Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Fredrik Kärrholm

Moderaterna

@karrholm.bsky.social (Bluesky)@FredrikKarrholm (X)

464

inlägg

I dag kom den första fällande domen för förolämpning mot tjänsteman. En man kallade upprepade gånger en kvinnlig polis för ”hora”. För detta dömdes han till 3000 kronor i böter och 10.000 kronor i skadestånd till polisen.

Visa på X

Alla barn förtjänar bildning. Jag vill göra mitt yttersta för att ge den gåvan till min egen dotter. Personligen kommer jag ha stor behållning av vår svenska kulturkanon.

Visa på X

Polisens nya skarpa lagstiftning slår oerhört hårt mot de kriminella – som nu fråntas bilar, klockor och kläder. Nyligen togs en villa i beslag, värd 6,5 miljoner. Utöver gränskontroll, utvisningar och inkapacitering är det här en avgörande framgångsfaktor i kampen mot gängen.

Visa på X

@fatjudge Tack Jacob! Det är komplicerade frågor, och jag ser fram emot en nära dialog med experter och kunnig personal i Kriminalvården.

Visa på X

Fängelselagen behöver moderniseras – och jag är hedrad över att ha fått i uppdrag av regeringen att ta fram ett förslag. I fokus står att underlätta Kriminalvårdens expansion. Bedömningen är att antalet häktes- och anstaltsplatser nästan behöver tredubblas. Tack vare skärpta straff, och att polisen utreder fler brott, sitter fler farliga brottslingar inne under en längre tid. Målet är att platserna ska öka från dagens 11 600 till 29 000. För att lyckas har Kriminalvården redan installerat våningssängar i så gott som varje cell. Myndigheten gör samtidigt sitt yttersta för att bygga ut och bygga nytt. Och sedan regeringen tillträdde har antalet platser redan ökat motsvarande fem Kumlaanstalter. Det är en utbyggnadstakt som saknar motstycke. Men det räcker inte. Fler åtgärder behövs för en fortsatt expansion. Samtidigt behöver vi stärka säkerheten i förhållande till organiserad brottslighet, göra inlåsningen mer kostnadseffektiv och skapa goda förutsättningar för Kriminalvården att ge stöd åt dem som vill bättra sig. Jag ser fram emot att utreda allt detta, vilket jag kommer att göra utöver mitt uppdrag som riksdagsledamot. De straffrättsliga reformerna som nu genomförs behöver kombineras med ett effektivt och modernt fängelsesystem.

Visa på X

Är tacksam för ett gott samarbete med förlaget Norstedts Juridik samt kunniga lärare på polisutbildningarna som gjort boken möjlig att skriva!

Visa på X

Känns fint att få göra en insats för brottsbekämpningen på fler sätt än genom att stifta lag. I dag fick jag äntligen min nya bok i handen, som jag skrivit för att hjälpa blivande och nyblivna poliser att använda juridiken korrekt och effektivt.

Visa på X

Som justitieminister förminskade Morgan Johansson konsekvent de då växande problemen med våldsam gängkriminalitet. När vi nu framgångsrikt bekämpar gängen påstår Morgan & Co att det blir värre. Samvetslös maktlystnad.

Visa på X

Synnerligen uppfriskande att vi äntligen har olika uppfattningar! Jag är positiv till att vi med detta får en ordning som i viss mån kan jämföras med brotten misshandel och våld mot tjänsteman. Brottet förolämpning mot tjänsteman förtydligar det dubbla skyddsintresset: den enskildes och det allmännas. Fallet du nämner med ”potatisgris” är också något värre än det beskrivits i nyhetsrapporteringen. Det hade ju varit förträffligt med en debatt vid lämpligt tillfälle tillsammans med @mattias_neo. :)

Visa på X

@drakeennnnnn En annan händelse som beskrivits lika felaktigt som ”opolerade synpunkter från restauranggäster”.

