Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Gulan Avci

Liberalerna

@GulanAvci (X)

412

inlägg

Nu får det vara nog.   Vi har redan ett växande judehat i Sverige. Antisemitismen har blivit så normaliserad att få längre reagerar när t.ex. delar av Palestinarörelsen marscherar på våra gator och torg och basunerar ut slagord som ”intifada” och ”one solution”. Kanske inte alla, men tillräckligt många vet vad dessa slagord betyder, både historiskt och politiskt. Det är inga oskyldiga slagord, utan en direkt anspelning på den industriella utrotningen av Europas judar. När sådana budskap tillåts normaliseras handlar det inte längre om legitim kritik mot Israels regering. Det handlar om hat mot judar.    Och nu visar ännu en granskning, denna gång av Expressen att personer som firat Hamas terrorattack den 7 oktober kandiderar till olika politiska församlingar för Vänsterpartiet.   Jag vill inte höra ett ord från Nooshi Dadgostar om att hon tar avstånd eller fördömer sina medlemmars vedervärdiga uttalanden om judar. Vad hon måste göra är att ta kvasten och städa framför egen dörr och visa att judehat får konsekvenser.   Inte minst då hennes parti gör anspråk om att få ansvara för MR och diskrimineringsfrågor om olyckan är framme och de får sitta i Magdalena Anderssons regering.  Jag kommer aldrig acceptera att Stockholm tvingas vänja sig vid att judehat ekar genom Stockholms innerstad när jag blir borgarråd. Antisemitismen måste bekämpas kompromisslöst, oavsett om den kommer från högerextremister, islamister eller den yttersta vänstern som jag räknar in Vänsterpartiet i.

Visa på X

Idag på Veterandagen hedrar vi alla dem som tjänstgjort för fred, frihet och säkerhet runt om i världen. Era insatser har gjort skillnad för människor långt bortom Sveriges gränser och påminner oss om att fred och frihet aldrig kan tas för givna. Tack för ert ansvar, ert mod och era uppoffringar. Sverige är stolt över er 🇸🇪

Visa på X

Kista har monterats ner steg för steg under flera år. Nu kommer beskedet vi länge fruktat att Ericsson lämnar Kista helt och hållet. Detta är ett monumentalt misslyckande. Samtidigt som Kista försvagas växer skuldberget i Stockholms stad. Socialdemokraterna vanstyr Stockholm och lämnar efter sig färre jobb, mindre framtidstro och en stad som tappar mark. De måste röstas bort 13 september

Visa på X

Håller med min blivande borgarrådskollega @Fjellner till hundra procent. Det är helt absurt att Lidingö kommun ber Ukrainska flyktingar som flytt Putins vidriga anfallskrig att packa ihop väskorna och lämna kommunen. Blir det ett borgerligt maktskifte efter valet kommer vi liberaler självklart, utan att blinka välkomna familjerna hit, och de ska få bo i Stockholm så länge det behövs och så länge de vill. Punkt. Slava Ukraini 🇺🇦

Visa på X

I Agenda talar Mikael Damberg om ansvarstagande och att sätta Sverige först och vill göra upp med borgerligheten. Men alla som följt svensk politik vet att det här är ett spel för gallerierna. Sossarna försöker flytta fokus från det verkliga problemet. Det är att Magdalena Andersson inte har ett samlat lag och att vänstern är djupt splittrade i frågor som rör skatter, energi, migration, rättspolitiken, Nato och internationellt samarbete. Samarbete över blockgränsen är bra för att säkerställa långsiktighet i viktiga frågor, men det kan inte ske på Socialdemokraternas villkor. Vill de göra upp får de gärna ansluta sig till Tidö-laget. #agenda

