Moderaternas viktigaste vallöfte är att en tvåbarnsfamilj ska få ytterligare 5 000 kronor mer i plånboken i månaden under nästa mandatperiod. Det blir totalt
10 000 kronor mer sedan 2022.
Alla hårt arbetande svenskar som ställer klockan och går till jobbet ska känna att deras ansträngning lönar sig. Det är rättvist 🇸🇪Ⓜ️
Visa på X →Komma till rätta med trollkonton och falska avsändare? Socialdemokraterna vill ha undantag i reglerna… för sitt eget mediebolag AiP Media.
Kan det vara för att dölja sina trollkonton tro? 🧌
Vem är förvånad.
Visa på X →@3GunCompetitor @martinborgs Nej, vi är inte socialister! Det skiljer mycket i politiskt innehåll och ideologi. Vi har reformer för att fortsätta Tidö 4 år till. Hos S är det faktiskt tomt på både idéer och slogans.
Visa på X →Idag presenterade vi Moderaternas valkampanj: För ett rättvisare Sverige.
Sverige är på rätt väg – men vi är inte framme. Nu står vi inför ett vägval. Göra en kraftig vänstersväng – eller fortsätta framåt mot ett rättvisare Sverige, där ansträngning lönar sig, brott straffar sig och samhället fungerar när människor behöver stöd.
Ett Sverige där ansvarstagande medborgare känner lugn, framtidstro och trygghet. Helt enkelt världens bästa land att leva i 🇸🇪Ⓜ️💙
Håller du med?
Visa på X →Glöm aldrig 7 oktober.
Visa på X →Så där ja! 🙌🏼 Dagens votering klar
Visa på X →Frågestund i riksdagen och många M-ledamöter på plats. Moderata ministrar idag är justitieminister Gunnar Strömmer och utrikesminister @MariaStenergard 🇸🇪Ⓜ️🌟
Visa på X →Matpriserna fortsatte att sjunka under april!
Den halverade matmomsen fick fullt genomslag i butikerna och innebar den största prissänkningen på årtionden enligt Matpriskollen. För en barnfamilj blir matkostnaderna 6 500 kronor lägre per år.
Det har varit tuffa år för hårt arbetande svenskar och det är just för dem vi halverade matmomsen. Den vältajmade prissänkningen har blivit ännu viktigare mitt i den oro som kriget i Iran skapar för världsekonomin.
Vi fortsätter att hålla koll så att matjättarna inte smyghöjer priserna nu samtidigt som vi kommer fortsätta göra det som krävs för att stärka ekonomin för hårt arbetande svenskar 🇸🇪Ⓜ️
Visa på X →@ahagman Grattis Sigge 🎉😺
Visa på X →Mer skatter. Högre skatter. Det är vad man får med det rödgröna laget. Vi i det blågula laget säger nej till att återinföra fastighetsskatt 🇸🇪
Visa på X →Den blågula majoriteten i riksdagen har idag röstat ja till att förenkla och korta tillståndsprocessen för ny kärnkraft.
S, MP, V och C röstade nej.
Notera detta och kom ihåg det när du röstar i höst.
Visa på X →@RichardHerrey Örebro:)
Visa på X →På inbjudan av USA-nätverket i riksdagen: Malin ”Ekis” Ekman om läget i USA inför mellanårsvalet i höst. Mycket intressant.
Visa på X →Vill du ha dyrare bolån?
Socialdemokraterna vill införa en bankskatt om de vinner valet i höst.
Nu har storbankerna meddelat att de kommer att höja bolåneräntorna om en sådan skatt införs.
Magdalena Andersson som statsminister betyder en dyr vänstersväng – med högre boendekostnader för dig med bolån.
Tycker du det är dåligt så är det en god idé att rösta blågult i höst 🇸🇪🏠
Visa på X →Inflationen när Magdalena Andersson styrde: 10 procent
Inflationen när Ulf Kristersson och det blågula laget styr: 0,8 procent.
Det spelar roll vem som styr 🇸🇪
Visa på X →https://www.regeringen.se/regeringens-politik/regeringens-prioriteringar/genomfort-bokslut-over-tidoavtalet/?fbclid=IwZnRzaARnEgVleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEeIcwv6qS02NPMe4Csp7EqUhYqjv8uF9bE5GlDEA222o4rgVw5ew5JMvD6HIQ_aem_8ZK37Pv_8jP0MW8mJFR0mQ
Visa på X →Bokslut Tidö
Alla Tidöavtalets reformer är genomförda eller påbörjade. En bra grund att bygga vidare på.
Vi har hållit i hop Tidösamarbetet och vi har en handlingskraftig regering. Vi är överens i det mesta - i de frågor vi tycker olika har vi hittat lösningar, för Sveriges bästa.
I det blågula laget får vi saker gjorda, men vi är inte klara och inte nöjda. Vi vill att Sverige ska bli världens bästa land att leva i. Ett land där det lönar sig att gå till jobbet, där du ska känna dig trygg hemma och när du går hem på kvällen. Där skolan gör klassresor möjliga. Ett Sverige där du ska få vård i tid och omsorgen av våra äldre är den bästa. Ett Sverige i framkant 🇸🇪💙💛
Visa på X →I fredags sänkte vi skatten på bensin och diesel till EU:s miniminivå. Nu har EU på rekordfart godkänt vår ansökan om att sänka skatten ännu mer.
