@dahbjo Ja. Och helt utan någon typ av jävighet så klart så är det alltså i dagsläget bara ett parti som har konkreta förslag och finansiering för att få fler behöriga lärare. ¯\_(ツ)_/¯
Visa på X →Sök
Det här lite som när Trump använder tullintäkterna till bidrag för drabbade inhemska företag. Förloraren är i regel hushållen som inte ges någon kompensation för de ökade priserna till följd av tullavgiften. Ingen konsekvens man var öppna med när förslagen förhandlades.
Visa på X →Tydligt att @johandanielsson @shekarabi sålt sig och avvecklingen av svenska modellen till Bryssel och Europafacket. https://www.tn.se/article/45919/trots-protesterna-svenska-eu-toppen-gar-vidare-med-kritiserade-forslaget/
Visa på X →Det är ett mycket bra förslag att poliser ska stoppas från att delta i uniform i Prideparaden och andra politiska aktiviteter. Ett förslag om detta bereds nu i Polismyndigheten. Själva syftet med uniformen är inte bara igenkänning av professionen, utan att den enskilde polismannen ska uppfattas som neutral och objektiv – i enlighet med grundlagens krav på myndighetsutövningen. Därför är det ett problem med poliser som ena dagen deltar uniformerat i politiska sammanhang, och nästa dag ska bedriva myndighetsutövning i samma uniform. Det riskerar att rubba förtroendet. Samtidigt är även poliser medborgare med yttrandefrihet, och utanför sin roll som polis är det viktigt att även polisanställda på lämpliga sätt kan bidra till den demokratiska samhällsdebatten. Det gjorde jag själv när jag arbetade som polis, med kolumner i SvD:s ledarsida – ofta med ett kriminologiskt perspektiv. Ett sådant deltagande i den offentliga debatten kräver en hög grad av personligt ansvarstagande. Jag tycker att det har varit direkt olämpligt av enskilda poliser att publicera debattartiklar med tjänstetitel och bild på sig själva i uniform, vilket inte bara innebära en risk för en personbunden förtroendeproblematik utan även kan misstas för myndighetens officiella uppfattning. Förutsättningarna är dock annorlunda för den som lämnat yrket. Det är rimligt att den som ställer upp i ett allmänt val är tydlig med sin yrkesbakgrund, även när man jobbat som polis. Detta är emellertid vanligare i andra länder än i Sverige. Exempelvis var New Yorks före detta borgmästare Eric Adams tidigare polis. I hans valkampanj för ämbetet 2021 upplyste även han väljarna om sin yrkesbakgrund, med bilder på sig själv i uniform. Somliga ser det kanske som att han renomésnyltade på New York's Finest, men det går också att betrakta som naturligt att den som söker allmänhetens förtroende tydliggör sina meriter i både text och bild. John McCain använde på motsvarande sätt fotografier från sin tid som stridspilot. Centerpartisten Anders W Johansson har använt bilder på sig själv i läkarrock. Dessa exempel ser jag positivt på. Vi behöver, i synnerhet i Sverige, fler politiker med ordentlig utbildning och yrkeserfarenhet – vilket just stod på mina valaffischer 2022. Då var jag VD för ett säkerhetsföretag och tydlig med att jag var tidigare polis. Polisen, försvaret och sjukvården är alla institutioner som är beroende av allmänhetens förtroende. Detta förtroende upprätthålls med att brott utreds, att försvarsförmågan är stark och att patienter vårdas – effektivt och professionellt. Politiska kandidater som på ett seriöst sätt tydliggör sin bakgrund i dessa yrken påverkar näppeligen förtroendet för dessa myndigheter. Dansande i TikTok, deltagande i demonstrationer, diverse produktreklam och dylika aktiviteter i uniform är däremot synnerligen olämpliga. Polismyndighetens förslagna regelverk för sina anställda är mycket välkommet och inte en dag för tidigt.
