Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Rashid Farivar

Sverigedemokraterna

@rashidfarivar (X)

402

inlägg

Tack Sverige; för demokratin, för friheten och för det fria ordet! 🇸🇪 "Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat mitt lopp och jag har bevarat min övertygelse."

Visa på X

Ytterligare en dag i rikets och demokratins tjänst 🇸🇪 Idag avslutas riksmötet för perioden 2025/26. Det blir samtidigt det sista riksmötet under denna mandatperiod inför valet 2026. Som jag meddelade här inför årsskiftet ställer jag inte upp för omval eller nyval till något förtroendeuppdrag, och därmed blir detta min sista medverkan vid ett riksmötes avslutande. Riksdagsuppdraget fortsätter dock officiellt fram till den 28 september kl. 10.59, med full kraft hela vägen. Vi kommer dessutom att ha sommarriksdag i år, då ärendebehandling, utskottssammanträden, debatter och voteringar kommer att äga rum i början av augusti. Jag kommer att avsluta mitt sista riksmöte i samma kläder som jag bar när jag tog plats i riksdagen den 26 september 2022; med farsans klocka på vänster handled, min partikamrat Stefan Arveros klocka på höger handled, iklädd min tidigare partikollega Peter Arvidssons skjorta och prydd med slipsen som jag fick av min fina vän och tidigare kollega Hossein för drygt fyra år sedan. Jag vill rikta ett stort och varmt tack till mitt parti, Sverigedemokraterna, våra medlemmar och våra väljare för förtroendet att få företräda partiet och svenska folket i Sveriges riksdag och för möjligheten att bidra till att påverka Sveriges utveckling. Att få tjänstgöra i Sveriges riksdag har varit mitt livs största ära, och jag kommer alltid att vara oerhört tacksam för det, och för allt annat som jag har fått uppleva i detta fantastiska land. Tack, Sverige! 🇸🇪🇸🇪🇸🇪

Visa på X

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord Du tysta, Du glädjerika sköna Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna! Från ett soligt och vackert Göteborg önskar vi er en riktigt glad nationaldag! 🇸🇪🇸🇪🇸🇪

Visa på X

Stort tack till Sverigedemokraterna Bollebygd och ordförande Gunnar Riegertz för en välarrangerad motorträff och inbjudan som gästtalare. 🙏🏻🇸🇪😊 
Sveriges fordonskultur och rullande kulturarv engagerar över en miljon människor och är en viktig och levande del av vårt gemensamma arv. Under mitt tal lyfte jag frågor om EU:s förbränningsmotorförbud, ELV-förordningen och behovet av att skydda vårt rullande och rörliga kulturarv. Har även ställt relevanta skriftliga frågor till berörda ministrar här om veckan och inväntar svar. Tack för ett mycket givande och inspirerande arrangemang! 🙏🏻❤️😊

Visa på X

I would like to extend my sincere appreciation to His Excellency Crown Prince Reza Pahlavi (@PahlaviReza) for his meaningful visit to the Kingdom of Sweden and to the Swedish Parliament, Sveriges Riksdag. His inspiring and courageous speech today resonated deeply with us parliamentarians, as well as with many representatives of the Iranian diaspora in Sweden. I am truly grateful for the opportunity to have a brief yet memorable conversation with His Excellency, a moment I value greatly. My sincere thanks also go to my colleagues Nima Gholam Ali Pour, Magnus Berntsson, and Arin Karapet for their efforts in inviting and organizing Crown Prince Reza Pahlavi’s visit to Sweden and to the heart of our democracy.

Visa på X

Thank you, Tavarish, as well as Damon Fryer and Dave Coulter from Daily Driven Exotics, for visiting Sweden and the Classic Motor Show 2026 in Jönköping over the Easter holidays. I truly enjoyed our conversation. Wishing you all a safe journey back home and keep up the amazing work. My 6-year-old son and I are following your journey with great excitement on YouTube! And what you, Tavarish, and your team accomplished with the homemade McLaren P1 build is nothing short of phenomenal. 👏🏻🇺🇸🇬🇧💪🏻

Visa på X

@ambitionsverige Tack för ett trevligt samtal, både hos oss i SD-tältet och hos er. Ett särskilt stort tack för att ni deltog under motormässan. Jag önskar att fler partier hade varit representerade vid ett så viktigt evenemang. Lycka till i valet! 👍🏻😊

