2024 inleds med ett nytt bränslesvek från SD-regeringen. Vare sig 10 kronor på dieseln, eller 6:50 eller 5:50 kronor på bensinen blev det något av.


121
inlägg
2024 inleds med ett nytt bränslesvek från SD-regeringen. Vare sig 10 kronor på dieseln, eller 6:50 eller 5:50 kronor på bensinen blev det något av.


Här beskrivs sjukvårdskrisen. Den som SD-regeringen inte ens erkänner finns. Men som alla andra inser kräver att staten går in med mer pengar. Vi har varnat. Men SD-regeringen negligerat, och istället skyddat bankvinster och sänkt skatt för välbärgade. https://www.dn.se/sverige/regionerna-tvingas-spara-over-5-000-tjanster-ska-bort/
Visa på X →SD-regeringens lögner och svek…
Visa på X →Vems frihet förvarar SvD? Den oseriösa arbetsgivarens, som pressar löner och villkor och driver fram en lågproduktiv arbetsmarknad? Vi väljer friheten för de ungdomar som pga av samhällsmisslyckanden saknar betyg och får ett begränsat och otryggt arbetsliv, eller blir arbetslösa.


-Det behövs en arbetslinje som inte bara får folk i jobb, utan i bra jobb, säger Wiechel. https://aip.nu/sverige-behover-en-ny-arbetslinje/


Bankerna har under kostnadskrisen berikat sig genom stora skillnader i inlånings- och utlåningsränta. Det är inte mer än rätt att hushållen får tillbaka en del.
Visa på X →@eye_eri @suzivilda @socialdemokrat Mycket viktigt att täppa igen hålen. Handlar om att återta demokratisk kontroll över vem som äger och driver.
Visa på X →@eye_eri @suzivilda @socialdemokrat Hur mycket skatt samhället tar in bestäms av hur mycket välfärd man vill kunna finansiera.
Visa på X →SD, M, KD och L röstade idag ner förslaget från @socialdemokrat om en skatt för att återföra bankernas övervinster tillbaka till hushållen. Skulle inte förvåna om SD-regeringen får tack-sms från bankdirektörerna.
Visa på X →Idag presenterade den arbetsgrupp inom @socialdemokrat som jag leder, ”Vi ska arbeta oss rikare - ökad produktivitet och höjt välstånd genom en ny arbetslinje”, vår samhällsanalys: https://www.socialdemokraterna.se/vart-parti/ny-riktning-for-sverige-2030
Visa på X →Det är löntagarna som har tagit ansvar för att bekämpa inflationen. Utan hjälp av SD-regeringen, som istället skyddar bankernas övervinster. Helt rätt att bankerna beskattas och att det går tillbaka till hushållen.
Visa på X →@peter_vigren Du har som vanligt koll! Enda sättet att på sikt höja välstånd och reallöner är att öka produktiviteten. Förädla humankapitalet hos befolkningen, införa ny teknik och sträva efter (positiv) strukturomvandling. Så det gäller att ta vara på folk.
Visa på X →@peter_vigren Tycker mig se det där på fler ställen. Alltid i betydelsen ”utan (smak)tillsatser” eller ”utan aromer, bara naturliga smaker”.
Visa på X →Ingen minister från Norrland?
Visa på X →Tänk om socialdemokrater skulle yla som högern varje gång public service sa något man inte gillar. Kanske högerns motstånd till PS egentligen bara handlar om att de inte pallar granskning och kritik.
Visa på X →@RobertMJohan @hsvenneling Inget parti äger några röster alls. Partier får väljarnas förtroende.
Visa på X →Sätter fingret på varför riktig journalistik behövs för demokratin. Och varför extremhögern tjänar på att rasera oberoende media | Mattias Beijmo om manipulationer av svensk valrörelse https://www.aftonbladet.se/a/OrRV53
Visa på X →Woohoo. Regeringen lanserar "ny anställningsform". Reformpresenterna haglar. Som vi har längtat efter mer otrygghet på arbetsmarknaden.
Visa på X →