@annakarin_hatt @ICC_Sweden Grattis till ett viktigt och högaktuellt uppdrag!
Visa på X →122
inlägg
Ett bra och konstruktivt möte med min finske kollega @JariLeppa idag.
Visa på X →Skriver idag i Aftonbladet om hur vi gemensamt kan stötta upp vårt land i denna tid av prövning. Vi behöver använda oss av hela samhällets samlade kraft för att stävja konsekvenserna efter utbrottet av coronaviruset. Inte minst inom lantbruket. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Op7jVq/stod-bonderna-i-krisen--handla-svensk-mat
Visa på X →- Det kommer några få avgörande stunder i livet då du måste göra uppoffringar inte bara för din egen skull, utan också för att ta ansvar för din omgivning, för dina medmänniskor och för vårt land. Den stunden är nu. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-stefan-lofvens-tal-till-nationen
Visa på X →I tider av prövning finns det saker man kan göra som konsument. Köp hämtmat, handla ett presentkort eller en blombukett. Stötta din lokala krögare. För många företagare handlar detta om marginaler. Du kan göra skillnad! https://www.facebook.com/686188548505619/posts/924574128000392/
Visa på X →I Sverige sätter människor i civilsamhället upp lappar i sina trappuppgångar. De gör det för att erbjuda äldre och de som befinner sig i riskgrupper – som stannar hemma – hjälp med att handla. Det är en solidarisk gest som uppskattas i tider av prövning. https://www.facebook.com/686188548505619/posts/923314071459731/?d=n
Visa på X →Bra telefonsamtal med min norska kollega @OBollestad i dag. Nu tar vi alla gemensamt ansvar för att stoppa smittspridningen och trygga livsmedelsförsörjningen.
Visa på X →https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdA7ko/stangda-granser-inget-hot-mot-matvarorna
Visa på X →Viktig information att dela:
Visa på X →Läs mer om hur regeringen arbetar med livsmedelsförsörjningen här: https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/information-om-livsmedelsforsorinformation-om-livsmedelsforsorjningen-i-sverige-med-anledning-av-det-nya-coronaviruset/
Visa på X →https://www.sydsvenskan.se/2020-03-14/livsmedelsbranschen-bunkra-inte-varuforsorjningen-fungerar
Visa på X →Som ansvarig minister för svensk livsmedelsförsörjning vill jag påminna om detta. - Panikbunkra inte livsmedel. - Handla inte mer än du behöver. - Följ myndigheternas rekommendationer. Samhället ska hålla ihop. Vi klarar detta om vi gör det tillsammans. https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/XgAn0m/regeringens-uppmaning-sluta-panikbunkra
Visa på X →I dag har jag träffat livsmedelsbranschen och fackförbunden för att diskutera vår beredskap för livsmedelsförsörjningen. Läs mer: https://www.facebook.com/686188548505619/posts/919547805169691/?d=n
Visa på X →I dag sammankallar jag till ett möte aktörer från hela livsmedelskedjan för att diskutera beredskapsförmågan i livsmedelsförsörjningen. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/mote-om-livsmedelsforsorjning-med-anledning-av-coronaviruset/
Visa på X →Frida Karlsson vinner 3 milen i Holmenkollen!
Visa på X →Så imponerande! https://www.expressen.se/tv/sport/friidrott/duplantis-satter-nytt-varldsrekord-sjukaste-jag-har-sett/
Visa på X →Ser fram emot den här spännande pressträffen. 13.00 idag! Följ på länken. 🌾🌍
Visa på X →Välkomna på den här spännande pressträffen imorgon! https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/02/pressinbjudan-regeringen-tar-emot-utredning-om-straff-vid-brott-mot-djur/
Visa på X →Idag lyssnade jag på P1:s lördagsintervju med Jimmie Åkesson. Jag blev inte imponerad över hur en partiledare i ett av Sveriges största partier inte kunde ta ansvar för sin egen budget. https://www.facebook.com/686188548505619/posts/890448341412971/


Vi ministrar ska också ha en arbetslunch med USA:s jordbruksminister, och jag ska träffa EU:s nya jordbrukskommissionär Janusz Wojciechowski.
Visa på X →Måndag i Bryssel! Idag samlas EU:s jordbruksministrar för att bland annat diskutera Gröna given och den gemensamma jordbrukspolitiken.


Som gammal kommunalare värmer det extra gott att få säga: stort grattis på 110-årsdagen!
Visa på X →Idag besökte jag Naturbruksgymnasiet i Vreta. Jag fick träffa eleverna Melker och Samuel. Två vardagshjältar vars insats hjälpte till att begränsa en brand. De förtjänar alla hyllningar och lovord de fått. https://www.facebook.com/686188548505619/posts/882501912207614/?sfnsn=mo