Visa på X

Tackar ödmjukast för fyra fantastiska dagar på Custom Motor Show 2026 i Jönköping, fyllda av många intressanta och givande samtal, besök och möten. Sverige är i många avseenden unikt i Europa när det gäller motorintresse, och jag hade gärna sett att fler politiska partier varit representerade på denna omfattande motormässa. Frågan om bränslepriser var utan tvekan den mest omdiskuterade, särskilt bland ungdomar som tar sina första steg in i fordonslivet med en EPA eller en äldre bilmodell som inte är särskilt bränslesnål. Även frågor om trygghet i samhället och hur vi kan motverka kriminalitet engagerade många unga besökare. Bland bilentusiaster fanns ett stort intresse för statusen kring EU:s ELV-förordning och hur den kan komma att påverka ägandet av historiska fordon samt tillgången till reservdelar. En del väljare uttryckte också missnöje med vårt arbete under mandatperioden på nationell nivå, särskilt i fråga om AR-15. Samtidigt var det övergripande intrycket att majoriteten av besökarna i vårt tält var nöjda med vårt arbete i riksdagen och samarbetet med regeringen, och de uttryckte en önskan om ett fortsatt Tidösamarbete efter valet nu i september. Det är cirka fem månader kvar till valet, och min förhoppning är att vi, oavsett valresultat, får se en regering som arbetar för Sveriges bästa och sätter landets intressen främst. Jag vill rikta ett stort tack till alla mina partikollegor i Sverigedemokraterna för deras engagemang och hårda arbete under dessa dagar. Ett särskilt varmt tack går till Jan-Ove Lipponen och SD MOTOR för att utan dessa fantastiska och engagerande människor hade inget av detta varit möjligt.

Visa på X

Idag vaknade jag tidigt på morgonen och tänkte att, i dessa tider när folk byter parti lika ofta som strumpor, kanske det är dags även för mig att hoppa över till Miljöpartiet.🤔 Men sen slog verkligheten till: näää… det där är nog inte riktigt min grej. Så jag gjorde det enda rimliga istället; gick över till grannens tomt, fällde några björkar, kapade upp dem i 30-bitar och började förbereda inför kommande vintern. Man vet ju hur det blir, elpriserna lär ju svänga lika vilt nästa år också.😅 Ha en fin fredag och en mycket trevlig helg! 🪓🪵🔥

Visa på X

Så enligt Kadir Kasirga (S) ska vi inte ägna oss åt att prata om historien, typ som hur Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet för bara några år sen slog sönder och samman Sverige, utan i stället fokusera på här och nu och framtiden. Om vi bara glömmer bort vad Socialdemokraterna gjorde under åtta år med Sverige blir allting frid och fröjd. Klipp från debatten häromveckan med anledning av Trafikutskottets betänkande 2025/26:TU12 Luftfartsfrågor. Länk till hela debatten: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/luftfartsfragor_hd01tu12/

Visa på X

Som väntat har nu Vänsterpartiets Malcom Mamodou Jallow hört av sig till Civilutskottets kansli med skarpt krav om att mitt inlägg med bilder om hans maktmissbruk i utskottet ska tas bort, vilket jag omedelbart avfärdade. Han vill alltså ägna sig åt maktmissbruk och trakasserier mot hela utskottet, och samtidigt hålla utskottet gisslan till den oskrivna regeln att ”ingen fotografering ska ske under möten.” Om den här individen verkligen är stolt över sitt stöd och hyllande av terrorister, extremister och antisemiter, varför vill han då inte att allmänheten ska se det? Och om han skäms över det, varför ägnar han sig åt detta dårskap?

Visa på X

Malcolm Momodou Jallow (V) meddelar att han lämnar Vänsterpartiet med anledning av grova anklagelser och drev mot honom. Man borde gråta blod över ett demokratiskt system där hatiska och ytterst olämpliga människor som Momodou Jallow kan ens få ämbeten som riksdagsledamot och ordförandeposter i riksdagens utskott. Bilden är från ett pågående utskottssammanträde i civilutskottet den 16 oktober 2025, där han nu har suttit som ordförande i över tre år. Jag kommer att få mycket kritik för publiceringen av denna bild, men allmänheten måste se och förstå vilken lekstuga vårt högst beslutande organ har blivit till följd av obefintlig meritokrati i systemet och inom politiska partier. Jag har full förståelse för alla duktiga, dugliga och kompetenta medborgare som aldrig någonsin tänker engagera sig politiskt.

