Välkomnar @larshjalmered som ny utbildningspolitisk talesperson för M. Skoltwitter har många viktiga medskick. Föreslår att ni går in och följer, samt hälsar Lars välkommen!
Visa på X →42
inlägg
Socialdemokraternas svar på att mer än hälften av lärarna har utsatts för våld i skolan är att införa mobilförbud. Att införa mobilförbud hjälper inte rektorer och lärare att få tillbaka sin auktoritet i skolan.
Visa på X →Nu, debatt i kammaren om trygghet i skolan. Hoppas på att få höra mer om vad S tänker göra. Ännu har inget gjorts trots 7 år vid makten.
Visa på X →Uppdatering: inget tydligt stöd i frågan från S. Frågan förhalas.
Visa på X →På dagens utskottsmöte ska vi hantera Moderaternas initiativ om att kommuner ska kunna kräva tillbaka skolpeng från huvudmän dömda för ekonomisk brottslighet. Blir intressant att se om S stödjer detta.
Visa på X →Moderaterna har under lång tid begärt att resursskolornas framtid ska säkras. Regeringen har inte gjort någonting i frågan. Idag ska vi äntligen få höra vad skolministern anser vid dagens utbildningsutskott!
Visa på X →@susanne_nystrom Exakt, det är precis vad vi Moderater drivit i många år. Riksdagen beslutade om detta 2015/16 och har sedan dess upprepat det varje år, tyvärr har regeringen inte verkställt beslutet.
Visa på X →Ser fram emot min första debatt med skolministern ikväll. Ni ser oss i rutan kl 21 i Aktuellt!
Visa på X →Skriver i Expressen tillsammans med @JohanForssell om att vi måste se till att fler unga måste klara skolan så att fler unga inte dras in i kriminalitet som de gör idag. https://www.expressen.se/debatt/unga-utan-utbildning-kastas-in-i-kriminalitet/
Visa på X →Så sorgligt. Ytterligare ett knivdåd på en skola. Mina tankar till alla drabbade! https://www.expressen.se/kvallsposten/knivdad-pa-skola-en-person-skadad-/
Visa på X →Nu ser skolministern kopplingen mellan misslyckad skolgång och kriminalitet, det är bra. Men att skylla på Reinfeldt som avgick för 7 år sedan är inte seriöst.
Visa på X →Ännu en undersökning har publicerats, som visar att betygen blir högre, men inte motsvarar högre kunskaper hos elever. Det skulle ha motverkats om vi hade infört centralt och externt rättade nationella prov, som riksdagen redan 2016 beslutade om. Tyvärr har regeringen inte agerat
Visa på X →Hade en fantastisk dag igår i Lund tillsammans med mina moderata kollegor i utbildningsutskottet. Vi besökte @ess_forskning, @MAXIVLaboratory och @lunduniversity. Mycket givande och intressanta besök, tack!
Visa på X →Hur det gick?

För 7 år sedan presenterade Magdalena Andersson Socialdemokraternas mål för skolan, dessa var bl a: - Halvera andelen unga utan gymnasieexamen. - Halvera andelen elever som inte klarar målen i grundskolan. https://www.svd.se/regeringens-mal-for-lagt-satta
Visa på X →Vi har länge påtalat att situationen för resursskolornas verksamhet är ohållbar och måste styras upp nationellt, både genom lagstiftning och finansieringen. Därför lade vi idag på nytt ett initiativ för detta. För ett halvår sedan hade vi inte majoritet, nu hoppas vi få det!
Visa på X →Vi har nu lämnat in ett skarpare lagförslag än vad regeringen förslår för att kunna stänga skolor med allvarliga problem och för kommuners rätt att kunna återkräva utbetald skolpeng när huvudmannen blir dömd för ekonomisk brottslighet.
Visa på X →Vi ser en skola där bakgrund får så liten betydelse som möjligt för resultat och barns framtid. Det görs b la med fokus på höga krav, tydliga mätbara kunskapsmål och studiero, inte genom att fokus på föräldrars bakgrund styr. Till skillnad från S tror vi att det är fullt möjligt.
Visa på X →Den avgiftsfria svenska skolan var under lång tid språngbräda för ambitiösa elever, oavsett bakgrund. Utvecklingen under decennier med ideologisk påverkan, skiftande läroplaner, kommunalisering, nedmontering av lärarauktoritet som exakta kunskaper, har lett till ökad segregation.
Visa på X →Vi drar helt enkelt en annan slutsats av det faktum att studievana hos föräldrar avgör en elevs resultat. Så har det inte alltid varit utan är en konsekvens av Socialdemokraternas nedmontering av det som än en gång var världens bästa skola.
Visa på X →DA avslöjar en fördömande syn på barn och deras familjer. Ska föräldrars status börja registreras? Vad ska räknas? Alla barn behöver mötas av höga förväntningar.
Visa på X →Idag saknas lagstöd för en kommun att begära tillbaka skolpeng, som i fallet med Römosseskolan. Vi Moderater lämnade idag in ett förslag om att ta fram en lag som möjliggör detta. Självklart ska skattemedel användas för det som de är avsedda för.
Visa på X →Den riktiga frågan är väl varför inte S gjort något under sina 7 år i regeringsställning?
Visa på X →På moderaternas initiativ röstade riksdagen förra hösten för att ge skolverket i uppdrag att införa ett nationellt frånvaroregister. Tyvärr har detta ännu inte verkställts och regeringen är märkligt nog emot.
Visa på X →En av statens viktigaste uppgifter är att garantera människors rättigheter - en uppgift som staten misslyckas med då barn fortfarande blir bortförda från Sverige och bortgifta mot sin vilja. Det är hemskt. https://www.dn.se/sverige/dn-granskar-varfor-forsvinner-barnen-pa-silverdansen/
Visa på X →