Visa på X →Förslaget att riva upp EUs förbud för nybilsförsäljning av fossila bilar år 2035 riskerar att låsa in både Europas bilindustri i en utdöende teknik, signallera till bilköpare att fossilt har en framtid samtidigt som vi fortsätter att gynna oljeproducerande länder. Dumt. https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg-eus-urvattning-av-bensinbilsforbudet-ar-som-att-kissa-pa-sig/
Visa på Bluesky →I Sverige är vi fria att stå upp för våra åsikter. Idag har jag debatterat trafikutskottets kommande infrastrukturbudget. Med tanke på de fruktansvärda dådet i Australien bar jag min davidsstjärna i örat o ”Var en Mensch” på kavajslaget. https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/utgiftsomrade-22-kommunikationer_hd01tu1/embed/?start=5475&end=6150



”Vi välkomnar EU-kommissionens förslag om att överge det orealistiska önsketänkandet om totalförbud för förbränningsmotorer från 2035.” https://www.svd.se/a/3pjanX/eu-omprovar-forbud-mot-forbranningsmotorn-vi-valkomnar-det-skriver-kd
Visa på X →SD glömmer att vi redan är på gång att kriminalisera deltagande i gäng och återkalla medborgarskap. Självklart ska gängkriminella sitta i fängelse och icke-medborgare utvisas. Ang grundlagen verkar SD nu ta avstånd från aktuella förslaget? Det måste redas ut innan mötet imorgon.
Visa på X →Positivt att frågan om användandet av metylenklorid nu ses över utifrån alla perspektiv. Detta är mer långtgående än förslaget från oppositionen som ska hanteras i utskottet idag. Finns ingen anledning för SD att släppa fram ett sämre utskottsinitiativ. https://regeringen.se/pressmeddelanden/2025/12/reglerna-for-metylenklorid-ska-ses-over/
Visa på X →@PerHenrikS35918 @RichardJomshof Du missförstår. Vi har inget förslag om att försvåra för dessa personer att förnya sina tillstånd. Min poäng är att dom är väldigt få. Välfärden är mao inte beroende av AKI.
Visa på X →Varje år tar cirka 1 200 personer sitt liv. Det är 1 200 för mycket. Den moderatledda regeringen föreslår nu en ny lag som gör det möjligt att utreda varje fall där en person tagit sitt liv. Förslaget innebär att en särskild haverikommission ska gå igenom varje händelse i efterhand för att kartlägga vad som brustit. Kommissionen ska kunna hämta in information från bland annat socialtjänst, skola, polis och sjukvård. Tanken är inte att hitta någon att skuldbelägga, utan att förstå vad som hänt och hur vi kan förebygga att det händer igen. En utredning ska alltid genomföras när ett barn har tagit sitt liv, men även dödsfall bland vuxna kommer kunna utredas. Det är vår skyldighet som samhälle att förebygga psykisk ohälsa. Ingen ska hamna i en så utsatt situation att självmord känns som den enda utvägen. Den nya lagen ska vara på plats den 1 juli 2026.


I dag blev det klart att jag o Dana Roman Blomster kommer att toppa KDs riksdagslista i Fyrbodal. Förslaget antogs med acklamation efter det att både jag o Dana fått lyssna till varma och uppmuntrande pläderingar. Nu kommer jag att fokusera på en tuff o intensiv valrörelse!