Visa på X

Skriver idag i http://Altinget.se om regeringens proposition 2025/26:133, Stärkt säkerhet vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Jag har talat med poliser, riksdagsledamöter och yttrandefrihetsexperter om lagförslaget, som berör våra grundläggande fri- och rättigheter. Allt tyder på att förslaget är otydligt och svårt att förutse konsekvenserna av och riskerar att förskjuta balansen mellan frihet och ordning på ett sätt som på sikt kan urholka våra grundläggande fri- och rättigheter. Riksdagen bör därför rösta nej här. Länk till debattartikel: https://www.altinget.se/artikel/laat-inte-hot-och-paatryckningar-satta-granser-for-vaar-yttrandefrihet

Visa på X

Först och främst vill jag rikta ett stort tack till Aron Flam för hans gedigna insatser i samhällsdebatten, särskilt i kampen mot islamisering av västvärlden. Efter Stockholms tingsrätts och Svea hovrätts dom mot Salwan Najem för hets mot folkgrupp är det straffbart att på ett nedsättande sätt uttala sig om eller kritisera islam eller muslimer. Idag är det inte förbjudet att bränna koranen i Sverige, men om regeringens nya proposition 2025/26:133, Stärkt säkerhet vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, går igenom riksdagen, kommer Polismyndigheten att få tydliga befogenheter att förbjuda offentliga koranbränningar. Sedan slutet av 2023 är det förbjudet att bränna koranen i Danmark. Länk till propositionen på riksdagens hemsida: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/proposition/starkt-sakerhet-vid-allmanna-sammankomster-och_hd03133/

Visa på X

Svenskarnas sågning: 7 av 10 anser att USA inte är en demokrati Mitt budskap till svenskarna är att oroa er inte alltför mycket över amerikanerna och sopa i stället framför egen dörr. Fokusera på och engagera er i den svenska demokratin, som i dag är dysfunktionell och ineffektiv, i stället för att enbart klaga på Trump och USA. En gång skrev Hanif Bali att ”Iran har en mer vital demokrati än den moderata riksdagsgruppen”. Han hade givetvis rätt i sin poäng, och resonemanget kan i viss mån utvidgas till flera politiska partier, både i och utanför riksdagen. En av de främsta orsakerna till situationen är att duktiga, dugliga och kompetenta medborgare aktivt avstår från att engagera sig politiskt. Och det senaste öppna bråket inom Liberalerna har knappast förbättrat läget för den svenska demokratin. Om någon frågar mig vad som är det största hotet mot vår demokrati, kommer jag svara att: just detta, att svenskarnas aktiva politiska engagemang är på historiskt lägsta nivå är det största hotet mot vår demokrati. Så i stället för att klaga på USA, börja engagera er politiskt i er kommun, region och nationellt. Särskilt du som har utbildning, yrkeserfarenhet eller spetskompetens: sådana resurser är i dag en bristvara inom politiken.

Visa på X

Irans frihetskamp ska inte reduceras till kampanjmaterial – ett öppet brev till den iranska diasporan i Sverige För drygt två månader sedan var jag på väg till riksdagen från Arlanda flygplats för första gången efter juluppehållet. På tåget träffade jag en annan riksdagsledamot. Detta var bara några dagar efter den brutala massakern på iranska demonstranter, och den första frågan jag fick handlade just om detta. Dödssiffran som då rapporterades låg på omkring 1 000, en fruktansvärd siffra som sedan tyvärr steg till över 30 tusen oskyldiga män, kvinnor och barn som slaktades ute på gatorna av mördarregimen. Min riksdagskollega lyfte att vi skyndsamt borde ta en gemensam ställning via den grupp vi har i riksdagen för Iran. ”Snart är det val och vi måste nå ut”, sa han. Jag blev stum en stund. Mina föräldrar, mina syskon och nästan alla mina släktingar bor i Iran. Jag visste då inte hur de mådde eftersom all kommunikation hade stängts ner av regimen. Men jag visste att tusentals kvinnor, män och barn hade dödats på Irans gator för att de krävde samma friheter och rättigheter som vi har i Sverige. Och mittemot mig sitter en person som föreslår att vi ska utnyttja deras blod och deras uppoffringar för att fiska röster i ett kommande val i Sverige. I dag bor omkring 100-120 tusen iranier i Sverige. Jag förstår att detta kan locka många politiska partier att med vilka verktyg som helst försöka vinna val, särskilt när marginalerna mellan blocken är så små. Som jag sa till vederbörande: att trampa på oskyldiga människors blod för att bedriva valkampanj är rent oetiskt, omoraliskt och ohederligt. Sedan den dagen har jag varit ganska återhållsam i denna fråga just av den anledningen. Nu ser jag dock hur det iranska folkets kamp för frihet och demokrati utnyttjas av nästan alla politiska partier inför valet. Många partier och deras företrädare talar om Iran och påstår att de ”står på det iranska folkets sida”. Hur, ingen vet. Många som för några månader sedan kände sig kränkta av att kallas iranier presenterar sig nu plötsligt som ”exiliranier”, och vissa som aldrig tidigare önskat att kung Carl XVI Gustaf ska leva för evigt ropar nu plötsligt ”Javid Shah”. Faktum är att en stor majoritet av politiker i Sverige och EU varken har inflytande, ambition eller intresse av att faktiskt hjälpa det iranska folket på deras väg mot frihet och demokrati. Glöm inte att det tog EU drygt sju år och 40-50 tusen döda iranier på gatorna innan IRGC terrorklassades. Ja, Sverige och EU har alla möjligheter att stänga ner iranska ambassader och utvisa de agenter som verkar under diplomatisk täckmantel, något som jag och många andra ledamöter länge har lyft till både den nuvarande regeringen och tidigare regeringar. Men detta kommer sannolikt inte heller att ske, eftersom ambitionen, kompetensen och ryggraden saknas hos många ledande svenska och europeiska politiker för att hantera den iranska regimens infiltration av Europa. Mitt budskap till den iranska diasporan i Sverige är därför detsamma som jag framfört i mina senaste tal i Göteborg och Stockholm: Låt inte Irans frihetskamp bli ett slagträ i svensk inrikespolitik för att fiska röster. Låt inte stora ord ersätta verklig handling. Låt inte ert engagemang reduceras till kampanjmaterial. Rösta inte på politiska partier den 13/9 utifrån deras ställningstagande i Iranfrågan, utan utifrån vad de vill göra för Sverige. Och glöm inte vilka som faktiskt stod upp för sitt löfte om att stödja det iranska folkets kamp för frihet när resten av världen bara stod och bevakade utvecklingen. @realDonaldTrump @netanyahu

