https://www.expressen.se/nyheter/sverige/patrik-oksanen-sverige-bor-ga-ur-ottawafordraget/
Visa på X →413
inlägg
“Sveriges grannländer runt Östersjön öppnar för att ta tillbaka truppminor i krigsorganisationerna. Nu vill Patrik Oksanen, säkerhetspolitisk expert, att Sverige följer efter. – Krig är skit och minor är skit, men det är för att undvika större skit som vi behöver dem, säger han”
Visa på X →Att Sveriges klimat-och miljöminister Romina Pourmokhtari rankats till en av de mest framträdande personerna under 30 av Forbes för 2025 års upplaga är ett stort erkännande. Stort grattis bästa Romina. Det är du värd efter år av klappjakt mot dig av oppositionen som agerat populistiskt och inte behövt ta ansvar för verkligheten och hushållens plånböcker.




Idag på uniformens dag uppmärksammas det sjävklart även på Liberalernas riksdagskansli. Våran medarbetare Victor Zetterman bär uniformen med stolthet idag 🇸🇪 Tack till alla er kvinnor och män, som på olika sätt bidrar till vår inre och yttre säkerhet. Ni är våra hjältar 🙏🏼


Modiga Dlovan är värd all respekt och beundran! https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dlovan-12-salde-majblommor-da-kom-de-tre-ranarna/
Visa på X →https://www.dn.se/sverige/generalmajoren-sverige-maste-skaffa-smarta-truppminor/
Visa på X →Den tidigare generalmajoren säger i DN intervju att Sverige bör lämna Ottawafördraget och kunna försvara sig med smarta truppminor. Finland har fattat beslutet att lämna Ottawafördraget, vilket jag har full förståelse för. De har en lång landgräns till Ryssland och i ett nytt säkerhetspolitiskt läge, måste vi följa utvecklingen noga. Sverige står nära Finland – också militärt, vilket måste återspegla sig i den verklighet vi har att hantera. Därför utesluter Liberalerna ingenting i detta läge.
Visa på X →SSU:s vulgärretorik med en så kallad ”Wallenbergskatt” inger inget förtroende nu när vi i snabb takt ska rusta upp det svenska försvaret. Vänstern måste börja ta in att svenska företag utgör ryggraden för det svenska välfärdssamhället, de bidrar till ekonomisk tillväxt, investeringar och framväxten av nya jobb.
Visa på X →Det har snart gått ett dygn sedan Lorena Delgado Varas meddelade att hon tar en paus från riksdagsuppdraget. Men hon gör det inte för att hon spred judehat och den grövsta formen av antisemitismen. Beslutet är grundat i att Judiska Centralrådet har polisanmält henne. Från vänsterpartiets ledning har det varit knäpptyst och partiledaren Nooshi Dadgostar duckar alla frågor om Varas framtid som lagstiftare av Sveriges riksdag. Det är tydligt att Vänsterpartiet har stora problem och att antisemitismen är djupt rotat i partiet. Stödet som strömmat in till Delgado Varas inom partiet, illustrerar tydligt varför Vänsterpartiet inte är ett parti att lita på. Detta är inte längre bara ett problem som är begränsat till partiledaren Dadgostar, utan en fråga som i allra högsta grad berör Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson som aspirerar om att bli statsministern efter nästa val, och som inkluderar Vänstern i sitt regeringsunderlag. Därmed är det mycket relevant att Socialdemokraterna avkrävs på svar om hur de ser på att deras samarbetsparti sprider antisemitisk dynga. Någon i detta block måste bryta tystnaden och tala ur skägget.
Visa på X →Lorena Delgado Varas må ta en paus från riksdagsuppdraget men hennes antisemitismen tar ingen paus. Glöm inte det. Oavsett vad partiledaren Dadgostar kommer att säga!


Vidrigt. Nooshi Dadgostars prat om att bekämpa antisemitismen skramlar tomt efter att Lorena Delgado Varas återigen spridit judehat. Fy fan vad vidrigt.
Visa på X →Fler högprofelerade debattörer och tunga ekonomer slår nu fast det Folkpartiet - Liberalerna sagt i decennier. Hög tid att byta ut den svenska skvalpvalutan mot euron. Vi är en öppen liten ekonomi som är helt beroende av vår omvärld. En majoritet av alla varor våra företag exporterar hamnar i Europeiska länder. Vi kommer dessutom aldrig tillhöra EUs kärna där de viktiga besluten för framtiden fattas, om vi står utanför eurozonen. Förutom den ekonomiska aspekten, måste vi också se eurofrågan ur ett säkerhetspolitisk perspektiv. Dags för övriga svenska partier att vakna upp ur dvalan och inse riskerna med att vi står utanför eurozonen.
Visa på X →https://www.expressen.se/debatt/debatt-mp-borde-be-om-ursakt--till-mig-och-sverige/
Visa på X →I snart 3 år har MP smutskastat klimatminister Romina Pourmokhtari och anklagat henne för att ha låga ambitioner för klimatet, men nu kopierar de skamlöst hennes och Liberalernas politik, när de förstått att deras egen politik saknar stöd bland vanligt folk. En ursäkt till Romina och svenska folket vore på sin plats!

