Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Cecilia Rönn

Liberalerna

@ceciliaronn (X)

400

inlägg

8 december 1989 beslutades att skolan skulle kommunaliseras med Socialdemokraternas Göran Persson som motor. En gång i tiden fick de flesta barn en bra start tack vare skolan, den var kompensatorisk och fokuserade på kunskap. Skolan ska bli bra igen. Tema världens bäst.

Visa på X

Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag. Svensk skola har historiskt varit bra på det, men så är det uppenbarligen inte längre. Det gör ont i mig att varenda unge inte får rätt livschanser som jag själv fick i skolan. Det ska inte spela ngn roll vart man kommer ifrån.

Visa på X

Att kunna lita på att färdmedlet håller tiden och att kunna jobba under tiden. Två viktiga delar för att människor ska vilja och kunna lämna bilen.

Visa på X

Det är mycket bra att Centerpartiet vaknat och nu också tycker att skolan är att av de viktigaste verktyg vi har för att ge alla barn livschanser, skapa tillväxt och välfärd. 👍👏

Visa på X

Liberalerna och Vänsterpartiet har mycket mycket olika syn på hur vi finansierar välfärden. Att det viktiga är skatteintäkterna, inte skattenivåerna. Men där tycker vi tydligen olika.

Visa på X

Idag fattade vi beslut om statens budget. Liberalernas bidrag är satsningar på skola, utbildning, klimatsatsningar mm. Vårt fokus har varit tillväxt genom innovation, rätt kompetens till företagen och den gröna omställningen. Vi bygger en grön kunskapsnation

Visa på X

På samtal idag om varför kapitalet är så ojämställt. Skillnaderna börjar tidigt. Föräldrar sparar olika till döttrar och söner! Mindre i snitt till döttrar och lägre risk = lägre avkastning på sikt. Blev chockad över att faktan ser ut så. Inte kan det vara medvetet?

Visa på X

Liberalernas förslag om att göra de första 300 000 på ISK skattefritt är på gång. Det ska bli mer lönsamt att spara och ta ansvar för sin ekonomi. Detta är en prioriterad fråga oss, inte minst med anledning av hög inflation och räntor.

Visa på X

Mitt Sverige har nolltolerans mot extremism och öppenhet och religionsfrihet för alla att kunna uttrycka sin tro. Det går att ha två tankar i huvudet samtidigt

Visa på X

@DanielHellden säger att näringslivet inte vill ha ny kärnkraft. Svenskt näringsliv säger att han har helt fel. 🤷‍♀️ (Tips till MP, börja prata med näringslivet innan ni gör er till talespersoner för dem) https://omni.se/a/XbmJob

Visa på X

Att vara nära och bjuda in till samtal och öppna möten är fin och bra demokratisk aktivitet. Så tråkigt att det blev som Elisabeth beskriver.

Visa på X

Mycket anmärkningsvärt besked från MP:s nya språkrör Samtidigt som Hellden är helt säker på att det aldrig kommer bli ngn ny kärnkraft i Sverige har S anslutit sig till vår linje om att slopa taket på antal reaktorer. 🤔 https://omni.se/a/jl5mxe

Visa på X

Massor av ny politik att väva in i vårt arbete. 👍 Stort tack för förtroendet att få ingå i Liberalernas partistyrelse.

Visa på X

Rubriken borde vara ”Därför borde alla gilla Liberalerna” visst finns det utrymme för ett parti att resonera, som ser att myntet har två sidor, som står för långsiktig tillväxt, strävsamhet och solidaritet. I Sverige & i världen? Bilda dig, bidra, bry dig. Mitt Liberalerna 💙

Visa på X