Ni har en chef på UI, dessutom för Mellanöstern/Nordafrika, som åker på hemlig konferens med en totalitär diktaturs utrikesminister för att diskutera hur dennes regims intressen kan stärkas i Sverige. Och du som befinner dig i ledande position på Utrikespolitiska Institutet ser inga som helst problem i detta? Du anser att detta är som vilket jobbmöte som helst? Problemet verkar vara större än nämnda Rouzbeh Parsi.
Visa på X →422
inlägg
Här mer om Trita Parsis Quincy Institute. Trita Parsi, Rouzbeh Parsis bror, kopplades också till iranska regimen då hans organisation NIAC tvingades lämna ut mejl till amerikansk domstol vilka visade på starka band till Irans utrikesdepartement. https://www.tabletmag.com/sections/news/articles/quincy-trita-parsi-soros-koch-armin-rosen
Visa på X →Här är min kritik mot Rouzbeh Parsi i Expressen för en tid sedan. Läs gärna då det är en av få artiklar som lite djupare kritiserar hans narrativ. https://www.expressen.se/debatt/rouzbeh-parsi-tonar--ned-fortrycket-i-iran/
Visa på X →Trots den omfattande kritik som förekommit har Parsi haft klippkort i svenska medier, särskilt SR Ekot där han gång på gång intervjuats under många år oftast helt utan några kritiska följdfrågor.
Visa på X →Jag är en av få personer som följt Parsi och kritiserat att han ständigt tonat ned förtrycket i Iran. Se till exempel denna artikel. https://www.expressen.se/debatt/rouzbeh-parsi-tonar--ned-fortrycket-i-iran/
Visa på X →Enligt läckta dokument är Rouzbeh Parsi, chefen för Utrikespolitiska Institutets Mena-avdelning, del av den iranska regimens hemliga påverkansnätverk. Detta lär inte förvåna någon som följt debatten om Iran i Sverige de senaste tio åren. https://www.tv4.se/artikel/4f72OQx4G6N0Mk0NTxiX8Y/iranexperten-rouzbeh-parsi-kopplas-till-paverkansnaetverk
Visa på X →Kan det vara så att Trump tror att Grönland är extra stort då han inte tittat på en jordglob utan på en världskarta på väggen? It’s huge!
Visa på X →@Sakine @hyfsatliberal @Uppsala_Hassan 😂
Visa på X →@svennbenn Tack! Nej, det är specifikt ”Upp med händerna” jag tänker på. Det har ju i årtionden varit uttrycket i film, serier etc.
Visa på X →@Cornubot Svenska Freds. I praktiken, men de kommer aldrig säga det. De är medlöpare, apologeter och totalitära staters bästa vän. Men själva är de övertygade att det är precis tvärtom.
Visa på X →Under min uppväxt har jag förknippat polisingripanden med orden ”Upp med händerna!”. Men är det någon polis i verkligheten som faktiskt skrikit detta? I videoklipp förekommer ibland ”lägg dig ner” eller ”stå still”. Men just uttrycket ”Upp med händerna”, är inte det mer fiktion är verklighet?
Visa på X →@PaulaBieler Stort grattis Paula!
Visa på X →Året lider mot sitt slut. Jag vill inte skriva långt, bara tre korta snabba inför 2025: 1. UKRAINA. Ingen fråga är viktigare 2025 för Sverige och Europa än Ukraina. Vi måste se de realiteter som nu råder för oss och för vår kontinent. Inget annat gäller än att fortsätta ge Ukraina maximalt stöd och utan begränsningar. Ukraina kämpar för sin överlevnad, men de strider även för oss - för vår fortsatta frihet och demokrati. 2. TRUMP. Den nya administrationen i USA kommer fokusera mer på USA och mindre på Europa. Vi kan i viss mån påverka Trump, men vi måste agera efter den standard han kommer att sätta. Detta betyder i första hand att EU-länderna måste vara beredda att investera mer i vårt försvar och vår säkerhet, men också att vi måste öka våra åtaganden för våra närområden i Östeuropa, Mellanöstern och Afrika. 3. AI/DIGITALISERING. Den enorma omvälvning som sker i världsekonomin till följd av nya tekniska landvinningar kan inte regleras sönder i Europa. Eller ja, den kan. Men då går det åt h-e med vårt framtida välstånd. Europa behöver en ny våg av kapitalism och fri ekonomi för att ge spelrum för innovation och dynamik. Färre regleringar och lägre skatter.
Visa på X →@AronFlam @LAretakis @GulanAvci @maognus @beckmansasikter Majoriteten av judarna i Sverige flydde hit på grund av socialism/kommunism. Inte minst Polen 1968.
Visa på X →Förra hösten var jag i Riga 🇱🇻 och då satt denna bild på huset intill ryska ambassaden. En god vän i Lettland skickade just att bilden sitter kvar. Utmärkt!

@strandhall @Vonheden Precis, sen behöver man inte hålla med henne i ideologi och åsikter. Men så är ju demokratin.
Visa på X →@Vonheden Varför det? Hon jobbade hårt i riksdagen i tio år och ville göra något annat. Fick ett bra jobb med kommunikation. Inget konstigt alls. Det märkliga är snarare reaktionerna.
Visa på X →@H4333J Lägg av, sånt skit hör inte hemma här.
Visa på X →@_listensilent_ Nä, det stämmer faktiskt inte. Och hon var supertrevlig som riksdagskollega dessutom.
Visa på X →Nu har arga vänsterpartister samlat in mer än 1600 namnunderskrifter för att utesluta Linda Snecker för att hon fått jobb på en PR-byrå. https://www.mittskifte.org/petitions/sparka-snecker-skriv-under-och-dela
Visa på X →Amnesty är inte en seriös organisation för politiska rättigheter längre. Det är en aktivistgrupp för yttervänstern. Det är trist såklart, men förhoppningsvis kan det komma seriösa MR-grupper som tar plats istället.
Visa på X →Bästa julkortet, från Ukraina. 🎅🇺🇦

Sverige dubblar det humanitära stödet till Gaza, men ger till andra aktörer än Unrwa. Det är ett bra beslut. Rent operativt är det svårt hjälpa genom Unrwa givet Israels restriktioner. Men därtill måste Unrwas mandat förändras i grunden, så att flyktingskapet inte går i arv. Det vore bättre om principerna för UNHCR också gäller palestinierna.
Visa på X →Tydligen jobbigt och besvärligt för Dagens ETC att den judiska minoriteten i Sverige får stärkt skydd. De måste befunnit sig under en sten senaste året då hotbilden ökat dramatiskt.
Visa på X →Socialdemokraterna vill ha höjd skatt på allt - förutom partiets egna lotter.
Visa på X →