Visa på X

Den 2 juli i år infördes ett nytt brott: förolämpning mot tjänsteman. Det har redan visat sig vara en ändamålsenlig lagstiftning, men den har tyvärr utsatts för kritik som tycks bottna i att kritikerna inte är helt insatta i de fall som uppmärksammats. I SvD problematiserar den annars kloke Mattias Svensson en anmälan som han påstår gäller ”opolerade synpunkter på ordningsmaktens arbete”. Han beskriver att ”poliser i Falköping fick motta glåpord från gästerna när de ingrep mot skadegörelse på en restaurang”. Aftonbladets Oisin Cantwell skriver om samma polisanmälan och att han ”blir alldeles matt av denna dumhet”. Den så kallade restaurangen var emellertid McDonalds. Klockan var 2 på natten. Polisen kallades till platsen för att raggare krossat en ruta och uppträdde hotfullt mot både personal och andra gäster. När polisen kommer dit för att hantera situationen så haglade glåporden i en halvtimme; idiot, hora och diverse rasistiska tillmälen. Sådant försvårar för polisen att göra sitt jobb; inte bara genom att polismännen distraheras, utan även genom att det riskerar att göra vittnen och brottsoffer osäkra och i värsta fall mindre benägna att berätta vad som hänt. De som förolämpar poliserna framstår som att de äger och dominerar platsen. I det aktuella fallet uteblev också utredningsåtgärder som annars hade kunnat vidtas. Det är således kanske inte helt rättvisande att, som Mattias Svensson gör, beskriva det hela som opolerade synpunkter från restauranggäster. Det handlade om ett dominans- och störningsbeteende mot ordningsmakten när denna infann sig för att skydda allmänheten från bråkmakare. Att dylikt ska tolereras i ett civiliserat samhälle tycker åtminstone inte jag. Raggarnas aggressiva och provokativa beteende mot poliserna utgör enligt lagens mening inte ordningsstörning – en sådan måste nämligen riktas mot allmänheten. Det är inte heller blåljussabotage eller olaga hot. Däremot förefaller deras beteende utgöra det nya brottet förolämpning mot tjänsteman, som är tänkt att beivra just denna form av dominansbeteende. Ett annat spritt missförstånd tycks vara att brottet består i att poliserna subjektivt upplever sig kränkta. Det handlar om att myndighetsutövning angrips och att förolämpningar är ägnade att kränka polisernas värdighet. Det är ett objektivt, inte subjektivt, juridiskt rekvisit. Och bevisning är tämligen enkel, eftersom poliser numer som huvudregel bär kroppskameror. I såväl raggarkulturen som gangsterkulturen utmanas statens legitimitet på sätt som inte ska accepteras. Därför är den nya lagen betydelsefull. Journalister som tycker att tanken på raggare framstår som skrattretande kan faktiskt följa med polisen en natt i en drabbad ort. Polisen brukar faktiskt vara generös med att välkomna sådana besök för att öka förståelsen för olika typer problem. Jag är innerligt tacksam för alla poliser som denna och alla andra helger jobbar och sliter, när vi andra är lediga och vilar. Jag är också stolt över att vi ger polisen bättre förutsättningar att upprätthålla ordning och trygghet, för alla skötsamma medborgare som är ute och roar sig.

Visa på X

Medaljen instiftades 1785 av Gustav III, är av guld och finns i flera storlekar. Wikström får den i åttonde storleken. Den heter och är märkt ”Illis quorum meruere labores”, vilket betyder ”Åt dem vars gärningar gör dem förtjänta av det”.

Visa på X

Fantastiskt roligt att Per-Olof Wikström, min professor i Cambridge, tilldelas medalj av regeringen för hans insatser inom den kriminologiska forskningen. Välförtjänt!

Visa på X

@FredrikKopsch Mannen ignorerades först av polisen, sedan sprang han ikapp dem och upprepade ramsan flera gånger i syfte att provocera. Det ska självklart inte tolereras. Pröva motsvarande beteende mot polis på valfri flygplats i världen och jag vågar lova att det inte tolereras där heller.

Visa på X

@FredrikKopsch Nu var det ingen femåring som sa detta som en rolig ramsa, utan en vuxen man som medvetet försökte provocera poliser. Det senare ska självklart inte tolereras.

