Inga kommentarer
Visa på X →400
inlägg
Hur mycket hat måste man ha inom sig för att skriva något så avskyvärt? Hur långt har man fallit som människa när man börjar tala om hela kontinenter som brottslingar? Richard Jomshof är besatt av hudfärg. Han drivs av hat och sprider skräck. Han talar inte om offren, han använder dem som ursäkt för att hetsa mot människor med annan hudfärg, tro och bakgrund. Det är skamlöst. Det är ovärdigt. Och det är farligt.

Fredrik, ditt uttalande är inte bara faktaresistent – det är farligt och djupt rasistiskt. Genom att koppla brottslighet till “utländsk bakgrund” utan kontext sprider du en lögn som dehumaniserar hela grupper och rättfärdigar diskriminering. Som f.d. polis är det exakt denna typ av synsätt som bidragit till systematisk rasprofilering inom kåren, och nu som riksdagsledamot använder du din plattform för att elda på hat och splittring istället för att ta ansvar. Brottslighet handlar om sociala och strukturella faktorer – inte etnicitet. Att du vägrar erkänna detta visar att du är mer intresserad av att piska upp rasism än av att lösa samhällsproblem. Sverige behöver ledare som bygger broar, inte sådana som sprider förakt och polariserar. Din retorik är ovärdig och farlig för vårt samhälle.
Visa på X →Bostadsbyggandet är på den lägsta nivån på tio år och byggsektorn förlorar jobb, men regeringen väljer att skylla på bostadskön och förtursrgelar istället för att ta ansvar. Det är dags för bostadsministern att agera och sluta stå passiv medan krisen förvärras. Både jobben och bostadsbyggandet står på spel – politiken måste ta sitt ansvar!
Visa på X →I am Honored and grateful to be inducted into the @MIPAD100 Hall of Fame as one of the 100 most influential people of African descent worldwide. This recognition strengthens our commitment to justice, equality, and the rights of people of African descent. When we see each other, uplift one another, and stand united, there are no boundaries to what we can accomplish. ✊🏿 #MIPAD #HallOfFame #Justice"



Statsministerns uttalande om att antisemitism har en särställning och skulle vara värre än antimuslimsk propaganda är ett djupt problematiskt och farligt ställningstagande som inte bara förminskar hatet mot muslimer utan också normaliserar den ökande islamofobin i Sverige. Genom att rangordna hat och ge antisemitismen en "unik" status sätter statsministern ett de facto värde på olika typer av hat, där hatet mot muslimer reduceras till något mindre allvarligt. Detta är inte bara en obetänksam kommentar utan en direkt förolämpning mot de muslimer som dagligen möter trakasserier, hot och våld på grund av sin tro. Statsministerns uttalande förminskar det allvarliga hot som islamofobin utgör mot vårt samhälle och motverkar den nödvändiga kampen mot alla former av rasism och hat. Att påstå att antisemitismen har en ”särställning” och därmed implicit säga att muslimhat är mindre allvarligt, legitimerar och normaliserar islamofobi. Det sänder en farlig signal om att vissa former av hat är mer acceptabla än andra, vilket är helt oacceptabelt i ett demokratiskt samhälle som ska värna om allas lika värde. Statsministern har misslyckats med att förstå att hatet mot muslimer inte är någon trivial fråga; det är en verklighet som påverkar tusentals människor varje dag. Det är en verklighet som får moskéer att vandaliseras, kvinnor att frukta att bära hijab offentligt och som cementerar en allmän misstro mot muslimer i samhället. Statsministerns uttalande visar en total brist på förståelse för islamofobins allvar och konsekvenser i Sverige. Det är ett förminskande av de muslimers erfarenheter som varje dag står ut med samma typ av hat och hot som andra utsatta grupper. Att rangordna hat och prioritera en grupps lidande över en annan är inte bara okunnigt och stötande – det undergräver vårt gemensamma arbete mot alla former av intolerans och diskriminering. Statsministern borde snarare fokusera på att tydligt och kraftfullt fördöma alla former av hat och rasism – oavsett vem det riktas mot – och erkänna den växande islamofobin som en allvarlig samhällsutmaning som kräver omedelbara åtgärder och ett kraftfullt motstånd. Att ge antisemitism en ”särställning” är att ignorera den skrämmande verkligheten för tusentals muslimer i Sverige och bidrar bara till att ytterligare polarisera samhället.

