När vi accepterar sånt vi aldrig gått med på tidigare och kompassen inte är till nån hjälp. Vart är vi då på väg?
Visa på X →473
inlägg
Människor och djur har drabbats väldigt hårt av svår torka i Kenya. Min dotters klass på Svenska Skolan i Nairobi driver projektet Maji ni maisha — vatten är liv — för att hjälpa till. RT och Swish till 1235893011 (”Maji”) bidrar.
Visa på X →@mymlan Nej såklart inte. Med många år som en i 20+ gruppen utan panik tänker jag att det är helt normalt, men kanske inte så vanligt. Men vad gör det? Och vad är ”fel”?
Visa på X →@YB_Sodermalm För allra första gången hördes han också på klipporna längst ut vid kungsbackafjorden. Det är närheten till Ringhals, för ev kärnkraftsolycka. Annars är det väl längre uppehåll mellan testerna nu? Typ 4 ggr/år.
Visa på X →Genialt @steffesundstrom ! https://youtu.be/yGxGnGGZrAU
Visa på X →Bassem Nasr, riksdagsledamot MP, skriver om vår — och antagligen många andras — syn på vräkningar och kollektiv bestraffning. MP: Kollektiva straff är aldrig rätt väg att gå https://www.aftonbladet.se/a/vexqJV
Visa på X →@oisincantwell Såg ELO som förband till Deep Purple i Göteborg 1973 — 50 år sen. Fast då var det mer 10538 overture och roll over Beethoven…
Visa på X →Dagens mest obegripliga bild. Hur kan man vara lycklig över att ha skjutit ett lejon???
Visa på X →Miljö- och klimatforskare är bekymrade över att tilltron till vetenskapen verkar minska i riksdagen. https://www.dn.se/sverige/ministern-om-forskarnas-svar-djupt-oroande/
Visa på X →@champagnetango2 Ja såklart och om du är ok med det — inte anonymt. Din historia berörde och kan hjälpa andra, helt klart.
Visa på X →De allra flesta människor vill väl. Fin text av @MaritTornqvist https://www.expressen.se/debatt/mina-flyktingvanner--ar-inga-lycksokare-/
Visa på X →Inte bara medier. Kommer osökt att tänka på några politiska partier. https://www.aftonbladet.se/a/RGm0mx
Visa på X →”Vi måste få svar på om detta handlar om inkompetens eller något annat”, säger Per Bolund (MP) om förlorade miljarder för svenska hushåll. https://www.dn.se/sverige/ku-anmalan-och-hard-kritik-efter-forlorade-miljarderna/
Visa på X →”Missa inte möjligheten att koppla ihop Västsverige med nattåg till kontinenten” skriver företrädare för näringsliv och region. Nej, missa inte den möjligheten! Framtiden talar för tåget — inte minst i Västsverige. http://www.gp.se/1.92273920 via @goteborgsposten
Visa på X →Det är ju helt absurt att svenska och europeiska aktörer fortsätter handla med Rosatom och bolag i samma sfär. @JakopDalunde @ParHolmgren och @AliceBahKuhnke skriver om affärer under radarn. https://www.aftonbladet.se/a/xge0qn
Visa på X →Ojdå. Ivern att kritisera tidigare regering(ar) och ”ordna upp” blev till praktfullt magplask. https://www.dn.se/sverige/larm-inifran-superdepartementet-regeringens-slarv-kostar-miljarder/
Visa på X →Vi behöver bli fler medlemmar i föreningar och partier, bland annat för att förhindra kriminella kupper och maktmissbruk. https://www.hn.se/åsikter/ledare/nödvändigt-engagemang-och-delaktighet-i-föreningslivet-1.92422882
Visa på X →Policy-makers and planners have access to data and IPCC reports. Still they tend to exclude “worst-case-scenarios” in planning. US coastal communities underestimate the danger posed by rising seas https://www.nature.com/articles/d41586-023-00384-8 @AndraJReed
Visa på X →“People’s human rights do not disappear because their homes do,” says UN Secretary General Antonio Guterres. “Yes, this means international refugee law.” Rising seas threaten ‘mass exodus on a biblical scale’, UN chief warns | Sea level | The Guardian https://www.theguardian.com/environment/2023/feb/14/rising-seas-threaten-mass-exodus-on-a-biblical-scale-un-chief-warns
Visa på X →@BjornSandmark Med en kölsch, som alltid. I nödfall går det bra med annan öl.
Visa på X →"Regeringen har med dagens utrikesdeklaration begravt den feministiska utrikespolitiken, och gjort biståndet till en fråga om vem som kan sälja ut demokratiska värderingar till högst bjudande." @klimatJacob (mp) i utrikespolitiska debatten.


@Ericson_ubbhult 5 miljoner bilar i Sverige idag (varav 400000 elbilar). Om alla var elbilar ökar elbehovet med ca 12 TWh. Mindre än hälften av svensk elexport.
Visa på X →Och den som tar jobbet ska godkännas av SD då? Känns inte som kön av sökande blir så lång. Klart Mikael Ribbenvik petas av SD https://www.aftonbladet.se/a/zE6bo1
Visa på X →Historiskt beslut i Europaparlamentet idag. ”Elbilsrevolutionen är här” säger @JakopDalunde MP Bara utsläppsfria bilar får säljas efter 2035 - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio https://sverigesradio.se/artikel/efter-2035-saljs-bara-elbilar
Visa på X →FNs generalsekreterare riktar sig till fossilindustrin: er största produkt är vårt största problem
Visa på X →