanske vi äntligen kan få låga elpriser, oavsett kraftslag.
Visa på X →Ja, Maria Malmer Stenergard (M) får nog packa väskorna oavsett vem som vinner valet. Men hur blir Sveriges utrikespolitik med en SD-regering? -> https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wv6gOk/beskedet-sd-toppen-redo-att-bli-utrikesminister?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Idag har @SwedishPM gett besked om att vi sätter upp ett konkret mål – ett löfte – inför valet: två vanliga heltidslöner ska räcka för att kunna köpa hus. Det förpliktigar, bland annat: • Stigande reallöner • Sänkta skatter på arbete • Lägre byggkostnader
Visa på X →M-politikerna kör nu allt dom säger i ramen ”valet ska bli en folkomröstning om…” Är dom så oroade för att valet blir ett helt vanligt val o ingen ”folkomröstning” o att dom tyvärr måste ställa upp i valet o försöka samla röster på det egna partinamnet o på regeringsåren ändå.
Visa på X →Ånej, nu äre kört! Tidömoderaterna o samarbetspartierna kommer vinna valet med denna genialiska plan!
Visa på X →Höjden av skamlöshet? Senast S styrde införde dom marknadshyror på nyproduktion för att tillfredsställa C och muta sig kvar vid makten. Vad kommer dom vara beredda att ge för att säkra C-stöd efter valet? En centerpartistisk bostadsminister med fria tyglar att driva nyliberal bostadsmarknadspolitik? Det är SD som ser till att det inte införs marknadshyror, inte S.


Oppositionen i riksdagen borde lugna ned sig. De har totalt släppt alla hämningar och kommer med den ena bisarra anklagelsen efter den andra. Men de visar tydligt vad de är för några som kommer sitta vid makten om de - Gud förbjude - vinner valet i september.
Visa på X →Följande insändare har skickats till de halländska lokaltidningarna: SD OCH TIDÖ FÅR SAKER GJORDA Med 4 månader kvar till valet presenterar nu vi Sverigedemokrater tillsammans med våra Tidö-kollegor i regeringen vårt bokslut över mandatperioden. Och vi har fått mycket gjort: -Asylinvandringen är den lägsta på 40 år, kraven för medborgarskap har skärpts, och tillfälliga uppehållstillstånd delas nu ut i stället för permanenta. -Skatten på bensin, mat och el har sänkts. -Straffen för grova brott har skärpts, och polis, domstolar och tull har både fått mer pengar och utökade befogenheter. -Försvaret har stärkts, samtidigt som vi stöttat Ukraina mot den ryska imperialismen. -Låg tillväxt och hög inflation har bytts ut mot hög tillväxt och låg inflation. -Vårdköerna har minskat med 30 procent sedan oktober 2022. Vi har gjort vad som krävs för att lösa de problem som tidigare regeringar skapat. Därmed inte sagt att allt är frid och fröjd. Vi har fortfarande bostadsområden präglade av ett tydligt utanförskap, och gäng som skapar otrygghet för hederliga medborgare. Ekonomin och jobben prövas fortfarande av en orolig omvärld med handelsblockad i Iran och oförutsägbara amerikanska tullar. Detsamma gäller sjukvården. Köerna är fortfarande oacceptabelt långa, och mycket arbete återstår. Men under Socialdemokraternas senaste åtta år vid makten mer än fördubblades vårdköerna, och köerna till BUP tredubblades. Nu minskar vårdköerna igen, eftersom vi inom Tidösamarbetet tar ansvar, ställer krav och följer upp resultaten. Med SD och Tidö finns det en plan för att möta och lösa dessa utmaningar. Alternativet är en rödgrön grisen i säcken-politik med fyra oppositionspartier som knappt är överens om någonting alls. Vad för politik en sådan regering kan tänkas driva vet ingen, inte ens de själva. Ta inte den risken. Ge oss 4 år till. Erik Hellsborn (SD) Carita Boulwén (SD)


Vill du ha dyrare bolån? Socialdemokraterna vill införa en bankskatt om de vinner valet i höst. Nu har storbankerna meddelat att de kommer att höja bolåneräntorna om en sådan skatt införs. Magdalena Andersson som statsminister betyder en dyr vänstersväng – med högre boendekostnader för dig med bolån. Tycker du det är dåligt så är det en god idé att rösta blågult i höst 🇸🇪🏠
Visa på X →Prata innan valet kan alla göra, först när det väl gäller vet vi, C har inte behövt offra nåt för sin ”liberalism” ännu. Dom vill ha vinster i skolan, o marknadshyror, sänkt a-kassa o försämrad sjukförsäkring. När C väl tvingas kompromissa, står man då fast vid nej till SD?
Visa på X →