Inga kommentarer 👇🏾👇🏾🤷🏾♂️🤷🏾♂️🤦🏾♂️🤦🏾♂️
Visa på X →@EkbergMats @nalfager


@nalfager Så resonerade Adolf Hitler också och vi vet exakt vad det ledde till!
Visa på X →Sveriges beslut att avstå från att rösta i FN om att Israel ska avsluta sin olagliga ockupation är en skam och ett svek mot mänskliga rättigheter och internationell rätt. Trots ICJ:s tydliga uttalande om ockupationens olaglighet och brott mot palestiniernas rättigheter, valde regeringen att inte ta ställning. Istället för att stå upp för rättvisa, visar Sverige sitt sanna ansikte genom att stötta en illegal ockupation och apartheid. Detta är inte bara en skam för nationen, utan ett djupt svek som historien kommer att döma hårt, precis som stödet från Moderaterna till apartheid i Sydafrika.

Högerpolitiker i Sverige visar sitt sanna ansikte genom sitt bottenlösa hat mot palestinier, muslimer och araber. De blåbruna hycklarna driver sin politik med förakt för muslimer och icke vita, och deras samvetslösa retorik avslöjar en rasism som inte längre försöker dölja sig. Deras agerande är inte bara skamligt, utan ett tydligt bevis på hur långt de är villiga att gå för att sprida hat och splittra vårt samhälle.
Visa på X →Hatet mot muslimer och rasism har blivit alltmer normaliserat i dagens Sverige, inte minst genom den blåbruna SD regeringen. Det är oerhört tragiskt att se hur islamofobi nu används som ett politiskt verktyg, vilket undergräver vårt samhälles grundläggande värderingar om jämlikhet och respekt. Denna utveckling skadar inte bara muslimer i Sverige, utan också Sveriges anseende internationellt. Sverige, som en gång betraktades som en förebild för mänskliga rättigheter och tolerans, förlorar nu snabbt sin trovärdighet på den globala scenen. Oerhört tragiskt!
Visa på X →Vi kan inte tolerera politiker som trivialiserar mänskligt lidande & gör sig skyldiga till att normalisera folkmord, terrorism, apartheid,våld & förtryck.Tack, @hsvenneling för din tydliga & välbehövliga kritik mot Liberalernas samvetslösa hyckleri https://sverigesradio.se/artikel/kritik-mot-l-topp-efter-skamtpost-om-explosionerna-i-libanon
Visa på X →Sverige befinner sig mitt i en bostadskris, och regeringens svar? Tystnad! Det är inget mindre än en skandal att vi har ett system där barn vräks från sina hem där trångboddheten ökar och där hyresgäster tvingas låna pengar för att klara av sin vardag. Hyresgästföreningens rapport är en brutal påminnelse om vad som sker när politiken sviker. Andelen hushåll med ohållbara boendekostnader har ökat markant – från 29 procent till 43 procent på bara två år. Det är oacceptabelt. Det handlar inte bara om siffror. Det handlar om människor. Det handlar om barnfamiljer som slits från sina hem, tvingas leva i trångboddhet, och får se sina framtidsmöjligheter krossas på grund av en regering som står passiv medan krisen förvärras. 342 barn vräktes under första halvåret 2024. Det är 342 barn för mycket! Att vräka barnfamiljer är inte bara ett misslyckande, det är ett brott mot barns rättigheter. Regeringen har varit fullständigt passiv. När vi påtalat behovet av att höja bostadsbidraget, se över sociala skyddsnät, och sätta stopp för denna våg av vräkningar, har vi mötts av en deafening silence . De väljer att se bort medan familjer faller ner i ett ekonomiskt helvete, och barn tvingas växa upp under omständigheter som ingen borde behöva uppleva. Samtidigt har vi ett bostadsbidrag som inte ens är i närheten av att uppfylla sitt syfte. Riksrevisionen konstaterar att bidraget inte längre ger resurssvaga hushåll möjligheten att efterfråga anständiga och rymliga bostäder. Och vad gör regeringen? De väljer att sänka tillägget för barnfamiljer mitt i en ekonomisk kris! Det är en så extremt cynisk och verklighetsfrånvänd politik att det knappt går att förstå. Med dagens