Mycket bra!
Visa på X →412
inlägg
Vi är många i Sverige som har invandrarbakgrund och bär på något mer än bara ett nytt språk eller ett nytt pass. Vi bär på minnen, berättelser om flykt, erfarenheter av vad som händer när friheten krossas och när extremism får styra. Många av oss har sett med egna ögon eller genom våra föräldrars liv, vad etnisk eller politisk förtryck, islamism eller sharia gör med människor. Hur kvinnor tystas, oliktänkande fängslas och hela samhällen bryts ner av rädsla. När vi därför är tydliga, kompromisslösa och ibland hårda i vår retorik, kallar vissa oss för för extremister, populister och ibland oförskämt för husblattar. Men vår tydlighet kommer inte ur hat, utan ur erfarenhet, smärta och en vilja att aldrig låta det vi flydde ifrån få fäste i vårt nya land. Ni som haft förmånen att alltid leva i frihet och trygghet, snälla döm oss inte för att vi reagerar så starkt. För oss är det inte teori utan en brutal verklighet om hur ondska och tyranni snabbt kan montera ner ett samhälle. För vi vet vad som står på spel. Och vi tänker försvara det Sverige som gav oss en ny chans att leva i frihet, jämställdhet, jämlikhet och värdighet. Värden som vi har gemensamt ansvar att skydda 🇸🇪
Visa på X →Israel har slagit till mot den islamistiska regimen i Teheran, försvagat dess proxygrupper och kärntekniska hot. Det handlar om säkerhet, stabilitet och att stoppa en brutal regim som spridit terror i decennier och förtryckt sitt eget folk med brutala metoder. Håller du med?

Så motbjudande och ändå inte förvånande. När vänsterfeminister inte ens klarar av att erkänna den iranska kvinnorörelsens historiska framgångar blir deras moraliska kompass tydlig. Kvinnor i Iran har alltså i decennier riskerat sina liv för frihet och värdighet. Det minsta de förtjänar är solidaritet. Men när ideologiska skygglappar och judehat väger tyngre än systerskap har feminismen tappat sin kompass. Det är skamligt.

@brellsbror Inshallah
Visa på X →Irans högsta ledare ayatollah Ali Khamenei är död. Mannen som symboliserat ondskan själv, förtyckt Irans folk i 47 år, varit den främsta sponsorn av global terrorism. Få kommer sörja honom eller hans mörka arv.
Visa på X →@alicemedce 🇮🇱 💙🤍
Visa på X →Abir! Att vara tuff mot mullorna i Iran är självklart. Men din kritik mot Hamas terror mot Israel den 7/10-2023 har lyst med sin frånvaro. Trots att det var Hamas som anföll Israel och gjorde sig skyldiga till den värsta massakren mot judar sedan Förintelsen. Man kan inte vara kompromisslös mot islamistiskt förtryck i Teheran men försiktig när det kommer från Hamas. Antingen står man tydligt upp mot terror, eller så gör man det selektivt.
Visa på X →Det är svårt att inte se dubbelmoralen här. När centerpartisten Abir Al-Salani klipper av sig håret, poserar med blodiga händer och uttrycker stöd som många uppfattar som okritiskt gentemot terrorstämplade aktörer som Hamas, så hyllas det som mod. Men att tydligt ställa sig på det iranska folkets sida mot en brutal islamistisk diktatur, då har det det tydligen gått för långt. Solidaritet kan inte vara selektiv. Antingen står man konsekvent upp mot terror och förtryck, eller så gör man det inte. Punkt.

Exakt så. Läs och fundera på vilken sida av historien vi bör stå på . Folkets eller islamisternas?
Visa på X →Enligt uppgift har Gholam-Hossein Mohseni-Ejei, chef för den islamistiska regimens rättsväsende och ansvarig för att ha dömt modiga demonstranter i Iran till döden slagits ut. Måtte 47 år av terror, förtryck och sharialagar som iranier, kurder och andra folkgrupper levt med snart vara över. Det gäller också folket i Israel. Om islamisterna i Teheran faller, ökar det judiska folkets trygghet, eftersom att mullornas proxygrupper, Hizbollah, Hamas, Huthirörelsen och olika shiitiska miliser i Irak och Syrien också försvagas radikalt.

