⛔️ De röd-gröna höjer skatter i regioner och kommuner runt om i landet, samtidigt som de lägger ner busslinjer och försämrar för kollektivtrafiken.
Stockholm är ett avskräckande exempel.
Det slår hårt mot många som har en ansträngd ekonomi.
✅ Nu gör vi i det blå-gula laget det billigare att åka kollektivt i hela Sverige!
Det är bra för både plånboken och klimatet då satsningen väntas minska utsläppen. Som exempel kommer ett månadskort i Stockholm bli 530 kronor billigare för en vuxen.
Det är rättvist att vi även stöttar alla som åker buss och tåg istället för bil i krisen.
När kostnader ökar och många vänder på kronorna ska samhället hjälpa till – särskilt för dem som varje morgon tar sig till jobbet och får Sverige att fungera 🇸🇪Ⓜ️🚌🚉
Visa på X →Intressanta diskussioner på seminarium på tema säkerhets- och försvarspolitik ordnat av Jarl Hjalmarson stiftelsen och KAS (Konrad Adenaur Stiftung). Både Sverige och Tyskland ökar kraftigt sina försvarsbudgetar med anledning av det säkerhetspolitiska läget. I panelen vår suveräne försvarsminister Pål Jonson och Carlo Masala, professor of International Politics at The Bundeswehr University of Munich.
Är medlem i svensk-tyska, parlamentariska nätverket i riksdagen och det har varit intressant att följa utvecklingen i Tyskland politiskt och på säkerhetsområdet under mandatperioden.
En bonus att träffa vännen Jonas Hafström, diplomat och f.d ambassadör i Washington där vi träffades senast.
Visa på X →Under 2026 får en vanlig barnfamilj behålla 5 000 kronor mer i månaden jämfört med 2022. Det är pengar som gör skillnad på riktigt.
Den 1 januari sänkte vi skatten på arbete, sparande och el. Vi har också sänkt skatten på bränsle för att det ska kosta mindre att ta sig till jobbet och skjutsa ungarna till träningen. I april halverade vi matmomsen och den 1 juli sänks förskoleavgiften.
Det är rättvist att du som jobbat hårt för pengarna också får behålla mer i plånboken i slutet av varje månad.
Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill göra tvärt om och lovar bidrag och höjer skatter – men glömmer vem som ska betala.
Vi tror att du och din familj vet bäst hur era pengar ska användas 🇸🇪Ⓜ️
Visa på X →🙏🏼❤️
Visa på X →@Anna1849 Ja… 🙏🏼
Visa på X →@ahagman Så fin 😻
Visa på X →Sverige är det enda landet i EU som har minusutsläpp av växthusgaser. Det betyder att svensk skog och mark binder mer koldioxid än vad som släpps ut från transporter, industri och annan verksamhet.
Under 2024 uppgick Sveriges nettoupptag till omkring sju miljoner ton koldioxidekvivalenter.
Det säger något viktigt i en tid där klimatdebatten ofta präglas av alarmism och tillväxtfientlighet. Sverige visar att ekonomisk utveckling, industriell styrka och minskade utsläpp kan gå hand i hand.
Sedan 1990 har Sveriges BNP ökat med över 50 procent samtidigt som utsläppen minskat kraftigt. Samtidigt har även de konsumtionsbaserade utsläppen fallit tydligt över tid. Fossilfri elproduktion, teknisk utveckling, effektivare energianvändning och ett aktivt skogsbruk spelar stor roll.
Världen blir inte en bättre plats för att Sverige genom politiska beslut dödar sin egen ekonomi och driver jobb och företag utomlands. Tvärtom.
Visa på X →Den 1 juli sänker vi momsen på danstillställningar – från 25 till 6 procent.
Det betyder att du får lägre biljettpriser, fler chanser att gå ut och dansa, och att fler dansband kan fortsätta spela över hela Sverige.
Du får mer kultur för pengarna – och dansen får samma villkor som teater, konserter och opera. Det är rättvist 🇸🇪💙🕺🏼
Visa på X →I sommar kommer barer och caféer inte längre tvingas ha lagad mat för att få servera ett glas vin eller öl. Och de kommer inte längre tvingas ha platser inomhus för att få servera ett glas utomhus.
