@beckmansasikter Mitt inlägg handlade vare sig om våra opinionssiffror eller energipolitik, så varför kommenterar du min tweet med det?
Visa på X →409
inlägg
Jag har ikväll begärt att utrikesutskottet kallar till sig biståndsministern Johan Forssell. Det går inte att innan valet säga sig vilja värna det civilsamhälle som stöttar kampen för frihet och demokrati för att efter valet ge kalla handen och ducka alla kontaktförsök.

Nu MÅSTE regeringen lyssna på civilsamhället och oppositionen. Biståndet handlar om miljontals människors chans till ett liv fritt från fattigdom och förtryck. Regeringen riskerar att rasera arbetet, istället för att effektivisera. https://www.svd.se/a/0QLjvA/vi-maste-fa-besked-om-bistandspolitiken
Visa på X →Jag läste texten och skäms också. Allvarligast är att Billström vill offra yttrandefriheten på NATOs altare, men ljuger om det för svenskarna. https://www.dn.se/sverige/alex-schulman-vi-lever-i-den-obekymrade-lognens-tidevarv/
Visa på X →”Biståndet görs om i grunden. Det ska bli mer ”effektivt”, enligt regeringen. Men det här kommer att få omfattande konsekvenser. Och de mest sårbara kommer att drabbas hårdast.” @GlobalUtmaning att visar det motsägelsefulla i regeringens politik. https://www.etc.se/debatt/regeringen-backar-till-en-unken-vaelgoerenhet?fbclid=IwAR3iemlKHw89WnEpzYhcFY08OrCaAL0p8_P-gfcSxV5CfCoNHQyHj0gnOrU
Visa på X →Mycket bra av @svenericliedman . Om sättet vi styr och att marknaden nu slår ut demokratin och det gemensamma bästa. Läs! https://www.dn.se/kultur/sven-eric-liedman-demokratisera-demokratin-och-befria-den-offentliga-sektorn/
Visa på X →Viktigt budskap från civilsamhället som kan biståndet och vill vara med och förbättra. Deras erfarenheter borde tas till vara i den omdaning som nu verkar vara på väg. #bistånd @Act_Svk @DiakoniaSverige @PMUSweden @SMRtwitt https://www.dagen.se/debatt/2022/12/21/bistandet-star-infor-den-storsta-forandringen-pa-artionden/
Visa på X →Oroande rykten om reg politik! ”Miljontals barn – inte minst flickor – som lever i fattigdom och förtryck behöver ett starkt stöd. Att förbättra deras möjligheter till ett bättre liv är det verkliga målet för biståndet.” Bra av @plansverige @unicefsverige och @Lararforbundet mfl

”Både expertgruppen för biståndsanalys (EBA) och Världsbanken har landat i samma slutsats som vi – bönderna i utvecklingsländerna spelar en helt central roll för såväl hungerbekämpningen som den ekonomiska utvecklingen.” Bra av @weeffect #bistånd https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-nyheter/debatt/okat-klimatbistand-till-bonder-kan-minska-varldens-hunger/
Visa på X →Vilka vallöften blir kvar? Det hade kanske varit bra att kolla vad som var möjligt att genomföra innan man lovade? Eller visste man? https://www.dn.se/ekonomi/dn-avslojar-regeringen-tvingas-backa-fran-lofte-om-reduktionsplikten-eller-betala-miljarder/
Visa på X →Elprisstödet kom ju som bekant inte ”i god tid före jul”. Hushåll och företag förtvivlar. Många blir utan stöd, många som inte behöver få massor. Det struntar regeringen i, liksom energieffektivisering och mer el snabbare. Inte vi. #milljopartiet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kEMVRA/mp-miljardarer-ska-inte-fa-elstod
Visa på X →Underbart!
Visa på X →Undra hur många röster M fick på löftet om pengar i god till innan jul? Hur som helst blev de lurade….

Jag har, tillsammans med kollegorna @attefjord och @AnnikaHirvonen lagt förslag om att utreda eventuellt införande av dödshjälp i Sverige. En svår och komplex fråga, men vi måste våga närma oss den.
Visa på X →En varm och stark röst för alla människors lika värde har nu tystnat. Få har så tydligt förklarat vad glidningen mot ett samhälle där alla människor inte accepteras fullt ut kan få för konsekvenser. Tack för allt. Vi kommer sakna dig. ❤️ https://www.dn.se/kultur/hedi-fried-ar-dod-blev-98-ar/
Visa på X →L hade kunnat, och kan fortfarande, låta bli att ge SD makten. Det finns andra att samarbeta med i politiken. Sådana som står upp för människovärde, samhällsbygge och klimatet. De väljer hellre det här avtalet. Sorgligt men sant.
Visa på X →Sveriges - alltså den blåbruna regeringens - motstånd i klimatförhandlingarna är förfärligt. Pinsamt att vi inte klarar våra egna åtaganden, men ännu värre är att vi leder motståndet mot mer ambitiösa resultat. ALLA måste göra mer, inte mindre. https://www.expressen.se/debatt/sverige-bor-betala-for-fattiga-landers-skador/
Visa på X →Detta handlar om allas vår vardag i en inte alls så avlägsen framtid. ”– Vi står inför tydliga systemrisker även i Sverige, säger Frida Lager, forskare vid Stockholm Environment Institute (SEI).” Det är tid att agera nu! #klimat #cop27 https://www.dn.se/sverige/sa-kan-sverige-paverkas-av-ett-misslyckande-i-egypten/
Visa på X →Regeringen har VERKLIGEN bestämt sig för att stoppa omställningen av transportsektorn. Först reduktionsplikten, sänkt skatt, satsning på väg - inte järnväg och nu detta. Utan ett enda besked om hur vi faktiskt ska nå klimatmålen… https://svt.se/nyheter/regeringen-slopar-klimatbonus-for-elbilar
Visa på X →@GulanAvci @RPourmokhtari Men vad betyder det första stycket? Vad innebär det i praktiken? Vilka åtgärder ska vidtas? Vilka satsningar, utöver de som redan görs, ska göras?
Visa på X →Hur Klimatministern?! HUR ska ni sänka utsläppen? Det är bara så mycket snömos i #agenda just nu. Inga svar ges. Man ska jobba mer effektivt, men vad betyder det egentligen? Det finns INGET bakom orden…
Visa på X →Inga svar ännu, uppenbarligen…
Visa på X →En relevant fråga från @CRDSverige som jag hoppas får svar. ”Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna – varför tar ni inte tydligt avstånd från Sverigedemokraternas agerande och önskan att styra civilsamhället?” https://www.expressen.se/debatt/bjorn-soders-hot-kan-inte-tysta-var-granskning/
Visa på X →Sänkt skatt på ISK. Vem gynnar det egentligen? Är det småspararna som nu får lite mer i sitt bosparande till barnen eller är det de superrika med riktigt mycket pengar som regeringen vill göra ännu rikare? Eftersom vi har en högerregering är svaret enkelt. https://www.etc.se/ledare/jackpot-foer-rika-naer-regeringen-slopar-isk-skatt
Visa på X →Regeringen hävdar fortsatt höga ambitioner i klimatarbetet. Men… ❌Slopad reduktionsplikt - högre efterfrågan på bränsle ❌Försämrat resevadraget - högre efterfrågan på bränsle ❌Sänkt bensinskatt - högre efterfrågan på bränsle Sänker varken inflationen eller utsläppen…
Visa på X →