Känslofylld sändning i Aktuellt ikväll som fångar det Sverige vi alla är så måna om. Gemenskap och sammanhållning när samhället sätt på prov. Tack till våra samhällsbärare inom polisen, skolan, sjukvården, civilsamhället med flera som gjort ovärderliga insatser under denna mycket svåra tid i sorg och chock ❤️🙏🏼
Visa på X →413
inlägg
Ännu har vi inte sett vidden av den fasansfulla attacken men sorgen är bottenlös. Idag flaggar vi på halvstång som nation. Våra tankar går till Örebro, till alla offer och deras anhöriga 💔🕯️


💔🕯️
Visa på X →@MarianneJohanss Jag hackar inte, men tycker du att detta ger ett statsmannamässigt intryck? Inte minst när S samma dag efterfrågade ledarskap? Det här är inget annat än en pinsam presskonferens. Gör man anspråk på att vara statsminister, så får man höja nivån. Oavsett om man är man el kvinna.
Visa på X →Håll din skämskudde riktigt nära, när du lyssnar på Magdalena Andersson!
Visa på X →Det brutala mordet på Salwan Momika är en viktig påminnelse om hur yttrande- tryck- och-pressfriheten, som byggt den svenska demokratin har angripits idag. Värden som vi alla har skyldighet att skydda och all anledning att vara stolta över. Just idag finns inget utrymme för några ”men” och ”om” och vi alla, inklusive mig själv, har all anledning att ägna lite tid åt reflektion och fundera på hur vi ska agera för att försvara dessa värden när de sätts under attack. Det ska vi inte bara göra för våran egen skull, utan för de hundratals miljoner människor runt om i världen som aldrig fått möjligheten att ens få stava till ordet demokrati. Jag tänker på de tappra kvinnorättskämparna, dissidenter, journalister, människorättskämpar med flera som tagit strid mot både auktoritära regimer och islamistiska ledare med sina egna liv som insats. Om de kan så måste vi orka. Oavsett om det är islamister eller andra reaktionära krafter som angriper våran vackra demokrati 🇸🇪
Visa på X →Efter att ha lyssnat på debatten mellan justitieminister Gunnar Strömmer och Socialdemokraternas Teresa Carvalho i P1-morgon tidigare idag, slår det mig än en gång, hur respektlöst sossarna hanterar frågor som rör gängbrottsligheten. Varje gång regeringen lagt fram förslag för att komma åt gängen, så har sossarna mer eller mindre, motsatt sig åtgärderna, inte minst när det gällt frågan om säkerhetszoner. Då var argumentationen att det skulle vara stigmatiserande för de boende i dessa områden. Men hur i helsike kan det vara stigmatiserade att brottsoffer som blir hemsökta av kriminella gäng och får sina hem söndersprängda, skyddas av polisen? Om sossarna menar allvar med att de vill ta sig an den inhemska terrorism vi just nu bevittnar, så gör de bäst i att behålla sina bisarra åsikter internt, och sluta skapa dimridåer kring regeringens avsikter med de lagar de lägger fram i Riksdagen, och de verktyg de ger våra rättsvårdande myndigheter. Jag besökte min uppväxtort Bredäng igår morse, ett område som var tryggt när jag växte upp, men som idag är ett utsatt område. Den syn jag möttes av när jag klev av tåget, såg närmast ut som en krigszon. En söndersprängd restaurang och polisbilar som pryder centrumbilden, vilket var en tydlig påminnelse om att gängen återigen satt avtryck i mitt kära bostadsområde. För två veckor sedan sprängdes restaurang Tarantella i bitar mitt i centrum, som dessutom är granne med min gamla skola Bredängsskolan. Min mamma var en av många Bredängsbor som vaknade mitt i natten, skräckslagen av explosionen. Den otrygghet och ilska hon och många andra upplever idag, är svår att beskriva. För vad ska man säga till en 72-årig kvinna som bott i samma område i över 40 år när hon säger att hon är rädd! Vi är många som känner någon som drabbats av dessa inhemska terroristhandlingar. Och jag är så innerligt trött på den debatt som uppstår efter varje attentat, att det enbart skulle vara samhällets fel att kriminella gäng hotar, mördar, spränger och sätter skräck i bostadsområden. Självklart har samhället, dvs, politiken, myndigheter och andra viktiga aktörer ta ansvar för samhällsutvecklingen, men att enbart skylla på samhället är för lättvindigt. Det är både populistiskt och ansvarslöst och det är precis vad sossarna ägnar sig åt just nu. Populism. Varje individ bär ansvar för sina egna handlingar. Att vifta bort det med att skylla på någon annan kommer i slutändan innebära att fler rekryteras in i gängen. För när ingen ställs till svars för de ohyggliga konsekvenser det innebär för människor som drabbas av dessa kriminella nätverk, så kan det bli svårt att bryta den destruktiva utvecklingen. Samhället kan och ska göra mycket mer för att vända utvecklingen, men det är illusion att tro att samhället kan lösa alla problem. I slutändan handlar det också om föräldraansvar, att stoppa barn från att ränna runt på nätterna och begå allvarliga brott. Mitt tips till Cavalho är att sluta agera populistiskt och börja samarbeta med justitieministern om hon är intresserad av att vända på utvecklingen. För dessa problem är inte bara enorma, de är komplexa och kräver långsiktighet. Och nej, den här regeringen kommer inte vända på utvecklingen under dessa fyra år, men regeringen lägger grunden för en långsiktig förändring. Både med hårda tag och förebyggande arbete. Jag tror många människor förväntar sig mer samarbete och mindre splittring bland politiska partier för att en gång för alla knäcka gängen. Vill sossarna ta ansvar, så bör de börja med att agera ansvarsfullt. För läget är akut.
