Aborter blev lagliga på 1930-talet. Drygt 40 år senare förbjöds tvångssterilisering. Två viktiga liberala, demokratiska, mänskliga reformer. Nu, ytterligare drygt 40 år senare, vill @kdriks och @BuschEbba vrida klockan tillbaka. 🕙
Visa på X →407
inlägg
Nej det är klart att ett Vänsterns SD-politik varken räcker eller duger!


@karlohlsson @skrebban @moderaterna @miljopartiet Önsketänkande, inte bara från mig utan även från näringslivet. Vi har över 70 ansökningar om att bygga havsbaserad vindkraft som väntar på klartecken från kommunerna. Kan vara klara inom några år. Hur lång tid tror du en kärnreaktor tar att bygga?
Visa på X →@karlohlsson @skrebban @moderaterna @miljopartiet Den där bilden visar ju att vindkraften har fått en allt större del av den svenska elmixen. Skulle du lägga till bara hälften av de 100 TWh som Moderaterna sagt nej till så skulle vindkraften inom några få år bli den största kraftkällan.
Visa på X →@BuschEbba Steriliseringspolitik, igen! Lade vi inte ner det för nästan 50 år sedan?
Visa på X →@OscarLavelid @ultrish Så var det inte. Djurgården blev i två valrörelser lovade en egen arena. Det var bara jag, ensam, som envist menade att det aldrig skulle funka, och att vi borde planera en arena för två lag. Hade jag fått som jag velat hade vi dessutom fått en riktig gräsplan!
Visa på X →Vänstern var ett rejält sänke den gången. Nu är det nog snarare MP som är sänket. Men, alla vet och förstår ändå att MP behövs i riksdagen för en S-ledd regering alternativt en regering utan @sdriks. Stödrösterna på MP behövs!
Visa på X →Minnesbilden från den valrörelsen var att väldigt många ha kom fram till våra valstugor och sa att de inte kunde rösta på en regering med V.
Visa på X →Rimligt att @vansterpartiet kräver regeringsposter. Det borde alla partier göra, varför ställer man annars upp? Vänstern har väntat 100 år för länge med det kravet. Men, sist gick det illa, V:s krav 2010 orsakade en rödgrön valförlust. Risk för samma misstag 2022?


@JohnEric75 @HSmeds @moderaterna Ja. Vi ska undvika vissa områden, fra där örn och andra större rovfåglar har sin bon. Främst ska vi bygga ut havsbaserad vindkraft.
Visa på X →@phaetoon @moderaterna Ja, men kärnreaktorerna håller inte hur länge som helst, och även om vi alltid har trott att vi kommer öka konsumtionen i en nära framtid så verkar det vara mera allvar i den prognosen nu pga den gröna omställningen.
Visa på X →@hakkerronny @moderaterna Vi bör undvika vindkraft i vissa områden, tex där örnar och andra rovfåglar har sin bon. Men framför allt ska vi bygga ut vindkraften till havs.
Visa på X →@anderswahlin68 @moderaterna Det är ju samma prisuppgång i hela Europa! Varför skulle tex det franska elpriset skjuta i höjden för att vi stänger två reaktorer här?
Visa på X →@ErikKenth @miljopartiet Vill du rädda fåglarna så bör du nog börja med att göra dig av med bilen!


@moose_trader Ser vi tex enbart på havsbaserad vindkraft , så kommer den kunna ersätta hela Sveriges elproduktion från kärnkraft. Och det på mycket kortare tid än det tar att bygga nya kärnreaktorer. Läs gärna mer om vår energipolitik på: https://www.mp.se/politik/energi/
Visa på X →@Dan91692271 Titta en gång till. Det är Frankrike, idag som alla andra dagar, med sina 58 kärnkraftverk som har det högsta elpriset.
Visa på X →@HSmeds @moderaterna


@xnyz1339 @moderaterna Jag tycker det ser ut som att vi netto-exporterar el just nu. Precis som nästan alla andra dagar och timmar på året.


@Dan91692271 Så MP ligger bakom de höga elpriserna i hela Europa?


@cajsa123 @moderaterna Miljöpartiet leder ju ingen kommun, men driver på miljöarbetet i koalition med både S och M.


👍 (MP) vill bygga ut billig vindkraft! 👎 (M) vill bygga dyr kärnkraft! Vill du betala mycket eller lite för din el? Välj din väg den 11 september! https://www.expressen.se/debatt/m-har-forklarat-krig-mot-hushallens-planbocker/
Visa på X →Du kan aldrig ana hur mycket grön el som @moderaterna har sagt nej till! Följ länken i bilden nedan ⬇️⬇️ Svaret är chockerande! 😱


Dags att backa ett antal steg i Nato-frågan nu. Det är inte seriöst att fortsätta processen om det betyder att vi ska skicka vapen till Turkiet eller överge kurderna i Sverige! https://www.expressen.se/tv/nyheter/socialdemokratiska-partiet-har-fort-folket-bakom-ljuset/


@MacallanSWE Kärnkraft är inte stabil, våra reaktorer går ner gång på gång och tar lång tid att återstarta. Och den är dessutom både osäker och bidrar till kraftigt ökad säkerhetsrisk vid militära angrepp.
Visa på X →Det är fortsatt en jättedålig idé att bygga kärnkraftverk. För 42 år sedan hade vi en folkomröstning. Samtliga argument från den tiden om varför vi ska avveckla kvarstår än idag! Och inga nya positiva argument har tillkommit.
Visa på X →