Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Markus Wiechel

Sverigedemokraterna

@MarkusWiechel (X)

437

inlägg

@AnnaBanders @johanssonmorgan Det vore närmast landsförräderi att inte satsa som majoriteten gör sett till konjunkturen. Vidare undrar jag vilka av dessa satsningar som S motsatt sig? Det har ju främst handlat om stöd till försvaret, vilket S köpt rakt av.

Visa på X

Nej, det är du som ljuger. Fakta om överdödlighet: - Sverige hade högre överdödlighet än Danmark, Norge och Finland under pandemin (officiell statistik + Coronakommissionen). Diagrammet du postar cherry-pickar ett år och ignorerar att Sverige skyddade de sköra sämre. Vårdköer: - SNS-analysen du länkar handlar om prioriteringar – inte att Tidö “behandlar friska”. Köerna växte till rekord under S (över 160 000 väntande 2022). Under Tidö har de minskat med ca 30 % genom riktade satsningar (regeringens och SKR:s siffror).

Visa på X

Fel. Excess deaths 2020–2021 (The Economist): Sverige låg lågt jämfört med många, men högre överdödlighet än Danmark, Norge och Finland under pandemin enligt officiell statistik och kommissionen. Dvs jämförbara länder sett till våra förutsättningar. Många av de som dog var sköra, de offrades tidigt men skulle i många fall ha fått leva några år till. Vårdköer: De rekordlånga köerna (över 160 000 väntande 2022) byggdes upp under S-regeringen med Hallengren. Tidö har minskat köerna med miljardsatsningar – inte genom att “behandla friska”, utan genom fler operationer och prioritering. Sverige hade en av Europas sämsta hanteringar av skydd för sköra äldre. Coronakommissionen slog fast det. Sluta sprida revisionistisk S-propaganda. Fakta kvarstår: S lämnade en vårdskuld, Tidö städar upp.

Visa på X

@mikaeldamberg Ni styrde under högkonjunktur, och lyckades skapa EU:s lägsta tillväxt. Grattis. Hade inte pratat så mycket om detta om jag vore er.

Visa på X

@lenahallengren @ernkrans Stor i orden ser jag. Du kan ha varit den sämsta Socialministern i modern tid. - Under dig växte vårdköerna tid till rekordnivåer. Över 161 000 i väntan 2022. - Under dig fick vi en av Europas högsta över dödligheter i covid. - Väntetiderna i vården var bland de längsta i väst.

Visa på X

Larvigt. Sprängningar och gängvåldet har byggts upp under decennier av din sidas misslyckade invandringspolitik och naiva kriminalpolitik. Problemen exploderade under Socialdemokraterna, långt innan Tidöavtalet. Skjutningar har halverats under Tidöregeringen, medan barnrekryteringen (som ni ignorerade) är en direkt följd av att gängen fått fritt spelrum i era “utsatta områden”. Det är ert arv. Tidö städar upp efter era katastrofer. Såväl Brå som Polisen visar en betydligt mer nyanserad verklighet: våldet minskar på flera fronter trots er tidigare laissez-faire. Sluta ljuga för att vinna poäng. Sverige har fått nog av era ursäkter.

Visa på X

@Spesam Trams. Vi säkrade det mandat väljarna gett riksdagen på valdagen. Det kallas demokrati.

Visa på X

@OlofFlodin Sedan när är det odemokratiskt att upprätthålla folkviljan som presenterats i senaste valet?

Visa på X

@legionmint Var det lika antidemokratiskt när V gjorde exakt samma sak? Ps. Det är inte antidemokratiskt att säkra folkviljan.

Visa på X

@bjornhakansson Absolut, nu säkerställde vi dock att folkviljan respekterades. Precis som V gjorde en gång när deras vilde tänkte rösta annorlunda. Det finns även fler exempel historiskt.

Visa på X

@elisabethtr Hela idén med kvittningssystemet har varit att rösterna i riksdagen ska spegla valresultatet för alla valda partier. Inte att rubba folkviljan. Det är SD som står upp för demokratin i sammanhanget.

Visa på X

@ernkrans Det är just demokratin som säkrades. Men det förstår uppenbarligen inte Socialdemokraterna.

Visa på X

@anderslindberg Är det inte demokratiskt att upprätthålla den majoritet som väljarna valde vid senaste riksdagsvalet? Ni socialister lever verkligen inte i verkligheten.

Visa på X

@idagabrielsson Du har själv kallat dig för kommunist och ditt ungdomsförbund kallar sig för komminister. Ni får stå för det.

Visa på X

@DanielHellden Nej. SD har säkerställt att den riksdagsmajoritet som väljarna valde vid senaste valet består.

Visa på X

Ledamöter invalda på SDs mandat, verkade tillsammans men vänstern för att förstöra nya medborgarskaplagstiftningen. De ville sabotera något vi arbetat med i decennier. Det är inte vad väljarna ville, och visar hur illa ställt det är med dagens system där mandaten är personliga.

Visa på X