Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sök

Jag läste en artikel i Aftonbladet igår där man hade intervjuat Simona Mohamsson om det faktum att Imam Ali Islamic Center i Järfälla hade haft en minnesstund för den islamiska republikens tidigare andlige ledare Ali Khamenei, som nyligen dödades. Hon menar att detta då är ”ett bevis på att det finns människor i Sverige vars övergripande mål är att sprida radikal islamism i Europa”. Jag vet inte om vi nuförtiden behöver bevis för detta. Det finns islamistiska partier i Sverige och de sitter i vissa kommuners kommunfullmäktige. Men okej, vissa behöver mer bevis. Sedan vet jag inte varför det här ska vara något nytt bevis. Jag hade en debatt redan 2023 med socialminister Jakob Forssmed om just Imam Ali Islamic Centers sympatier och samarbete med regimen i Iran. Många andra har lyft upp detta ämne genom åren. Säpo bekräftade i början av 2025 att Imam Ali Islamic Center i Järfälla hade använts som plattform av Iran i syfte att bedriva underrättelse- samt annan säkerhetshotande verksamhet mot Sverige och mot personer i den iranska diasporan. Självklart håller de en minnesstund för den iranska regimens döde ledare. Det vore ju märkligt om de inte gjorde det med tanke på allt annat vi känner till om denna moské. Simona Mohamsson säger också till Aftonbladet: ”Detta visar hur verksamheter kan försöka gömma sig bakom religionsfriheten för att i stället sprida islamism och extremism.” Jag tror det är mycket annat som visat att just moskéer gömmer sig bakom religionsfriheten medan de sprider islamism och extremism. Bland annat det faktum att nästan alla moskéer i Sverige har nära relationer med diktaturer i Mellanöstern eller islamistiska organisationer som Muslimska brödraskapet. Det har varit rätt många skandaler de senaste åren där moskéer sprider extremism eller bjuder in talare som sprider extremism. Det är inget nytt. Men det verkar vara nyheter för Simona Mohamsson. Problemet här är att politiker som Simona Mohamsson inte accepterar hur allvarlig extremismen i Sveriges moskéer är och de har inte heller några förslag, så de måste bli överraskade varje gång en moské hyllar diktaturer eller låter hatpredikanter sprida extremism. Det man behöver göra görs redan i länder som Frankrike, Tyskland och Österrike. Man stänger moskéer som sprider extremism. Man låter inte moskéer gömma sig bakom religionsfriheten. Tyvärr är det bara Sverigedemokraterna som driver den linjen idag. De andra partierna vill inte stänga moskéer som sprider extremism. De är bra på att babbla om hur hemska de här moskéerna är, men de vägrar ju stänga moskéerna. Där ligger problemet. Politiker som bara snackar och blundar för problemen.

Visa på X

Nu kör sossarna, Aftonbladet m fl på om att regeringen inte agerar med anledning av situationen i Mellanöstern. Och många andra självutnämnda experter och tyckare vet precis hur man ska agera. Det är självklart så att regeringen och UD följer utvecklingen och är bredda att bistå. Jag och Tidögruppen i utrikesutskottet fick direkt information igår av kabinettsekreteraren och en UD-tjänsteman som själv varit på stationerad i regionen så sent som förra året och som väl känner till förutsättningarna. Nu är luftrummen stängda och då är handlingsutrymmet begränsat, men olika alternativ och åtgärder undersöks. Ett specialteam skickades från UD till Riyadh igår som ett första steg för att kunna bistå och när det är möjligt hjälpa svenskar som är fast i området. Socialdemokraterna med sin track record av att hantera kriser borde kanske ligga lite lågt (läs sunamin i Thailand och evakueringen i Afghanistan). Svagt och oansvarigt av S att köra valretorik i ett så allvarligt läge.

Visa på X

Att Dikmen ska förklara för Mattias Karlsson (SD) vad det innebär att vara svensk är lika korkat som när Martin Ådahl (C) försökte förklara för Omar Makram vad islam är, eller när Aftonbladets Anders Lindberg (S) försökte läxa upp mig om den frihet som slöja/hijab påstås ge små flickor i skolan. Min fråga till SVT och Skavlan är snarare: finns det verkligen ingen intellektuell invandrare i det här landet som ni kan tänka er att bjuda in till ert program? Är det verkligen Dikmen som ska representera landets intellektuella invandrare?!

Visa på X

Den s.k. Rönningemördaren skulle aldrig varit fri ute i samhället. Då hade 25-åriga My levt. Med tidigare dom och bedömning, hur kunde man besluta att släppa ut en så farlig person. Nu skärper regeringen lagstiftningen på flera områden för att stoppa och straffa pedofiler hårdare. Så här står det enligt media i den rättspsykiatriska bedömningen: Bland annat framkommer det att han haft ett ”långvarigt sexuellt intresse för barn” och han har diagnosen pedofili, något som fastställdes redan 2019. Det står att han erkänt grovt gravfridsbrott , men han nekar till att ha mördat 25-åriga My. I handlingarna framkommer det att han i nuläget även är misstänkt för grovt barnpornografibrott. 2019 dömdes han till två år och fyra månaders fängelse. Då hade han försökt kidnappa en 10-årig flicka. I hans dator hade polisen även hittat en stor mängd barnpornografiskt material. I utredningen skriver Rättsmedicinalverket att han hade förberett sig inför kidnappningsförsöket och att ”den bakomliggande drivkraften till gärningarna bedömdes vara Anderssons intresse för barn och död”. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/j0lv2b/vilma-anderssons-rattspsykiatriska-utredning-levt-ett-dubbelliv?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Visa på X