Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Nima Gholam Ali Pour

Sverigedemokraterna

@nimagap (X)

407

inlägg

Det är alltid överraskande när man ser att identitetspolitiken är ett verktyg för att gynna vissa partier på den politiska vänstersidan. Trump har nominerat en HBTQ-person till finansminister. Om denne blir godkänd blir han den första HBTQ-personen som tjänstgör som finansminister. Det kommer dessutom att vara den tyngsta regeringsposten som en HBTQ-person någonsin haft i USA:s historia. Var är tårarna? Var är glädjen? Var är Pride-flaggorna? Var är hyllningarna? Just det. All denna identitetspolitik är fejk, bara ett svepskäl som vänstern använder för att få sina egna politiker valda. “Rösta på henne, hon blir den första kvinnliga presidenten!” Visst. Kommer ni ihåg när Nyamko Sabuni blev partiledare? Hon var den första partiledaren med invandrarbakgrund i Sverige. Men det märktes knappt. Varför? För det första var det ett borgerligt parti, och då räknas det inte. För det andra misstänkte man att hon skulle leda Liberalerna närmare SD. Det går inte. Då spelar det ingen roll om du har invandrarbakgrund. Du får ingen klapp på axeln. Och sen kommer vi ihåg när Magdalena Andersson blev statsminister. Alla påminde oss om att det var en ”historisk” dag för Sverige – den första kvinnliga statsministern. Tårarna, glädjen. Men varför? Jo, hon är socialdemokrat. Då är det plötsligt okej att hylla med identitetspolitiken som grund. Det är så det fungerar. Vänstern är inte egentligen glada över att en HBTQ-person, invandrare eller kvinna får inflytande. De använder identitetspolitik för att manipulera och lura godtrogna människor. Det är enkelt att få någon att rösta på en person bara för att de tillhör samma grupp som man själv. Men det är inte seriös politik.

Visa på X

Det kom ut en ganska tragikomisk nyhet kort efter det amerikanska valet, som av någon anledning inte nämndes i svenska medier, medier som annars är helt besatta av allt som har med USA-valet att göra. Det har visat sig att Kamala Harris kampanj på olika sätt har betalat de personer som intervjuat henne. Harpo Productions, Oprah Winfreys företag, fick exempelvis 1 miljon dollar för en intervju som Oprah genomförde med Harris. Inför en intervju som Al Sharpton genomförde med Harris mottog Sharptons NGO, National Action Network, 500 000 dollar från Harris kampanj. Det finns fler exempel. Men detta har självklart inget nyhetsvärde för svensk media eftersom det inte passar in i narrativet där Trump är ond och Harris (eller valfri demokratisk kandidat) är god. Sen säger det ju sig självt: om man behöver betala den person som intervjuar en har man redan erkänt att man inte är en stark kandidat. Antingen sätter man sig i stolen och svarar på frågor, eller så erkänner man att man inte har svaren och istället erbjuder en muta. Och det är precis vad det är – en muta. Om du betalar den person som intervjuar dig så påverkar det intervjuns innehåll och trovärdighet. Men knäpptyst från etablerad svensk media. Däremot skrev Bulletin om detta, vilket visar att nya medier är viktiga och bidrar med viktig information som ger en mer nyanserad bild av verkligheten.

Visa på X

Jag såg den här artikeln för några dagar sedan. Länsstyrelsen, Region Västerbotten och Skellefteå kommun vill att “högutbildad” utländsk personal som förlorat jobbet på Northvolt ska få undantag från försörjningskravet för arbetskraftsinvandring, vilket är på 28 480 kr. Det är inte särskilt högt. Om man är “högutbildad” borde man väl kunna få en lön på 28 480 kr eller mer. Den genomsnittliga lönen för en förskollärare i Sverige är 34 600 kr. En hamnarbetare får en genomsnittlig lön på 37 800 kr. Om man inte kan få en lön på mer än 28 480 kr, vilket är försörjningskravet för arbetskraftsinvandring, kan man knappast anses vara “högutbildad”. En högutbildad person får en mycket högre lön än 28 480 kr. Som vanligt ställer medierna inga motfrågor. En enkel fråga skulle ha varit: Varför kan inte dessa “högutbildade” personer hitta jobb där de får mer än 28 480 kr? Men ingen ställer den frågan. Istället blir det en märklig artikel där det framstår som om Sverige har ett alltför högt försörjningskrav för arbetskraftsinvandring, vilket vi inte har. Men det är ändå intressant. Vad är det för människor som Northvolt har tagit till Sverige som inte har den kompetens som krävs för att få ett jobb där lönen är högre än 28 480 kr? Den delen är mycket intressant.

