Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Linus Sköld

Socialdemokraterna

@lskold (X)

402

inlägg

SD säger att de tycker vi ska backa Ukraina men deras rollmodell till stat, Ungern, blockerar Europeiskt stöd. Spelar Ryssland rakt i händerna.

Visa på X

De får ju ägna sig åt sina favoritsysslor – åka regeringsplan och riva moskéer.

Visa på X

När Tidögänget får bestämma är det istället landets mest utsatta människor som får ytterligare sten på sin börda. Det är djupt orättvist. Men Kristersson och Åkesson bryr sig inte. De lär få en god jul i alla fall.

Visa på X

Vi socialdemokrater skulle hellre se att bankerna och andra som tjänar storkovan i krisen, tillsammans med landets höginkomsttagare, fick bära lite mer av kostnadskrisen.

Visa på X

Samtidigt som de utsatta hushållen knuffas ut på ruinens brant garvar bankdirektörerna hela vägen till årsstämman. Samtidigt som höginkomsttagaren får ytterligare några tusenlappar i jobbskatteavdrag får den som är varaktigt sjuk eller funktionsnedsatt ingen skattesänkning.

Visa på X

Det är därför vi föreslagit en skattesänkning för de som har sjuk- eller aktivitetsersättning och en särskild tank-rabatt riktad till de hushåll som är beroende av bilen.

Visa på X

Det är anledningen till att vi socialdemokrater har föreslagit utbetalning av ett extra barnbidrag till alla barnfamiljer och höjt underhållsstöd till ensamstående föräldrar.

Visa på X

Eller på att den med sjuk- eller aktivitetsersättning ska ha råd med resan för att hälsa på släkten i helgerna.  Det var längesen så få norrbottningar kunde höra någon önska ”god jul!” och undra om julen verkligen kommer bli god.

Visa på X

Politiken borde ta sikte på att den ensamstående mamman ska slippa ha ångest över att julbordet kommer att vara tiotals procent dyrare i år. Eller på att garantipensionären ska ha råd med julklappar till barnbarnen.

Visa på X

. KD vill hellre prata om att förstatliga sjukvården. L riktar fokus på att förbjuda mobiltelefoner i skolan (ingen har sagt till dem att lagstiftningen de vill införa redan finns). Och SD pratar hellre om att riva moskéer.  Det är tragiskt.

Visa på X

Under höst har den utvecklingen fortsatt. Hårdast drabbas förstås de som har det sämst ställt. Hela den politiska debatten just nu borde fokusera på hur landets mest utsatta ska klara jul och vargavinter. Men M sänker hellre skatten på snus, hushållsnära tjänster och plastpåsar

Visa på X

I somras presenterade vi S-ledamöter från Norrbotten en rapport, med statistik från riksdagens utredningstjänst, som visade att ett norrbottniskt typhushålls utgifter för mat, el och bränsle ökat med upp till 86 procent de senaste fem åren.

Visa på X

Vi närmar oss jul och nyår och det är läge att sammanfatta året som gått. 2023 har norrbottniska hushåll fått se sina utgifter öka dramatiskt. I våras presenterade fyra civilsamhällesorganisationer hur den ekonomiska situationen gör allt fler barnfamiljer fattiga.

Visa på X

@davlin82 S har varit för ett ökat statligt ansvar i många mandatperioder. Ni lovade era väljare ett förstatligande innan 2026. Hur går det för er tycker du?

Visa på X

@davlin82 Vi lade förslag om differentierad skolpeng och strukturbelopp och ändrade urvalsregler. Vi har tidigare också lagt förslag om vinstbegränsning. Men era kompisar i koncernerna har ogillat de förslagen så ni har varit emot. Försök förvanska historien så mycket du vill.

Visa på X

@davlin82 Haha! Så fräckt!. Vi orkade, men den samlade högern, inte minst ni, var emot. Du vet att ni har sålt ut er idé om förstatligande. Det finns ett underlag sen januariavtalet. Men i er nuvarande ö k inte ett ord om förstatligande. Förutom där Ebba vunnit förhandlingarna, förstås.

Visa på X

Regeringen och Liberalerna har förlorat huvudkonflikten - den om likvärdighet och skolmarknaden. Men de vill inte göra kompisarna friskoleägarna besvikna. Därför söker de desperat nya konflikter så de får prata om nåt annat. Den om skärmarna flög inte. Nu testar de mobilerna. 🙄

Visa på X

Debatterade lösningar på landsbygdens problem med minister Kullgren (KD) och ledamot Palmqvist (SD). Båda visade häpnadsväckande brist på förståelse inför vad som skapar sviktande samhällsservice i glesbygden. De ville hellre prata om nåt annat.

Visa på X

Regeringen kulturskolepolitik stannar vid att föra socialdemokratisk kulturskolepolitik. Men försämra den genom neddragningar i budgeten. Ministern tycker det är nåt fint i att inte ha nåt eget engagemang.

Visa på X

Regeringen och Mats Persson är inte vänner av norra Sverige. De satsar på att bygga ut teknisk forskning och ingenjörsutbildningar i Lund, Gbg och Uppsala ”för den gröna omställningen”. Men industrietableribgarna i norr då? Men LTU då? undrar jag. Då pratar ministern om nåt annat

Visa på X

I aktuellt igår råkade Lotta Edholm säga som det är. 😁 Vi skulle behöva se till att vi får ett vinststopp i friskolesektorn. Tyvärr går regeringen hela tiden friskoleägarnas ärenden, så det lär ju inte hända.

Visa på X

Ironin i att Moderaterna i Älvsbyn gick till val på ”öppenhet” och idag skjuter upp att svara på frågor i fullmäktige om varför de inte svarar på frågor i media. Det är så meta att jag inte skulle kunna hitta på värre. 🙃

Visa på X