SVERIGE STÅR UPP FÖR UKRAINA Skriver i @BLT tillsammans med @KattisTolgfors https://www.blt.se/2025-03-08/ukraina-maste-vinna-for-var-sakerhet-och-for-freden/

190
inlägg
SVERIGE STÅR UPP FÖR UKRAINA Skriver i @BLT tillsammans med @KattisTolgfors https://www.blt.se/2025-03-08/ukraina-maste-vinna-for-var-sakerhet-och-for-freden/

Regeringen tar brott mot företagare på största allvar. Skärpta straff, fler poliser och stärkt rättsväsende är viktiga steg. Men fortfarande utsätts företagarna för brott. Idag på agendan i riksdagen! #Trygghet #Företagande #Brott

Goda nyheter för 🇸🇪 mikrobryggerier! 🍺 Från 1 juli sänks punktskatten på öl för små bryggerier – en viktig reform för företagande och hantverkstradition. Läs mer i min insändare: https://www.blt.se/2025-02-23/moderaterna-levererar-for-lanets-mikrobryggerier/ #företagande #mikrobryggeri

Pliktrådet på besök i försvarsutskottet! Idag diskuterade vi värnpliktigas villkor, utbildning och arbetsmiljö med deras företrädare. Ett viktigt samtal om hur vi kan stärka motivationen och förbättra förutsättningarna för de som gör en viktig insats för Sverige.

🌾🍺 SNART KAN DU KÖPA ÖL OCH VIN I DIN GÅRDSBUTIK! Till sommaren träder nya lagar i kraft som gynnar mikrobryggerier – med sänkt skatt och tillåtelse att sälja alkoholhaltiga drycker direkt i gårdsbutiker. I Sydöstran om vårt företagsbesök: https://www.sydostran.se/2025-02-07/snart-kan-du-kopa-ol-i-din-lokala-gardsbutik-kommer-betyda-valdigt-mycket/

I BLEKINGE TILLVERKAS UBÅTAR I VÄRLDSKLASS ⚓️ I torsdags sjösattes ubåten HMS Halland, efter en omfattande halvtidsmodifiering. Ubåten är den tredje och sista av Gotlandsklass att uppgraderas med nya förmågor. Delar av försvarsutskottet var på plats.


Natomedlemskapet kräver investeringar i infrastrukturen i Sveriges mest försvarstäta län Blekinge. I Blekinge finns ett stort rekryteringsbehov samtidigt som stora investeringar sker i världsledande företag. Sydostlänken behövs. https://www.sydostran.se/insandare/insandare-blekinge-behover-sydostlanken/?fbclid=IwAR0XTeZr0A1QgrazdB2pCBpMyFJ29h-FKk8oo_GP8wdAkSkZ8gXQA_74Bfc_aem_AWpUujOuXXv6rk3Xi1Abd757AZbegJE1BQ3npaiRvUKGxtyyLbqH1JP0HXx5MA9_jh8
Visa på X →Mest provocerande var inlägget från Mp. Vill påminna om att när kärnkraften stängdes gick oljekraften på högvarv och att vår klimatbudget är mer ambitiös än när Mp satt i regeringen. Och hon uppmanar oss att vakna. Ridå! #partiledardebatt #riksdagen
Visa på X →Makalöst magstarkt Magdalena. Tar inget som helst ansvar för att S skapat lägsta tillväxten och högsta gängkriminaliteten under sina 8 år vid makten. Fokuserar enbart på demonisering av Tidösamarbetet. Lite självrannsakan vore på sin plats. #partiledardebatt #riksdagen
Visa på X →Stolt över att vi idag presenterar en utökning av försvarsbudgeten med 27 miljarder. Nödvändigt när vi befinner oss i det allvarligaste säkerhetspolitiska läget sedan andra världskriget slut.

Skriver i @Sydostran tillsammans med @david_josefsson om hur vi vill förenkla regelverket så att det skapas fler studentbostäder. https://www.sydostran.se/insandare/debatt-enklare-regler-minskar-bostadsbristen/
Visa på X →https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/09/regeringen-satsar-pa-svenskt-cybercampus-vid-kth/ Nu etablerar vi Cybercampus i Sverige. Huvudfokus är forskning, innovation och utbildning. Ska fylla de hål som övriga cyberaktörer inte kunnat åtgärda. Inrättas vid KTH
Visa på X →Skriver i Aftonbladet tillsammans med @jorgen_berglund om Cybersäkerhet. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/MokGao/m-nu-maste-vi-forstarka-svensk-cybersakerhet
Visa på X →SKÄRGÅRDSFESTEN INVIGD Hedrad över att officiellt fått inviga Karlskronas Skärgårdsfest 2023. Hoppas vi ses i minglet💕

Nato-medlemskapet stärker Sveriges säkerhet. Våra resurser in i alliansen stärker närområdet, Europa och Nato. M har jobbat målmedvetet för detta sedan 2003. Glöm inte att S stretade emot in i det sista.

Deltar under Almedalsveckan i paneldebatter ang cybersäkerhet, försvarsindustrin och rymden förutom inbokade möten, mingel och seminarier. Hoppas vi ses!

Veckans höjdpunkt var helt klar besöket på NATOs högkvarter i Bryssel.

Stort tack för era insatser alla veteraner! Börjar dagen med flagghissning i riksdagen för att sen delta på veterandagen vid Sjöhistoriska museet🇸🇪🇸🇪🇸🇪#veterandagen

Ukrainas sak är vår sak. Vi har stöttat Ukraina med 21.5 Mdkr sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. Nu utökar vi stödet. Ukrainska piloter ska utbildas på Jas 39 Gripen. 🇸🇪💙🇺🇦 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ukrainska-piloter-ska-fa-provflyga-jas-gripen
Visa på X →Business Sweden öppnar kontor i Ukraina. Bra och välkommet initiativ. Kapital och engagemang från företag behövs i uppbyggnaden av Ukraina. Sverige har stöttat Ukraina med 21.5 miljarder sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. https://www.svd.se/a/veX875/sverige-oppnar-handelskontor-i-krigets-ukraina
Visa på X →Ronneby är en av två flygplatser i Sverige med statlig rådighet som uppfyller Natos krav på civilt försvar, och en av tio ordinarie beredskapsflygplatser. Härifrån utgår även en nationell specialutbildad sjöräddningsgrupp inom räddningstjänsten (MIRG).


Besökt räddningstjänsten och sjöräddningen i Bolmen. Ideell verksamhet på Sveriges landsbygd som räddar liv och skapar trygghet. Att bygga upp Sveriges totalförsvar kräver samarbete och insatser från många aktörer.


@Magnus_L_Rom Kul att ni fick träffa Harald. Han gör ett bra jobb för Västervik. Absolut många likheter. Skönt att se att ni håller arbetet igång😊
Visa på X →Alltid kul att åka stridsbåt. Fint väder och nästan bleke, ändå gällde det att hålla i sig. Utomskärs i Blekinge skärgård. #Aurora23 #blekingehemvärn


Besökt 36e och 37e HvBat under Aurora 23. Fick träffa flera kompanier som var i full gång med att öva. Stolt över dessa hjältar som är en viktig del av FM. Förtjänar tacksamhet, respekt och uppmärksamhet. Önskar att fler hade fått uppleva min dag.

