Rovdjursavvisande stängsel är verkligen en bra lösning… Vi måste få en fungerande förvaltning där inte heller en gräns lägger hinder för jakt. Nu hoppas vi att Norge tar rätt beslut så att hela Rømskogflocken kan tas och inte bara 3 individer i Sverige. https://www.nrk.no/osloogviken/ulveangrep-i-ostfold_-23-sauer-dode-innenfor-viltgjerdet-i-marker-1.15680548
Visa på X →400
inlägg
Kan inte sluta skratta. Ja, jag är lättroad.
Visa på X →@armanteimouris @sverigesradio Ja!!! Väder är ju så fascinerande! ☀️ 🌧 ❄️ ⚡️
Visa på X →Äntligen! Sen ska tilliten och relationerna byggas upp på nytt igen. De anar inte hur mycket de ställt till med för oss som bor och verkar längs gränserna. @nordensk #nrpol #svpol https://svt.se/nyheter/lokalt/varmland/norge-oppnar-alla-gransovergangar
Visa på X →Mycket läsvärt och dessutom fakta och inte vilt fäktande för att utmåla en bild som Mp å ena sidan inte vill ha men å andra sidan gärna vill ha… Det viktigaste vi kan göra för en levande landsbygd är att få ut Mp ur regeringen. https://www.blt.se/ledare/massutrotning-av-arter-sager-mp-vad-sager-fakta-4508a352/
Visa på X →- Men vill man ha än större förakt för förvaltningen av varg så har man tagit helt rätt beslut, säger Kjell-Arne Ottosson. https://svenskjakt.se/start/nyhet/ottosson-det-kommer-att-kravas-tydliga-och-styrande-riksdagsbeslut/
Visa på X →Detta konstverk som står i möteslokalen Templum i riksdagen får symbolisera mina känslor efter de beslut som tagits kring vargjakten 2022. Det är återigen ett hån mot de drabbade som bor och verkar inom vargrevir. Vargstammen måste sänkas! #varg #svpol


KD anser att stammen måste sänkas till max 170 vargar i Sverige och Norge 40, enligt deras beslut. Det skulle innebära 210 totalt på skandinaviska halvön. Det garanterar vargens överlevnad med god marginal. Och mer varg än så ska vi inte ha! #varg #svpol https://svenskjakt.se/opinion/debatt/vargstammen-maste-sankas/
Visa på X →Förstår ärligt talat inte denna vinkel. Konflikten finns i allra högsta grad och den kan i många fall lösas med politiska beslut. #svpol https://sverigesradio.se/artikel/statsvetare-svart-gora-stad-landkonflikt-i-sverige-till-politik via @sr_ekot
Visa på X →Allt har gått till vaccinet förstås… 😬


Lyssnar på #centerstämman och har en fundering. Det påstås att ”den liberala demokratin är hotad.” Vad skiljer den liberala demokratin mot den grundlagsfästa demokratin? #svpol
Visa på X →Eller är det möjligtvis @jonasgahrstore som ska göra det? Oavsett, det är oss ni har straffat genom hela pandemin. #svpol #nrpol
Visa på X →Fake news, tyvärr! De flesta mindre gränsövergångarna är fortfarande stängda och det är oklart när de öppnas. Precis som tidigare under pandemin är det vi gränsbor som drabbas hårdast. När kommer du öppna @erna_solberg? Ping @AnnaHallberg_ https://www.nrk.no/norge/na-apner-norge_-1.15665959
Visa på X →I kväll har SVT skickat sin objektivitet all världens väg i och med @svtvetenskap och serien Kampen om skogen. Varför så ensidigt? Redaktören för serien, Linus Brohult, är en dömd ”före detta” miljöaktivist. Har SVT möjligtvis en egen subjektiv syn och agenda? #svpol


Aktivisterna får köra solorace i #SVT och objektiviteten är som bortblåst.
Visa på X →Bra! @kdriks har varit tydliga med att stammen ska sänkas till 170 vargar i Sverige. Om Norge lägger nivån på sitt ”golv” har vi minst 210 individer i Skandinavien vilket är över dubbla nivån för det forskarna ansett vara minsta livskraftiga bestånd. https://via.tt.se/release/bonder-och-jagare-eniga-om-att-vargstammen-maste-minskas?publisherId=3235738&releaseId=3306295
Visa på X →Igen och igen och igen och igen och igen…. Beslut som byggde på en motion från @kdriks har tagits Sveriges riksdag om att vargstammen ska minskas där stammen är som störst. Regeringen har fortfarande inte levererat. #svpol #rovdjur #varg https://www.nwt.se/2021/09/12/tva-vargar-skots-efter-hundangrepp/
Visa på X →Landsbygdsministern rationaliserades bort. Baylan övertog frågorna som näringsminister. Nu lämnar han, vem är då vår landsbygdsminister? Finns det någon som svarar alls på Rosenbad när landsbygden ringer? https://svt.se/nyheter/inrikes/ibrahim-baylan-avgar-lamnar-politiken
Visa på X →”I det gemensamma arbetet för att Norden ska bli världens mest hållbara och integrerade region är det avgörande att vi förstår varandra och varandras vardag över gränserna för att finna nya lösningar.” https://www.norden.org/sv/news/utskott-ge-unga-mer-av-norden-i-skolan via @NordenSK
Visa på X →Intet nytt under solen, men bra att få mer forskning att luta sig mot i arbetet. #rovdjur #svpol Ny forskning bekräftar svårigheterna att leva med rovdjur https://www.jaktjournalen.se/ny-forskning-bekraftar-svarigheterna-att-leva-med-rovdjur/
Visa på X →IPCC-rapporten är mycket tydlig, världen måste ställa om. Det är utsläppen som ska stoppas, inte utvecklingen. Hoppas att symbolpolitikens tid är förbi. Det är allvar nu. #svpol https://svt.se/nyheter/vetenskap/fn-s-klimatpanel-sa-har-varmt-har-det-inte-varit-pa-100-000-ar
Visa på X →Sverige är ett av Europas största länder och vi är många som är helt beroende av bilen för att klara av vardagen. @kdriks anser därför att Trafikverket ska få i uppdrag att rusta upp vägar istället för att sänka hastigheter. #svpol https://www.nwt.se/2021/08/09/trafikverket-maste-fa-i-uppdrag-att-rusta-upp-vara-vagar/
Visa på X →@Budoarstamning Bôrrn
Visa på X →”Om inte regeringen agerar riskerar Sverige att bli ett land som våra industrier varken vill eller kan verka i.” #svpol https://www.aftonbladet.se/a/JEeAyJ
Visa på X →@kdriks talesperson, Kjell-Arne Ottosson, är en av flera som menar att nuvarande politik riskerar att leda till att svensk industri flyttar utomlands, där den har andra regler och villkor vilket i sin tur leder till större klimatpåverkan. https://www.dn.se/sverige/riksdagen-kallar-baylan-till-sammantrade-om-cementas-framtid/
Visa på X →