Visa på X →Förintelsens minnesdag och vi glömmer aldrig. Tack @zivnk för en viktig text 🇮🇱✡️
Visa på X →Jag är inte alls förvånad över att Syriens nya ledare inte skakade hand med Tysklands utrikesminister. Varför skulle en islamist skaka hand med en kvinna, som dessutom kallar sig feminist? Detta indikerar tydligt att Syrien inte alls är på väg mot en mer demokratisk riktning. Den som trodde att det syriska folket nu kommer gå en framtid till mötes, som innebär att de får uppleva den frihet som vi i västvärlden är vana vid, har fel. Den som tror att kvinnor i Syrien kommer ges rätten att bestämma över sina egna liv, fatta sina egna beslut eller själva bestämma vem de ska gifta sig med, får nog tänka om. För sanningen är att det som sker i Syrien är ett dubbelspel. Den nya regimen säger det som västvärldens ledare vill höra, samtidigt som landet förs mot en mer religös riktning med Sharialagar som inspiration. Vi kommer behöva förhålla oss till händelseutvecklingen i Syrien, men lägga in en högre växel här hemma i kampen mot utanförskapet och den misslyckade integrationen, som banat vägen för parallella samhällen i våra invandrartäta områden. För låt oss inte luras av att de värderingar som nu växer fram i Syrien, inte kommer att påverka Sverige. Det är ändå lite ironiskt att Tysklands utrikesminister ska ha sagt att hon åker till Damaskus med ”uträckt hand” men fick tillbaka en knuten näve.
Visa på X →@alicemedce Tack Alice!
Visa på X →@Fredkeandersson Nej då, även ”vita” var representerade i rådet, och en del av dem var värst i grenen identitetspolitik och förnekandet av hedersförtrycket.
Visa på X →@drdanielschatz @ktamsons Tack själv för ditt viktiga arbete Daniel!
Visa på X →@ktamsons Håller fullständigt med dig. Bra att du agerar Kristoffer.
Visa på X →Viktig text av @SofieLowenmark jag drev frågan om att kriminalisera oskuldskontroller & oskuldsoperationer när jag var Ordf för Liberala Kvinnor. Ser fram emot att fatta beslut mot denna medeltida tradition som drabbar tjejer som lever med hedersförtryck! https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/gynekologer-kontrollerar-om-flickor-ar-oskulder/
Visa på X →Jag minns också det meningslösa MR-rådet som feministiskt initiativ fick inrätta efter valet 2014. Jag minns också hur de rödgrönarosa ständigt ägnade sig åt identitetspolitik, förnekade hedersförtrycket och sällan inkluderade judiska gruppen när i MR-rådets arbete definierades!
Visa på X →@mariannewowi En självklarhet att inte vara tyst när bilden blir så onyanserad 🤍
Visa på X →@PerForslund Du har fel. Judar i Sverige har drabbats hårt efter Hamas terrorattack mot Israel. Amnestys kampanj är ensidig och riskerar att urvattna folkmordsbegreppet. Varför har vi inte sett lika kraftfulla kampanjer från deras sida mot antisemitismen som ökat lavinartat det senaste året?
Visa på X →Den som påstår att Amnestys kampanj mot staten Israel inte påverkar judar i Sverige, måste leva under en sten. För då har man inte sett den förfärliga utvecklingen i vårt eget land med utbredd antisemitismen sedan Hamas barbariska terrorattack mot Israel! https://www.expressen.se/nyheter/sverige/riksdagsledamotens-kritik-mot-amnesty-forfarligt/
Visa på X →@NazisBildadeSD Det är ett fruktansvärt lidande på Gaza. Låt oss vara överens om det, men offren i Israel som lemlästades, våldtogs, skadades, kidnappades, de föll snabbt i glömska. Hamas startade kriget. De kunde ha avslutat det, men utnyttjade sitt eget folk som levande sköldar.
Visa på X →Möts av Amnesty Sveriges annons i t-banan. Samtidigt inleder judar den viktiga högtiden Chanukka som i 8 dagar ska bringa hopp om en ljusare framtid, i en annars mörk tid. Amnestys agerande är inte bara förfärlig. Det gör det allt svårare för judar att leva judiskt Liv i Sverige!


Intressant att MP, V, C ställer sig bakom regeringen+SDs förslag att förbjuda kusinäktenskap men inte S. S-kvinnors ordf. Annika Strandhäll har vid flera tillfällen sagt att kusinäktenskap ”är en skitfråga” så jag är inte förvånad att S som vanligt blundar för hedersförtrycket!
Visa på X →Islamistregimen i Iran är så rädda för den modiga kvinnorörelsen att de tvingas införa dödsstraff om kvinnor trotsar deras vidriga Sharialagar. Omvärlden får inte svika kvinnorna som med sina egna liv som insats, drivit den modigaste frihetskampen. Detta måste fördömas med kraft
Visa på X →Dessa återkommande misslyckanden från samhällets sida att skydda barn mot hedersbrott är oacceptabelt. Lagarna finns, även kunskapen. Alla barn ska skyddas mot utsatthet och brott. Ett bra första steg är att sluta lyssna på föräldrars lögner och skydda barn som är brottsoffer!
Visa på X →15 åring flicka åker med sina föräldrar till Afghanistan, blir bortgift med 5 år äldre kusin, kommer hem gravid. Föräldrarna motiverar det med att om inte de gift bort henne, så hade talibanerna gjort det. Frågan som uppstår är varför de tog dit henne om de visste om riskerna? 🧵
Visa på X →