Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Magdalena Andersson (S) försvarar vuxna män som oprovocerat kallar andra för hora eller horunge. Hon menar i samma andetag att den som försöker freda sig och ställa bråkmakarna till svars ska målas ut som klandervärda. Varför försvarar alltid (S) oförskämda dårar och kriminella?

Visa på X

Det är magstarkt av Magdalena Andersson att klaga när vi försöker rensa upp hennes kaos. - @jimmieakesson #pldebatt #svpol

Visa på X

Magdalena Andersson säger sig vilja bli statsminister. Men med Miljöpartiet i regeringen. Och det blir dyrt. Någon som är sugen på högre bensinpriser?

Visa på X

Magdalena Andersson säger sig vilja bli Sveriges statsminister. Men inte med med ett hållbart regeringsalternativ. Någon som är sugen på mer Vänsterparti?

Visa på X

Nytt S- förslag! Fristående förskolor som inte sköter sig ska kunna tvångsförvaltas. Stängas också förstås. Men ibland är det bättre för barn och personal att förskolan drivs vidare i kommunal regi. Barnens rätt ska vägra tyngre än förskoleägarnas. omni.se/andersson-la...

Visa på Bluesky

När statsministern konstaterade att Mellanösterns konflikter inte kan fortsätta på svenska gator & torg, samt att man får tycka vad man vill men att det inte är okej med hot, hat och antisemitism fylldes kammaren med applåder. Men inte av Magdalena Andersson som kameran filmade.

Visa på X

En anständig röst i vänstern. Men jag hade förväntat mig tydligt avstånd från Nooshi Dadgostar, som gör anspråk på att vara minister i Magdalena Anderssons regering. Tystnaden är en svaghet för bägge.

Visa på X

Det får vara nog nu. Först ertappades SSU:s ordförande Moska Hassas med att bära en palestinasjal med islamistiskt budskap, samma symbol som självaste Hamasledaren Yahya Sinwar burit. Men hon är inte ensam. Även S-topparna Emelie Stark, förbundsordförande för HBTQ+ Socialdemokraterna, Sara Kukka Salam, ordförande för Tro och Solidaritet, poserar med samma symbol. Det är ett direkt hot mot judars säkerhet i Sverige. Ska Magdalena Andersson, som också gör anspråk på att bli statsminister efter nästa val, hålla rent hus i sin egen sida av blockpolitiken och i sitt eget parti, då måste hon avkrävas ansvar och sluta tro att det går att bekämpa antisemitismen med ena handen och göda hat med den andra handen. Det är allvar nu!

Visa på X

SSU:s nya ordförande bar samma sjal som HAMAS-ledare. Och vid hennes sida? MORGAN JOHANSSON. S säger ”TVÅSTATSLÖSNING” – men deras företrädare poserar med slagord där Israel inte ens finns. Detta är inte otur. Det är TERRORROMANTIK satt i system. S kan inte ens hålla koll på sina egna företrädare. Men de bär gärna Hamas-sjalar. Magdalena Andersson har MYCKET att förklara.

Visa på X

Med på besöket var också kommunstyrelsens ordförande Mathias Andersson (SD) och förste vice ordförande Bert Westerberg (M). Tack alla inblandade för ett mycket givande studiebesök!

Visa på X

Spärrfri tunnelbana = brottsvåg. Tjuvåkning fördubblad. Stölder +300 %. Socialdemokraterna: ”Inte ett misslyckande.” Jo. Ett monumentalt misslyckande. När justitieministern måste påminna Magdalena Andersson om sunt förnuft, då vet man att S tappat greppet.