Fyra år har gått sedan Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina. Jag är stolt över att Sverige från första dagen har stått sida vid sida med det ukrainska folket. Som än idag inte bara kämpar för sin egen överlevnad utan också för Europas säkerhet. Men vi behöver göra mer. Samtidigt är det en skam att länder som Ungern och Slovakien har stoppat det 20:e sanktionspaketet mot Ryssland, och att Ungern dessutom hotar att blockera EU:s nödlån till Ukraina, trots att Ukraina också försvarar deras säkerhet. Men det är viktigt att slå fast att länder som står upp för Ukrainas frihet och Europas säkerhet är betydligt fler än de som väljer att gå Putins ärenden. Ukrainas sak är vår gemensamma sak, och stödet för Ukraina är starkare än motståndet 🇺🇦🇪🇺🇸🇪🕸️
Visa på X →Leif G.W. Perssons uttalanden är helt oacceptabelt, som riskerar att legitimera hot, trakasserier och förföljelse av förtroendevalda. När inflytelserika röster som G.W. uttrycker sig på detta sätt undergrävs respekten för det demokratiska samtalet och gränserna för vad som anses acceptabelt förskjuts. Det är ett agerande som i förlängningen hotar själva demokratins fundament och bidrar till att människor avstår från att engagera sig politiskt av rädsla för konsekvenserna. Och i den här debatten har G.W totalt tappat kompassen.
Visa på X →Thank you for a very good and rewarding meeting @RepSarahElfreth I look forward to continued strong relations between our cuntries, as allies and bilaterally 🇸🇪🇺🇸
Visa på X →https://www.ft.com/content/4310f010-2b3c-493e-ba0a-26dc6d156b2e
Visa på X →Financial Times kan nu avslöja ett stort nätverk av skuggbolag som smugglat rysk olja för minst 90 miljarder dollar och därmed fortsatt finansiera Kremls krig mot Ukraina. Hela nätverket måste omedelbart upp på EU:s sanktionslistor. Aktörer som kringgår sanktionerna ska mötas av tydliga konsekvenser. Vi är inne på krigets femte år – ändå fortsätter ryska inkomster att flöda. Europas svar måste vara stenhårt. Finansieringen till Kreml måste strypas.
Visa på X →Stödjer statsministerns förslag till 💯+ 💯 procent!! (Obs! Detta är min privata åsikt)

JAG STÄLLER INTE UPP TILL OMVAL! Efter åtta år som riksdagsledamot för Liberalerna har jag bestämt mig för att inte ställa upp för ytterligare en mandatperiod. Därför har jag meddelat ordföranden för Liberalernas valberedning i Stockholm att jag drar tillbaks min kandidatur till riksdagen. Det är ett beslut som vuxit fram långsamt och med mycket eftertanke. För mig har politiken inte bara varit ett uppdrag, det har med åren kommit att bli en del av min identitet, ett sätt att leva och få vara en del av ett större sammanhang. Men nu när jag är mitt i livet känns det rätt att stanna upp och ge plats för något annat. I 23 år har en stor del av mitt vuxna liv tillägnats den liberala rörelsen. Jag har haft förmånen att tjäna mitt parti i många olika roller. Som kommunpolitiker, riksdagsledamot, ordförande för Liberala kvinnor, partisekreterare, ledamot i partiledning, partistyrelse, utredare åt den borgerliga regeringen och som ledamot i olika utskott i riksdagen. Det har varit en resa som rymt allt. Hårt arbete, starkt engagemang, många skratt och också en del motgångar. Längs vägen har jag fått vänner för livet och viktigast av allt, två älskade söner som med stort tålamod har delat sin mamma med demokratin. Men min politiska resa började långt innan jag själv tog steget in i svensk politik. Jag kom till Sverige som femårig kurdisk flyktingflicka för att min far riskerade fängelse för sitt politiska engagemang för demokrati och frihet. För honom var kampen livsfarlig, för mig blev Sverige landet där jag kunde följa i hans fotspår, men med den avgörande skillnaden att jag fått verka i demokratins tjänst på ett öppet och fritt sätt, utan rädsla att hamna i fängelse för mina åsikter. Det är ett privilegium som jag inte en enda dag i mitt liv tagit för givet. Tvärtom har det varit mitt livs största hedersuppdrag att få tjäna det svenska folket i det land jag med stolthet och högburet huvud kallar mitt hemland 🇸🇪 Min politiska resa hade aldrig varit möjlig utan Liberalernas fantastiska medlemmar som gett mig förtroendet att företräda dem i riksdagen i åtta år. Lika tacksam är jag till alla väljare som gett mig sitt personliga stöd i olika val 🙏🏼 Politik är verkligen som ett maratonlopp som kräver tålamod. Därför gör det mig stolt att se hur frågor jag länge har kämpat för, nu blivit verklig politik, inte minst arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck och för kvinnors och flickors rättigheter 💜 Jag kommer självklart att fullfölja mitt uppdrag som riksdagsledamot för mitt parti under hela denna mandatperiod och fortsätta mitt viktiga arbete i Försvarsutskottet och i Försvarsberedningen. Vad som väntar efter valet får framtiden utvisa. Just nu är mitt fokus på mitt riksdagsuppdrag och att tillsammans med vår partiledare Simona och alla engagerade medlemmar bidra till att Liberalerna gör ett bra val till riksdagen i höst. /Gulan

