Fullträff av Peter Hultqvist: ”Högavlönade personer inom politik, stat och näringsliv har volontärarbetat på statsministerns och hans hustrus delägda herrgård Fållökna, som om de ingick i någon sorts kubansk arbetsbrigad.” https://www.sydostran.se/ledare/nog-lyser-overklassens-arrogans-igenom/
Visa på X →429
inlägg
Ingen ville köpa Åkessons bok, så SD köpte upp nästan hela upplagan och eldade upp den i Åkersberga. Åkesson tjänade 1,7 miljoner på kuppen. Pengar som ursprungligen kommer från skattebetalarna. Otroligt.
Visa på X →@Ericson_ubbhult https://www.di.se/analys/ovre-gransen-narmar-sig/
Visa på X →Budgetunderskottet skenar och Sverige lånar redan över 400 miljarder kronor på två år, och statsskulden ökar med 30 procent. Nu tycker L att det ska ordnas med en ”aggressiv” skattesänkarpolitik. Är det konstigt att nästan ingen vill rösta på dem?
Visa på X →När BBC ordnade en svensk valdebatt för sina 90 miljoner (!) tittare kom bl a frågan om vinstdrivande skolor upp. Jag sa bl a att vinstuttagen leder till betygsinflation, så att vi nu inte längre kan lita på betygssystemet. Förödande. Ingen bra kväll för högerpartierna…
Visa på X →@RolfFolkesson Jotack, bra. Hur är det själv? Antar att du sett att rapporten är gjord av forskare vid London School of Economics, Stockholms universitet och Göteborgs universitet. David Seim, som uttalar sig i inslaget, är professor i ekonomi.
Visa på X →Privata sjukförsäkringar leder till en belastning av den offentliga sjukvården. I praktiken subventioneras de rika på de fattigas bekostnad. Kan någon berätta det för moderaterna? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-felaktigt-att-sjukvardsforsakringar-avlastar-varden
Visa på X →På BBC:s valdebatt kom frågan om tonårsutvisningarna upp. Jag svarade att vi tog kontroll över migrationen redan för tio år sedan, och den nuvarande regeringens politik handlar snarare om att utvisa fullt integrerade invandrare som jobbar, betalar skatt och studerar. Elakt.
Visa på X →@britz_johan Arbeta mindre? Ja, det har ni ju redan sett till, med 100 000 fler arbetslösa under er mandatperiod.
Visa på X →Positivt! ”Centerpartiet slopar krav på marknadshyror” (via @omni_red) https://omni.se/a/GxBJpV
Visa på X →@BenjaminDousa Eller de biståndsmiljoner som SD:s Hepatica slussar till en antiabortorganisation i Brasilien som kontrolleras av kuppmakaren och högerpolitikern Bolsonaro? Vad tänker du göra åt det?
Visa på X →@BenjaminDousa Jaså? Men de biståndsmiljoner du skickar till Somalias premiärminister så att han kan anställa sina vänner och bekanta för fantasilöner? Och ja, han är dokumenterad antisemit och Hamasanhängare. Tänker du göra något åt det?
Visa på X →@britz_johan Ni har ju tappat kontrollen över statsfinanserna, och lånar redan över 170 mdr i år. Ska ni låna till den här skattesänkningen också?
Visa på X →Hur lång tid ska det ta för ministrarna att förstå det olämpliga i att äga enskilda aktier? Och om man ändå tvunget ska göra det, så måste man ha stenkoll på regeringsärendena så att man kan anmäla jäv. Otrolig slapphet. https://www.sverigesradio.se/artikel/ministern-pudlade-gjorde-samma-fel-igen
Visa på X →@NiklasGillstrom @MariaStenergard Jimmie Åkesson ville inte ta emot ukrainska flyktingar, och moderaterna på Lidingö tycker att de ska åka tillbaka till Ukraina. Bara så att vi vet var vi har högern.
Visa på X →Att öppna upp för att SD ska ta över tunga ministerposter (finans, utrikes, försvar, justitie), som M och L nu gjort, måste vara ett av historiens största misstag i en valrörelse. ”Nya siffror: Oppositionens övertag blir allt större” https://www.sverigesradio.se/artikel/nya-siffror-oppositionens-overtag-blir-allt-storre
Visa på X →Oisin Cantwell påpekar det uppenbara: ”Om SD-ledaren får som han vill måste tre av de tyngsta moderata ministrarna, Gunnar Strömmer, Pål Jonsson och Maria Malmer Stenergard, flytta på sig.” https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/K8P6ey/sd-s-tydlighet-besvarande-for-hogern?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →SD vill exportera vapen till Israel och ha kärnvapen i Sverige. Är det det vi får om högern vinner valet och SD lägger beslag på utrikes- och försvarsministerposterna? ”Åkesson: Sverigedemokraterna ska ha hälften av ministerposterna” https://www.sverigesradio.se/artikel/akesson-sverigedemokraterna-ska-ha-halften-av-ministerposterna
Visa på X →@MarkusWiechel @owenil Du menar att Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Kanada, Italien, Nederländerna, Australien, Norge och Nya Zeeland bedriver lekstuga?
Visa på X →Ännu ett uttalande där en lång rad länder fördömer och kräver åtgärder mot bosättarvåldet på Västbanken - men där Sverige saknas som undertecknare. Varför?
Visa på X →Bra att också Nederländerna nu förbjuder import av israeliska bosättarvaror. Vi socialdemokrater har länge krävt att också Sverige ska göra det. Men den svenska regeringen vägrar.
Visa på X →These actions risk further weakening democratic institutions and limiting political pluralism ahead of future elections. The use of the judiciary in ways that are perceived as politically motivated undermines confidence in democratic institutions and the rule of law. ->
Visa på X →We are deeply concerned by the latest actions taken by the Turkish authorities against the leadership of the Republican People’s Party (CHP). The removal of its leader Özgür Özel through judicial means raises serious concerns. ->
Visa på X →SD fuskade med kvittningen, vilket ledde till att hela systemet upphört att fungera. Regeringspartierna vågar inte kritisera dem. Nu har varje votering blivit ett superspridarevent. Vilket haveri för SD och regeringspartierna. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/n1vgKB/jermu-stadade-upp-spyan-i-riksdagen?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Efter vår kritik reagerade också Sverige till slut mot Israels säkerhetsministers förnedring av fångar. Det kom efter bl a Italien, Frankrike, Spanien, Irland, Kanada, Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Tyskland, Grekland och Turkiet. Varför ska Sverige alltid vara sist?
