Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Viktor Wärnick

Moderaterna

@viktorwarnick (X)

28

inlägg

Summa summarum: Svenska folket genom riksdagen behöver bättre beslutsunderlag inför besluten om sändningstillstånd – en internrevision skulle kunna bidra med det utan att PS-bolagens redaktionella integritet försvagas.

Visa på X

Ordning med nämnden kan så klart också ifrågasättas, men att granskning kan ske med respekt för och utan att den kompromissar med PS-bolagens integritet är alltså redan gällande.

Visa på X

Värt att notera är att redan idag sker externa granskningar av PS-bolagen genom granskningsnämnden, vars ledamöter utses av regeringen (dvs. avsevärt närmare politiken än den interna funktion vi nu föreslår).

Visa på X

Revisorerna ska inte utses av regering eller riksdag, av uppenbara skäl. Antingen skulle de utses av ägarstiftelsen eller internt i bolagen där de kommer att verka.

Visa på X

Syftet med en revision skulle vara att bidra med underlag inför riksdagens tillståndsbeslut samt med breda och vetenskapligt grundade granskningar av PS-bolagens saklighet och opartiskhet.

Visa på X

Sjöstedt och V kommer ALDRIG rösta bort en S-statsminister. Det hotas hit och dit, men till syvende och sist lyder man husse. Tomma tunnor skramlar mest. #pldebatt #agenda #svpol

Visa på X

”Kortsiktigt under 2021 kan vi hantera situationen, men på ett par års sikt är läget bekymmersamt. Utan tillskott framöver kommer vi att behöva minska bemanningen [...].” Klart och tydligt... #svpol

Visa på X

Den som inte har skyddsbehov får inte asyl. Professionell prövning av individuella skyddsgrunder ska gälla – inte politiska och subjektiva bedömningar. I rättsstaten Sverige finns en ordnad process med många säkerhetsventiler, så ska det vara. #svpol

Visa på X

Vad ska man säga? Kanske att det är skrämmande att rättsstatens principer inte är kända för den fria världens ledare. Sveriges statsminister har min fulla support i just denna drabbning. #svpol

Visa på X

Bra av @tomastobe i @SR_StudioEtt om S ohederlighet i debatten om Gävles styre. Avgå, tacka nej till samarbete & sedan gnälla - inte snyggt.

Visa på X