@drakskepp Yttrandefrihet är inte samma sak som rätten att kränka en polis i tjänsten.
Visa på X →406
inlägg
Det är en missuppfattning. Lagen gäller inte om någon blir ’känslomässigt sårad’, utan när grova förolämpningar riktas mot personer i myndighetsutövning. Den är avgränsad och prövas av domstol, precis som andra brott. Att måla upp skräckscenarier är retorik verkligheten är att polis, vård och andra ska kunna utföra sitt jobb utan att bli utsatta.
Visa på X →Skillnaden är att i Sverige har vi valt att ge blåljuspersonal ett starkare skydd. Att kalla poliser och andra myndighetspersoner för grova skällsord är inte en fråga om ’tuff hud’, det är en fråga om respekt för rättsstaten. Ord spelar roll, särskilt när de används för att förnedra och underminera.
Visa på X →@onefedupbisch Visst, man kan ju låtsas att ’hora’ och ’hagga’ är neutrala beskrivningar, ungefär som att kalla ett rån för en insamling. Men alla vet att det är ren förolämpning. Försöket att försvara det blir nästan komiskt.
Visa på X →@onefedupbisch Språkförbistring? Javisst, för i vilket språk är ”hora” eller ”hagga” en komplimang?
Visa på X →Tvärtom, rättsstaten stärks när lagen markerar att den som skyddar oss inte ska behöva tåla kränkningar i tjänsten. Yttrandefriheten gäller fullt ut för kritik av polis och myndigheter, men det är inte yttrandefrihet att skrika förolämpningar mitt under ett ingripande. Det är respektlöst och olagligt.
Visa på X →@Bo_Bulten Det här inlägget handlar om den första domen för förolämpning mot tjänsteman, en viktig markering för att stärka skyddet för blåljuspersonal. Andra spekulationer om personer som inte längre är aktiva i SD är helt ovidkommande för detta.
Visa på X →Du har helt rätt, både vårdpersonal och socialtjänst har länge fått stå ut med hot och kränkningar. Det är just därför vi i Tidöpartierna driver igenom reformer som stärker skyddet för dem som arbetar i samhällets frontlinje. Domen om förolämpning mot tjänsteman är ett första viktigt steg, men mer är på gång. Ingen som gör sitt jobb för samhällets bästa ska behöva utsättas för hat eller hot.
Visa på X →Att kalla en polis för ”hora” är inte yttrandefrihet. Det är ett angrepp på en person som gör sitt jobb och på hela rättsstaten. Därför är det bra att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman nu används och att den första domen har fallit. Samtidigt får jag återkoppling från kollegor i polisen som visar att våra reformer gör skillnad: En kollega skrev till mig: ”Lagändringarna har gjort betydligt skillnad. Vi jobbar mycket mer offensivt, fuledare vågar fatta beslut. Vistelseförbud, folkbokföringsbrott, förolämpning mot tjänsteman, avlyssning i gängmiljö, sekretesslättnader mellan myndigheter – det är bara några exempel. En stor del är också att det ligger press från er mot polisledningen att resultat behövs. Det märks tydligt till oss på golvet. Vi ger inte upp!” 👉 Det här är varför vi i Tidöpartierna driver igenom reformer. Polisen får verktygen, ledningen känner press och resultaten märks på gatan. #svpol #trygghet #polis #blåljus #rättssäkerhet #SD


Så här ser det ut i sociala medier när någon påpekar behovet av en mer respektfull ton i debatten. Att kallas ’kackerlacka’ eller få antisemitism kastad mot sig har tyvärr blivit vardag. Vi kan ha skarpa diskussioner om politik och internationella konflikter, men när judar i Sverige och världen får bära skulden för kritiken mot Israel är det inget annat än antisemitism. Det man sällan talar om i dessa diskussioner är Hamas roll. Den 7 oktober 2023 stod Hamas bakom en av de mest brutala terrorattackerna i modern tid. Fortfarande hålls civila som gisslan i Gaza. Hamas använder dessutom Gazas egen befolkning som mänskliga sköldar, placerar vapen i bostadsområden och sjukhus och skyller på Israel när civila dör. Ändå sväljer delar av västvärlden deras propaganda med hull och hår. Det är inte bara farligt, det riskerar också att göda det judehat vi ser växa här hemma. Jag kommer alltid stå upp för att vi ska kunna föra en debatt om Mellanöstern - men hat, hot och avhumanisering har aldrig någon plats i ett demokratiskt samhälle. #Israel #Hamas #Antisemitism #svpol


@skumbill Exakt. Därför är SD tydliga: vi står alltid på Israels sida mot terrorism, och Hamas ska klassas och behandlas som den terrororganisation de är.
