Det har snart gått två år sedan valet. Det första valet som resulterade i ett styre där Sverigedemokraterna ingår i regeringsunderlaget. Vi är nu nästan halvvägs genom mandatperioden, och då kan det vara läge att ta en titt på vad som hänt sedan dess. Vad har SD och våra Tidö-kollegor åstadkommit sedan valet?
-Straffen för grovt kriminella har höjts
-Polis och tull har både fått mer pengar och utökade befogenheter
-Reglerna för invandring har skärpts
-Försvarsmakten har blivit större och starkare
-Personer födda 57 har kompenserats efter pensionshaveriet som genomfördes under förra regeringen.
-Priset på bensin och diesel har sänkts
-Skatten på både arbete och pension har sänkts.
-Medel har tillförts för att skydda värdefull natur och bekämpa smittsamma djursjukdomar
-Bostadstillägget för barnfamiljer har stärkts
-Förlossningsvården har fått öronmärkta pengar
-Ett starkt och långsiktig stöd till Ukraina har säkrats
Och givetvis mycket mer. För första gången på mycket länge har Sverige ett styre som för Sverige åt rätt håll. Men vi är givetvis inte klara. Nu följer ytterligare två år av nödvändiga reformer och lagändringar för att göra Sverige bättre och rätta till tidigare regeringars misstag.
Erik Hellsborn (SD), Riksdagsledamot


Visa på X →@libsoftiktok We are working on fixing it. Longer prison sentences, more money to the police, and a much stricter immigration policy.
Visa på X →I samband med en EM match gjorde en turkisk spelare den rasistiska Varg-hälsningen. Denna hälsning symboliserar stöd för den panturkiska ideologin. Samma ideologi som under första världskriget ledde fram till Armeniska folkmordet, där uppemot 1,5 miljoner människor mördades, och som senare inspirerade Hitler.
Så här såg Aftonbladets kommentarsfält till artikeln ut:
Visa på X →@anneramberg Det finns massor av människor inom Sveriges gränser som inte ska vara här. De ska lämna. Inget konstigt med det.
Visa på X →https://freedomhouse.org/report/special-report/2024/why-are-there-no-armenians-nagorno-karabakh
Visa på X →I've spent the morning reading the Freedom house-report "Why are there no Armenians in Nagorno-Karabakh?" Needless to say it is not an enjoyable read.
The report documents the crimes committed by the Azerbaijani dictatorship in the region from the cease fire of the 44 day war in November of 2020 up to present day of May 2024.
Starting immediately with threats, harassment and random acts of unprovoked violence by Azerbaijani military against the civilian Armenian population. As well as threatening rhetoric from government officials. Aiming to instill a fear of what was to come when the next war would start.
Continuing with the 9 month blockade of the region, resulting in a humanitarian crisis with a shortage of food, fuel and medicine.
Culminating in September with the Azerbaijani invasion. Ending the Artsakh government och resulting in the exodus of over 100K ethnic Armeniens (+99 %) from the region.
Finally the report also notes the cultural vandalism which has taken place since then, with churches and cemeteries being destroyed. The Aliyev regime is not contempt it would seem, with only driving out the regions people, but also wish to destroy it's history, in an aim to Islamize and Turkify the area.
The report concludes that the Armenian population fleeing Nagorno-Karabakh was the result of a willfull effort by Azerbaijan, and that this meet the criteria for ethnic cleansing. And as such, Azerbajiani officials responsible for it could be persecuted in the International criminal Court. (ICC).
This report is definitely worth to read for any western politician blinded by Azerbaijani sport- och culture-events, thinking that the country in any way can be a reliable partner.
PS. As a side note, any politicians in a CSTO member state should note the utter inefficiency of the Russian peace keepers. These were either unable or unwilling to protect anyone. It's not a good idea for anyone to rely on Putin for peace and stability.


