Tack @MuharremDemirok för att du visat vikten av att Sverige ska vara ett land där alla skall kunna göra livsresor. Tack för att du ”vann” EU-valet för oss.
Visa på X →Sök
Nytt kristdemokratiskt ledarskap i Tyskland ger hopp för Europa. Valet av @_FriedrichMerz CDU/CSU ger förutsättningar för en starkare ekonomi, bättre energipolitik och ett starkare försvar. Det ger också hopp om kraftfullt stöd till Ukraina. Stort lycka till med förhandlingarna!
Visa på X →Intressant att begreppet oligarki nu börjar användas om USA för att kritisera Musks stöd till Trump. Det är som om detta aldrig har hänt tidigare. Barack Obamas, Joe Bidens och Kamala Harris kampanjer finansierades av en mängd olika företag, som knappast gjorde det av enbart god vilja. Vänstern måste ju till och med tacka bankerna Goldman Sachs, JPMorgan Chase och Citigroup – som var bland de största bidragsgivarna till Barack Obama – för att dessa banker såg till att USA fick sin första svarta president. Förresten, var det någon som ifrågasatte alla företag som finansierade Obamas kampanj när han vann? Just det. Istället gav de honom Nobels fredspris. En av Kamala Harris största finansiärer var Alphabet Inc., företaget bakom Google. Många andra företag kan nämnas. Nästan alla stora företag deltar i att köpa inflytande i amerikanska val. Om man nu vill kalla det en oligarki så får man göra det men det är så den amerikanska demokratin har fungerat i flera decennier. Svensk media har inte klagat förrän nu. För övrigt samlade Harris kampanj in mer än 1,1 miljarder dollar, vilket var mer än dubbelt så mycket som Trump samlade in. Så om vi nu ska prata om oligarker, kan man lika gärna säga att Harris var “uppköpt” i större utsträckning än Trump och hade mer resurser, men hon lyckades ändå inte få folket med sig. Om USA verkligen hade varit en oligarki hade den kandidat som tagit emot mest pengar – Kamala Harris – vunnit valet. Men så blev det inte. Däremot är det tydligt att rika människor sedan decennier tillbaka har köpt inflytande i amerikansk politik och man måste ha stöd från de rika i USA för att göra en politisk karriär. Så har det varit rätt länge. Den enda skillnaden mellan Elon Musk och andra bidragsgivare är att han är mer öppen med sitt stöd än vad andra affärsmän och företag är.
Visa på X →Vad är Ebba Busch ord värt? Innan valet lovade ny kärnkraft skulle påbörjas under mandatperioden, nu bryts löftet, och hon låtsas som att hon inte ens har sagt det. Svagt.
Visa på X →Jag blir inte mindre bekymrad av vad migrationsministern säger i SVT. Det är i bästa fall naivt och okunnigt. Mångkulturalismen har förstört Sverige. Moderaterna behöver närmare förklara vad de menar med detta. Att många människor i Sverige har "olika bakgrund" är vi alla medvetna om. Det beror såklart på den politik de själva bedrivit historiskt, och det är en omstöpning av Sverige som aldrig någonsin haft stöd hos svenska folket. Massinvandring, i kombination med mångkulturalism, är orsaken till att Sverige idag ser ut som det gör. Det bör varje ansvarstagande politiker ta kraftigt avstånd från. Att människor "har en bakgrund" betyder inte att de för all framtid kan åberopa detta i Sverige. Tvärtom. Vårt land är vårt land. Det har formats av svenskar i århundraden. Om du kommer hit och ska leva här, så är det på våra villkor. Valet är fritt.

Mediernas rapportering om USA kommer de kommande åren vara helt värdelös. Svenska medier återger okritiskt det som sägs i amerikanska medier – vilket kan vara sant, eller inte. Amerikanska medier drev i flera år konspirationsteorin om att Trumps kampanj i valet 2016 hade någon form av samröre med Rysslands underrättelsetjänst. Efter flera år av utredningar konstaterades det att det inte var sant. Ändå var detta en konspirationsteori som amerikanska och svenska medier spred i åratal. Ska man nu lita på samma medier som under så många år ljög om något så allvarligt som en påstådd koppling mellan USA:s president och Rysslands underrättelsetjänst? Nej, visst kan man kritisera Trump för många saker. Men mediernas rapportering om honom är genomgående värdelös. Allt som sägs om Trump i svensk media måste verifieras innan man vet om det är sant eller inte. Det är rätt tragiskt med tanke på att medierna borde vara oberoende och neutrala.
