@hrhellman Har du några tankar och idéer om hur polis och åklagare ska identifiera och lagföra pedofiler ? Nätövervakning? Brottsprovokation? Eller har du andra metoder och förslag som samtidigt värnar den personliga integriteten?
Visa på X →Sök
S-arbetsgruppen för ökad produktivitet lägger fram förslag på en ny arbetslinje och att ta tillbaka kontrollen över jobbförmedlingen. Rätt kunskaper, trygg etablering och ökad rörlighet. Så kan vi arbeta oss rikare! https://www.di.se/debatt/dags-att-ta-tillbaka-kontrollen-over-jobbformedlingen/
Visa på X →Först stoppade SD och regeringen vänsterns utredningsförslag om att ta bort karensdagen. Sen bytte dom ut utredaren för den andra utredningen för att uppnå förslag som skulle strama åt sjukförsäkringen. Syftet = ta bort förbättringarna (v) fick igenom förra mandatperioden.
Visa på X →Elisabeth lyfte flera förslag för att stärka branschen, medan hon lagade mat med. Hon kritiserade allmänna löneavgiften som höjts från 1,5 procent sedan den infördes till 11,62 procent 2024, ”den största smyghöjningen av skatten som finns” #svpol https://tinyurl.com/ywtvrtfz
Visa på X →@owenil Bra förslag! I fängelset ska man straffas med hårt arbete och tristess. Inga extravaganser.
Visa på X →”Stämpelskatten försvårar inträdet på villamarknaden, försämrar rörligheten och ökar hushållens ekonomiska sårbarhet.”https://www.svenskbyggtidning.se/2024/06/28/maklarsamfundet-valkommet-forslag-att-slopa-stampelskatten/
Visa på X →Mycket bra att bostadsministern nu kommer med några förslag och speciellt för att han flaggar för att han vill gå vidare med delar av Peter Larssons utredning om fler bostäder i norra Sverige där staten behöver stötta mer. Nu håller jag timmarna för fler förslag inför höstbudget.
Visa på X →Magdalena Andersson (S) säger att den svenska flaggan ska vaja på varje torg i Sverige. Varför sa man då nej till Sverigedemokraternas förslag om just detta i Gävle kommun i april 2024? Jo för att man helt enkelt inte menar allvar. #svpol @Riksstudios @sdriks


Ibland lyssnar regeringen på goda förslag från oppositionen. Nu snabbutreds det näringsförbud för kriminella som jag föreslog i februari https://www.di.se/nyheter/centern-forbjud-kriminella-att-driva-bolag/ #svpol
Visa på X →Visserligen är kompetensen klart högre inom SD än inom S, men att vi utanför regeringen på två år borde ha lyckats åstadkomma det som S inte på 20 år lyckats åstadkomma med skolan som ledande parti i en regering är väl ändå för mycket begärt? Och jo, vi kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Å ena sidan driver vi på för en förbättring av Sverige inklusive den svenska skolan med skarpa förslag i Sveriges riksdag, men å andra sidan måste vi tala sanning om Socialdemokraternas totala hyckleri och oförmåga att lösa ett enda av alla problem som de ställt till med.
Visa på X →@ChangFrick @RichardJomshof Och därefter begärde jag en ny överläggning i justitieutskottet för att sanktionera svensk ståndpunkt mot belgarnas förslag. Känns väl planerat att sy ihop säcken med beslutet så att de nationella parlamentens kritik inte hamnade i valrörelsen men innan Ungern påbörjar ordfrskpet
Visa på X →Uppenbart att de vänder kappan efter vinden. Jag har personligen pratat med ledamöterna från V och MP innan överläggningen och under överläggningen. De gjorde en bedömning av det belgiska förslaget och accepterade det.
Visa på X →Det kan hända att (V) inte förstod vad som stod i handlingarna. Att de inte lyssnade på redogörelsen av statssekreteraren, att de missförstod min påminnelse om V:s tidigare motstånd. Att de pratade om ett annat förslag när de sa att de gjorde en ny bedömning när de röstade ja.
