När vi sa exakt samma sak 2015 blev vi hånade av samtliga partier och en samlad expertkår. Ett decennium senare inser alla att vi hade rätt. Vad har vi rätt om nu som expertklassen avfärdar? Det finns gott om möjliga exempel.

440
inlägg
När vi sa exakt samma sak 2015 blev vi hånade av samtliga partier och en samlad expertkår. Ett decennium senare inser alla att vi hade rätt. Vad har vi rätt om nu som expertklassen avfärdar? Det finns gott om möjliga exempel.

@oisincantwell tror du kanske att du medverkat till detta?

Uttalande från Migrationsverkets GD. Det ska mycket till innan en person i den ställningen känner sig tvungen att kommentera mediabevakningen. Journalistiken på området liknar idag mest något från ett utvecklingsland med en majoritet icke-läskunniga. Inget har hänt sedan 2015 mao

@a_gustavsson Vad tycker barn om att äta glass till frukost, leka med en klyvyxa och och cykla utan hjälm? 10 av 10 är stark för. Betyder inte att slutsatsen är korrekt.
Visa på X →@Driverdagg Om en person får mer i bidrag än vad personen skulle fått i lön som exempelvis vårdbiträde, så hjälper det inte att göra jobbet mer attraktivt.
Visa på X →@Driverdagg De flesta som jobbar inom äldreomsorgen klarar inte lönekravet, men det spelar ingen roll eftersom arbetskraftsinvandrarna inom den sektorn är så otroligt få. Mindre generösa regler för att leva på bidrag är det som skulle göra jobben mer attraktiva.
Visa på X →Hej Martin Jag har skrivit ett antal själv. Det finns alltid en redaktion som faktagranskar och stoppar artiklar som innehåller uppenbara faktafel, som i det här fallet. Också ganska vanligt att tidningar hör av sig och ber om artiklar på ett visst ämne.
Visa på X →@thinkingness9 @dn_ledare @niklasorrenius Misstaget du gör här är att utgå ifrån att de är journalister.
Visa på X →Många med utländsk bakgrund, sant. Artikeln argumenterar för att lönekravet skulle utgöra ett problem för dessa. Det stämmer inte eftersom de allra flesta har kommit till Sverige på andra grunder än arbete (asyl, anknytning osv). Ytterst få har kommit på AT, vilket är den enda grupp som påverkas av lönekravet.
Visa på X →@IngaOlsson3

Anledningen till att vi har så få vårdbiträden som arbetskraftsinvandrare är också så otroligt självklar. I 9 fall av 10 måste man kunna begriplig svenska för att klara jobbet. Arbetskraftsinvandrare kan sällan det eftersom de inte bor här.
Visa på X →Sluta larva dig vuxna män bryr sig inte om sånt oavsett hudfärg.
Visa på X →@mjalthugg Hur många personer i exempelvis vårdsektorn tror du kom som AKI år 2022, alltså innan lönekravet infördes?
Visa på X →@Spesam Vad som är ok i kammaren eller ej är inte upp till mig. Personligen vill jag inte ha ett gott samtal, utan hård debatt som vi kan skratta lite åt efter.
Visa på X →@nielspaarup Jag säger inte att mp är dumma i huvet, jag säger att de i sina reservationer skriver saker som uppenbarligen inte är sanna. Klippet är inte för att klaga, jag har aldrig, och kommer aldrig gå och klaga hos talmannen. Klippet är roligt, helt enkelt.
Visa på X →@MAGDA_XOXOXO Anar jag en ton av avundsjuka här?
Visa på X →Det är skillnad på kronologisk- och fysiologisk ålder. Jag rullar, trots mina 42 år, som en ångvält på en potent mix av ketoner och ren OUPPBLANDAD högerpopulism. Du andra sidan, låter dig distraherad av ungdomens förströelser; Pokémon-kort, lagidrott och kvinnor. Per Vorberg ser detta. Game recognizes game.
Visa på X →@TomasWirenholt Det stämmer men det är talmannens ansvar att se till att reglerna tillämpas lika. Det ska inte spela någon roll vem som sitter där.
Visa på X →Hade gärna sagt att han har fel men vill inte ljuga😂😂😂

@TeodorMG Tack! Hjälte är väl lite att ta i men kul att folk tittar.
Visa på X →@nielspaarup Niels har inte du sagt att sossar är ”dumma i huvet” för att dom inte röstade för ett av era förslag? Frispråkigheten är nog det jag uppskattar mest med danskarna, du gör mig lite besviken nu. Vi vill inte att danskar ska assimileras, vi vill göra Sverige mer som Danmark!
Visa på X →@LarsVagnman @sdriks Tack, men hon är folkvald så hon får vara där.
Visa på X →@jan_hilding @sdriks Jag håller inte med. Problemet är att när man debatterar med mp så måste man lägga resonemangen på en sådan nivå att det låter nedlåtande, men det är nödvändigt för att dom ska förstå vad man säger. Jag har försökt prata normalt men då får man goddag-yxskaft-svar.
Visa på X →@NotZeilon @andreasostgote Det har varit betydligt värre. Kolla talmansvalet efter valet 22.
Visa på X →@NotZeilon @andreasostgote Nej det är totalt olika regler beroende på om talaren är SD eller ej. Hirvonen är grövre i munnen än mig men slipper liksom undan på något sätt.
Visa på X →