Inte varje dag jag delar socialdemokratiska riksdagsledamöters klipp. Men det här är riktigt upplysande. När jag under veckan i en budgetdebatt kritiserade Socialdemokraternas förslag att öka antalet kvotflyktingar var deras argument att jag är kvotflykting och att jag ju blivit riksdagsledamot. Det var alltså Socialdemokraternas argument för att Sverige ska ta emot fler kvotflyktingar. Även om jag känner mig hedrad över att Sveriges största parti tycker att jag är så framgångsrik att man borde femdubbla antalet kvotflyktingar till Sverige så finns det några saker att tillägga: 1. Sveriges migrationspolitik ska inte utgå ifrån hur det har gått för enskilda migranter. Den ska utgå ifrån vad som är bra för Sverige. 2. Det här säger mycket om Socialdemokraternas ”strama” migrationspolitik. Det finns ingen djupare samhällsanalys. Det finns ingen analys av de problem som asylinvandringen orsakat. Man är istället beredd att öka antalet kvotflyktingar baserat på ett så ytligt argument som att det råkat gå bra för just mig. 3. Att denna socialdemokrat inte förstår att det gått bra för mig TROTS att jag är kvotflykting, inte FÖR att jag är kvotflykting säger också mycket om hur omedvetna Socialdemokraterna är om det omfattande utanförskap som finns bland invandrare i Sverige. 4. Som riksdagsledamot är det min uppgift att representera svenska folket och ta vara på deras intressen. Att denna socialdemokrat utgår ifrån att jag, som kvotflykting, skulle verka för att fler kvotflyktingar ska komma till Sverige säger mycket om vilken syn Socialdemokraterna har på politiker med invandrarbakgrund. Många av deras egna politiker med invandrarbakgrund fungerar som klanpolitiker som representerar sin specifika grupp och därför förväntar han sig att jag ska agera likadant. Så fungerar det inte. Jag gör det som är bäst för Sverige. 5. Det säger också mycket om Socialdemokraterna när de tror att alla invandrares politiska åsikter formas främst av deras bakgrund, och inte av den framtid de vill se här i Sverige. Är du kvotflykting så ska du arbeta för att fler kvotflyktingar kommer till Sverige. Så enkelt är det i Socialdemokraternas värld. Inte konstigt att de är så förvirrade nuförtiden. 6. Och vad säger detta socialdemokratiska resonemang om Ardalan Shekarabi, som levde i Sverige som illegal migrant? Förväntas Ardalan Shekarabi verka för att fler illegala migranter ska vistas i Sverige? Enligt Socialdemokraterna måste det väl vara så. Han kan inte hjälpa det. Har var ju illegal migrant en gång i tiden. Vad kan han göra? Han har inget val. Ni ser hur absurt det låter. Med detta sagt, här är lite fakta. En rapport från IFAU från 2022 visade att omkring hälften av alla flyktingar och flyktinganhöriga har en svag ställning på arbetsmarknaden även tio år efter ankomsten. Då är frågan: Hur många kan vi ta emot? Jag säger så få som möjligt. Den invandring som Sverige har ska gynna Sverige. Sverige ska prioriteras. Det ironiska är att socialdemokraten jag debatterade med verkligen tror att han satte mig på plats, så han gjorde ett helt klipp av det, vilket säger en hel del om var det partiet befinner sig. https://youtube.com/shorts/2SJyU2ntVSg?si=-k7VZgcPiznnLfVg
Visa på X →Dags att dra tillbaka förslaget. https://www.sverigesradio.se/artikel/remissinstanser-sagar-regeringens-uran-forslag-daligt
Visa på Bluesky →Hej vapentwitter! Vi genomför nu den största frihetsreformen för svenska vapenägare någonsin. Nedan är en ej uttömmande lista på lättnader: Vi utökar vapengarderoben för jakt från 4 + 2 till 8 + 2 Vi slopar femårslicenserna och inför tillsvidarelicenser för flerskottsenhandsvapen med ett tillsynsförfarande som inte ska vara mer krävande än EU:s vapendirektiv (se s. 114 f.) Detta medför att man inte döms för vapenbrott för att man glömt att förnya licensen (se s. 114) Kravet på synnerliga skäl för enhandsvapen slopas och ersätts med ett krav på särskilda skäl, vilket är ett mildare rekvisit. En möjlighet att förvara skjutvapen på annan plats efter anmälan införs. Nu kan man ha vapnen i en övernattningsbostad eller jaktstugan om man vill. Vi inför en presumtion om att man utan prövning alltid ska antas ha behov av ett par extra pipor, inga extra krav ska alltså ställas för dessa Papperslicenserna ersätts med digitala licenser Vi förtydligar att byte av icke tillståndspliktiga delar inte ska påverka licensen Vi