Visa på X

Det har dykt upp olika ledartexter här och där, där man antingen hyllar Northvolt och batteri-Carlsson eller antyder att kritiker är negativa människor. Det är egentligen inte så komplicerat. Det var en enorm flopp. Det går inte att komma ifrån att Northvolt var ett gigantiskt misslyckande, och man måste kunna säga det utan att “byalaget” blir förbannat. En flopp är en flopp. Det är inget fel med att ha visioner men de visioner som faller platt kan inte fortsätta hyllas. En del av dessa hyllningar beror på att alltför många personer har investerat politiskt kapital i de här projekten. Klimatentusiasterna skulle visa oss “bakåtsträvare” att framtiden var “grön”. Och det blev inte så. Det blev en stor flopp. Massor av resurser slösades bort och batteri-Carlsson tjänade pengar trots att han misslyckades. Det är inte fel att misslyckas men det blir fel när man inte förstår att man har misslyckats. Det är viktigt att förstå det. En annan sak: när bedragare och lurendrejare dyker upp brukar de framställa sig som schyssta och hederliga människor. Ingen verkar ha förstått det. Ja, det finns personer som verkar vara schyssta, men de är inte det. Vad som har hänt med Northvolt talar för sig självt. Vi har massor av personer som lovar en lysande framtid och lägger till en dystopisk berättelse om att vi har tio år på oss och att vi ska konkurrera med Kina. De lockar till sig massor av kapital, varav mycket är skattemedel. Kommuner anpassar sig efter dessa projekt. Hur mycket har kommunerna investerat? Och sedan visar det sig vara rätt ihåligt. Men var tog pengarna vägen? Vad hände? Var det dålig planering? Man får inte riktigt veta något. Och så sitter folk och skriver att det var bra att batteri-Carlsson vågade göra det här. Vad är det här? Varför skulle han inte våga göra det? Det skulle inte förvåna mig om dessa “klimathjältar” i slutändan sålde allting till Kina. Varför tror folk att just de bakom Northvolt skulle bry sig om Sverige? Jo, kanske för att SVT förmedlade den bilden. Men varför ska man tro på SVT? De kommer att sälja allting till den som betalar bäst, så länge de får sina pengar. Kommer SVT göra en dokumentär om det också, med Camilla Kvartoft? Glöm inte: inga lurendrejare erkänner att de är lurendrejare. De framställer sig som hederliga människor för att lura andra. Det är därför de kallas lurendrejare. Och de bästa lurendrejarna har ett vackert leende och en jättefin berättelse. Det är därför de lyckas lura människor. Låt oss inte glömma: folk dog på arbetsplatsen vid Northvolt. Det är sjukt att det fortfarande finns journalister som försöker ge en annan bild än att det här var en total katastrof. Det här är en av Sveriges största industriella satsningar i modern tid. Borde man inte kräva ansvar av dem som har misslyckats? Är det för mycket begärt?

Visa på X

Det går att läsa en hel del om Trumps utnämningar i svenska medier. Men det som lyser med sin frånvaro är utnämningen av Trumps arbetsmarknadsminister, Lori Chavez-DeRemer, vilket i USA har överraskat många. Chavez-DeRemer har starkt stöd från fackföreningarna i USA. Några svenska branschtidningar har skrivit om detta, men annars har det varit rätt tyst. Det är detta vi kommer att se de kommande fyra åren. Narrativet från etablissemangsmedia i Sverige är redan klart: Trump är labil och gynnar endast de rika. Att han utnämner en arbetsmarknadsminister som har starkt stöd från fackföreningsrörelsen passar inte in i det narrativet. Om man bortser från svensk etablissemangsmedias narrativ är det intressant att Trump verkar ha en strategi där han försöker nå ut till löntagarnas organisationer och därmed slå undan en av Demokraternas starkaste pelare. Det är en intressant nyhet. Men det passar inte in i etablissemangsmedias narrativ. De har redan bestämt sig för vad de tycker. Verkligheten är sekundär.

Visa på X