Jag flyger inte så ofta, men nu har mina två senaste flyg båda blivit inställda. Hepp! Välj glädje!

Jag flyger inte så ofta, men nu har mina två senaste flyg båda blivit inställda. Hepp! Välj glädje!

Ett väldigt glädjande besked. Även om SD inte tror på svensk industri och gör sitt bästa för att skjuta ner satsningar som denna finns industrialister som ser potentialen i modern och strategisk viktig produktion i Sverige. https://share.google/DxrpgoTBH908MmwdI
Visa på X →@HilleviLarsson Jag gläds åt att S gläds åt framgångarna för ett parti som mer än något annat parti i Ungern liknar SD. 🥰
Visa på X →Ok. Jag är fruktansvärt blödig. Men. Det här får mig att tåras av en glädje för dessa unga människor som nu har en hoppfullhet inför framtiden!
Visa på X →Så här alla vänstertroll. Har begränsade kunskaper om ungersk politik, men med det lilla jag vet så är Tisza med Peter Magyar mer likt SD än Fidesz. Ledsen om jag lägger sordin på glädjen.
Visa på X →Jag väljer glädje och gör felanmälningar!
Visa på Bluesky →Glädjande att se den unga generationen ta ansvar för sin framtid när de går och röstar för ett annat styre. Hoppas så mycket blir bättre nu både Ungern, Ukraina och Europa!
Visa på Bluesky →Vi lade inte ned. Och vi har mer el nu än 2014 liksom en ofantlig export från vårt internationellt mycket stabila elsystem. Borde glädja.
Visa på Bluesky →Jag vill rikta ett stort tack till Denice Westerberg för möjligheten att delta på Ungsvenskarnas valkickoff (cirka 200 deltagare) och föreläsa om min kommande bok om islam. Det är otroligt glädjande att se hur professionellt vårt ungdomsförbund har blivit.


Som det har skrivits om på flera håll är det planerat att kronprinsen Reza Pahlavi ska besöka Sveriges riksdag. I början av mars skickade jag, Magnus Berntsson och Arin Karapet en inbjudan till kronprinsen om att besöka Sveriges riksdag. Syftet med besöket framgår av denna inbjudan och är bland annat att utbyta perspektiv samt att inleda en dialog. Sedan dess har vi arbetat för att skapa rätt förutsättningar för ett sådant besök, både säkerhetsmässigt och vad gäller lokaler. Vi har också arbetat för att besöket ska få faktisk betydelse för demokrati och frihet i Iran. Nu verkar det bli av, vilket är mycket positivt. Alla är dock inte glada, och det finns viss kritik. Men kritiken är svag och vag. En del menar att det borde framgå att det inte är riksdagen som bjuder in kronprinsen, utan tre enskilda ledamöter, och att arrangemanget anordnas av två partier. Riksdagen som institution bjuder inte in någon. Det är alltid enskilda ledamöter eller partier som står för inbjudningar. Vi sitter inte och röstar om vem som ska bjudas in. Det finns en etablerad tradition i riksdagen där ledamöter och partier anordnar arrangemang och bjuder in personer för till exempel dialog. Det är egentligen ingen relevant kritik, utan snarare ett uttryck för okunnighet. En annan invändning är att riksdagen eller våra partier skulle ge kronprinsen legitimitet. Det är ett tanklöst påstående. Kronprinsen Reza Pahlavi har ett omfattande stöd bland iranier, både i exil och i Iran. Bara här i Sverige demonstrerar tusentals iranier varje lördag för att visa sitt stöd för honom. Det är svårt att missa, de är där varje vecka. Demonstrationen i München samlade omkring 250 000 personer. Ska vi då “ge” kronprinsen legitimitet när ett sådant stöd redan finns? Hur kan man ens ta ett sådant påstående på allvar? Vi bjuder in kronprinsen FÖR att han har legitimitet. En annan invändning är att vi bjuder in en diktators son till riksdagen. Ja, så kan man uttrycka det. Men vem är kronprinsen Reza Pahlavi och vad står han för? Det är en person som, sedan jag var liten, konsekvent har förespråkat demokrati och mänskliga rättigheter. Han har i minst 30 år argumenterat för att iranierna själva ska få välja sitt statsskick genom en folkomröstning. Personligen ser jag det som mycket positivt att många iranier stödjer en person som under decennier har förespråkat folkstyre och mänskliga rättigheter. Det innebär att många iranier sluter upp bakom demokratiska värderingar. Det är inte så att vi avgör vem som ska styra Iran, det ska det iranska folket göra. Men jag vill att riksdagsledamöter ska få möjlighet att föra en dialog med den man som har inspirerat så många iranska ungdomar att kämpa mot förtryck. Det första som slår mig när jag träffar iranier som demonstrerar mot regimen är att jag vill förstå varför människor från olika samhällsskikt och åldersgrupper engagerar sig för demokrati i Iran. Deras svar är ofta att de stödjer kronprinsen Reza Pahlavi. Då vill jag veta mer om vad han står för. Därför är det inte konstigt att vi vill att han kommer till Sveriges riksdag, presenterar sin vision och för en dialog med oss. Till sist är det anmärkningsvärt att dessa kritiker är så tysta när regimen i Iran mördar sina egna medborgare. De är tysta när regimen hotar svenska medborgares liv genom sin verksamhet i Sverige. De har varit tysta när svenska regeringar har närmat sig terrorregimen i Teheran. De var tysta när svenska ministrar paraderas runt med slöja i Teheran och därigenom bidrog till att legitimera kvinnoförtrycket i Iran. Men när en person som förespråkar demokrati och har inspirerat unga människor att kämpa mot förtryck bjuds in till Sveriges riksdag, då reagerar de kraftigt. För mig säger det mycket om vilka sorts människor dessa kritiker är och hur lite de bryr sig om vad det iranska folket tycker.
Visa på X →@Anna_Tenje @beckmansasikter Kom igen Anna och var lite glad, du kan få hänga med till Gelka, fira första maj och äta choklad.. (all liknelse i övrigt med R&Rs Rara söta Anna är bara en tillfällighet).
Visa på X →Utan rätt bostad på rätt plats till rätt pris och ekonomisk trygghet nog att bilda familj lär inte mer IVF lösa barnafödandet. Vill man att fler ska kunna få barn måste man också föra en politik för fler trygga jobb, rimliga boendekostnader och framtidstro. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/2ppLJR/gladjen-att-bilda-familj-ska-nu-bli-mojlig-for-fler
Visa på X →Nu! GLAD PÅSK till alla som firar idag! Jesus är uppstånden, graven är tom!

