Låt oss ta det i steg: Dieseln toppade runt 28 kr/liter år 2022, med politiskt beslutad hög inblandning av biodrivmedel och hög beskattning. Förändrad skatt och reduktionsplikt sänker literpriset med ca 5 kr/liter. Den andra femman kmr från priset på råolja, som fallit.
Visa på X →406
inlägg
Ser att många S-konton i flödet håller fast vid talepunkten att höga dieselpriser 2022 enbart berodde på världsmarknadspriser. Deras skadeglada poäng verkar vara att svenskarna nu kommer se hur omvärldsläget återskapar exakt samma situation 🧵
Visa på X →Tack för allt Moderata Ungdomsförbundet! Det blev två år som distriktsordförande på Gotland (2011-2013) och därefter 13 år som sammankallande i distriktets valberedning. Stort grattis till Melwin och hela den nyvalda styrelsen - den sista jag föreslår 👋🏻
Visa på X →Vänstern är mästerliga på att blanda bort korten. ”Placerat ut äpplen” skriver man, när det handlade om en uppställd docka med kniv utanför hemmet (där småbarn bor). Ungefär som Sahlins ”tobleroneaffär”, som handlade om helt andra varor för +50000 kr.
Visa på X →Ebba Andersson - bäst i världen 🇸🇪 Vilket otroligt vinter-OS de svenska damerna gör!
Visa på X →Bortom orimligt, såklart. https://www.tn.se/utrikes/46639/eu-svenska-elkunder-ska-betala-vara-miljardsatsningar-absurt/
Visa på X →Kaja Kallas 🫶🏼
Visa på X →@PeterModerat Om sanning och rätt spelade roll hade det varit det dominerande narrativet i media. Tyvärr verkar pendeln luta åt ett annat håll.
Visa på X →@fuling_9569_2 Absolut. Halva prisökningen på elen de senaste åren kommer från nedlagd kärnkraft enligt oberoende Energiforsk.
Visa på X →Med en rösts marginal stängde Socialdemokraterna två reaktorer vid Ringhals. Nu vill de ha ”bred överenskommelse” för att bygga vindkraft i stor skala. Den totala skamlösheten.
Visa på X →S la ned kärnkraftverk. Byggde väderberoende kraft som kräver mer elledningar. Förberedde införande av effektavgiften. Underinvesterade i elnäten. La extraskatter på kraftvärme. Vi är precis på den plats som S styrt Sverige mot. Och får de chansen kommer de fördjupa krisen.
Visa på X →@R_Fredriksson Det gjorde inte ont att se Max Larsson göra en assist till Patric Åslund i Västerås heller
Visa på X →Bra att det redan nu blir tydligt för väljarna att det är V och MP som kommer ha sista ordet i migrationspolitiken om de rödgröna vinner valet.
Visa på X →…och det är väldigt mycket pengar.
Visa på X →…och det bygger på att man hittar ca 900 personer att anställa, som kan jobba de timmar som förkortats bort. En mycket svår uppgift.
Visa på X →För Region Gotland skulle det här innebära att kommunalskatten behöver höjas till 37,46 kr per intjänad hundralapp. En höjning med 3,86 kr från dagens redan höga nivå. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7p5rwK/vansterpartiet-vill-se-arbetstidsforkortning
Visa på X →@strandhall Jag älskar att arbeta, det är därför jag är moderat.
Visa på X →Sen kan man förvisso se det som att riksdagen stänger för att befolkningen ska slippa den politiska ankdammen under semestern, snarare än att det är till för riksdagsledamöternas vila. Jag har respekt för det perspektivet.
Visa på X →Aldrig förstått varför riksdagens sommarlov är så långt. Självklart är vi redo att jobba i sommar! https://www.expressen.se/nyheter/politik/tidopartierna-vill-tvinga-in-riksdagen-i-sommar/
Visa på X →Så här går det när man har en förbundskansler som springer Rysslands ärenden. (Den som tvekar kan googla Gerhard Schröder).
Visa på X →@biz10011001 Lägre skatt, hårdare straff och stramare migration… låter inte som MP direkt.
Visa på X →Tillväxten upp, skjutningarna ner.
Visa på X →@isfall En regering som eldar på inflationen med ofinansierade reformer tvingar fram högre räntor. En stram och ansvarsfull finanspolitik dämpar inflationen och pressar därmed ned räntetrycket.
Visa på X →@MRFoxPresident Vårt skattetryck är nu det lägsta på 50 år. Men visst finns det mer att göra.
Visa på X →För mycket vindkraft och för lite stabilitet - det summerar Gotlands elnät ganska bra. Men nu blir det bättre, för vi installerar en femte synkronkompensator söder om Visby. https://www.nyteknik.se/energi/enda-platsen-i-sverige-nu-far-gotland-sin-femte-synkronkompensator/4431646
Visa på X →