Visa på X →@Anderst_S Nja, innan Sverige säger ja eller nej till slutligt förslag måste EU-nämnden säga sitt. Det Justitieutskottet beslutade om var regeringens förhandlingsmandat. Försöker regeringen runda EU-nämnden då kommer jag att kräva överläggning och då kommer jag att få igenom det.
Visa på X →Jag har försökt att få EU-nämnden att ta upp frågan om chat control men inte fått gehör. Sverige borde inte godkänna liggande förslag då det inte är tillräckligt bra bl.a. när det gäller skydd av personlig integritet och journalisters möjlighet att verka. #chatcontrol
Visa på X →Det står nu klart att (M) spelat ett dubbelspel gentemot väljarna. Regeringen accepterar det belgiska förslaget som innebär ingrepp mot krypterade tjänster. V och MP vek sig också, synd att EU-valet mest handlade om tik-tok. Det här hade förtjänat mer skarpa frågor! #svpol

@vitkor Jag har försökt få upp det i EU-nämnden men inte fått gehör för det. Vänsterpartiet står inte bakom Belgiens förslag.
Visa på X →@emanuelkarlsten @RichardJomshof Regeringen gjorde bedömningen att Belgiens förslag inte krävde ny överläggning i juU. Vi menade att saker behöver prövas efter tid och särskilt när det närmar sig en uppgörelse. Därav en ny överläggning i JuU på SD:s begäran. Där meddelade SD och C avvikande mening.
Visa på X →Sverigedemokraterna och Centerpartiet anmälde avvikande mening vid dagens överläggning om Csam. Det finns fortfarande en möjlighet att bryta kryptering, det är skäl nog för ett nej. Tidigare har V varit emot. Nu är V, Mp, S och regeringen för liggande förslag! #svpol #ChatControl
Visa på X →Debatterade i dag propositionen om demokrativillkor vid statsbidrag till civilsamhället, som SD förhandlat med regeringen. När riksdagen klubbar förslaget i veckan har vi bättre verktyg för att stoppa islamister m.fl. från att utnyttja föreningsliv för att komma åt skattepengar.

NÅGRA TANKAR OM VALRESULTETET Drygt en vecka har passerat sedan EU-valet, det första valet någonsin där SD backade. Det är lätt, och inte heller helt felaktigt att peka på externa faktorer som skäl för detta: TV4:s uppenbara ambition att påverka valet och Socialdemokraternas negativa kampanjande, där de ägnade mer tid åt att tala illa om oss än att föra fram sin egen politik. Detta bidrog säkert till att skada oss, men det är inte produktivt att lägga vårt fokus där. Vi kan inte påverka vad massmedia eller andra partier säger och gör, vi kan bara jobba på att själva prestera bättre. Partiet håller på med en grundlig utredning om vad vi vi gjort rätt och fel, och vad som bör göras annorlunda i framtiden. Jag har personligen några tankar på ämnet redan nu. För det första: Ödmjukhet. Ständiga valframgångar har gjort oss alltför självsäkra. Kommunikationen inför EU-valet var färgad av detta och ofta väldigt kaxig. Detta var det inte alla av våra sympatisörer som imponerades av. En tuff och rebellisk attityd fungerar sannolikt sämre sedan vi blev en del av regeringsunderlag och de facto makthavare i Sverige. Det är ju vi som bestämmer, inte ”klägget”. Det är inte svårt att se att många nog såg på oss som självgoda översittare snarare än modiga sanningssägare. Techno-musik och tecknade figurer har säkert sin plats, men inte i den breda kommunikationen som går ut till stora delar av folket. Om det är något som funkar på 20-åringen på TikTok, så begränsa den sortens kampanjer till TikTok eller andra forum dominerade av ungdomar. Kampanjer på ”vuxna” plattformar som Facebook, eller reklam via radio, tidningsannonser, fysiska skyltar osv mår nog bäst av en mer seriös kommunikation, med konkreta förslag och mindre flams och provokationer. Vi bör nog också ta en funderare på vår klimat- och miljöpolitik, och hur vi för fram den samma. SD:s politik på området