politik riskerar bostadsbidraget att "avskaffa sig själv" på två decennier. Vi ser en aktiv nedmontering av stödsystem som tidigare fungerade som en sista utväg för tusentals hushåll. Det är dags att kalla det vad det är: en regering som aktivt sviker de mest utsatta i vårt samhälle. Vi befinner oss i en akut kris där bostäder inte längre är en rättighet utan ett privilegium för de rikaste. Samtidigt som regeringen pratar om att bygga fler bostäder för de som redan har, fortsätter de att ignorera de människor som kämpar för att ens ha tak över huvudet. Vi kräver omedelbara åtgärder för att stoppa vräkningar, motverka trångboddhet och reformera bostadsbidraget så att det faktiskt uppfyller sitt syfte. För varje dag som regeringen står tyst ser vi fler familjer falla igenom sprickorna i vårt samhälle. Detta kan inte fortsätta. Vänsterpartiet har stått tydligt och konsekvent i kampen för en rättvis bostadspolitik, men regeringens ovilja att agera är ett rent svek. Barn ska inte vräkas. Familjer ska inte tvingas bo trångt. Hyresgäster ska inte tvingas låna för att klara vardagen. Regeringen kan välja att agera – eller erkänna sitt totala misslyckande.
Visa på X →Tack så jättemycket @AmbVWD för ett mycket trevligt mottagandet av #Civilutskottet i Berlin idag 🙏🏾🙏🏾. Det är oerhört värdefullt att kunna utbyta erfarenheter och lärdomar kring stadsutveckling och bostadsbyggande mellan Sverige och Tyskland. Vi ser fram emot flera möten med olika aktörer och hoppas på att dra nytta av de insikter vi fått under detta besök. Tack för att ni delade med er av ert viktiga insikter och arbete!
Visa på X →”Man behöver inte utreda allt man vill veta mer om,” säger finansminister Elisabeth Svantesson (M) i SVT:s 30 minuter. 🤷🏾♂️🤷🏾♂️🤷🏾♂️ https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-utreder-inte-alternativ-till-karnkraft
Visa på X →Lösningen på bostadskrisen är varken fler vräkta barnfamiljer, marknadshyror eller en utvidgad andrahandsmarknad med ännu högre hyror. Lösningen heter i stället fler bostäder med hyror som även vanliga löntagare klarar. Läs gärna min artikel om bostadskrisen och vägen framåt . @vansterpartiet #bopol https://www.altinget.se/artikel/v-cynisk-eller-verklighetsfraanvand-andreas-carlson
Visa på X →The ICJ ordered the genocidal Israeli government with its terrorist army to stop its massacre in Raffah and within 24 hours they dropped a record number of 2000 pound bombs on a refugee camp located on whats is supposed to be a safe zone, murdering countless Numbers of innocent civilians and and children seeking shelter. Every day without sanctions and weapons embargo is a day with EU and American complicity to genocide of the Palestinian people. We Will never forget your complicity and the images coming from Rafah today. You Will be held accountable just like the Nazis in Germany continue to be held accountable for their crimes. This is the worse kind of terrorism. This is organised genocide. 🇵🇸🇵🇸🇵🇸
Visa på X →SD=Trollfabriken= största hotet mot demokratin i Sverige idag!
Visa på X →Israels övergrepp mot de mänskliga rättigheterna, folkrätten och det palestinska folket inte bara fortsätter, utan de blir dessutom allt grövre!! ”If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor.” Desmond tutu
Visa på X →Alla ni som stödjer dessa satans mördare till regering i Israel är alla medskyldiga till det folkmord som pågår i Gaza och Rafah just nu. Det ni försvarar är Rena avrättningar av oskyldiga civila och historien kommer att minnas och döma vartenda en utav er. Och risken är överhängande att domen blir lika hårt som alla nazister som hejade på och var medskyldiga till förintelsen. Om du fortfarande är tyst om folkmord efter massakern vi ser pågående i Gaza, så är du på fel sida av historien och moralen. Det är så enkelt.