Visa på X

Ledamöter i Sveriges riksdag är folkets främsta företrädare. Därför är det viktigt att vi lyssnar på vad människor säger och håller kommunikationskanalerna öppna. Samtidigt finns det bättre och sämre sätt att kommunicera. Jag anser att massutskick av mejl till riksdagens ledamöter inte bara är fel sätt att kommunicera, utan också kontraproduktivt. Jag och många andra riksdagsledamöter har sedan fredag kväll fått över 200 mejl med samma innehåll, trots att vi inte har gjort något som motiverar denna typ av kampanj. Iranfrågan hanteras för närvarande på ett praktiskt och pragmatiskt sätt av USA och Israel, och majoriteten av politiker i Sverige och EU har i praktiken varken inflytande över eller direkt engagemang i denna fråga. Min uppmaning till alla som vill kommunicera med folkvalda är därför att undvika massutskick och i stället skriva personliga mejl till berörda ledamöter. Helst bör representanter för större grupper göra detta. Då finns bättre chans för en konstruktiv dialog och kanske till och med handling från politiker.

Visa på X

”Sverige är möjligheternas land. Men ibland framstår vi också som en bananrepublik. Statsministern (@SwedishPM) har rätt i att migrationspolitik inte kan byggas på enskilda fall. Men enskilda fall handlar fortfarande om människor. När kriminella utlänningar tillåts stanna medan hårt arbetande talanger utvisas – vilka signaler skickar vi då till omvärlden? Biobränsle från svensk skog är ett centralt slagträ i klimatdebatten. Vilken signal skickar vi till energi- och transportsektorn när vi utvisar forskare inom just detta område? Alla partiledare säger att människor som gör rätt för sig ska få en chans i Sverige. Men vilka signaler skickar vi till utländska forskare när vi kastar ut dem ur landet med huvudet före? Och vilken signal skickar vi till den iranska mördarregimen när vi skickar tillbaka personer med strategiska kunskaper; för att hindra just den regimen från att komma åt den? Vad fan håller Sverige på med?” @sdriks @moderaterna @kdriks @liberalerna Idag skriver jag på Altinget om forskarutvisningar. Länk till debattartikeln: https://www.altinget.se/artikel/sd-politiker-sverige-tappar-talanger-nar-byraakratin-styr-migrationspolitiken

Visa på X

Klipp från gårdagens debatt om Associationsrätt (CU16) Enligt Miljöpartiet är svenska företag och företagsägare så pass strukturellt rasistiska och kvinnofientliga att politiker måste gå in och detaljstyra könsfördelning och bakgrund i bolagsstyrelser och företagen, och dessutom kräva mångfaldsredovisningar. Samtidigt menar de att detta ska leda till mer meritokrati. Logiken är så pass ologisk att inte ens de själva verkar kunna argumentera för den. Det pratas mycket om svenskhet nuförtiden, men min dröm är att mina tre barn en dag ska leva i ett Sverige där de inte blir särbehandlade efter kön, hudfärg eller etnicitet, till bättre eller sämre, utan bedöms efter sina meriter och inre karaktär.

