Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

@BTE1717 Som du kan läsa går systemet i USA mot förnybart inte tvärt om. Ökningen av elbehov tas dessutom den vägen. Det är en megatrend som de förnybartskeptiska inte kan förneka.

Visa på X

Vi bevittnar en energirevolution. För första gången slår förnybart gas i USA som källa till el, över en hel månad. Inte ens Trumps fossilpopulism rår på den gröna omvandlingen. Det förnybara (sol och vind) är helt enkelt ”för billigt” för att stoppas.

Visa på Bluesky

Är det egentligen någon som styr tåg-Sverige? En fullt relevant fråga i DN. Den aktualiseras av att TRV nu tänker gå fram med en upphandling av nattåg som inte är anpassade för Sverige. Vi kritiserade det redan 2023. Men Andreas Carlson gör inget.

Visa på Bluesky

Inte ens borgerliga ledarsidor ställer sig bakom strösslandet med fossila subventioner i vårändringsbudgeten. Att låsa fast hushållen ännu djupare i bensinberoendet är helt upp åt väggarna. Ren och skär bensinpopulism!

Visa på Bluesky

Orbán erkänner sig besegrad! Jag får lov att gratulera Peter Magyar och Tisza. Och det ungerska folket. En historisk seger i Ungern! En seger för ett starkt Europa och för Ukraina. Nu hoppas vi innerligt på att få se en liberal demokrati som respekterar mänskliga rättigheter.

Visa på Bluesky

Vi lade inte ned. Och vi har mer el nu än 2014 liksom en ofantlig export från vårt internationellt mycket stabila elsystem. Borde glädja.

Visa på Bluesky

Tidöpartiernas storstilade kärnkraftsprojekt har nu havererat hela vägen in i statlig planekonomi. Ett statligt atombolag ska äga majoriteten. Totalt 80 % statligt. Och ta 188 mdr för avfallet. Sanslöst när resten av världen bygger billigt förnybart.

Visa på Bluesky

Desperationen hos Tidö tilltar. När bränslepriserna rusar samtidigt som Regeringen låst fast svenska folket i ett fossilberoende skarvar de och hittar på siffror om vår politik. Det anständiga vore att de stod för sitt misslyckande.

Visa på Bluesky

@thinkingness9 Att upprepa Ebbas retorik gör inte saken bättre. Visar mer på trollosfärens desperation.

Visa på X

@CoMyhrberg Det saken handlar om är en minister som tappat all sans. Där finns problemet. Den räddhågsenhet som trollosfären försöker skapa nu, genom att vända det till att slå slå mot SVT är ytterligare ett steg.

Visa på X

@patrik_hellman Bensin är det andra som häller. Om en minister far ut på detta sätt är det alla rimliga krafters skyldighet att säga ifrån.

Visa på X

Det kommer av allt att döma blir ett otroligt smutsigt valår när Trump-trollandet redan nu nått dessa nivåer, från Tidö. Det är så lågt att det är smärtsamt. Och då talar vi om en vice statsminister. https://www.expressen.se/nyheter/politik/svt-om-buschs-svar-hapnadsvackande/?fbclid=IwY2xjawREYddleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEeEkc7MnCMCRmnE149vPIzJSthob_UHJ8Le686CtYsRS_3QNIfFf8ZVedaXrI_aem_8wknlAzJ5FTXEmwEHvACXA

Visa på X

Det kommer av allt att döma blir ett otroligt smutsigt valår när Trump-trollandet redan nu nått dessa nivåer, från Tidö. Det är så lågt att det är smärtsamt. Och då talar vi om en vice statsminister.

Visa på Bluesky

Bra genomgång av Tidö-regeringens siffertrixande när det kommer till Sveriges klimatutsläpp. Noterar att hela twittersfären gått i taket och försöker skruva bort perspektivet från de fakta som läggs fram. Känns desperat.

Visa på Bluesky