Sverige ska inte bli en fristad för IS-terrorister. https://www.facebook.com/share/14NmBdvBkqf/?mibextid=wwXIfr
Visa på X →Idag, den 27 januari, är det Förintelsens minnesdag. Det är en viktig dag för att minnas nazismens fruktansvärda brott mot mänskligheten och hedra offren för det industriella massmordet på Europas judar. Antisemitism är inte historia, den är ett pågående hot. I dag ser vi hur judehatet breder ut sig i Sverige och i världen, hur det normaliseras i ord, i handling och i politiska sammanhang. När hatet relativiseras eller ursäktas sviker vi lärdomarna från historien. Aldrig mer” förpliktigar. Det kräver att antisemitism bekämpas konsekvent och utan undantag, oavsett om den kommer från extremhögern, extremvänstern eller islamistiska våldsbejakande miljöer. Det kräver tydliga politiska beslut, starkt rättsväsende, kunskap i skolan och ett samhälle som aldrig accepterar att judar hotas, hatas eller tystas. Idag minns vi offren, men i morgon fortsätter arbetet med full kraft. Vi har alla ett ansvar att våga sätta gränser, ta ansvar och stå upp för judars rätt att leva öppet och tryggt judiskt liv i Sverige.
Visa på X →@gabriellalbsv Precis så. Tack!
Visa på X →Berättigad fråga. Var är Palestinarörelsen nu när modiga kvinnor och män med sina egna liv som insats, tar fighten mot islamistiska diktaturer i Mellanöstern?
Visa på X →Svenska IS-terrorister uppges ha förts ut från Syrien till Irak efter den syriska offensiven i kurdiskkontrollerade områden. Nu uppmanas regeringen att ta hem dessa terrorister men vi får inte vika oss en millimeter. Den som frivilligt lämnat landet för att ansluta sig till islamistiska terrorrörelsen Daesh har förbrukat all sin rätt att kalla Sverige sitt hemland.
Visa på X →Detta inlägg skriver jag både med sorg, vrede och ett ansvar att påminna om hur IS/Daesh, världens brutalaste islamistiska terrororganisation faktiskt besegrades våren 2019 i Syrien. Det skedde inte genom ord, resolutioner eller symbolpolitik, utan i blodiga markstrider. Det var kurdiska kvinnor och män inom peshmerga och andra kurdiska styrkor som stod längst fram. De betalade ett ofattbart högt pris. Över 16 000 unga kurder offrade sina liv för att skydda inte bara Mellanöstern, utan även Europa och Sverige från dessa barbarer. Än i dag är det kurderna som under extrem press och med minimala resurser, håller tusentals IS-terrorister fängslade. Bland dem finns svenska IS-terrorister, farliga människor som utan kurdisk bevakning skulle kunna återvända till till svensk mark och begå nya terrordåd. Samtidigt sviks kurderna gång på gång av omvärlden. Igår nåddes vi av desperata vittnesmål från Kobane. En stad som nu är totalt omringad av jihadister som utfärdat en fatwa i Koranens namn med budskapet att det är halal att döda kurder. Detta är inte propaganda utan en hemsk verklighet. I Rojava pågår en etnisk rensning. Civila mördas för att de är kurder, medan islamistiska terrorgrupper gynnas av internationell tystnad och politisk feghet. Sverige och EU måste sluta blunda. Kurderna är inte bara offer, de är en avgörande del av Europas och Sveriges säkerhet. Att överge dem är att äventyra vår egen trygghet och öppna upp för ökad terrorism och nya flyktingkriser. Det krävs ett tydligt politiskt ansvarstagande nu. Civila måste skyddas. Angrepp mot kurdiska områden måste stoppas och ett långsiktigt och konkret stöd till de krafter som faktiskt bekämpar islamistisk terrorism måste säkras nu. Alternativet är att Europa återigen får betala ett högt pris. Det är det sista vi behöver i ett redan allvarligt säkerhetspolitiskt läge.
Visa på X →Självklart måste Sverige säga ett tydligt tack men nej tack till Donald Trumps så kallade fredsråd. Under inga omständigheter ska vi bidra till att ge legitimitet åt Vladimir Putin, samtidigt som Ukraina bombas och ukrainare dödas av den ryska krigsmaskinen.
Visa på X →