Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

SD kräver att Sverige ska börja exportera vapen till Israel, trots att landet av Internationella Brottmålsdomstolen ICC misstänks för mycket allvarliga krigsbrott och brott mot mänskligheten. Det vore en total brytning med Sveriges traditionella syn på krigsmaterielexport. ->

Visa på X

@KlingsporC @sdriks För att Bibeln inte koranen stipulerar det. Som Katolska länder och övrigt kristna. Likväl som Koranen, vi kan ju tycka att det är dåligt som ett sekulariserat land men det är faktum och gäller i en större del av världen än Sveriges befolkning. Stirrar du alltid på naveln?

Visa på X

Magdalena Andersson säger att regeringen lämnar efter sig stora hål i statsfinanserna. Men stämmer det verkligen? Sanningen är att statsskulden i förhållande till BNP är lägre idag än under Socialdemokraternas tid. Den moderatledda regeringen tar ansvar för Sveriges ekonomi samtidigt som vi låter hårt arbetade människor behålla mer pengar i plånboken. Att spela på känslor och försöka skrämma svenska folket är ohederligt. Man ska kunna förvänta sig bättre från politiker som vill styra landet.

Visa på X

Sveriges säkerhet börjar inte vid gränsen – den börjar i ett starkt samhälle. Ett folkförsvar kräver också en ekonomi som håller över tid.

Visa på X

@Ericson_ubbhult Nej. I grafen använder jag SCB:s AKU, Sveriges officiella arbetslöshetsstatistik. Där har arbetslösheten ökat från 396 000 i okt 2022 till 500 000 i april 2026. Du använder Arbetsförmedlingens register över inskrivna. Det är ett annat mått, inte ett motbevis.

Visa på X

Det var en utomordentligt fånig överdrift i kvällens SVT Aktuellt med rubriken ”kaoset i riksdagen”. Att oppositionen vill skapa en sådan bildsättning är naturligt, men nyhetsrapportering i public service borde vara mer saklig. Regeringen har denna mandatperiod fram till nu fått igenom exakt varje framlagd proposition. Sveriges riksdag har världens kanske mest beskedliga partigrupper. Det undantag som nu sker, att ledamöter trilskas och regeringen anpassar sig en aning, är något fullt normalt i en västerländsk demokrati. Men det faktum att Sveriges regering och riksdagsmajoritet gemensamt levererat som en högeffektiv tillverkningsindustri är såklart det som skapar nyhetsvärdet för det nu inträffade. Dramatiken är emellertid fiktiv. En anslutande fråga är om de liberala ledamöterna gör fel som går emot sin partiledning. Det hade definitivt varit fel om partiet hade fattat ett demokratiskt beslut på deras landsmöte om att partilinjen är sänkt straffbarhetsålder. Men så har inte skett, såvitt jag förstått. Jag tycker därmed inte att det nödvändigtvis är fel agerat av ledamöterna, även om jag samtidigt tycker att straffbarhetsåldern bör sänkas på det sätt som först föreslogs. Som Gunnar Strömmer sa i kvällens Aktuellt så kan kännande och tänkande människor ha olika uppfattningar i denna inte okomplicerade fråga. Och vidare är syftet med en riksdag bestående av 349 ledamöter att inte enbart partiledningarna ska uttolka viljan hos folkmajoriteten. Väljarnas preferenser är sammansatta, ibland motstridiga och dessutom föränderliga. Den demokratiska processen fungerar som en uttolkare. Men, invänder kanske någon, ledamöterna är ju inte personvalda. Och det stämmer. Väljarna röstar främst på parti (eller snarare partiledare), men det gäller i stort sett varenda västerländsk demokrati – där normen ändå är personliga mandat. Även i länder med enmansvalkretsar röstar medborgarna på parti snarare än person. Detta såg vi senast i lokalvalen i Storbritannien. Det nya högerpartiet Reform UK:s framgångar berodde knappast på summan av enastående kandidater, utan partiets inriktning och dess karismatiske ledare Nigel Farage. Labours tillbakagång förklaras på motsvarande sätt av missnöjet med premiärminister Keir Starmer. Liksom i England har vi också i Sverige en gammal parlamentarisk tradition. Det som nu sker är varken unikt eller uppseendeväckande. Det behöver också sättas in i sitt sammanhang. Som ledamot i justitieutskottet är jag synnerligen nöjd över det viktiga lagstiftningspaket som nu är klart, som det jobbats med i flera år. Det innebär att ungdomsrabatten avskaffas för den som fyllt 18 år, och för den som är under 18 år minskas ungdomsreduktion kraftigt. Sluten ungdomsvård fasas ut och ersätts med fängelse. Och straffbarhetsåldern ska alltså sänkas för de grövsta brotten, vilket efter en kompromiss blir 14 år. I sammanhanget är det alltså en mindre justering i en omfattande reform som kommer ha stor betydelse för att bekämpa brottsligheten. Helheten är mycket bra. De förestående lagändringarna kommer öka rättvisan, stärka rättstryggheten och rädda liv. Det påstådda ”kaoset” i riksdagen är inget annat än det som i den civiliserade världen kallas parlamentarisk demokrati.