Visa på X

Moderaterna i Stockholms län påbörjar nu processen för att fastställa riksdagslistan till valet 2026. Jag har anmält min kandidatur för omval. Skälet är enkelt: Sverige måste fortsätta i rätt riktning. För mig handlar det ytterst om vilket land min dotter ska växa upp i. Utvecklingen gick länge åt fel håll. I mitt arbete som polis, vid den nationella underrättelseenheten, bevittnade jag på nära håll hur gäng och klaner gjorde Sverige allt farligare. Oförmågan att kontrollera invandringen ledde till ett allt mer splittrat samhälle. Vi närmade oss snabbt ett irreversibelt tillstånd. Om detta varnade jag återkommande för, bland annat i SvD:s ledarsida och med boken ”Gangstervåld: den nya brottsligheten”. Men Socialdemokraterna tog aldrig problemen på allvar, och tillräckliga åtgärder uteblev. Betydelsen av maktskiftet 2022 kan svårligen överskattas. Sedan dess förs en moderat politik för ett tryggare, rikare och mer sammanhållet land. Skjutningarna har minskat – tre år i rad. Asylinvandringen är den lägsta på 40 år. Slapphet och naivitet ersätts av rättvisa, rationalitet och realism. Vi är på god väg att lösa de allvarliga samhällsproblem Sverige lidit av, men viktigt arbete återstår. När vi fullföljt Tidö-avtalet behövs ett fortsatt reformarbete, och inte bara när det gäller migrations- och kriminalpolitiken. Vad jag ser att vi behöver göra sammanfattade jag med min senaste bok Lag & Ordning, men kan även läsas på min hemsida. Jag vill fortsätta att vara en del i det lagarbete som politiken är, och bidra med mina erfarenheter från Polisen och mina kunskaper som kriminolog. Därför söker jag förtroendet att även nästa mandatperiod få representera Moderaterna i riksdagen. För att fortsätta jobba för lag och ordning — för att våra barn ska växa upp i trygghet och frihet.

Visa på X

Ytterligare en viktig åtgärd för lag och ordning i Sverige: Med undantag för EU-medborgare ska alla som passerar svensk gräns fotograferas och lämna fingeravtryck. Gäller från 12 oktober.

Visa på X

@JennyRemnert Jag har jobbat som polis i Rinkeby, och i vuxen ålder bott i Akalla på gränsen till Husby. Så jo, jag har tillbringat viss tid i förorten. Men jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Vill du förklara?

Visa på X

Systematiska bedrägerier är en av de största intäktskällorna inom organiserad brottslighet. Närmare hälften av kriminella som misstänks för skottlossningar är också misstänkta för bedrägerier. Och äldre är mest utsatta. Dessa bedrägerier har inneburit låg risk och hög belöning, och brottsligheten har under lång tid ökat – men inte längre. Vår motoffensiv ger nu effekt. Totalt sett har 40 procent av intäkterna från äldrebedrägerier slagits ut det senaste året. Detta tack vare att vi gett polisen mer resurser och större befogenheter. I fredags dömdes ytterligare tio kriminella för bedrägerier. Åklagaren konstaterade att framgången förklaras av de utökade möjligheterna att använda hemliga tvångsmedel, som gör att polisen kan bugga mobiltelefoner med mera. Vänstersidan har dock motsatt sig de reformer som nu ger effekt, liksom de gjort med mycket annat, till exempel säkerhetszoner och anonyma vittnen. Och de motsätter sig ännu fler kommande lagändringar, bland annat återtagande av medborgarskap. Jag är glad över den effekt vår politik nu ger, men bekymrad över vad som kan hända om Socialdemokraterna vinner nästa val. Om så sker kommer den pågående offensiven mot brottsligheten att bromsas in – och invandringen öka igen. Inte minst på grund av krav från Socialdemokraternas samarbetspartier V, MP och C. Kriminella nätverk kommer då att på nytt växa och flytta fram sina positioner. Samtidigt som utanförskapet återigen kommer öka, med fler gängbildningar som följd. Det vore en katastrof för Sverige. Mycket står på spel i valet nästa år.

Visa på X