Visa på X →Även om oppositionen vägrat inta sina platser i parlamentet, eftersom valet var köpt av oligarken Ivanisjvili, är detta inte något mindre än ett försök till statskupp.
Visa på X →Jimmie Åkesson lovade i valet att svensk välfärd inte skulle säljas till utlandet. Nu säljer regeringen, med hans goda minne, Lernia för mindre pengar än vad bolaget har i eget kapital. Det blir svårt att bygga upp Sverige igen efter Tidögängets framfart. https://www.flamman.se/tyska-riskkapitalister-tar-over-statligt-bolag/
Visa på Bluesky →Intressant att Socialdemokraterna inte vill återkalla svenskt medborgarskap för gängledare. Detta är samma parti som tidigare förnekade gängkriminaliteten och “inte såg problemen komma”. Fortfarande vill de inte kasta ut kriminella från Sverige. Det handlar dessutom inte om alla gängledare, utan endast om de som har dubbla medborgarskap. Det är personer som begår de värsta brotten i Sverige och samtidigt har medborgarskap i ett annat land. Varför vill Socialdemokraterna skydda sådana individer? Ställ den frågan till varje socialdemokratisk politiker ända fram till valet – tills du får ett svar. Hur många fler måste dö i gängvåldet innan Socialdemokraterna tar de här problemen på allvar?
Visa på X →Laddkaoset i Malung har varit ett exempel. Jag kör ofta vår elbil till Västjämtland, har koll på exakt var snabbladdare ligger. När det är -30 så kräver det planering o erfarenhet. För att elbilar ska bli det givna valet för fler så måste det vara enkelt för alla.
Visa på X →70000 fler arbetslösa än vid maktskiftet 2022. Dags att vakna regeringen! Var är arbetsmarknadsutbildningarna som leder till jobb? https://www.expressen.se/debatt/debatt-ett-halmstad-har-blivit-arbetslost-sedan-valet/
Visa på X →Man kan sticka huvudet i sanden och låtsas som ingenting. Men någonting håller på att hända i Europa där en vänsterelit försöker omdefiniera begreppet demokrati för att behålla den politiska makten. För några dagar sedan hade Elon Musk ett samtal med AfD:s partiledare på plattformen X. Uppenbarligen får man inte ha sådana samtal. Jag föddes 1981. Då kunde man ha samtal utan att det skapade stora rubriker eller att man hotades med miljardböter. Det är alltså ett samtal vi pratar om. 150 experter från EU har suttit och följt samtalet för att se om det på något sätt bryter mot någon föreskrift. Låter det som att man har demokratiska värderingar om man ger 150 experter i uppdrag att övervaka ett samtal, bara för att kunna bötfälla folk för deras åsikter? Vad har hänt? Jag stödjer varken AfD eller Elon Musk, men att samtal på något sätt har blivit förbjudna är helt enkelt sjukt. I Rumänien har man ogiltigförklarat ett presidentval. Fel kandidat höll på att vinna. Ryssland hade påverkat valet men ingen vet hur. Så nu ska man hålla valet igen. Ska man fortsätta tills ”rätt” kandidat vinner? Och hela tiden pratar man om att det finns något hot mot demokratin. Demokratin håller ju på att urholkas mitt framför våra ögon, och det är vänstereliten som håller på att avveckla demokratin. Ni får ursäkta mig, men jag är för gammal för det här. Jag kommer ihåg vad demokrati brukade vara. Du får ha samtal. Det är en del av demokratin. Den som får flest röster vinner. Man kan inte bara ogiltigförklara val. Man kan inte förbjuda partier, vilket vissa inom vänstern nu pratar om. Om vi får ett samhälle där bara de med de ”godkända” värderingarna får yttra sig och ställa upp i val, då är det ingen demokrati längre. Jag hoppas att alla förstår det. I en demokrati får man tycka olika, och sedan får folket rösta. Det finns ingen ”rätt” åsikt, och det finns inte heller åsikter som är ”fel”. Man bara tycker olika. Det största hotet mot demokratin jag ser idag är vänstereliten, som vill förbjuda, censurera och tysta alla samt tvinga på människor de ”rätta” värderingarna. Låt de inte normalisera det de håller på med. I en demokrati får vi tala med varandra. Ingen behöver godkänna våra värderingar eller åsikter. Vi har inga åsiktspoliser i en demokrati. Folket bestämmer vilka deras representanter ska vara genom demokratiska val.
