Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Rickard Nordin

Centerpartiet

@rickardnordin (X)

400

inlägg

Ambitionen: Enligt statssekreteraren jobbar regeringen med att eliminera utsläppen. Facit: Kraftigt skenande utsläpp. Hade detta varit i privat näringsliv hade han och klimatministern varit avskedade för länge sedan. Utvecklingen går käpprätt åt fel håll.

Visa på X

Regeringen ökar utsläppen massivt för att sedan minska en gnutta. Gå inte på snacket från regeringen om att ”utsläppen nu minskar”. Vi har betydligt högre utsläpp nu jämfört med när de tog över.

Visa på X

På dagens utskott sa klimatministern att regeringen kommer nå klimatmålen. @KlimatRadet gör en helt annan bedömning. Jag litar mer på forskare än en regering som gjort sig känd för att trixa med siffrorna. Tänk om regeringen kunde jobba på att sänka utsläppen istället…

Visa på X

@benganboy70 @didebatt @Centerpartiet @MartinAadahl Tack! Energimyndigheten har visat på 15 TWh hållbart uttag av GROT, sen kan man faktiskt göra mycket med smart flexibilitet i kraftvärmen. Använda mindre bränsle och mer el när vi har överflöd på det sistnämnda och tvärtom. Men då krävs nya skatteregler.

Visa på X

En skoj timme med många bra perspektiv - ”Solstolen”, en podd från Svensk solenergi. Snart i en poddapp nära dig!

Visa på X

Nu har ju @Unibet_Sverige stängt av mig från spelande permanent (antagligen för att jag vunnit för mycket), så det blir inget spel på detta (vilket det inte blivit ändå av förklarliga skäl), men det får ändå sägas vara skoj att vara oddssatt!

Visa på X

Vi behöver göra vad som krävs för att hjälpa Ukraina. När USA backar behöver EU kliva fram. Det är sällan jag förordar lån eller att spendera mer från staten, men nu är inte läge att snåla. Stoppas inte Ryssland nu är Ukraina knappast sista landet att invaderas.

Visa på X

@RPernsteiner Varför skriver man inte det då? Och varför har hon inte korrigerat sitt inlägg? Dessutom har ju det där "snabbspåret" som nu inrättas visats sig ändå ge 10 år i tillståndsprocesser. Så speciellt snabbt är det inte.

Visa på X

@Knytanders Ibland behöver det uppenbara sägas. Det blir inte fler elbilar på vägarna bara för att man kastar pengar på laddplatser.

Visa på X

@RPernsteiner Det står inte det minst om underlättande i hennes inlägg. Däremot står det uttryckligen att den ska "byggas ut". Du får nog läsa igen.

Visa på X

Trollen spricker i solskenet - Regeringens kärnkraftspopulism avslöjas när den möter verkligheten. Svantesson sa 100 dagar. Kristersson sa denna mandatperiod. Den som vill ha lägre elpriser närmsta decenniet ska inte lita på Tidöregeringen.

Visa på X

Gång på gång använde Bohlin högst tveksamma argument i valrörelsen. När han granskas och får svara på det skyller han ifrån sig. Tack @SVTHolmberg för att ni ställde honom till svars. Det väl välkommet att det äntligen skedde.

Visa på X

@Vapensamlaren @PEverhill @tekniskaverken Håller med. Tycker det också borde göras. Transparens!

Visa på X

@RogerStrandahl Om invändningen är rimlig kanske det kan vara läge att låta bli att sprida sådana myter? Du ansvarar för Unipers kommunikation. Du skriver dessutom ut det i din bio. Lika lite som detta tolkas som mina privata åsikter så tolkas dina som privata dito.

Visa på X

@RogerStrandahl Att Naturvårdsverket helt avfärdat påståendet om att vindkraften skulle sprida några betydande mängder mikroplatser. Är det verkligen Unipers åsikt att sådant är ”insiktsfullt”?

Visa på X

@DigitaltGuld Jag skriver, debatterar, delar och för fram vår politik ofta. Väldigt ofta. Att visa på kontrasterna är också viktigt och det är överlag en klar minoritet av det jag gör. ☺️

Visa på X

En rubrik som lika gärna kunde handlat om Tidöregeringen… Ren el beskattas hårdare än fossil diesel. Miljöbilsbonusar avskaffas. Inte konstigt att elbilsförsäljningen sviktar rejält samtidigt som utsläppen ökar när det fossila tar över.

Visa på X

@snyggbonde Jodå. Jag vet också att vi har 40% vattenkraft, 30% kärnkraft och dessutom såväl kraftvärme som sol i vårt elsystem vid sidan av vinden. Finns gott om potential i såväl flexibilitet som lagring och effektivisering dessutom. Förutom alla som vill bygga nytt. Marknadsmässigt.

Visa på X

@RogerStrandahl @omni_red På riktigt Roger. Sluta dra den där valsen. Jag hade högre tankar om dig än såhär. Vi vet båda att det var helt annat (pris)läge då. Effektskatten påverkade. Den avvecklades. Ändå lades reaktorerna ned. Av ägarna.

Visa på X