Medverkade idag i morgonsoffan på Riks. Samtal om ETS2, bensinpriser och de senaste turerna kring Stegra.
Visa på X →434
inlägg
Det blir mindre och dyrare svensk mat om man tar bort nedsättningen av dieselskatt för lantbruket. Mycket oroväckande att S kommenterar riksrevisionens rapport på detta sätt.
Visa på X →@MartinAslund Har flyttat den politiska debatten till domstolarna. Man uppnår omtolkningar genom att fylla domstolen med sina egna representanter. Det är en sak att ha gott skydd mot snabba förändringar en annan att man minskar det demokratiska inflytandet. Spelar ingen roll hur folk röstar.
Visa på X →@MartinAslund Ingen har ifrågasatt det. Förändringen som föreslås kräver däremot kvalificerad majoritet. För all framtid ges då en minoritet makt att blockera alla tänkbara förändringar. Lite som konstitutionen i USA som i praktiken aldrig går att justera.
Visa på X →Kristersson är ett hot mot "fri media" hävdar proffstyckarna på DN och bladets ledarsidor. Själv minns man en annan tid när S och V bojkottade pl-debatten för att de skulle stå allt för nära Åkesson i studion🤷 https://www.svt.se/kultur/staller-sig-inte-bredvid-jimmie-akesson-juholts-debattkrav-kvarstar

Miljörörelsen med sin utopiska idealism ges alldeles för stor vikt i samhällsdebatten. Finns många goda krafter som gör bra saker för miljön på lokalplanet men i ledningarna härskar vänstern. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/pPoO0W/sd-viktigt-halla-fokus-pa-vad-som-ar-effektivt-och-inte
Visa på X →Förutom höjd skatt på arbete, höjd reduktionsplikt (och alla ännu finansierade förslag) kan väljarna även räkna med höjd skatt på sparande med Andersson som statsminister.
Visa på X →Partierna väljer själva om de vill medverka i usla debattarrangemang eller inte.
Visa på X →Skulle kunna vara en idé att åtminstone ha nån dörr på glänt💡

@DanNord751 @PontusPersson5 Varför har Socialdemokraterna i riksdagen under denna mandatperiod lagt fram förslag om att mer än fördubbla reduktionsplikten?
Visa på X →Kan @grok kanske redogöra för hur många nya överträdelseärenden som utfärdades mot Sverige åren 2014-2022? Gissar på att vi talar om tresiffriga tal.
Visa på X →Sverige har för det mesta tiotals överträdelseärenden kring att saker inte implementeras i tid. Finns noll dramatik i detta. Däremot är det en dålig reglering. Vi behöver inte särlösningar utan Sverige behöver fullt fokus på arbetet med att förenkla alla tillståndsprocesser.
Visa på X →Energiöverenskommelse på riktigt https://www.di.se/nyheter/industrijattar-ska-delaga-karnkraftsbolag-med-staten-och-vattenfall/
Visa på X →Så hur mycket dyrare vill S att drivmedlet ska bli för att ändra på detta? Det är inte konstigare än så. Målet är inte så komplicerat att nå om man bortser från de enorma samhällsekonomiska kostnaderna.
Visa på X →S har det inte lätt. På fullt allvar tror det nyblivna klimatpolitiska talesperson att vi kan påverka vädret🤦
Visa på X →Lyckligtvis minskar Sveriges bistånd till Somalia kraftigt. Toppade under förra mandatperioden och minskar nu år för år. Totalt hade biståndet varit närmare 20 miljarder högre om S fått regera vidare.

@LittmarckVictor Man kan tycka att många saker är självklart. Svenskt bistånd till Somalia har minskat med nästan 400 miljoner sedan 22 och vi har fungerande processer för utvisningar. Det är steg i bra riktning.
Visa på X →@landetsominte Dessvärre är stödet för relativt stort bistånd stort både i opinionen och i riksdagen. Vi har glädjande nog kunnat bidra till att vi har ett bistånd på närmare 20 miljarder mindre än vad vi haft med en S-regering.
Visa på X →@MartinNordin1 1. Biståndet kanaliseras i detta fall via ett FN-program där det hävdas att kontrollen är lika hög. 2. Uttalad målsättning av både denna och tidigare regering (S misslyckades dock) 3. Öppet och transparent att man vill använda biståndspolitik för att sätta press. 4. ?
Visa på X →Det mest spännande med den här kritiken är att "mutan" alltså handlar om bistånd via ett FN-organ. Olika FN-organ plockar en betydande andel av svenskt bistånd. Sida brukar framhålla att kraven är lika höga för sånt bistånd. Förra mandatperioden var det ca 20 miljarder per år.
Visa på X →@Ride_fixer @dexterkrokstedt @VingeHenrik @sdriks Tack för genomgång!
Visa på X →@dexterkrokstedt @VingeHenrik @sdriks @Ride_fixer Slarv och frihet har jag förstått det som. Nu finns rutiner på plats hos myndigheten och lagkrav. Obegripligt att ingen regering löst detta tidigare.


@swejzan EU är inget eget väsen utan styrs av länderna. Om tillräckligt många länder med tillräckligt många invånare inte vill betala avgifter 2032 så kommer det inte bli några avgifter.
Visa på X →@TeodorMG @peterwennblad Och SD. Just svenska ESR-betinget sa 7/8 partier ja till eftersom reduktionspliktalagen skulle ticka på. Det var innan alla förstod det orimliga med 66% reduktion för diesel 2030.
Visa på X →@Nima_Ros @Ride_fixer Det skulle vara ett problem om användaren inte hanterade rätten till anonymitet varsamt. Gjorde han inte det skulle han dessutom redan vara uthängd. Kan inte vara särskilt svårt att ringa in identiteten.
Visa på X →