Visa på X

Dear Mr. President, Thank you from the bottom of my heart.❤️❤️❤️ May God bless you, and may God bless the United States of America 🇺🇸 @realDonaldTrump

Visa på X

En intensiv lördag i rikets och min valkrets tjänst 🇸🇪 Idag höll Sverigedemokraterna Stenungsund och Sverigedemokraterna Lilla Edet sina årsmöten, givetvis vid olika tidpunkter och i varsin kommun. Jag tackar ödmjukast för äran och förtroendet att få tjänstgöra som mötessekreterare vid SD Stenungsunds årsmöte samt som mötesordförande vid SD Lilla Edets årsmöte. Ett stort och varmt tack riktas till Håkan Lösnitz och Lena Camp som tog ansvar i presidiet som mötesordförande respektive mötessekreterare med bravur. Jag vill även rikta ett stort grattis till de nyvalda styrelserna, valberedningarna, revisorerna samt kandidaterna på kommunfullmäktigelistorna. Jag önskar er alla lycka och framgång under det kommande verksamhetsåret och i den viktiga valrörelsen ni har framför er. I år nådde jag dessutom ett personligt rekord genom att tjänstgöra i presidiet vid 6 olika kommunföreningars årsmöten under februari. Tack för förtroendet från djupet av mitt hjärta! 🙏🏻❤️🇸🇪

Visa på X

Att Dikmen ska förklara för Mattias Karlsson (SD) vad det innebär att vara svensk är lika korkat som när Martin Ådahl (C) försökte förklara för Omar Makram vad islam är, eller när Aftonbladets Anders Lindberg (S) försökte läxa upp mig om den frihet som slöja/hijab påstås ge små flickor i skolan. Min fråga till SVT och Skavlan är snarare: finns det verkligen ingen intellektuell invandrare i det här landet som ni kan tänka er att bjuda in till ert program? Är det verkligen Dikmen som ska representera landets intellektuella invandrare?!

Visa på X

Efter koranbränningarna under våren och sommaren 2023, och de våldsamma upplopp som följde i flera städer i Sverige, aviserade regeringen sommaren 2023 en översyn av ordningslagen. Syftet var att undersöka möjligheterna att stoppa eller begränsa koranbränningar med hänvisning till Sveriges säkerhet. Krav på att förbjuda koranbränningar framfördes bland annat av 57 muslimska länder inom Organisationen för islamiskt samarbete (OIC). Även Danmark antog i slutet av 2023 en lagstiftning som förbjuder koranbränning. När regeringen aviserade utredningen var jag bland de få riksdagsledamoter som tydligt tog ställning mot att begränsa yttrande- och demonstrationsfriheten genom ändringar i ordningslagen. Jag meddelade då att jag skulle rösta nej till ett eventuellt förslag som innebär sådana inskränkningar (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-ledamoter-kommer-inte-acceptera-andring-av-ordningslagen). En vecka senare meddelade även vår partiledare att Sverigedemokraterna inte avsåg att ställa sig bakom regeringens utredning (https://www.sverigesradio.se/artikel/sd-stodjer-inte-regeringens-utredning-kring-ordningslagen). Utredningen Allmänna sammankomster och Sveriges säkerhet (SOU 2024:52) redovisades den 5 juli 2024. Regeringen valde dock att avvakta med att lägga fram en proposition. Efter den uppmärksammade attacken där civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin (M) utsattes för aggressiv förföljelse tog regeringen på nytt initiativ i frågan. Detta har nu resulterat i proposition 2025/26:133 Stärkt säkerhet vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, som innehåller förslag till ändringar i bland annat polislagen och ordningslagen.

Visa på X

Igår överlämnade regeringen proposition 2025/26:133 Stärkt säkerhet vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar till riksdagen (https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/proposition/starkt-sakerhet-vid-allmanna-sammankomster-och_hd03133/). Min initiala bedömning är att förslaget riskerar att leda till inskränkningar i yttrande- och demonstrationsfriheten om riksdagen väljer att ställa sig bakom det. Mot denna bakgrund lämnade jag in en skriftlig fråga till justitieminister Gunnar Strömmer (M) samma kväll (https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/skyddet-for-yttrandefriheten-i-forhallande-till_hd11540/). Mer bakgrundsinformation om förslaget finns nedan.👇🏻

Visa på X