Visa på X

Jag får då och då ta del av kritik som antingen går ut på att ingenting görs eller att det går för långsamt när det gäller att få på plats en ny migrationspolitik. Den som säger att ingenting görs är uppenbarligen omedveten om vad som pågår. Regeringen började direkt efter valet arbeta med att tillsätta utredningar som skulle ta fram lagstiftning för den nya migrationspolitiken. Det finns kanske en och annan som inte vet hur lagstiftningskedjan fungerar. Normalt sett går det till så här: först tar en utredning fram ett betänkande som skickas ut på remiss. Därefter utarbetas en lagrådsremiss baserad på betänkandet och remissyttrandena, som Lagrådet yttrar sig över. Sedan lägger regeringen fram en proposition som riksdagen ska rösta om. Det är därför som mycket av lagstiftningen på migrationsområdet kommer att komma på plats först under våren 2026. Att påstå att ingenting görs är alltså helt fel. Däremot stämmer det att den svenska lagstiftningsprocessen är långsam. Det kan man förstås ha olika åsikter om. Fördelen är att lagstiftningen får en större legitimitet när den bygger på en gedigen utredning, där man analyserar konsekvenserna, hur lagstiftningen fungerar i dag och vilken effekt liknande lagar haft i andra länder. Det minskar utrymmet för spekulation. Dessutom utgör utredningsbetänkandet ett förarbete, vilket minskar risken för feltolkning vid tillämpning. Nackdelen är självklart att processen tar tid. Men mycket kommer att hinna genomföras innan mandatperioden är slut: Skärpta regler för medborgarskap, som gör det omöjligt för bidragstagare och personer utan förankring i landet att bli svenska medborgare. Kvalificering till välfärden för utlänningar. Avskaffande av permanenta uppehållstillstånd för skyddsbehövande. Skärpta regler för anhöriginvandring. Utvisning och återkallande av uppehållstillstånd på grund av bristande vandel. Ett skärpt regelverk om utvisning på grund av brott, där fängelsedom ska leda till utvisning och åklagaren har en skyldighet att yrka på utvisning. Bara för att nämna några exempel. Hur kan jag vara så säker på detta? Därför att mycket redan är klart. Alla de tidigare stegen i lagstiftningskedjan är avklarade, nu återstår slutfasen. Det här kommer att genomföras innan valet. Påståendet att Sverigedemokraterna inte lyckats åstadkomma någonting är därför antingen ett tecken på okunskap eller ett försök att vilseleda. Man kan fråga sig varför vissa väljer att sprida en sådan bild, i stället för att hålla sig till sanningen. Och redan innan dessa reformer har hunnit träda i kraft syns resultaten. Om man bortser från invandringen till följd av kriget i Ukraina har antalet beviljade uppehållstillstånd sjunkit från 95 163 år 2021 till 82 857 år 2024. Asylinvandringen ligger på rekordlåga nivåer. Den lågkvalificerade arbetskraftsinvandringen har minskat och lagstiftningen på området kommer att skärpas ytterligare. Antalet beviljade medborgarskap minskar redan i år tack vare Sverigedemokraternas påtryckningar, och när den nya lagen om medborgarskap träder i kraft kommer antalet att störtdyka. Rom byggdes inte på en dag. Framstegen sker steg för steg. Man kan börja klaga när vi inte längre tar steg framåt, men just nu är det precis vad vi gör. Allt detta var inte på väg att ske under Socialdemokraternas tid vid makten. Nu ser vi en tydlig förändring. Vi är inte i mål än men vi kommer dit före valet. Man måste också fundera över alternativet. Det verkar som att många glömt hur det var när Socialdemokraterna styrde. Minns ni när Sverige fick sin första kvinnliga statsminister? Magdalena Andersson satt i sju timmar eftersom oppositionens budget vann i riksdagen och Miljöpartiet hoppade av regeringen. Stabilitet är inget man kan ta för givet. Socialdemokraterna kommer att försöka regera tillsammans med partier som vill rulla tillbaka alla våra migrationsreformer, samtidigt som de själva inte vet om de kan enas sinsemellan. Det är så alternativen ser ut. Sammanfattningsvis: Ja, processen är långsam. Men lösningen är inte att Sverigedemokraterna får mindre inflytande, tvärtom. För att snabba upp reformerna krävs att vi får ännu mer inflytande.

Visa på X

Lördagsintervjun var tydlig: Magdalena Andersson = svag ledare. Svaga Magda verkar tro att svensk politik funkar som Harry Potter: ”Vi sätter oss i ett rum och sen… Expecto Governus!” Men verkligheten är att S, V, C & MP är oense om allt som spelar roll: kärnkraft, skatter, välfärden och försvaret. Som @FFurtenbach konstaterade: regeringsfrågan är hennes akilleshäl.

Visa på X

Kan Socialdemokraterna garantera att inga sekretessbelagda handlingar försvann under S-regeringen? I så fall vill Baudin ge Magdalena Andersson sparken.

Visa på X