Staden har avsatt mer än 30 miljoner kronor av våra skattepengar för evenemanget. Eurovision sänds dessutom på SVT genom public service-avgiften som svenska folket är med och betalar. Så ett förbud mot den palestinska flaggan är i allra högsta grad en grundläggande demokratiskt fråga som måste lyftas. Då är det bara rimligt att de som stå för kostanden för tillställningen har synpunkter om allt kring Eurovision tillställningen. Allt annat vore orimligt!

I Sverige råder yttrandefrihet. EBU är inget organ som kan eller ska ha möjligheten att inskränka på våra grundlagsskyddade rättigheter. I Sverige är Palestina en erkänd stat sedan 10 år tillbaka vilket också kommer med ansvar från den svenska staten att värna det palestinska folkets rätt att existera. Den palestinskas flaggan har rätt att synas och bäras! Jag förväntar mig att Malmö Stad tar sitt förnuft till fånga och agerar!


Om det är någon som inte är rumsren och som borde lämna inte bara kammaren utan hela riksdagen är det Nazisten Jomshof. Enligt reglerna ska det bara bäras partinålar tillhörande Sveriges riksdagspartier. Samtidigt ser man dagligen I kammaren hur det bärs pins med olika politiska symboler i form av nato-flaggor, blå-gula Ukraina-band, Israeliska flaggor, EU-flaggor, Ukrainas riksvapen symbol, Pride-flaggor och mycket annat. Utan reaktioner såklart. Det är nog Inte konstigt att det är just samma nazist som för några veckor sen bad en annan vänsterpartist ”flytta från Sverige” som nu vill bli av med en till antirasist. Det fina i kråksången är att vi inte har för avsikt att lämna varken riksdagen eller landet och kommer fortsätta stå upp för alla människors lika värde, alla dagar i veckan, året runt i och utanför kammaren.
Visa på X →DEMOKRATIN ÄR UNDER ATTACK ! Den terror attack som skedde vid @vansterpartiet möte ikväll är fruktansvärd och oacceptabel och det är glädjande att se en uppslutning över partigränser som fördömer attacken. Tyvärr är våldet från högerextremister, nazister och rasister varken främmande eller oväntat i dagens Sverige. I svensk politik har det under åratal först en ansvarslös blåbrun rasistisk politik som utan skam bjudit in Sverigedemokraterna till förhandlings-och gav de makten. Rasism, nazism och antidemokratiska värderingar har tillåtits att normaliseras och det vi ser nu är resultatet. Det vi såg ikväll var en planerad och riktad terrorattack, en attack mot det demokratiska samhället och yttrande- och mötesfriheten , ett hot mot demokratin och ett hot mot Sverige. Vi har hela tiden varnat för just högerextrema våldet men verken politiker eller säkerhetstjänsten vill ta det på allvar. Detta måste få ett slut NU, och regeringen måste börja inse sin i allra högsta grad centrala roll i skapandet av ett samhällsklimat som blir alltmer polariserat och där uttryck för demokratiska värderingar hotas.
