@FoolsWorld6 Räcker gott med omkring tusen för att uppnå statistisk signifikans med acceptabelt konfidens. Det var i alla fall vad jag lärde mig efter en termin på statistik A på universitet.
Visa på X →434
inlägg
Sedan typ aldrig. Det vi kommer se inom kort är att myndigheterna ändrar sitt beslut. VG var först ut. Innan detta har politiken och enskilda i olika sammanhang lyft frågan med myndigheterna men ingen möjlighet att ändra på enskilda beslut. Vissa tillståndsprocesser kan regeringen ta över men detta är inte ett sådant.
Visa på X →@Love4Meat @TheSwedishRhino Det är en helt separat fråga. Förordningen är regeringens kompetens. Villkor för beslut om licensjakt - olagligt för regeringen att kritisera. Så kritisera regering vid missnöje mot förordning men blanda inte ihop med myndigheternas makt vad gäller enskilda beslut.
Visa på X →@jan_hilding @Love4Meat @TheSwedishRhino Ministerstyre har man i olika utsträckning i kanske 98% av alla demokratier.
Visa på X →@ekonomigurun_ Japan har dock högre totalpriser för hushållsel och väldigt mycket mer fossil energi. Bra att vara självkritiska men få som lyckas åstadkomma billigare elsystem trots vad som hänt senaste decennierna
Visa på X →Det är en förordning vilket är regeringens uppgift. Detaljer kring vilka krav myndigheten sätter upp för att tillgodose lagstiftningen är uppenbart myndighetens kompetens och olagligt för minister att försöka underkänna. Då måste man göra upp med förvaltningspolitiska principer som rått i hundratals år i Sverige. Inte mig emot men behövs starkare folkligt stöd för det.
Visa på X →Nej det är det inte. Journalister har ingen särskild rättighet att få prata med människor som ingen annan människa har. Alla partier gör olika avvägningar kring vem och vilka man pratar med och vilka debatter man ställer upp i och vilken företrädare man väljer. Mångfalden av media har skapat fler alternativ. Stora mediebolag har inte längre monopol så maktbalansen har skiftat.
Visa på X →Trots detta inget folkligt uppror mot politiken men 50 000 miljarder demonstrationstillstånd om konflikt på andra sidan jorden🤷
Visa på X →@KarlssonMax @lisabjurwald Det är en annan sak. Man väljer själv vem man vill prata med. Tror att enskilda i alla partier agerar olika. Epoch times måste vara de som får nobben mest. Är på varenda pressträff men får nästan aldrig prata med en minister. Om DN får nobben en gång är det världens skandal.
Visa på X →Fake news
Visa på X →@KarlssonMax @lisabjurwald Komma på deras stämmor. Alla gör urval mot mindre aktörer som uppfattas vara mer opinionsbildande än nyhetsförmedlande. Det finns olika uppfattningar om hur detta ska göras.
Visa på X →Vi har betydligt fler än tjugo kvar. Det görs statistik vecka för vecka och det totala antalet ärenden kopplade till Tidö är åtskilliga hundratals. Prognosen är att det allra mesta är grönat på valdagen. Lite gulat (krävs nya beredningsunderlag pga ex dålig utredning) och extremt få rött.
Visa på X →@lisabjurwald @KarlssonMax Jag pratade idag med en redaktör som berättade att de fått nobben från S och V.
Visa på X →@KarlssonMax Ja regeringen är de enda som behandlar alla lika😍
Visa på X →@KarlssonMax Utifrån ETCs perspektiv så ja. Men jag pratade med en medarbetare på en alternativ medieredaktion på andra flygeln. Hade fått nobben från alla förutom SD.
Visa på X →Märklig nyhet. De flesta partier portar olika altmedieredaktioner som man från sitt perspektiv inte finner seriösa. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-portar-journalister-som-upplevs-som-partiska-har-inte-i-jimmies-narhet-att-gora
Visa på X →@KarlssonMax Gör inte alla det? De flesta portar olika alternativmedier baserat på egen värdering.
Visa på X →@crj138 Problemet är väl just att han inte tillåts registrera dem i något land.
Visa på X →@FoolsWorld6 Inte så lågt faktiskt. Svårt idag att uppnå hög svarsfrekvens vid slumpmässiga urval. Folk svarar inte när det rings. Bortfallet är inte så intressant så länge man har ett statistiskt säkerställt urval.
Visa på X →@LtTorstenson @sdriks Så varför hålla på att vantolka motionssvar till LD. Går inte att agera där. Man för kika på vad som levereras till riksdagen sen.
Visa på X →Det är ingenting ovanligt att människor svarar obetänksamt på frågor i undersökningar. Ta detta som visade att stödet var stort för att införa mediecensur.

@LtTorstenson @sdriks Men detta är tramsigt. Det överensstämmer inte med verkligheten. Kan inte omtolka ett långt motionssvar baserat på enskilt ord och hitta på att man ska genomföra vad utredaren vill. Det är helt enkelt inte sant och det kommer bli väldigt tydligt när prop kommer.
Visa på X →Jag tror inte människor inser vad detta i praktiken skulle betyda. Detta betyder någon slags bank-idlösning som drabbar samtliga för en lång rad tjänster, hemsidor, spel mm. Skulle om det genomfördes vara det mest illiberala som politiken gjort mot friheten på internet.
Visa på X →Liberalerna måste börja bete sig om de vill kunna sitta kvar i en regering

Detta är nog snarare sanningen. Vinterkläder prioriteras inte eftersom föräldrarna inte är ute med barnen i kylan. Vi har skaffat oss många nya problem. Det är inte särskilt kostsamt att klicka hem vinterkläder på Sellpy.