inför skjutvapenpassets förenklade förfarande för jakt och målskjutning. Vi tydliggör och förenklar regelverket för utlåning av vapen Vi dubblar tiden man kan behålla magasin och dämpare mellan vapenlicenser Med mera, med mera Detta är, oavsett vad vissa säger, den största frihetsreformen för svenska vapenägare någonsin, även om man viktar det med den inskränkning som görs i visst avseende. Som jag har redogjort för tidigare så har vi i förhandlingarna kommit överens om att inte gå vidare med flera av de mer ingripande förslagen som tidigare var utannonserade samtidigt som vi går vidare med typförbudet av halvautomatiska vapen som tar löstagbara stora magasin av militär typ. Magasin av militär typ definieras på s. 126 i LRR och beskrivs som: Med ”militär typ” avses sådana vapenmagasin som vanligen används för militära ändamål, t.ex. vapenmagasin som passar i ett helautomatiskt vapen av militär typ, såsom en AK5 eller AK47, och vapenmagasin som används av Natostyrkor eller som annars har utbredd militär användning. De licenser som redan utfärdats för dessa vapen för jakt kommer fortsatt att gälla men vill man lösa in vapnen är det möjligt till full ersättning. Det gäller också utformningen av ventilen som är skruvad på ordentligt jämfört med utredningens förslag. Det finns en rimlighet i att särskilt stora risker med vapeninnehav kan beaktas vid tillståndsprövningen, vilket såklart görs redan idag men nu kodifierar vi det. Exempelvis är en Barrett M82 alldeles utmärkt för att jaga buffel eller elefant med i Afrika om man nu skulle vilja det. Den duger säkert alldeles utmärkt till björn också, även fast björnfällen lär få ett stort hål i sig. Samtidigt är det ett vapen vars huvudsakliga syfte är antimateriellt och riskerna som är förknippade med att man kan plocka ut ett sådant för jakt överväger faktiskt klart nyttan, man kan inte argumentera för något annat. En Holland & Holland-studsare i .700 Nitro Express är lämplig i sammanhanget, inte en Barret M82. Samtidigt så är det så som Jägareförbundet och flera andra remissinstanser påpekar att utredningens förslag var för brett. Det hade med allra största sannolikhet inneburit att ventilen hade träffat för många vapen och omfattat grovkalibriga studsare av typen elefantbössor, flera andra halvautomater än de som avses med typförbudet och så vidare. Det hade varit en dålig ordning. Just därför har vi stramat åt ventilen ordentligt, nu ska innehavet innebära en betydande risk som väger klart tyngre än nyttan för ändamålet, att jämföra med utredningens bredare förslag. Det är även tydliggjort att vapen som nu är tillåtna för jakt fortsättningsvis skall vara det och att vapen med jämförbar funktionalitet till dessa skall vara tillåtna framgent (s. 131 st. 1). Detta innebär sammantaget att vapen som inte omfattas av typförbudet eller är av kategorin tyngre militära vapen som exempelvis Barret M82 inte heller träffas av “ventilen”. Det innebär då motsatsvis att vapen som Browning BAR och halvautomatiska vapen som inte tar stora löstagbara magasin av militär typ är tillåtna även fortsättningsvis. Detta är tydliggjort i så väl skälen som i lagkommentaren där utredningens skrivningar har strukits om att exempelvis AR-vapen som har plomberats till att ta femskottsmagasin skall omfattas av ventilen, och vi har tydliggjort att det inte är tillräckligt att ett vapen är halvautomatiskt för att omfattas av ventilen. Läser man utredningens förslag bredvid vårt blir skillnaden tydlig. Vi har även dragit några exempel: Vapen med jämförbar funktionalitet till de som var tillåtna innan Naturvårdsverket ändrade sina föreskrifter i augusti 2023 ska som huvudregel inte vara att anse som vapen som träffas av bestämmelsen. Grovkalibriga repeterstudsare för jakt träffas därmed inte av bestämmelsen. Avsikten är inte att bestämmelsen ska innebära ett förbud mot halvautomatiska vapen som inte tar militära magasin men som i och för sig har samma funktionalitet som de som omfattas av förbudet i 4 kap. 11 §, då dessa sedan lång tid varit tillåtna för jakt. (Lagkommentaren på s. 253). Jag hoppas att detta tydliggör reformen i de delar som uppmärksammats! P.S. Flera delar av reformpaketet tas lägre i normhierarkin än i lag, som tas av riksdagen, och presenteras alltså i ett senare skede. Flera frågor som lyfts sedan igår kommer att klargöras då, däribland tillsynssystemet.
