@t0ebias Läs gärna denna rapport så får du lite fler infallsvinklar. https://www.ifau.se/Forskning/Publikationer/Rapporter/2022/en-utvardering-av-avtrappningen-av-jobbskatteavdraget/
Visa på X →400
inlägg
Det är klok politik att ta bort de högsta marginalskatterna Det är rimligt att principen om hälften kvar värnas. Det är viktigt att signalera att det ska löna sig att utbilda sig. Enligt beräkningar är det självfinansierande till 125%!


Det är viktigt att skattesystemet upplevs som rättvist och legitimt av de breda grupperna. Därför är det bra att vi nu tar bort den sista dolda värnskatten. Det är inte rimligt att du betalar 55% av din lön i skatt. Hälften kvar borde vara rimligt. https://podcasts.apple.com/se/podcast/starta-pressarna-med-daniel-suhonen/id1712747388?i=1000670166273
Visa på X →Idag lägger vi en budget med fokus på kunskap, klimat och bra skattepolitik för att få fart på ekonomin i Sverige igen. För att säkra en bra välfärd. Utan tillväxt, ingen välfärd. https://www.di.se/debatt/okad-tillvaxt-for-ett-rikare-och-tryggare-sverige/
Visa på X →Vi fortsätter reformera skolan för att komma tillbaka till grunderna. Nu blir det bla 10 åring grundskola. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/eM5dn4/pehrson-och-edholm-nu-gor-vi-grundskolan-tioarig?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →40% är nu kvinnor i storbolagen på Stockholmsbörsen. Även i ledningsgrupperna har andelen ökat till 30%. Men fortfarande är den yttersta makten hos männen. 9 av 10 är män på VD posterna… jämställdhet = högre lönsamhet. Borde räcka som argument https://sverigesradio.se/play/artikel/8756316
Visa på X →Det är genom utbildning, arbete och företagande vi bygger Sverige rikt, inte genom höga marginalskatter. Skadliga skatter som hämmar tillväxten gör oss alla fattigare. Vi behöver få fart på den ekonomiska tillväxten för mer resurser till välfärden. https://www.svtplay.se/video/85dwm17?highlight=S%C3%A4nkt%20inkomstskatt%20f%C3%B6r%20h%C3%B6ginkomsttagare&position=518.0
Visa på X →@LBernholdsson @idagabrielsson Vill man ha en bra välfärd måste man våga sänka skatter och ta bort skadliga skatter.
Visa på X →@rydfeldt @Centerpartiet @liberalerna Berättigad fråga. 👍
Visa på X →Socialdemokraterna tycker inte att principen ”hälften kvar” är viktig eller att det ska löna sig att utbilda sig, arbeta och bidra. Värnskatten visade sig vara ännu bättre självfinansierad än beräkningar. Det är bra för alla att tillväxten ökar, ger mer pengar till välfärden
Visa på X →Socialdemokratiska straffskatter hör hemma på sophögen! Först värnskatten, nu denna. Utbildning, arbete och flit ska löna sig. Dessutom beräknas reformen vara självfinansierad till 100% och ökar tillväxten. Bra för individen, bra för Sverige https://www.di.se/debatt/nu-sanker-vi-skatten-for-en-hogre-tillvaxt/
Visa på X →Kostnadsutvecklingen har bromsat in. Regeringens budget gör vad den kan för att lätta på trycka för hushållen, och stimulera spara framför slösa https://omni.se/a/qPJG5E
Visa på X →Detta är varför det behövs en tillväxtbudget. Som vi nu lägger. Ökad ekonomisk tillväxt gör oss alla rikare och är en förutsättning för en välfärdsstat. https://omni.se/a/zAMKP9
Visa på X →Debatt i P1 morgon idag. Det är genom att få fart på den ekonomiska tillväxten vi får mer skatteintäkter till vår välfärd. Därför sänker vi skatten på arbete och stärker incitament för att spara. Det ska löna sig att jobba och spara ihop en buffert. https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2444955#4567
Visa på X →@sofius Kloka infallsvinklar. Tycker det är rimligt att få ha minst hälften kvar. Det är fattigdom och utanförskap som ska bekämpas. Inte utbildning och flit
Visa på X →@viktorbk Bara en del av det. Ha kul för en slant också
Visa på X →@viktorbk Helt tagen ur luften. Vi lever och mår bra. Helst idag när vi kunde leverera på vårt vallöfte om skattefritt ISK upp till 300Tkr ☺️
Visa på X →En liberal budgetvinst! Utvidgat växastöd, vilket innebär lägre arbetsgivaravgifter för småföretag för att anställa upp till 2 personer med högre lönetak. 4 av 5 företag är småföretag. De är Sveriges tillväxtmotor. @foretagarna
Visa på X →Liberal budgetvinst! Förbättrad expertskatt - för att locka till oss utländsk expertis och driva innovation och utveckling. Viktigt för klimatomställningen och vår långsiktiga konkurrenskraft.
Visa på X →En tillväxtbudget! Med högre ekonomisk tillväxt blir vi gemensamt rikare. Dessutom ökar det möjligheten satsa ännu mer på skola, vård och omsorg. ✅Den största satsningen på forskning ✅Förbättrad expertskatt ✅Utvidgat växastöd ✅Historisk satsning på infrastruktur
Visa på X →Muharrem Demirok säger att L inte fått igenom ngt i nuvarande samarbete. 5 min senare. ”Vi har röstat med regeringen i väldigt mycket” - Muharrem Demirok 🤔 Tänk om vi kunde ha seriösa samtal…Hade blivit mer trovärdigt. @MuharremDemirok @SvDledare https://podcasts.apple.com/se/podcast/ledarredaktionen/id1452591671?i=1000667163708
Visa på X →Liberalerna står upp för kossornas betesrätt. @nilsson_elin_ https://sverigesradio.se/artikel/liberalerna-sager-nej-till-forslag-om-slopad-betesratt
Visa på X →Liberalernas påverkan i regeringen visar sig i viktiga liberala frågor. Debatten borde handla om sakfrågor. Jag kan bara hålla med! Läs hela krönikan här: https://tidningen.nu/ledare-liberala-segrar-i-regeringssamarbetet/
Visa på X →Tack! 🙏
Visa på X →Vi ska såklart stå upp för kossornas betesrätt!
Visa på X →