Matkravet för alkoholservering tas bort den 1 juni.
De gamla reglerna var onödigt krångliga och begränsande. Nu förenklar vi för många småföretagare och gör Sverige lite friare.
Trevlig helg! 🇸🇪💙💛
Visa på X →Sveriges utrikesminister Maria Malmer Stenergard och USAs utrikesminister Marco Rubio har signerat Europas första enskilda samarbetsavtal med USA.
Det innebär ett utbyte mellan Sverige och USA på områden som AI, rymden, försvarsteknik och mobiltelefoni 🇸🇪🫱🏼🫲🏻🇺🇸
https://www.expressen.se/nyheter/politik/sverige-och-usa-har-signerat-samarbetsavtal/
Visa på X →@Anna1849 Nej, men kommunerna ska erbjuda en plats för barn om föräldrarna arbetar, studerar eller aktivt är arbetssökande och även om föräldrarna är föräldralediga och hemma med annat barn.
Visa på X →Från den 1 juli sänker vi förskoleavgiften för alla barnfamiljer.
För en familj med två barn i förskolan blir det en sänkning med minst 4500 kronor per år. En familj med ett barn får en sänkning med minst 2700 kronor per år.
Förskolan är avgörande för barns utveckling, språkinlärning och möjligheten till en bra start i livet.
Ingen familj ska behöva tacka nej till förskolan för att ekonomin inte räcker till.
Det är pengar som kan gå till barnens fritidsaktiviteter, nya kläder inför hösten eller helt enkelt mer trygghet när månaden är slut.” 🇸🇪
Visa på X →Ställde en fråga till handels- och biståndsminister Benjamin Dousa idag på frågestunden i riksdagen om reformeringen av Sveriges bistånd.
Biståndet har under flera decennier styrts av röd-gröna regeringar som bara haft ett mått för biståndet, 1-procentmålet, istället för en tydlig kvalitets- och målstyrning vilket vi nu ställer om till. Därför handlade min fråga om svenskt bistånd verkligen skulle bli bättre och mer effektivt om Sverige gick tillbaka till 1-procentmålet som opposition enögt förespråkar.
Går att se i efterhand på http://www.riksdagen.se
Visa på X →Det här är en av den viktigaste, straffrättsliga reformen den M-ledda regeringen/Tidö lagt fram den här mandatperioden och något jag pläderat för länge.
Den 1 augusti inför vi livstids fängelsestraff för upprepade grova våldtäkter.
I april trädde dessutom det nya straffet säkerhetsförvaring i kraft – så att riktigt farliga brottslingar kan låsas in på obestämd tid, tills de inte längre utgör en fara för andra.
Farliga män ska sitta inne så att du kan vara trygg ute och hemma. Det är rätt och det bidrar till att skydda fler flickor och kvinnor. Det här hade aldrig blivit verklighet med en så kallad ”feministisk” röd-grön regering.
Det spelar roll vem som styr 👍🏼Ⓜ️🇸🇪
Visa på X →@ahagman @cklundholm Tydligt markering 😻
Visa på X →En utredningar har överlämnats till regeringen med förslag som kan förändra hur Sverige finansierar sin kultur.
Förslaget syftar till att göra det enklare för både privatpersoner och företag att stödja svensk kultur.
Genom skatteavdrag och statlig matchning förstärks varje privat krona – oavsett om det handlar om ett stort nationellt kulturprojekt eller en lokal crowdfundingkampanj.
Dessutom föreslås ett statligt stöd på en miljard kronor för att matcha privata finansieringar vilket skulle kunna tillföra kultursektorn upp till 5 miljarder kronor på fyra år.
Kultur är bra för Sverige, vår besöksnäring och för svenska företag. Moderaterna är övertygade om att näringslivet vill vara med och engagera sig i svensk kultur. Tillsammans skapar vi mer kultur och mer frihet! 🇸🇪💙
Visa på X →Korruption och maktmissbruk måste få konsekvenser.
Den moderatledda regeringen har lämnat över förslaget till riksdagen som bland annat innebär att:
👉Ett nytt brott införs – missbruk av offentlig ställning – som kommer göra det lättare att stoppa både korruption och maktmissbruk.