Visa på X →@hasse2188 Tvärtom, vi är det parti som tydligast står upp för både legala vapenägare och pensionärer. Därför har vi drivit igenom höjd pension, och vi avskaffar de femåriga vapenlicenserna.
Visa på X →@Rimligt158452 Precis. SD har länge drivit frågan om att hedersförtryck måste jämställas med annan grov brottslighet. Barn ska växa upp fria oavsett vilken miljö de föds i
Visa på X →@agiterande Bedrägeri? Det var att lova trygghet i 8 år och leverera gängskjutningar. Vi gör jobbet S snackade om.
Visa på X →@Danielinus18 Tusentals människor samlas inte av slump - det kallas folkligt stöd.
Visa på X →Arbetslösheten beror inte på SD:s inflytande, den har stigit i lågkonjunkturen och drabbar främst ungdomar och utrikes födda. En avgörande faktor är utbildning. Bland dem utan gymnasieexamen är 28 % arbetslösa, jämfört med 7,4 % för dem med examen. Bland utrikes födda är arbetslösheten 16,2 %. Därför driver vi en politik där invandring minskar, utbildningsnivån måste höjas och fler försörjer sig själva istället för att leva på bidrag.
Visa på X →@MillisVIVII @MiaVest66 Jag håller inte med. Det är just för att SD tagit ansvar i regeringsunderlaget som vi ser stora förändringar, hårdare tag mot gängkriminalitet, skärpt migrationspolitik, stopp för bidragsfusk och en historisk satsning på rättsväsendet. Vi driver på och kommer fortsätta leverera
Visa på X →Att kalla människor för nazister bara för att de inte delar din åsikt är ett billigt sätt att slippa diskutera sakfrågor. SD är i dag det parti som tydligast står upp för Israel, judars trygghet i Sverige och barns rätt till skydd från övergrepp. Det är raka motsatsen till nazism.
Visa på X →@susanne609 Ja, polisen agerade snabbt och resolut det gjorde att talet kunde fortsätta. Stort tack till dem!
Visa på X →@Patroit123 @jimmieakesson Lagstiftning gäller alltid alla oavsett politisk hemvist. Poängen är enkel, ingen som begår övergrepp mot barn ska komma undan hårda konsekvenser.
Visa på X →@ericsonbob1 Att värna trygghet för vanliga människor och skärpta straff mot de som skadar barn är raka motsatsen till människoförakt. Det är faktiskt att sätta människors liv och säkerhet främst.
Visa på X →@jjerjan @jimmieakesson @moderaterna @liberalerna @kdriks Här pratar vi om hårdare straff för pedofiler. Att vilja skydda barn är raka motsatsen till sharia. Skillnaden är tydlig i Sverige bestämmer folkvalda politiker, inte religiösa lagar
Visa på X →Jag var på plats i Sölvesborg när Jimmie Åkesson höll sitt sommartal. Det blev ett starkt budskap om Sveriges framtid och vikten av trygghet. Tre palestinska aktivister försökte störa talet, men avvisades snabbt. Talet kunde fortsätta, och stödet från publiken var tydligt. #svpol #SDpol #JimmieÅkesson
Visa på X →@agiterande Jag ifrågasätter inte domstolarnas oberoende. Domstolarna dömer utifrån gällande lag. Men det är politikens ansvar att sätta straffskalor och lagstiftning och där behöver vi skärpa lagen mot stalking.
Visa på X →@pitbull_the_rda Märkligt bemötande av polis och åklagare. Det ska inte vara någon skillnad på män eller kvinnor i sådana här fall. Stalking och trakasserier ska tas på allvar oavsett vem som drabbas.
Visa på X →