Visa på X

Här är ännu ett av de tragikomiska Memorandum of Understanding som Sveriges feministiska regering undertecknade med regimen i Iran. Dokumentet omfattar bland annat samarbete kring bredbandspolitik och ”internet governance”. Iran hade redan omfattande internetcensur 2017 när detta undertecknades. Att den dåvarande rödgröna regeringen skrev under ett sådant dokument var inget annat än en legitimering av mullornas förtryck.

Visa på X

Igår var det partiledardebatt i Sveriges Riksdag. Det var uppenbart att V MP S planerar stora breda skattehöjningar mot företagare och hårt arbetande svenskar om de vinner valet i höst. Om Daniel Hellden (mp) får bestämma ska ingen ha råd att köra bil i Sverige!

Visa på X

Det är alltså inte sant det Magdalena Andersson säger om Sveriges statsfinanser - vingar alltså bättre ekonomi nu är 2022! Sverige har alltså lägre statsskuld än 2022! Det är fakta!

Visa på X

@IngaOlsson3 För att politiken är totalt meningslös vad gäller effekterna på klimatet och samtidigt kostar enorma pengar, medför enorma miljöskador av andra slag och förstör Sveriges konkurrenskraft och energiförsörjning.

Visa på X

Jag bad ChatGPT analysera sommarpratarnas politiska hemvist. Resultatet: hälften bedöms vara vänster och en tiondel höger. Detta i ett av Sveriges mest populära radioprogram. Under ett valår. I public service. Det här är ett problem.

Visa på X

Replik på "Uppenbart varför Kristersson straffat ut sig", HN 9/6: C ÄR SVERIGEST MEST MENINGSLÖSA PARTI Centerpartiet har meddelat (eller snarare upprepat) att man söker samarbete vänsterut, snarare än högerut efter valet. Mer eller mindre helt baserat på sin antagonism emot Sverigedemokraterna. Hallands Nyheters centerpartistiska ledarsida applåderar genom Maria Haldesten beslutet med motiveringen att SD är ”brun sörja” och ”mörkermän” som utgör ett ”säkerhetshot”. Den halländska valdebatten hade tveklöst mått bättre utan den sortens polariserande språkbruk, men det finns en aspekt av den aktuella frågan som är mer relevant att diskutera: Varför existerar fortfarande C fortfarande? Vad för mening eller funktion fyller egentligen partiet? C har en politik som i mångt och mycket går åt höger: Man vill att arbete ska löna sig, att skatterna ska vara låga och att det ska vara enkelt att starta och driva företag. Men man vägrar att göra det tillsammans med de partier till höger som tycker samma sak. Istället vill man alltså samarbeta åt vänster med partier som förespråkar höga bidrag, höga skatter och ofta mest verkar betrakta svenska företagare miljöförstörare eller ondsinta kapitalister. Så vad för rationella skäl finns det egentligen för att rösta på C? Vill man ha högerpolitik gör man klokast i att rösta på SD eller något av de andra Tidö-partierna som faktiskt vill driva igenom sådan politik. Vill man ha en vänstersväng borde man nog först överväga att tänka om, men om man sedan fortfarande landar i samma slutsats, rösta på något av de tre rödgröna vänsterpartierna. Ett litet, påstått högerparti som bara är villigt att samarbeta åt vänster fyller helt enkelt ingen ideologisk eller sakpolitisk funktion inom svensk politik. Det enda Centerns existens bidrar med är att vara ännu ett parti i Riksdagen, som gör det krångligare och svårare att bygga stabila majoriteter. 13 september har väljarna sin chans att skicka ut landets gnälligaste och i särklass mest meningslösa parti ur Riksdagen. Erik Hellsborn (SD), Riksdagsledamot

Visa på X

En röst på Centerpartiet är nu officiellt en röst på Nooshi Dadgostar, Vänsterpartiet, med dess tillhörande antisemitiska och antidemokratiska svans. Ett tydligt besked ändå till väljarna. Med C blir det mer migration och högre skatter. Och vilket svek mot landets företagare. För att använda Centerledarens eget uttryck: C är nu diskvalificerade att prata företagsamhet och tillväxt. Bra att det finns ett tillväxt- och företagarvänligt regeringsalternativ till den här vänstersörjan. Rösta blå-gult 13 september - för Sveriges bästa 🇸🇪Ⓜ️

Visa på X

Sveriges framgång bygger på öppenhet för idéer, människor och företag, inte på nationalism, protektionism och att ställa människor mot varandra. Så länge Ulf Kristersson haller fast vid att bygga sin regering med SD ministrar är han diskvalificerad som statsministerkandidat för Centerpartiet. Magdalena Andersson och Socialdemokraterna är i dag den mest sannolika samarbetspartnern för Centerpartiet. Men det kräver att de är beredda att regera på en politik förankrad i mitten där jobben blir fler, utsläppen går ner och välfärden fungerar i hela landet. Sveriges utmaningar löses inte genom att ersätta beroendet av SD:s destruktiva politik med att låta V:s tillväxtfientliga politik styra. Centerpartiet kommer inte stötta en regering där Vänsterpartiet ingar. Sverige behöver en regering förankrad i mitten. Sverige kan mer.

Visa på X