Självklart ska de som bor här illegalt utvisas, men det är polisens jobb. Sverige är inte ett angiverisamhälle där vi bryter ned lärarens roll mot eleven, vårdpersonalens uppdrag och förtroende.


400
inlägg
Självklart ska de som bor här illegalt utvisas, men det är polisens jobb. Sverige är inte ett angiverisamhälle där vi bryter ned lärarens roll mot eleven, vårdpersonalens uppdrag och förtroende.


Snart kommer angiverilagen. Lärare och bibliotekarier ska aldrig tvingas ange elever vars föräldrar är papperslösa. Sjuksköterskor, lärare och barnmorskor ska aldrig tvingas ange sina patienter. Det går emot allt professionerna står för. Det är skamligt.


Hakkors och rasistiska glåpord hör inte hemma i skolan i Sverige, det är inte ”skoj”, och kan inte tillåtas bli normalt. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/brak-skakar-alvdalsskolan--vill-bara-att-det-ska-ta-slut/
Visa på X →Trump, kriget i Ukraina, den stigande svenska arbetslösheten - men viktigast av allt: bananer
Visa på X →Sverige behöver nu ganska akut en politik för jobbskapande i växande företag och för stärka arbetslösas kompetenser och språkkunskaper. Tidöregeringen har inte gjort det utan tyvärr förvärrat läget. https://omni.se/a/Jbpygj
Visa på X →Vi i Europa måste vara tydliga. Vi får inte tillåta att Trump tvingar Ukraina och oss européer till ett nytt München, till en fred på villkor från Putin, som belönar hans illegala oprovocerade invasion och mord många tusen civila med terrorbombningar. Då är Europa i stor fara.
Visa på X →Nu är tiden väldigt knapp för oss européer att tillsammans mobilisera våra resurser för Ukraina. Vi måste öka det europeiska militära och ekonomiska stödet massivt. Att Trump vann presidentvalet får inte innebära att Putin tillåts vinna ukrainskt territorium. Slava Ukraini!
Visa på X →@viktorbk Inte för att någon behöver ett uns mer deppighet just nu, men Weimartyskland hade också ett proportionellt valsystem med partival, tills man inte hade det längre. Ytterst beror nog ändå allt på hur rotad vår politiska kultur är och vilket ansvar folk tar.
Visa på X →Det berömda diagrammet nedan från Kindleberger visar vad som hände sist USA införde plötsliga gigantiska strafftullar. Världshandeln kollapsade i en spiral på 1930-talet vilket bidrog starkt till Depressionen. Världsekonomin skulle chockas om Trump nu inför sina strafftullar.


Klimatet, Ukraina, Världsekonomin, Demokratin . En farligare tid väntar. I Europa, i Sverige, måste vi nu och varje dag framöver ansvar för att klara det stora frågorna när USA:s president inte är den fria världens ledare.
Visa på X →Imponerande att se på hur Demokraterna lyckas kampanja på gräsrotsnivå mot Trumps strafftull och citerar beräkningarna att det kostar 4 000 USD per hushåll. Kostnaden för protektionism uttryckt vardagligt. Resten av världen, allra mest Sverige, skulle också drabbas stenhårt
Visa på X →En av de platser som kan visa vart valet idag är på väg: Cobb County, Atlanta, Georgia, Om det jag sett av Demokraternas organisation på plats i Cobb County senaste dagarna gäller i hela landet, så kommer det här gå bra. https://omni.se/a/gwJ61B
Visa på X →Anders Ljunggren, en viktig person för Centerpartiet och för många i svenskt samhällsliv har gått bort. Humanist, Europé, Nordist. Han var så klar och så engagerad ända in i det sista, med sin stora analytiska förmåga och sitt varma politiska hjärta helt intakt. Saknar honom.
Visa på X →Tidöregeringens klimat- och energipolitiska haveri fördjupas, med stopp för ny grön energi från vindkraft, krokben för grön industrialisering och ökande utsläpp. Istället för att som Danmark förena vindkraft och försvar genom vettiga lösningar kortsluts hela processen medvetet.


Vi vill stoppa den mycket kraftiga skattehöjningen på el som regeringen nu genomför, tvärtemot sina vallöften. Det är helt fel att det nu är högre skatt på grön el än på fossil diesel. https://omni.se/a/kwdnpj
Visa på X →L-partister, vettiga moderater, frigör er från detta parti som drar landet i fördärvet https://www.dn.se/debatt/gaskraft-ar-basta-losningen-for-sveriges-energiproblem/
Visa på X →Nu väntar vi på att miljöministern förklarar varför Sverige, istället för den vindkraft SD blockerar, ska satsa på… fossilgas (från Qatar?). Vansinnet: Gas, det som Europa vill frigöra sig ifrån sedan 2022. SD vill verkligen förgöra klimatpolitiken https://www.dn.se/debatt/gaskraft-ar-basta-losningen-for-sveriges-energiproblem/
Visa på X →Bra men på tok för lite https://omni.se/a/KMGlrX
Visa på X →Alla svenska partier är inte vertikalt styrda med order uppifrån. Det är en styrka att vara en folkrörelse, inte en svaghet, att våga lita på medlemmarna och @MuharremDemirok har allt stöd när han gör det, det är så det ska vara. (2/2)
Visa på X →Det är slående att varenda gång som C organiserar öppen intern dialog om olika vägval 1) någon i media misstolkar det som svaghet och 2) förvånas över att alla som deltar inte tycker exakt samma. Det kallas folkrörelse. (1/2)
Visa på X →Det här är inte bra




Tidöregeringen raserar svensk klimatpolitik och bromsar tillförseln av grön energi https://omni.se/a/o3wKoa
Visa på X →Och skål alla el-konsumenter sedan regeringen chockhöjt elskatten. Att energipriserna gått globalt ner ska vi nog skåla med någon annan än Tidö för…
Visa på X →Skål alla arbetslösa, på två år har Sverige fått Europas tredje högsta arbetslöshet, medan arbetslösheten fallit i EU har den stigit i Sverige. Skål alla borgerliga, med högre skatter på företag och lägre tillväxt än EU-snittet
Visa på X →@LeifEricsson8 Just därför är det bilar som kostar under en halv miljon och bara de som får bonusen, samtidigt som vi inkluderar begagnade laddbara och gas, samt leasing och lån i bonusen
Visa på X →