Detta är en seger för klimatomställningen och Skellefteå! Northvolts fabrik har sålts och verksamheten återupptas. Bolaget kommer dessutom arbeta med en ny teknik för batterier utan kobolt. Snyggt. https://www.dn.se/ekonomi/lyten-koper-upp-northvolts-kvarvarande-tillgangar-i-europa-aterstartar-fabriker-i-sverige-och/
Visa på X →Daniel Helldén
Miljöpartiet
@helldendaniel.bsky.social (Bluesky)@danielhellden@mastodon.nu (Mastodon)@DanielHellden (X)488
inlägg
@AndersH76262906 Vad har det med systemstabilitet att göra? Märkligt inlägg.
Visa på X →@thyravictoria Thyra du måste läsa länkad artikel innan du går lös. Blir liksom meningslöst att återupprepa gamla myter.
Visa på X →Vi har ett stabilt elsystem. Och det har till och med blivit bättre. Det konstateras återigen. Med de smarta system som finns idag och förnybar produktion är Busch kamp för ny svindyr kärnkraft en förlegad dröm från förr. Dags att vakna. https://www.dn.se/sverige/elsystemet-fortsatt-stabilt-trots-vindkraftsboom/
Visa på X →@Thomas672684361 Att fara med osanningar är en sak. Men vad har ditt inlägg med denna debatt att göra Thomas?
Visa på X →Denna debattare är inne på samma linje: https://www.dn.se/debatt/svenska-jarnvagen-ar-ett-fiasko-nu-behovs-ny-myndighet/
Visa på X →https://www.dn.se/ekonomi/miljopartiet-vill-lagga-ner-trafikverket-det-har-gatt-for-langt/
Visa på X →Lägga ned Trafikverket. Järnvägen måste få en egen organisation som får fokuserar på just järnväg och ett banunderhåll som återtas i egen regi. Det återkommande tågkaoset kräver radikala grepp. Att mumla om mer underhåll räcker inte. https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg-sveriges-jarnvag-kollapsar-och-ingen-styr-taget/
Visa på X →När de klimatrelaterade väderkatastroferna accelererar och utsätter allt fler för fara ska ytterhögern leda klimatförhandlingarna för EU. Det är skrämmande. Hur kunde vi hamna här? https://omni.se/a/Rzgy75
Visa på X →Tidöpartierna inte bara skadar klimatet de sänker svensk industris konkurrenskraft. https://www.dn.se/debatt/sverige-pa-vag-att-gora-sjalvmal-mot-industrins-vilja/
Visa på X →4/4 Som politiker har vi en skyldighet att agera för att förhindra folkmord på Gazas befolkning. Men vi ska samtidigt självklart säkerställa att plattformen för det är ren från antisemitism.
Visa på X →3/4 I mitt tal fördömde jag Netanyahus brutala folkrättsbrott såväl som Hamas fruktansvärda terrorattack, och satte press på regeringen att bryta sin skamliga passivitet.
Visa på X →2/4 Jag beklagar det inträffade och har haft ett konstruktivt samtal om detta med bland annat SKMA. Antisemitism har ingen plats i vårt samhälle, varken i demonstrationer, på nätet, eller i riksdagen.
Visa på X →1/4 När jag i lördags talade på en demo för Gaza kände jag inte till att en av arrangörerna tidigare gjort antisemitiska uttalanden. Hade jag vetat om det hade jag inte ställt mig på den plattformen och talat.
Visa på X →Skamligt av Nordea att sänka hållbarhetsmålen och öka finansiering för ny olja. (Det är sällan jag ser en företrädare för en storbank så obekväm i sitt försvar). Nordeas kunder och ägare borde allvarligt fundera på vad deras pengar ska tillåtas finansiera. https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nordea-forsta-bank-att-sanka-klimatkraven
Visa på X →@Kandusvara Mats om du läser artikel förstår du att regeringen kraftigt skadat möjligheten till att behålla och få till gods på järnväg. Oavsett ellastbilar, vilket vi ska ha, är järnväg överlägset. Men regeringen har även slängt ellastbilarna under mattan.
Visa på X →@Backman68 Sorry men du har fel.
Visa på X →@StaffanSEklof Detta handlar om godståg och relationen till lastbilar. Den politik som regeringen bedriver inte bara ökar utsläppen av co2 något enormt den slår undan fötterna för gods på järnväg. Och de saknar alla idéer om hur man ska hjälpa landsbygden att ställa. Det är problemet.
Visa på X →Regeringens politik gynnar systematiskt och ensidigt fossila transporter på väg vilket slår hårt mot gods på järnväg. Det mest klimatvänliga sättet att transportera är satt på undantag. Förödande. Dags att byta regering! https://www.dn.se/ekonomi/godstagsnatet-monteras-ned-trots-att-utslappen-ska-minska-forodande/
Visa på X →Krisstöd för svenska lantbrukare bör förberedas i ljuset av den torra våren och ett instabilt maj. https://www.dn.se/sverige/mp-vill-se-krisstod-for-torr-sommar-behover-en-beredskap/
Visa på X →Tidöregeringen är desperat för att få prestigeprojektet om kärnkraft i hamn. https://www.expressen.se/debatt/debatt-notan-for-karnkraften--bestams-i-slutet-rum/
Visa på X →Den israeliska regeringens handlingar måste få konsekvenser NU. Vi måste öka pressen på Israel för att få stopp på det enorma lidandet. Vi kräver att EU:s associeringsavtal med Israel pausas, att handelssanktioner införs och att Israel omedelbart släpper in humanitär hjälp.
Visa på X →Den israeliska högerextrema regeringen säger att de ska ta över hela Gazaremsan. Det är vedervärdigt och måste på alla sätt fördömas. Situationen i Gaza är fullständigt apokalyptisk. Sjukhusen är utslagna, befolkningen svälter. Lidandet är enormt. https://www.dn.se/varlden/nya-attacker-mot-gaza-skola-traffad/
Visa på X →Vilken fin start på helgen! Det här var oerhört efterlängtade nyheter! Välkommen hem Joakim. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/25zBBl/joakim-medin-pa-vag-till-sverige?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Sommargågatorna fyller jämnt – ”enormt framgångskoncept” Swedenborgsgatan 10 år! https://www.di.se/nyheter/sommargagatorna-fyller-jamnt-enormt-framgangskoncept/
Visa på X →