Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Det vi hör om det som hänt i eftermiddag i Uppsala är omskakande. Våldet måste bort från våra gator. Vi följer utvecklingen noga och våra tankar finns hos de drabbade och Uppsalaborna ikväll.

Visa på X

Vi har haft våra duster, men jag har verkligen uppskattat att debattera med Johan Pehrson. Jag önskar honom lycka till framåt!

Visa på X

SVKs ankkurva, en allt vanligare el-realitet till följd av en massiv utbyggnad av förnybart. Att då inte ta hänsyn till det vid utformningen av de så kallade effekttarifferna är oansvarigt. Att vaska el istället för att ladda bilen är korkat.

Visa på X

Skolans syfte måste alltid vara utbildning, inte vinst. Sverige är ensamt i världen om att tillåta vinstuttag i skolan. Så kan vi inte ha det. Vi kräver att regeringen utreder ett förbud för aktiebolag i skolan. Marknadsskolan måste avskaffas. Pengarna ska stanna i klassrummet.

Visa på X

@MrMoneyMaker_se Om det var så att det inte fanns produktion så är det en sak men nu gör du det.

Visa på X

@HuvvaHuvva De stora förlusterna är privata pengar. Det finns en pågående produktion och den måste säkerställas. Vi har en enormt turbulent tid med Trump som rubbar alla investeringsbedömningar. I det här läget behöver staten kliva fram o rädda fungerande produktion o kompetens i Skellefteå.

Visa på X

@JoJons_1 Kort och gott att det pågår produktion av batterier i fabrikerna i Skellefteå. En femtedel rullar, en femtedel väntar på insatsvaror om det kommer pengar. Så det pågår produktion. Det är den vi måste rädda och som Europa i detta läge behöver framåt.

Visa på X

@RasimReiz Vadå har vi drivit ett casino? Att Northvolt ledningen inte klarade av verksamheten är ett faktum. Men att slänga bort de investeringar som finns och faktiskt produktion är ansvarslöst.

Visa på X

@NallePuh1984 Loke, jag tycker du ska titta på dem inslag och AP-fonderna som har varit på tv. Grundlösa anklagelser mot oss hjälper ingenting. Och framför allt så hjälper det inte batteriproduktionen som behövs.

Visa på X

@XarxaGnom Det är just det det gör. Men det var mycket som ledningen gjorde fel. Bla att inte få igång tillräckliga kassaflöden innan man expanderade i alla led. 1/5 rullar i fabriken. 1/5 till står och väntar på insatsvaror. 40 % kan sålunda rulla. Detta kan vi inte slänga bort.

Visa på X

@ThoemingC Seriöst. Låt oss ändå diskutera vad som händer istället för att slötwittra oseriösa inlägg.

Visa på X

@XarxaGnom Bolaget har gått ur konkurs. Aktieägarna är borta. Styrelsen är borta, men det finns en fungerande produktion av nödvändiga batterier. Ska det slängas bort?

Visa på X

Det viktiga är nu att säkra den faktiska pågående produktionen. Statens roll kan med fördel i detta vara en brygglösning tills världsekonomiturbulensen lagts sig och nya aktörer kan kliva in och rädda en nödvändig industri.

Visa på X