Bisarra anklagelser journalisten Joakim Medin anklagas för. Bra att utrikesministern prioriterar hans ärende högt. Oacceptabelt att en journalist frihetsberövas på detta sätt. Inget ovanligt tyvärr för journalister verksamma i Turkiet, men nytt läge för utländska journalister!
Visa på X →Grönlänningarna må vara få (drygt 57000 invånare) men jösses vad de visat att de har stake den senaste tiden. Respekt ✊🏼🫵🏼
Visa på X →Tydliga besked av regeringen och SD. Nu ökar vi tempot avsevärt i upprustningen av vårt eget försvar. Tar ansvar för vårt Nato-medlemskap och ökar stödet till Ukraina 🇺🇦 https://www.dn.se/sverige/kristersson-300-miljarder-extra-till-forsvaret/
Visa på X →En skam att EU har ett medlemsland som motsätter sig fortsatt stöd till Ukraina och stöttar Putin. Vi behöver fundera på om Victor Orban och Ungen ska kunna fortsätta att stoppa övriga 26 länder från att stödja Ukraina.
Visa på X →Mycket bra text av @FredrikMalm dags att rensa ut alla oseriösa aktörer inom utbildningsväsendet! https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wgLQv4/fredrik-malm-du-blir-inte-rektor-efter-fyra-veckors-kurs?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Besökte Avesta kommun idag i min roll som nationell samordnare mot utanförskap, den här typen av initiativ är precis vad kommunerna efterlyser. Inte minst är den viktig utifrån ett brottsförebyggande perspektiv. Tack @EvinCetin med flera! https://www.dn.se/debatt/nytt-slags-ungdomsjobb-ska-hjalpa-fler-ur-utanforskap/
Visa på X →Den som hycklat i decennier om hedersförtrycket är Anders Lindberg som länge både förnekande förekomsten av hedersförtryck och stoppade huvudet i sanden varje gång det det blev obekvämt att tala om de heders utsatta barnen och ungdomarna. Oförskämt och lågt agerande av Lindberg!
Visa på X →Äntligen börjar fler se fördelarna med att införa Euron. Tunga näringslivsprofiler som opinionsbildare. Liberalerna är fortsatt det enda riksdagspartiet som vill införa euron. Andra säger nja eller nej. Orimlig hållning med det nya säkerhetspolitiska läget. Sverige ska ingå i unionens innersta kärna, där besluten för framtiden fattas. Dags att införa Euron!
Visa på X →@JMalmqvist Tack själv @JMalmqvist för att ni driver frågan. Många gravida kvinnor blir skambelagda. Tillsammans kan vi förhoppningvis skapa en förändring. Därför jag bestämde mig för att dela med mig av mina fruktansvärda upplevelser.
Visa på X →Lyssnade på debatt mellan M-kvinnors Ordförande Josefin Malmqvist och Hanne Kjöller i P1-morgon om huruvida gravida kvinnor ska ha rätt till kejsarsnitt eller inte, och jag blev otroligt provocerad över hur raljant Kjöller uttryckte sig. Jag delar sällan med mig av privata upplevelser om saker som hänt i mitt liv, men känner mig nödgad att göra det nu. Båda mina barn är förlösta med kejsarsnitt. Första förlossningen var akut kejsarsnitt och den andra planerad pga komplikationer. Men det var en kamp jag fick ta mot den läkare jag var tvungen att ha ”samtal” med, innan jag till slut beviljades kejsarsnitt. Men det kom med ett pris som tärde på mig under lång tid. Då jag blev skambelagd, trots att min första graviditet var väl dokumenterat. Det var ett tillstånd av mental misshandel jag upplevde av sjukvården. Kjöller försöker framställa en bild av att de som behöver kejsarsnitt gör det av bekvämlighet. Så pinsamt och upprörande. I slutändan rör det en mindre andel av gravida kvinnor, då majoriteten väljer att föda vaginalt. Men vem är Kjöller som ska frånta gravida kvinnor rätten över sin kropp, rädslor och känslor. Tack Josefin för att ni driver den här viktiga jämställdhetsfrågan!
Visa på X →