Att ge sig på en politikers privata sfär, ens hem är oförsvarbart och ett hot mot demokratin. Hur oskyldigt det än kan se ut blir det ett hot och något som riskerar att skrämma till tystnad. Det ska fördömas. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMbJmR/maskerade-aktivister-utanfor-ministerns-hem?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Daniel Helldén
Miljöpartiet
@helldendaniel.bsky.social (Bluesky)@danielhellden@mastodon.nu (Mastodon)@DanielHellden (X)488
inlägg
Att EU fortsätter och pumpa in sanslöst mycket pengar i Rysslands krigskassa genom gas och oljeköp är absurt. Vi rustar mot Ryssland samtidigt som vi rustar Ryssland. https://sverigesradio.se/play/artikel/8945657
Visa på X →Stort Grattis @annakarin_hatt till partiledareuppdraget för Centern! Ser fram emot ett spännande och konstruktivt samarbete. För en ny regering! https://www.dn.se/direkt/2025-05-03/anna-karin-hatt-valjs-till-ny-centerledare/
Visa på X →@hansi1414 Var har jag sagt det?
Visa på X →Fungerande attraktiva tågförbindelser i hela landet borde vara en självklarhet. Regeringens politik är förödande för ett hållbart resande. https://www.dn.se/ekonomi/sista-nattaget-mellan-goteborg-och-duved-har-gatt-svalt-intresse-for-att-ateruppta-trafiken/
Visa på X →Det vi hör om det som hänt i eftermiddag i Uppsala är omskakande. Våldet måste bort från våra gator. Vi följer utvecklingen noga och våra tankar finns hos de drabbade och Uppsalaborna ikväll.
Visa på X →Vi har haft våra duster, men jag har verkligen uppskattat att debattera med Johan Pehrson. Jag önskar honom lycka till framåt!
Visa på X →Tysklands Sverigekort en succé! Minskat bilresande, sänkta utsläpp och samhällsekonomiskt lönsamt utan att skapa okynnesresande. Sverigekortet 499 kr/månad för all kollektivtrafik och regionaltågstrafik. Dags att införa i Sverige nu! https://www.di.se/nyheter/tysklandsbiljetten-lyckades-har-fatt-folk-att-stalla-bilen/
Visa på X →SVKs ankkurva, en allt vanligare el-realitet till följd av en massiv utbyggnad av förnybart. Att då inte ta hänsyn till det vid utformningen av de så kallade effekttarifferna är oansvarigt. Att vaska el istället för att ladda bilen är korkat.


Vi nåddes igår av den fruktansvärda nyheter om Joakim Medin som riskerar 12 år i fängelse för bl.a. ”förolämpning av presidenten”. Att vara journalist är inte ett brott! Avgörande att vi fortsätter försvara journalister som fängslas för att göra sitt jobb. https://www.etc.se/utrikes/aatal-vaecks-mot-joakim-medin-riskerar-12-aars-faengelse
Visa på X →Varmaste någonsin 2024 i Europa. Med denna skrämmande utveckling behöver vi inse att vi har tre stora kriser samtidigt: säkerhetspolitisk, och ekonomisk vilka riskerar att överskuggas av en accelererade klimatkris som eldar på de två andra. https://sverigesradio.se/play/artikel/8932911
Visa på X →Skolans syfte måste alltid vara utbildning, inte vinst. Sverige är ensamt i världen om att tillåta vinstuttag i skolan. Så kan vi inte ha det. Vi kräver att regeringen utreder ett förbud för aktiebolag i skolan. Marknadsskolan måste avskaffas. Pengarna ska stanna i klassrummet.
Visa på X →@Anna1849 Att sprida lögner gagnar ingen.
Visa på X →@MrMoneyMaker_se Om det var så att det inte fanns produktion så är det en sak men nu gör du det.
Visa på X →@abrahamson_h Kommer med lögner är inte helt begåvat.
Visa på X →@connyan49170235 Det är just det det gör och det är den vi måste rädda.
Visa på X →@HuvvaHuvva De stora förlusterna är privata pengar. Det finns en pågående produktion och den måste säkerställas. Vi har en enormt turbulent tid med Trump som rubbar alla investeringsbedömningar. I det här läget behöver staten kliva fram o rädda fungerande produktion o kompetens i Skellefteå.
Visa på X →@JoJons_1 Kort och gott att det pågår produktion av batterier i fabrikerna i Skellefteå. En femtedel rullar, en femtedel väntar på insatsvaror om det kommer pengar. Så det pågår produktion. Det är den vi måste rädda och som Europa i detta läge behöver framåt.
Visa på X →@RasimReiz Vadå har vi drivit ett casino? Att Northvolt ledningen inte klarade av verksamheten är ett faktum. Men att slänga bort de investeringar som finns och faktiskt produktion är ansvarslöst.
Visa på X →@NallePuh1984 Loke, jag tycker du ska titta på dem inslag och AP-fonderna som har varit på tv. Grundlösa anklagelser mot oss hjälper ingenting. Och framför allt så hjälper det inte batteriproduktionen som behövs.
Visa på X →@XarxaGnom Det är just det det gör. Men det var mycket som ledningen gjorde fel. Bla att inte få igång tillräckliga kassaflöden innan man expanderade i alla led. 1/5 rullar i fabriken. 1/5 till står och väntar på insatsvaror. 40 % kan sålunda rulla. Detta kan vi inte slänga bort.
Visa på X →@Marsvin5 Tack för synpunkten.
Visa på X →@ThoemingC Seriöst. Låt oss ändå diskutera vad som händer istället för att slötwittra oseriösa inlägg.
Visa på X →@XarxaGnom Bolaget har gått ur konkurs. Aktieägarna är borta. Styrelsen är borta, men det finns en fungerande produktion av nödvändiga batterier. Ska det slängas bort?
Visa på X →Det viktiga är nu att säkra den faktiska pågående produktionen. Statens roll kan med fördel i detta vara en brygglösning tills världsekonomiturbulensen lagts sig och nya aktörer kan kliva in och rädda en nödvändig industri.
Visa på X →