Visa på X

Idag röstade riksdagen för att grundlagsskydda den svenska aborträtten. För mig handlar det här om något mycket större än juridik och paragrafer. Det handlar om frihet. Jag har engagerat mig i jämställdhetsfrågor i över 20 år, och det är ingen slump. Med min bakgrund vet jag att livet hade kunnat se helt annorlunda ut om jag inte hade vuxit upp i Sverige. Friheten att själv få forma sitt liv, fatta egna beslut och leva som kvinna på egna villkor är inte självklar för alla flickor och kvinnor. Inte ens i Sverige år 2026. Det är därför jag aldrig kommer acceptera hedersförtryck, kvinnofientliga normer eller krafter som vill flytta tillbaka kvinnors frihet. Idag är jag också stolt som mamma till två söner. För den här kampen handlar inte bara om flickors och kvinnors frihet, utan också om vilka värderingar våra pojkar ska bära med sig in i vuxenlivet. Att respektera kvinnors frihet och självbestämmande ska vara en självklarhet i Sverige. Därför är jag stolt idag. Stolt som kvinna, liberal, mamma och lagstiftare. Men kampen för flickors och kvinnors frihet fortsätter lika oförtrutet även framöver, så länge det finns orättvisor att bekämpa och fler segrar att vinna. Och finns det en svensk värdering som är värd att försvara alla dagar i veckan så är det just jämställdheten.

Visa på X

@StureJohansson Jag kan tänka mig det, för dessa demonstrationer ser inte inbjudande ut.

Visa på X

@esegarese Liberalerna i Stockholms stad och i regionen sitter i opposition men när jag inom kort kliver in som borgarråd, lovar jag att jaga S-styret som bara sitter med armarna i kors.

Visa på X

Igår ekade rop om ”intifada” och ”one solution” utanför min gata i Stockholm. Samtidigt leds busstrafiken om för att ge plats åt demonstrationer där judehat normaliseras på våra gator. Det här är fullständigt oacceptabelt. Stockholm ska vara en stad där judar kan känna trygghet och frihet, inte där hatbudskap tillåts ta över det offentliga rummet.

Visa på X

Så trött på hyckleriet från Socialdemokraterna i Stockholm. När Emilia Bjuggren uppmanar andra att flytta till Tensta men själv backar när hon får frågan om hon kan tänka sig att göra det, då säger det allt om hur långt ifrån verkligheten S-toppen är. Och detta är alltså sossarnas kandidat till finansborgarråd. Stockholmarna förtjänar bättre än symbolpolitik och tomma poser. Tenstaborna förtjänar politiker som tar otryggheten, segregationen och utanförskapet på allvar, och som faktiskt har en plan för att vända utvecklingen, inte politiker som predikar för andra men själva väljer bort verkligheten. När jag kliver in som borgarråd kommer jag syna sossarnas politik steg för steg. Jag kommer granska deras svek, deras dubbla budskap och deras oförmåga att göra Stockholm tryggare. För Stockholm behöver ledarskap som vågar se problemen som de är och har modet att göra något åt dem.

Visa på X

Det spelar en avgörande roll för upprustningen av vårt försvar, vem som leder Sverige i det allvarliga säkerhetsläge vi befinner oss i. Jag är team Pål Jonson alla dagar i veckan. Inte minst i synen på Nato och försvarsindustrin.

Visa på X

Så var det dags igen. Inför Eurovision kryper samma gamla judehat fram, maskerat som “bara kritik mot Israel”. Men när människor buar åt judiska artister, kräver bojkott av israeliska deltagare och gör en musikfest till arena för demonisering, då handlar det om något mycket större än vanlig politisk kritik. Jag kommer i alla fall heja både på Sverige och Israel 🇸🇪🇮🇱

Visa på X

Noterar Expressens artikel om L-ledamöter som inte deltog i voteringen förra onsdagen. För att stoppa spekulationer, så berodde min frånvaro på möte som krockade och inget annat. Jag står bakom regeringens proposition och hade röstat ja om jag varit på plats. Jag är ingen solospelare. Slut på meddelandet.

Visa på X

Kvällens debatt mellan Simona och Elisabeth i Aktuellt klargjorde en sak. Det finns ett liberalt parti som tar ansvar för Sverige, driver igenom sina reformer och gör verklig skillnad i regering, det är Liberalerna. Samtidigt låtsas Centerpartiet att de har makt i opposition.

