@KarlssonMax 🤷♂️
Visa på X →410
inlägg
Bra att SD vill driva på för en nationell terrorlista. Det är nödvändigt. Liberalerna tycker det sedan tidigare och det fanns med i en av mina första motioner i riksdagen.

Dödssiffrorna i Iran är ogreppbart höga. Det islamistiska barbariet måste få ett slut. Terrorregimen måste falla. Omvärlden har en plikt att agera på de sätt vi kan. Det iranska folket måste få sin frihet.
Visa på X →Xi Jinpings presidentskap och liv snart slut. Han vill skrivas in i historieböckerna för att ha ”återförenat” Taiwan och Kina. De höga generalerna kommer dock inte bli ihågkomna och vill skydda sina enorma tillgångar 💵 från den melt down som en invasion av Taiwan skulle skapa.
Visa på X →Xi Jinping åldras och har suttit länge. Samtidigt rapprteras från olika håll om interna kuppförsök och utrensningar i kommunistpartiet. En diktatur är stabil…tills den inte är det. En diktator är säker….tills den inte är det.
Visa på X →Att radera Israel från kartan är antisemitism. Inga offentliga stöd bör ges till organisationer som torgför antisemitism.


”(LO)gik”: jobben blir färre när det blir enklare att starta företag
Visa på X →Hotell- och restaurangfacket har inte ett enda argument som håller emot att avskaffa matkravet. Jag misstänker att de bara är folkhälsofanatiska sossar som hatar frihet, när regeringen gör populära saker och när människor har roligt.
Visa på X →”Det kommer kanske inte heller krävas den personaltätheten så som det görs idag.” Med samma logik kan vi lagstifta: alla tåg måste ha restaurangvagn, alla hotell måste servera frukost och att alla ICA-butiker måste ha en vinbar. Jobb måste få växa fram organiskt, inte pga lag
Visa på X →”Arbetar man med mat så är det inte självklart att man ställer sig i servering eller i baren. ” Jesus. Om vill man öppna en bar är det inte säkert att man vill öppna en restaurang!! Men det finns personer som både vill öppna och arbeta i båda.
Visa på X →”Minskade karriärmöjligheter kan också leda till att restaurangsektorn i besöksnäringen bli mindre attraktiv som arbetsplats.” Snälla nån!! Att krogbranschen blir mer diversifierad kommer såklart inte leda till lägre attraktivitet. Tvärtom.
Visa på X →”Möjligen kan detta förslag leda till större vinstandel för företagen men inte nödvändigtvis ge fler arbetstillfällen utan snarare färre.” Det är inte ett problem att krögare gör vinst. Idag går många på knäna. Vi behöver fler uteställen. Både barer och restauranger.
Visa på X →Äntligen slopas Matkravet! Flera av de mest bisarra motargumenten står Hotell- och restaurangfacket för. Alltså håll i er för de är verkligen knasiga https://www.sverigesradio.se/artikel/matkravet-for-barer-kan-slopas-oro-for-farre-jobb
Visa på X →Förra veckan godkände Starmers regering Kinas nya megaambassad i London. ”Ambassaden” är i själva verket ett enormt spionnäste. Nu ska han besöka Beijing och smöra för kommunistpartiet. Extremt farligt. Ökat kinesiskt inflytande och närvaro måste bekämpas. https://www.reuters.com/world/uk/britain-china-revive-golden-era-business-dialogue-during-starmer-visit-2026-01-21/
Visa på X →Carney och Macron har hållit starka och viktiga tal i Davos. Men om Kanada och Frankrike fortsätter närma sig Kina så klingar deras försvar av en regelbaserad världsordning och demokrati falskt. Det går inte att vara både demokratins försvarare och Xi Jinpings vän samtidigt.
Visa på X →Trump har aldrig varit lämplig för presidentposten. Nu eskalerar galenskapen. Republikanerna borde inte tolerera detta fullständiga kollaps av sitt partis värdighet och värderingar.
Visa på X →2016 var jag och @SMohamsson i USA för att kampanja för Clinton mot Trump. Jag borde rakat bort min konstiga ansiktsbehåringen, vi fick se Obama och vi åt tacos med världens godaste krispiga syrsor. Och vi hade helt klart rätt kandidat.



Skämmes! Kina finansierar Rysslands krig mot Ukraina, begår folkmord i Xinjiang, hotar Taiwan och utgör ett direkt hot mot hela den demokratiska världen.
Visa på X →Kinas megaambassad i London måste stoppas. Hotar inte enbart britter. Lyft det i riksdagen tidigare. https://www.svd.se/a/Bxlb3v/kinas-ambassad-i-london-vacker-ilska
Visa på X →IRGC är en terrororganisation och borde klassats som det för länge sedan. Nu kan det finnas momentum att få med oss andra EU länder för detta och Sverige bör agera kraftfullt för detta.
Visa på X →Bra också att stoppa exporten av lyxvaror till Ryssland. Det är som UM uttryckte det moraliskt rätt. Samma borde gälla Kina som ockuperar Tibet, begår folkmord i Xinjiang, finansierar Putins krig och agerar aggressivt mot sina grannar inkl Taiwan och Japan.
Visa på X →Bra tal av utrikesministern på Rikskonferensen. Särskilt fokuset på att stärka det europeiska samarbetet och EU som en geopolitisk aktör. Ett nödvändigt steg blir att EU måste kunna bedriva en gemensam utrikespolitik även om inte alla länder är eniga.
Visa på X →Både den vidriga massakern på kurder i Syrien och den på folket som rest sig i Iran måste fördömas förbehållslöst. Påminner om att islamism aldrig går att kombinera med demokrati, frihet eller fred. Islamismen och islamisterna måste alltid bekämpas, aldrig ges eftergifter.
Visa på X →Politiska ungdomsförbunden på plats borde också ställa frågor från sina olika perspektiv. Jag var dålig på det på min tid med, så jag kastar ingen sten. Men som det är nu blir det rundgång på frågorna från samma frågeställare år efter år.
Visa på X →FoF borde tillämpa metoden ”dubbel talarlista” dvs att den som redan ställt fråga får vänta tills andra fått ställa en fråga innan de får ställa en ytterligare fråga. Så att fler perspektiv fångas upp från konferensens deltagare.
Visa på X →