”I stället för en traditionell regering har vi en högerregim styrd av sverigedemokrater. En regim som använder sin maktposition för att hota och tysta kritiska röster.” Magdalena Andersson skriver som det är. https://www.dn.se/debatt/sds-hogerregim-hotar-grunderna-i-var-demokrati/ 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1654910971268177920
Visa på Mastodon →Sök
Det kan finnas åsiktsskillnader i sak. Kanske ser inte Magdalena Andersson de säkerhetspolitiska hoten som jag ser. Kanske vill hon se andra åtgärder. Det vore klädsamt att säga det, istället för att anklaga mig och andra i regeringen för att sätta Sveriges själ på spel.
Visa på X →I en text på Facebook bemöter jag Magdalena Anderssons insinuationer om universitetsstyrelser i sak. https://www.facebook.com/MatsPerssonL/posts/pfbid02A9oDwUzgroQyWp4iureuTv2o1QuKGF2mYBeEGxoGxhEnCVy9H7xWxGeUXY1zGxXel
Visa på X →Magdalena Andersson påstår nu att jag och den svenska regeringen hotar demokratin. Retoriken känns direktimporterad från USA. Det är ansvarslösa uttalanden från oppositionsledaren.
Visa på X →Det är närapå tre och ett halvt år till nästa val. Då ryar Magdalena Andersson om hot mot demokratin för att Ebba Busch av privata skäl väljer att avstå. Alltså, vem bryr sig egentligen om den debatten? Varför ha en partiledardebatt i maj 2023 när valet är i september 2026?
Visa på X →Slutsatser efter dagens presskonferenser fr oppositionen: ❌ Det är tydligt att Magdalena Andersson inte har grepp om sina samarbetspartier. ❌Oppositionens politik skulle leda t högre inflation leder till högre matpriser och räntor. Det är inte vad hushållen behöver. #svpol
Visa på X →Magdalena Andersson beskrivning av socialdemokratins näringspolitik är minst sagt oretuscherad. Min fundering är hur centerpartiet ska förhålla sig till sina kamrater vänsterut?

Idag har jag uppmanat Magdalena Andersson att kalla upp S-kommunalråd i de största städerna. Det är ett allvarligt läge med planerade demonstrationer i flera städer. Nedskärningar riskerar att gå ut över elever. S-styren behöver göra mer för att freda skolan från inflationen.
Visa på X →https://www.expressen.se/sport/fotboll/bojan-djordjic-om-braket-med-janne-andersson-/
Visa på X →Widar Andersson säger det som borde vara självklart för alla. Flytta dit jobben finns.
Visa på X →Till 2026 kommer vi ha haft en högermajoritet i Sveriges riksdag i 20 år. Det manar till självrannsakan och jag betraktar den kommande mandatperioden som ett avgörande tillfälle att på allvar ta itu med detta. Nu går vi fram med en ny riktning för Sverige. http://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2023-03-27-andersson-och-baudin-presenterar-ny-riktning-for-sverige
Visa på X →RT @elinorodeberg: Alla måste ta ansvar för att få ned inflationen. Det går inte att skyffla allt på löntagare och konsumenter - företagen måste också göra sin del. Bra av @AnderssonMagda och oppositionen som sätter press i frågan. https://sverigesradio.se/artikel/s-krav-pa-regeringen-se-till-att-matjattarna-haller-matpriserna-nere 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1633897348265852934
Visa på Mastodon →Lågt förtroende för regeringens krispolitik. Vi kan inte ha en krispolitik ʼa la Liz Truss. Magdalena Andersson: "nummer ett är att förstå att det är en kris, nummer 2 är att agera."
Visa på X →@LindaHellstrm1 @DanUtredaren @socialdemokrat @NalinBaksi @AnderssonMagda @TobiasBaudin @lundhsammeli @fredrikolovsson Om du har något belägg för att det hänt så hör av dig. Hittills har ingen presenterat något sådant. Men många har deltagit i ryktesspridningen. 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1631969973735227393
Visa på Mastodon →@DanUtredaren @socialdemokrat @NalinBaksi @AnderssonMagda @TobiasBaudin @lundhsammeli @fredrikolovsson Tack! 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1631969529059319808
Visa på Mastodon →"Att skolpeng har gått till en våffelstuga i Åre och skärgårdstomter gör S-ledaren Magdalena Andersson upprörd. Systemet är sjukt." #svpol #friskola https://www.svt.se/nyheter/inrikes/magdalena-andersson-s-om-svt-s-granskning-det-ar-for-javligt
Visa på X →@AnderssonUlla Det var något av det dummaste jag läst. Barn ska äta frukost hemma. Inte i skolan mer än i nödfall. Alla familjer ska ha råd att köpa hem frukost till sina barn. Det är inte skolans, kommunernas eller statens uppgift.
Visa på X →Kör replik i DN till Ulf Bjereld som spridit skräckpropaganda om SD:s filmpolitik. "Sverigedemokraternas filmpolitik syftar till att göra filmen fri från den vänsterinriktade identitetspolitiska detaljstyrningen, menar riksdagsledamoten Jonas Andersson." https://www.dn.se/kultur/dimridaer-och-fokusforflyttning-nar-bjereld-pratar-filmpolitik/
Visa på X →@AnderssonUlla @realbergqvist Nu var det ju ändå så att ni sa nej när riksdagen sa ja. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/brett-stod-for-vapen-till-ukraina-men-v-sager-nej
Visa på X →”Hur ska Socialdemokraterna kunna ”knäcka gängen”, som Stefan Löfven och Magdalena Andersson har utlovat, om deras eget parti styrs av gängen i kommuner som Botkyrka, där gängproblematiken behöver bekämpas som allra mest?”
Visa på X →Hur trovärdiga är sossarna i att kunna "knäcka gängen" som Löfven, Magdalena Andersson m.fl. utlovat om sossarna själva består av gängen i kommuner som Botkyrka där gängproblematiken som mest behöver bekämpas?
Visa på X →@AnderssonUlla @beckmansasikter Hur tänker du UA om de med skyddat boende? Att personer kan råka ut för snabblåneförsäljare, bedrägerier? Anläggnings-id som t o m Energimarknadsinspektionen avidentifierar o s v. Ser du en möjligen den bilden?
Visa på X →Är med i Ekots lördagsintervju idag. Lyssna här: https://sverigesradio.se/avsnitt/magdalena-andersson-s-regeringen-har-gatt-langre-an-avtalet-med-turkiet-kraver

Även Magasin K skriver om förra veckans dragqueen-debatt: "Under tisdagens riksdagsdebatt försvarade riksdagsledamoten Jonas Andersson (SD) sina lokala partikollegor: – Det finns gränser där man som folkvald politiker måste få säga ifrån." ➡️ https://magasink.se/2023/01/sagostund-i-riksdagsdebatt-sd-forsvarar-stopp/
Visa på X →Ja vad väntar Socialdemokraterna på? Tänk på Sveriges bästa Andersson med anledning av behovet av kärnkraft.
Visa på X →