Visa på X →@moroncarrot Vad har du emot att det skapas nya jobb för personer utan högskole-utbildning?
Visa på X →Trevlig sommar på er. Kanske är ni på semester, eller så väntar semestern snart? Riksdagen har plenifritt, men det betyder inte att vi ledamöter har ledigt. Bara att man får sitta hemma i köket i Varberg och arbeta istället.
Idag skriver jag motioner och att minska regelbördan för pubar och restauranger, och göra det mer attraktivt att starta och driva restaurangverksamhet i Sverige.
Visa på X →Veckans video med Henrik Jönsson är till och med mer sevärd än vanligt.
https://www.youtube.com/watch?v=q6a-XOIZgvg
Visa på X →"Ge mig en öl, så ska du se jag vaknar till."
Differentierad alkoholskatt är inte något jag skrivit så mycket om på mina sociala medier. Men i Riksdagen har det under det senaste året varit ett återkommande ämne för mig och Tidö-kollegorna i Skatteutskottet. Att det nu ser ut att bli verklighet gör mig glad. För en jämförelsevis liten summa kommer mikrobryggerierna ges förutsättningar att växa och kunna nyanställa, vilket givetvis betyder nya skatteintäkter. Ihop med gårdsförsäljning kommer det också gynna turismnäringen.
Visa på X →Efter två dagar i Almedalen är det snart dags att åka tillbaka till fastlandet igen.
Utöver att heja på under Jimmies partiledartal, och svara på frågor i partitältet så har jag hunnit springa på en rad seminarier och paneldiskussioner:
- Näringslivet i totalförsvaret, hur bygger vi beredskap och skapar motståndskraft?
- USA vs Kina, hur påverkar stormakternas dragkamp Sverige?
- Putin's War on Europe in the Baltic Sea Region
- Kinas påverkan på medier, hur kan vi skydda oss?
- Geopolitikens återkomst - hur ska EU klara konkurrensen från USA och Kina?
- Kan religionskritik vara bra och i så fall när?
- Har arbetsgivare rätt att förbjuda hijab på arbetsplatsen?
- Det svenska mottagandet av ukrainska flyktingar
- Nikodemussamtal med företrädare för Sverigedemokraterna och Centerpartiet
- Vad innebär Natos krav på svensk sjukvård?
- Är sugardejting okej, eller?
- Vilka är ÖB:s lärdomar efter nio år?
Utöver det blev det förstås också tid för samtal och umgänge med partivänner.
Vi ses på ön nästa år igen. 😊
Visa på X →Jimmie presterar som vanligt i Almedalen.
Visa på X →@front_ukrainian Happy hunting.
Visa på X →NÅGRA TANKAR OM VALRESULTETET
Drygt en vecka har passerat sedan EU-valet, det första valet någonsin där SD backade. Det är lätt, och inte heller helt felaktigt att peka på externa faktorer som skäl för detta: TV4:s uppenbara ambition att påverka valet och Socialdemokraternas negativa kampanjande, där de ägnade mer tid åt att tala illa om oss än att föra fram sin egen politik. Detta bidrog säkert till att skada oss, men det är inte produktivt att lägga vårt fokus där. Vi kan inte påverka vad massmedia eller andra partier säger och gör, vi kan bara jobba på att själva prestera bättre. Partiet håller på med en grundlig utredning om vad vi vi gjort rätt och fel, och vad som bör göras annorlunda i framtiden. Jag har personligen några tankar på ämnet redan nu.
För det första: Ödmjukhet. Ständiga valframgångar har gjort oss alltför självsäkra. Kommunikationen inför EU-valet var färgad av detta och ofta väldigt kaxig. Detta var det inte alla av våra sympatisörer som imponerades av. En tuff och rebellisk attityd fungerar sannolikt sämre sedan vi blev en del av regeringsunderlag och de facto makthavare i Sverige. Det är ju vi som bestämmer, inte ”klägget”. Det är inte svårt att se att många nog såg på oss som självgoda översittare snarare än modiga sanningssägare. Techno-musik och tecknade figurer har säkert sin plats, men inte i den breda kommunikationen som går ut till stora delar av folket. Om det är något som funkar på 20-åringen på TikTok, så begränsa den sortens kampanjer till TikTok eller andra forum dominerade av ungdomar. Kampanjer på ”vuxna” plattformar som Facebook, eller reklam via radio, tidningsannonser, fysiska skyltar osv mår nog bäst av en mer seriös kommunikation, med konkreta förslag och mindre flams och provokationer.
Vi bör nog också ta en funderare på vår klimat- och miljöpolitik, och hur vi för fram den samma. SD:s politik på området är rationell, vi har inte varit intresserade av symbolpolitik som ställer till stora problem och kostar mycket pengar, utan att göra någon nämnvärd nytta. Det har dock knappast varit till gagn när det gäller att vinna väljare. Detta är prioriterade frågor för gruppen unga kvinnor, samma grupp som vi har vårt lägsta stöd i. Många väljare är inte tillräckligt intresserade för att lyssna på och sätta sig in i våra resonemang. Det har varit lätt för våra motståndare att berätta om alla fina miljöåtgärder som de röstat för som vi varit emot, och dom har lyckats i att framställa oss som ett parti som struntar i klimat och miljö. Det här är en strid som kostar mer än vad den är värd. Vi skulle gynnas av att gå emot mittfåran i klimat- och miljödebatten.
Utöver vad partiet och mer specifikt riksorganisationen kan göra så finns det även en förbättringspotential längre ner i organisationen och bland våra sympatisörer. Till en början måste alla förstås faktiskt gå och rösta. Vi vet att vi missgynnades av det låga valdeltagandet, då det i stor utsträckningen var våra sympatisörer som stannade hemma. Nu tror jag inte att detta gäller så många av er som läser detta, ni är säkert så pass engagerade att ni röstade. Men hjälp i framtiden gärna till att få iväg vänner, släktingar och kollegor till vallokalerna.
Utöver det så behöver vi bli fler som engagerar sig och hjälper till. Vi må utklassa de andra partierna på Internet, men det samma är inte sant i den fysiska världen. Och ska vi bli bättre där behöver vi fler fysiska människor som deltar i partiets arbete och kampanjer. De flesta som röstar på SD är inte medlemmar, och de flesta som är medlemmar är inte aktiva. Så om du vet att SD är partiet för dig, men ännu inte är medlem: Bli det! Det kostar bara 200 kr per år, och kommer med inbjudningar till olika intressanta föreläsningar, möten och sociala aktiviteter. Och om du är medlem: Aktivera dig! Vi behöver folk som är villiga att stå på listor, sitta i styrelser och hjälpa till med diverse uppgifter. Jag har full förståelse för alla människors unika livspussel och att alla inte har tid till att engagera sig på regelbunden basis. Men jag är samtidigt övertygad att de allra flesta faktiskt har tid att en gång per valrörelse be sin lokala SD-förening om en bunte flygblad och lägga en timme på att dela ut dessa i byn eller bostadsområdet där man bor.
Partiet, det är du och jag, inte några andra.
Ja, det var några av mina tankar. Tack för att du tog dig tid att läsa ända till slutet. Dela gärna med dig av dina tankar i kommentarsfältet.


Visa på X →@Nyheterna Förstår nu nu varför de var anonyma från första början?
Visa på X →https://sverigesradio.se/artikel/transman-fodde-barn-anmaler-sjukhus-till-do
Vägra spela med i detta vansinne.
Visa på X →