Visa på X

Sossarna vill gärna skriva om historien men vi som varit med länge minns. Inför valet 2014 satte ledningen munkavle på de egna valarbetarna som ville debattera integration. När migrationsvågen kom 2015 valde S att blunda in i det sista. Samtidigt växte den våldsbejakande extremismen, islamisterna blev fler och det hedersrelaterade förtrycket drabbade fler unga. Uppvaknandet kom till slut, men först när skadan redan var skedd. Och nu söker de makten igen tillsammans med partier som fortfarande förnekar problemen. #pldebatt

Visa på X

Halvvägs in i partiledardebatten och fortfarande inte ett ord om kriget i Ukraina. Det är inte bara anmärkningsvärt, utan oansvarigt. Vi befinner oss i det allvarligaste säkerhetspolitiska läget sedan andra världskriget, där Ryssland utgör ett direkt hot mot Sverige och vår säkerhet. Samtidigt planerar Trump att ta hem 5 000 amerikanska soldater från Tyskland för att han är sur för att de inte dansar efter hans pipa. Men i ett läge där Europas säkerhet prövas, där ukrainska familjer lever under bomber, soldater offrar sina liv för sin frihet, och i förlängningen vår, så ska allt annat än säkerhetsfrågorna debatteras. Det är ett svek mot det ukrainska folket som just nu kämpar för hela Europas frihet. Hur tänkte SVT inför #pldebatt

Visa på X

Hej Magnus! Det handlar inte om att pappor ”inte” kan, utan om vilka förutsättningar som faktiskt finns. När kvinnor fortfarande tar större ansvar för det oavlönade jobbet hemma, så kommer det med ett pris, som syns i både löner och pensioner. Då är det svårt att kalla det fria val. Föräldraförsäkringen ska ge barn rätt till båda sina föräldrar, inte cementera gamla mönster. Jag beklagar att du och din partiledare försöker ge en falsk bild av att familjer inte har någon rätt alls att välja. Finns gott om dagar att överlåta åt varandra, förutom de 90 öronmärkta dagarna.

Visa på X

Vänsterpartiet vill ha ministerposter efter valet i höst, det säger Nooshi Dadgostar rakt ut i Agenda. Samtidigt säger vänstern nej till den nya migrationspolitiken och rättspolitiken. De är emot NATO, tar inte ansvar för den nukleära avskräckningen, vill bromsa upprustningen av vårt militära försvar och vill försvaga Europasamarbetet. Allt detta mitt i det allvarligaste säkerhetspolitiska läget på decennier. Dessutom vill de montera ner arbetslinjen, höja bidragen och införa en så kallad miljonärsskatt. Jag är genuint nyfiken på varför Centerpartiet vill ingå i detta lag, men framförallt hur Magdalena Andersson tänkt sig få ihop ett enat lag av den här mixen.

Visa på X

Tweets som denna visar hur snabbt desinformation kan spridas på X och hur det kan påverka både val, partier och enskilda politiker på allvar. De lögner som sprids om Liberalernas partiledare Simona Mohamsson stämmer givetvis inte. Gå inte på allt som skrivs här. Kolla källorna och framförallt. Tänk själv!

Visa på X

Läs vad utrikesministern skriver. V och MP röstade alltså NEJ till NATO!!!!

Visa på X

Att bli kallad “Mensch” fyller mig med både ödmjukhet och stolthet. Varmt tack till Svensk-judiska kvinnor för detta betydelsefulla brev. Det kommer att få en hedersplats hemma hos mig ✡️

Visa på X

@weimers Att kalla det “sosseri” förändrar inte fakta. När kvinnor tar ut nästan all ledighet påverkar det både inkomster och pensioner. De reserverade dagarna är inte ett straff, utan ett sätt att ge barn rätt till båda sina föräldrar och skapa mer jämställda villkor Charlie!

Visa på X

@Henrik_Vallgren Stämmer att föräldraförsäkringen inte är oavlönad, men den ersätter långt ifrån hela inkomsten. Men hur dagarna fördelas påverkar kvinnors löneutveckling, karriär och pension på riktigt. Det är där jämställdhetsproblemet finns, inte i semantiken. Rent objektivt!

Visa på X