Visa på X →Vänstern varnade för att Sverige skulle bli som 1930-talet om vissa partier vann valet. Så har det inte blivit. Däremot har det blivit som 1930-talet på grund av den muslimska invandringen och den importerade antisemitismen. Men det säger vänstern ingenting om. I stället deltar de gärna i hetsandet mot judarna. Journalister som rapporterar om detta importerade hat trakasseras. Intressant i sammanhanget är att det knappt förekom några liknande demonstrationer när Islamiska staten begick sina våldsdåd i deras kalifat. Då var det tyst, och det fanns till och med moskéer i Sverige som rekryterade för Islamiska staten vid den tiden. Så det handlar inte om kriget. Krig har pågått i Mellanöstern länge. Men det fanns inga demonstrationer då. Det hördes till och med jubel på Malmös gator när Hamas mördade judar. Det var först när israelerna försvarade sig som dessa Palestina-demonstrationer tog fart. Palestina-aktivisterna är Hamas och Hezbollahs förlängda arm. De vill ha samma sak: ”From the river to the sea.” De vill förgöra Israel och driva ut judarna i havet. Det handlar inte om protester mot något krig. Det är ren antisemitism. Visst är 1930-talet här. Men det är importerad genom invandringen och har vänsterns fulla stöd. Och nu vill samma vänster ha ännu mer invandring.
Visa på X →Skjutningarna i Sverige minskande kraftigt under 2024, -33% sedan valet 2022. Satsningar på polisen, nya verktyg och hårdare straff börjar ge resultat.

Jag minns också det meningslösa MR-rådet som feministiskt initiativ fick inrätta efter valet 2014. Jag minns också hur de rödgrönarosa ständigt ägnade sig åt identitetspolitik, förnekade hedersförtrycket och sällan inkluderade judiska gruppen när i MR-rådets arbete definierades!
Visa på X →Ett anförande om myndigheters uppgiftsskyldighet avseende illegala migranter från en interpellationsdebatt från 22 november. Efter att utredningsbetänkandet överlämnats till regeringen har medier och diverse tyckare försökt framställa det hela som en “förlust” för SD. Visst, vi vill helst genomföra hela vår politik, men med tanke på att vi fick 20,5 procent av rösterna i valet 2022 är det ändå ett steg framåt att förslaget innebär att sex viktiga myndigheter, som ofta kommer i kontakt med illegala migranter, måste på eget initiativ lämna över uppgifter till Polismyndigheten om det kan antas att en utlänning inte har rätt att vistas i Sverige. De berörda myndigheterna är Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Kriminalvården, Kronofogdemyndigheten, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Detta, tillsammans med många andra förslag – bland annat utökade befogenheter vid inre utlänningskontroller och avskaffandet av möjligheten att “vänta ut” sitt utvisningsbeslut (preskriptionstiden) – kommer göra det betydligt svårare att leva som illegal migrant i Sverige. När det gäller myndigheterna är dessa strategiskt viktiga eftersom de ofta kommer i kontakt med den illegala ekonomin där illegala migranter fungerar som arbetskraft. Genom detta gör man det mycket svårt för illegala migranter att försörja sig i Sverige. Därmed blir det svårt för dem att stanna kvar. Jag vill också ställa följande fråga: Om detta är en “förlust”, varför genomförde inte Socialdemokraterna något liknande under de åtta år de hade makten? Eller menar de att det inte fanns några illegala migranter i Sverige under deras tid vid makten? Hela debatten går att se här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/informationsplikten_hc10187/
Visa på X →@Spesam Din kritik utgår inte från ”basala metodregler”, du såg att Henrik Jönsson blev avslöjad med lögner om medias rapportering av USA-valet och behövde hitta ett sätt att rättfärdiga hans kanal, som du sprider och kollar på. Det är inte seriöst.