Visa på X →Epoch Times tar upp kritiken mot förslaget att ge Polismyndigheten civil status i krig. Det handlar i praktiken om att ta bort 24 000 beväpnade och utbildade poliser från totalförsvaret, i ett läge där Sveriges säkerhetsmiljö är mer osäker än på länge. Den handlar om försvarsvilja, motståndskraft och om polisens roll som väpnad statsmakt även i krig. https://www.epochtimes.se/kritiken-mot-civil-polis-i-krig-%E2%80%9Ctar-bort-24-000-vapnade-fel-signal-i-dagens-lage #Totalförsvar #Säkerhetspolitik #Beredskap #kombattanter #svpol
Visa på X →”Genom ansiktet möter vi våra medmänniskor och det är genom ansiktet vi står ansvariga gentemot varandra – oavsett om det är fråga om en burka, niqab, höger- eller vänsterextremister som skyler ansiktet.” https://www.dn.se/insandare/svar-med-kds-forslag-ska-maskerade-nazister-gripas/
Visa på X →Inom (S) höjs röster för att Magdalena ska sluta triangulera regeringen och istället vara ärlig med vad (S) faktiskt vill i kriminalpolitiken. Förslagen är bla fler myndigheter och fler fritidsaktiviteter mot den grova organiserade brottsligheten. #svpol https://www.expressen.se/nyheter/politik/gar-emot-s-ledningen-om-barn-i-fangelse-dalig-ide/
Visa på X →”– Jag önskar att vi jobbar ännu mer förebyggande, … jag accepterat att man går fram med en tillfällig lag. Det är bara att konstatera att skjutningarna rusar ner i ålder. De som är kritiska får gärna komma med ett bättre förslag,” https://www.dn.se/sverige/stark-kd-kritik-mot-forslaget-om-13-aringar-i-fangelse-puckat/
Visa på X →Den förra regeringen tog fram lagstiftning med efterfrågade förbättringar för placerade barn, något som som det fanns en bred samsyn kring. Jag välkomnar att regeringen, efter tre års tid, hittat sätt att utveckla lagstiftningen ytterligare. Ser fram emot att ta del av förslagen.
Visa på X →Och ja jag vet att Moderaterna också röstade för förslaget, frågor om det får ställas till dem.
Visa på X →Mångfald före meriter - nej tack! Läs min artikel apropå Handelshögskolans återgång till könsdiskriminering). Vad tycker du? "2023 beskrev Handelshögskolans rektor Lars Strannegård betygsinflationen som ett systemhot som kunde underminera både tillit och demokrati. För att få bukt med problemet infördes ett grundkrav att sökande också måste uppnått minst 1,25 poäng på högskoleprovet. Men nu avskaffas regeln i vad som framstår som panik efter att det står klart att manliga sökanden gynnats och ”mångfalden” missgynnats. Hela mångfalds- och jämställhetsdiskursen bygger på antagandet att ”lika utfall” alltid är ett önskvärt resultat. I sin mest extrema och absurda form skulle man dela in hela samhället i underkategorier utifrån hudfärg, religion, kön, sexuell läggning et cetera och sedan inte ge sig förrän motsvarande andel antogs som studenter på exempelvis Handels, KTH, Karolinska och alla andra högre lärosäten. Kön före kompetens Nu är det inte upp till mig att i detalj utforma antagningssystemen på landets lärosäten, men jag reagerar över att mångfald och könsfördelning helt oförblommerat tillåts vara viktigare än kunskaper och förmågor. Det är inte bara ett sätt att sänka nivån på utbildningar och i förlängningen samhället i sig, det är också högst diskriminerande Mångfaldspolitik före meritokrati helt enkelt. Det är inte bara ett sätt att sänka nivån på utbildningar och i förlängningen samhället i sig, det är också högst diskriminerande. Det finns inte omvänd diskriminering, det finns bara diskriminering. Om man