👉 Brottet gäller inte bara fel vid myndighetsutövning utan även exempelvis missbruk av skattemedel.
👉 Även politiker omfattas.
Det handlar om rättvisa. Hårt arbetande människor som betalar skatt ska kunna lita på att offentliga tjänstemän inte missbrukar sin makt.
Visa på X →@narendramodi @kenth_m @SwedishPM Welcome to Sweden, Mr Prime Minister
Visa på X →Gratulerar våra norska grannar på 17 maj! Vårt samarbete i Norden är närmare och viktigare än på länge 🇳🇴
Visa på X →16 maj 1986 hade Top Gun premiär i USA! Exakt 40 år sedan. Ikonisk 80-tals film med ett av filmvärldens bästa musikintro. Givet filmval för mig ikväll🤩
https://youtu.be/gbyoNrwA_Gk?is=OB-yRQqN64IOm-F_
Visa på X →Du som arbetat hårt hela livet ska känna att det lönade sig. Här är vad vi gjort för dig:
• Sänkt skatten på pension och halverat matmomsen - ett seniorpar har 2 200 kr mer i plånboken varje månad 2026
jämfört med 2022.
• Kompenserat de som är födda 1957 som drabbades orättvist av en utebliven skattesänkning - för när systemet gör fel ska det rättas till.
• Genomfört en tandvårdsreform för dig över 67 - du betalar max 10 % av kostnaderna för många behandlingar.
• Lagt grunden för ett vaccinationsprogram för äldre - Sverige ska ha lika bra skydd för den som byggde landet som för de unga.
Framåt vill vi även ta bort den övre åldersgränsen för gratis
bröstcancerscreening 🇸🇪💙💛
Visa på X →Kriget i Iran ska inte ruinera dig som behöver bilen i vardagen – för att åka till jobbet eller skjutsa barnen till träningarna.
Därför sänker den moderatledda regeringen nu skatten på bensin och diesel så att priset sänks med ytterligare 3 kronor vid pump från och med 1 juli till 30 november. Vi ansökte om ett speciellt untantag av skatten från EU och fick det godkänt på rekordtid av EU-kommissionen. Nu återstår bara godkännande från ministerrådet.
På grund av kriget befinner vi oss i ett svårt läge. Men du kan känna dig trygg med att Sverige har statsfinanser i världsklass. Det ger oss en styrka som många andra länder saknar.
I svåra tider prioriterar vi hårt arbetande människors plånböcker. Det är rätt och det är rättvist 🇸🇪
Visa på X →Moderaterna går till val på ett nytt ambitiöst mål för Polismyndighetens bevakningskameror.
Det nya målet innebär att det tidigare målet fördubblas – från 5 000 kameror vid utgången av 2027 till 10 000 kameror vid utgången av 2029.
Regeringen/ Tidö fortsätter att reformera rättsväsendet och stärka polisens arbete med fler verktyg 🇸🇪Ⓜ️
Visa på X →Sveriges lantbrukare gör ett enormt viktigt jobb.
Därför satsar den moderatledda regeringen på lantbrukarna:
🌾Vi gör det mer lönsamt att bli eller förbli bonde genom att minska regelkrånglet och göra det lättare att investera i nya maskiner.
🌾Vi har prioriterat att hålla skatten på jordbruksdiesel så låg som möjligt i alla fyra statsbudgetar - den är nu på EU:s miniminivå.
🌾Vi sänker också matmomsen för alla - så att fler familjer har råd att köpa svenskt i matbutiken.
🌾Vi gör det lättare för nästa generation lantbrukare att ta över gården genom startstöd på hundratusentals kronor
🌾Vi motarbetar onödig överimplementering av EU-regler, och mycket mer.
När sveriges lantbrukare stiger upp varje morgon för att mata sina djur eller se till sina grödor, går de i fotspåren av en stolt tradition. De sätter inte bara mat på sitt eget bord - utan också på tusentals andras 🇸🇪
Visa på X →@ahagman Vilken insats du gör för katterna 🙏🏼
Visa på X →