Nu går frågan vidare till Ministerrådet. Det är ett viktigt steg som ger oss ytterligare ett verktyg för att kunna skydda hårt arbetande svenska familjer 🇸🇪Ⓜ️
Visa på X →Justitieminister Gunnar Strömmer (M):
Vi kommer inte slå av på takten
Den senaste tiden har flera röster larmat om en pågående ”nedmontering av rättsstaten”. Kritiken är påfallande svepande och osaklig.
Detta sker samtidigt som den svenska demokratin och rättsstaten får toppnoteringar i internationella undersökningar.
När institutet Freedom House betygsätter världens demokratier får Sverige 99 av 100 poäng. I den årliga demokratirapporten från Varities of Democracy (V-dem) rankas Sverige som den andra starkaste liberala demokratin i världen. Sverige rankas fyra i världen i rättsstatsindex från World Justice Project. I Reportrar utan gränsers årliga pressfrihetsindex är Sverige ett av sju länder som placerar sig i den högsta kategorin. Och i Transparency Internationals korruptionsindex placerar sig Sverige på en sjätteplats i världen.
Dessa internationella undersökningar bekräftar att Sverige är en av världens starkaste demokratiska rättsstater – inte att den är föremål för nedmontering.
I stället motiveras poängavdraget i Freedom House-granskningen med att Sverige har upplevt ”en signifikant ökning av gängrelaterat våld under senare år, inklusive en ökning av skjutningar och bombningar som saknar motstycke”. Även Transparency International varnar bland annat för infiltration och korruption kopplad till organiserad brottslighet.
Det är alltså den systemhotande brottsligheten som hotar demokratin och rättsstaten – inte den omläggning av politiken som sker för att bekämpa den.
Regeringen bekämpar med kraft den organiserade brottsligheten just för att värna vårt fria och öppna samhälle – detta samtidigt som vi genomför en historisk förstärkning av domstolarnas oberoende och andra delar av rättsstaten. Reformtempot är högt på båda områdena.
Det är glädjande att det finns ett engagemang för rättsstatliga principer som historiskt varit svaga i Sverige. Men diskussionen skulle vinna på större saklighet, färre överdrifter och en tydligare rågång mot egna åsikter om det sakpolitiska innehållet i regeringens reformer.
Nu ser vi också att det spelar roll vad vi gör. Nya resurser, verktyg och åtgärder biter. Det dödliga gängvåldet har halverats sedan 2022, för att ta ett exempel. Det stärker i högsta grad friheten för enskilda medborgare, och färre brottsoffer innebär också färre kränkningar av grundläggande friheter och rättigheter.
Vi är på rätt väg, men långt ifrån framme, och vi kommer inte slå av på takten. Ytterst handlar det om att slå vakt om vårt fria och öppna samhälle 🇸🇪Ⓜ️


Visa på X →Det här är ett vidrigt våldsbrott mot en funktionsnedsatt flicka. Övergreppen mot flickan filmades och utfördes av en 17-årig och en 14-årig pojke.
De borde få kännbara straff och inte vara ute i frihet då de är en fara för andra. Och för att det vore rättvist för flickan som blev våldtagen.
Det är bra att regeringen genomför ändringar som innebär att straffbarhetsåldern sänks från 15 till 13 år och att de som begår grova våldsbrott kan få fängelsestraff. Det gäller mord och mordförsök, grov våldtäkt samt sprängningar och liknande allvarliga brott .
Tyvärr har inte dessa lagändringar trätt i kraft än men förhoppningsvis i sommar.
Det tycker dock inte vänstern och det är alltid knäpptyst från de så kallade feministerna när det gäller den här typen av brott.
Vi Moderater står på brottsoffrets sida. Det är rätt och det är rättvist. Håller du med borde ditt val i höst vara självklart 🇸🇪Ⓜ️
Visa på X →Socialdemokraterna är ute och vevar om att energipolitiken havererat. Det stämmer. Den havererade 2015 då den dåvarande S/MP-regeringen kraftigt höjde effektskatten på kärnkraft. Sedan höjdes skatten ytterligare 2016. Konsekvensen blev att Oskarshamn och Ringhals (totalt 4 reaktorer) stängde ner.
Det var alltså Socialdemokraterna ihop med MP som stängde ner väl fungerande kärnkraft i Sverige. Det är mycket olyckligt då tillgång till stabil och långsiktig basenergi är av stor betydelse för tillväxt, säkerhet och grön omställning.
Hade inte den röd-gröna regeringen stängt ner fungerande kärnkraft hade vi haft ett helt annat läge nu.
Den moderatledda regeringen har under mandatperioden fattat beslut för att skapa förutsättningar för ny kärnkraft bl a genom att ta bort juridiska hinder, gjort det möjligt att bygga på fler geografiska platser och öppnat upp för statliga lån/stöd. Detta är en väsentlig framtidsfråga för vår energiförsörjning och en av de främsta skälen till att rösta blått i höstens val! 🇸🇪Ⓜ️

Visa på X →@ernkrans Energipolitiken havererade då ni höjde effektskatten på kärnkraft 2015. Sedan höjde ni den ytterligare 2016. Det var alltså ni, S ihop med MP som stängde ner väl fungerande kärnkraft.
Visa på X →@mattiastykesson @cajsa123 Vilket trams av @svt att ställa frågan
Visa på X →@Ericson_ubbhult @ernkrans 🎯
Visa på X →I partiledardebatterna är @SwedishPM som bäst och det är tydligt vilka alternativ väljarna står inför i höst: Ett enigt, blå-gult lag mot en splittrad röd-grön vänster.
#4moreyears 🇸🇪
Visa på X →