är rationell, vi har inte varit intresserade av symbolpolitik som ställer till stora problem och kostar mycket pengar, utan att göra någon nämnvärd nytta. Det har dock knappast varit till gagn när det gäller att vinna väljare. Detta är prioriterade frågor för gruppen unga kvinnor, samma grupp som vi har vårt lägsta stöd i. Många väljare är inte tillräckligt intresserade för att lyssna på och sätta sig in i våra resonemang. Det har varit lätt för våra motståndare att berätta om alla fina miljöåtgärder som de röstat för som vi varit emot, och dom har lyckats i att framställa oss som ett parti som struntar i klimat och miljö. Det här är en strid som kostar mer än vad den är värd. Vi skulle gynnas av att gå emot mittfåran i klimat- och miljödebatten. Utöver vad partiet och mer specifikt riksorganisationen kan göra så finns det även en förbättringspotential längre ner i organisationen och bland våra sympatisörer. Till en början måste alla förstås faktiskt gå och rösta. Vi vet att vi missgynnades av det låga valdeltagandet, då det i stor utsträckningen var våra sympatisörer som stannade hemma. Nu tror jag inte att detta gäller så många av er som läser detta, ni är säkert så pass engagerade att ni röstade. Men hjälp i framtiden gärna till att få iväg vänner, släktingar och kollegor till vallokalerna. Utöver det så behöver vi bli fler som engagerar sig och hjälper till. Vi må utklassa de andra partierna på Internet, men det samma är inte sant i den fysiska världen. Och ska vi bli bättre där behöver vi fler fysiska människor som deltar i partiets arbete och kampanjer. De flesta som röstar på SD är inte medlemmar, och de flesta som är medlemmar är inte aktiva. Så om du vet att SD är partiet för dig, men ännu inte är medlem: Bli det! Det kostar bara 200 kr per år, och kommer med inbjudningar till olika intressanta föreläsningar, möten och sociala aktiviteter. Och om du är medlem: Aktivera dig! Vi behöver folk som är villiga att stå på listor, sitta i styrelser och hjälpa till med diverse uppgifter. Jag har full förståelse för alla människors unika livspussel och att alla inte har tid till att engagera sig på regelbunden basis. Men jag är samtidigt övertygad att de allra flesta faktiskt har tid att en gång per valrörelse be sin lokala SD-förening om en bunte flygblad och lägga en timme på att dela ut dessa i byn eller bostadsområdet där man bor. Partiet, det är du och jag, inte några andra. Ja, det var några av mina tankar. Tack för att du tog dig tid att läsa ända till slutet. Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet.


I maj för två år sedan kallade Muharrem Demirok våra integrationsförslag för ren och skär rasism. Förslagen bestod av ett par punkter, bland annat rivning av byggnader i utanförskapsområden, dvs i princip det som Socialdemokraterna nu föreslår. Om Demirok ska agera intellektuellt hederligt kommer S således att bli nästa parti som C vägrar att befatta sig med. Den breda mitten blir allt smalare.
Visa på X →Dels eftersom den österrikiske klimatministern röstat i strid med sin egen regerings position. Dessutom är det problematiskt att NRL till synes antas utan att det är helt uppenbart att en kvalificerad majoritet av EU:s regeringar faktiskt står bakom förslaget. —>
Visa på X →EU:s miljöråd har idag antagit lagen om naturrestaurering (NRL), vilket innebär att detta förslag till slut ska bli lag. Det är anmärkningsvärt och en mycket tråkig utveckling ur flera synvinklar. —>
Visa på X →@Tysk_Indian @FredrikKarrholm Moderaternas förslag handlar om barn som inte får med sig svenska språket hemifrån. Obligatorisk språkförskola är inte för alla med föräldrar födda utanför Svergie utan för alla som inte bedöms kunna tillräcklig svenska för att senare klara sig i skolan
Visa på X →