via antagningsregler gynnar vissa grupper så gallrar man även bort andra. I detta fall är det primärt män som skall missgynnas, även om de egentligen skulle ha något bättre förutsättningar att klara utbildningen. Vilket de högre betygen pekar på. Lika utfall är inte rätt ”Lika utfall”, blundar i praktiken för åtminstone två saker. Det ena är att det mycket väl kan vara så att män är överrepresenterade i gruppen fakta- och siffernördar som faktiskt har bättre förutsättningar att bli duktiga ekonomer. Det spelar ingen roll om det är kulturellt eller genetiskt, huvudsaken är att de mest lämpade släpps fram. Det andra är att kvinnor kan vara mindre intresserade än män av att ens söka till vissa utbildningar. Nu badar vi inte i lättillgänglig statistik om detta, men på ”avancerade ekonomiprogram” är kvinnorna underrepresenterade bland dem som söker. Samma gäller förstås till exempel systemvetenskap och maskinteknik. "Jag vänder mig emot att detta ständigt utmålas som ett problem. Ny och omfattande forskning visar att i länder med hög grad av jämställdhet tenderar könsskillnader i utbildnings- och yrkesval att vara större, inte mindre. Den så kallade jämställdhetsparadoxen som påvisar att i samhällen där kvinnor och män är fria att välja utbildning och yrke efter intresse så väljer man helt enkelt mer könsstereotypt. Och när blev det fria valet ett problem? Är det inte just det vi strävat efter på många områden? Kvotering är inte jämställdhet Jag minns min tid som EU-parlamentariker där jag bland annat satt i Jämställdhetsutskottet och röstade nej till kvotering av kvinnor till bolagsstyrelser. Motiveringen till förslaget var i stil med att ”kvinnor bidrar med en unik syn på saker”. Då förslaget debatterades i utskottet ställde jag en retorisk fråga till ansvarig kommissionär; Är tanken att jag med min universitetsutbildning, 25 år i det privata näringslivet och viss erfarenhet av styrelsearbete, skall bidra till en styrelses arbete med ”en unik syn på saker på grund av mitt kön”? Frågan besvarades aldrig och numer är förslaget genomdrivet. Vilket jag vänder mig helt emot. Det må på sina håll finnas nätverk som är svåra att ta sig in i och som kvinna kan man uppleva det som hopplöst tufft att kämpa om maktpositioner men kvotering, diskriminering, är ingen lösning även om det går under det finare namnet jämställdhet. För att återknyta till Strannegårds beskrivning om hotet mot tilliten och demokratin, så är det just mångfaldspolitik före meritokrati som utgör själva hotet. Och skall man inte devalvera sitt egna värde borde man helt enkelt tänka om, igen." Jessica Stegrud, riksdagsledamot SD


@swejzan Ikraftträdande kan förändras beroende på olive olika saker, arbetsbelastning på rk, implementerade myndigheter osv. S en sån lista finns därför inte men utredningarna ger alltid förslag på ikraftträdande.
Visa på X →Det är orimligt att hushållen får bära bördan för elnätsutbyggnaden. Regeringen duckar och priserna skenar. Inga förslag till lösningar från Ebba Busch i just debatterade proposition om näten. https://www.expressen.se/ekonomi/privatekonomi/harda-kritiken-efter-eljattarnas-prishojning/
Visa på X →Bra att socialförsäkringsministern nu reagerar på att gängkriminella får bidrag. I maj föreslog S att Utbetalningsmyndigheten ska få tillgång till polisens underrättelser om gängkriminella. Kanske dags att hörsamma vårt förslag, regeringen? https://omni.se/s-vill-punktmarkera-utbetalningar-till-gangen/a/lwyBay
Visa på X →