Nu! GLAD PÅSK till alla som firar idag! Jesus är uppstånden, graven är tom!

Önskar alla följare, meningsmotståndare och meningsfränder, Glad Påsk 🐣
Visa på X →Glad påsk vänner!

Den här veckan i politiken: - Två insändare inskickade till de halländska tidningarna. Läs dem i separata inlägg. - Möte mellan halländska riksdagsledamöter och energisektorn. Diskussioner om ny kärnkraft vid Ringhals. - Gruppmöte, och utskottsmöte med Skatteutskottet. - Seminarium om kompetensförsörjning i Norra Sverige. - Lunchmöte med Taiwans ambassadör Phoebe Yeh. Diskussioner om fortsatta samarbeten mellan våra två länder (Bild). En glad Påsk tillönskas alla Sverigevänner, Tidö-kollegor och meningsmotståndare.

@ahagman Glad påsk 🐣😻😻
Visa på X →God, trevlig, fin och glad Palmsöndag och inledning på Stilla veckan till alla er som firar! (Det är ju fortfarande en glad dag, sedan blir det ledsamt, och efter det glatt igen!)
Visa på X →Glad palmsöndag och inledning på stilla veckan till er som firar!
Visa på Bluesky →@YB_Sodermalm Phuuu...är glad att jag inte blev polis.
Visa på X →Jag är glad för att vi nu sänker både el- och bränslepriset. KD kommer alltid arbeta för rättvisa och solidariska kostnader för alla som bor och verkar i vårt land.

Det rapporteras om den andra skjutningen på två dygn. Den som tror att kampen mot gängen är över tar ut segern i förskott. Även om skjutningarna glädjande nog blivit färre är gängen fortfarande där, de orsakar fortfarande stor skada i vårt samhälle. Kampen måste fortsätta.
Visa på X →Jag är väldigt glad, ödmjuk och stolt över att återigen får vara förstanamn på Vänsterpartiets riksdagslista för valkretsen Skåne södra!

@realErikDahlin Oj vad hon anstränger sig för att se glad ut.
Visa på X →