Visa på X →Före valet lovade Kristersson & Åkesson lägre elpriser. Nu har de släppt fram en modell som ger högre elpriser – trots protester från oppositionen och experter. Idag blir priset över 8 kr/kWh i södra Sverige. Slappt hanterat – ett svek mot svenska folket.
Visa på Bluesky →Före valet lovade Kristersson & Åkesson lägre elpriser. Nu har de släppt fram en modell som ger högre elpriser - trots protester från oppositionen och experter. Idag blir priset över 8 kr/kWh i södra Sverige. Slappt hanterat - ett svek mot svenska folket.
Visa på X →”Sverige behöver i första hand mer effekt, inte mer el. Då står valet mellan ny kärnkraft och att Sverige börjar elda fossilgas.” Ebba Busch har rätt om kärnkraften | Peter Wennblad | SvD Ledare https://www.svd.se/a/OomKkA/ebba-busch-har-ratt-om-karnkraften
Visa på X →”Ebba Busch har rätt om kärnkraften” ”Sverige behöver i första hand mer effekt, inte mer el. Då står valet mellan ny kärnkraft och att Sverige börjar elda fossilgas.” ”Valet är enkelt, och regeringen har valt rätt” Läsvärt! https://www.svd.se/a/OomKkA/ebba-busch-har-ratt-om-karnkraften
Visa på X →Uppfriskande med journalister som sätter sig in i energifrågorna på riktigt! Kärnkraft eller naturgas, var god välj. Läsvärd ledare av @peterwennblad ”Valet är enkelt, och regeringen har valt rätt” https://www.svd.se/a/OomKkA/ebba-busch-har-ratt-om-karnkraften?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →”Ebba Busch har rätt om kärnkraften” ”Sverige behöver i första hand mer effekt, inte mer el. Då står valet mellan ny kärnkraft och att Sverige börjar elda fossilgas.” ”Valet är enkelt, och regeringen har valt rätt” Läsvärt i SVD Ledare 👇🏻 https://www.svd.se/a/OomKkA/ebba-busch-har-ratt-om-karnkraften?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →En ledare väl värd att läsa , lite längre bort från slagorden utan visar på hur verkligheten ser ut. ”Sverige behöver i första hand mer effekt, inte mer el. Då står valet mellan ny kärnkraft och att Sverige börjar elda fossilgas.” https://www.svd.se/a/OomKkA/ebba-busch-har-ratt-om-karnkraften
Visa på X →Det kom ut en ganska tragikomisk nyhet kort efter det amerikanska valet, som av någon anledning inte nämndes i svenska medier, medier som annars är helt besatta av allt som har med USA-valet att göra. Det har visat sig att Kamala Harris kampanj på olika sätt har betalat de personer som intervjuat henne. Harpo Productions, Oprah Winfreys företag, fick exempelvis 1 miljon dollar för en intervju som Oprah genomförde med Harris. Inför en intervju som Al Sharpton genomförde med Harris mottog Sharptons NGO, National Action Network, 500 000 dollar från Harris kampanj. Det finns fler exempel. Men detta har självklart inget nyhetsvärde för svensk media eftersom det inte passar in i narrativet där Trump är ond och Harris (eller valfri demokratisk kandidat) är god. Sen säger det ju sig självt: om man behöver betala den person som intervjuar en har man redan erkänt att man inte är en stark kandidat. Antingen sätter man sig i stolen och svarar på frågor, eller så erkänner man att man inte har svaren och istället erbjuder en muta. Och det är precis vad det är – en muta. Om du betalar den person som intervjuar dig så påverkar det intervjuns innehåll och trovärdighet. Men knäpptyst från etablerad svensk media. Däremot skrev Bulletin om detta, vilket visar att nya medier är viktiga och bidrar med viktig information som ger en mer nyanserad bild av verkligheten.
Visa på X →