Fler skäl att fasa ut fossilberoendet. Biffen kan bli dyrare – dieselpriset nära 25 kronor per liter | SVT Nyheter https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/biffen-kan-bli-dyrare-dieselpriset-nara-25-kronor-per-liter
Visa på X →Åsa Westlund
Socialdemokraterna
@asawestlund.bsky.social (Bluesky)@AsaWestlund@respublicae.eu (Mastodon)@AsaWestlund (X)2192
inlägg
Otroligt upprörande. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/granskning-klimatboven-palmolja-ingar-i-flygets-grona-bransle
Visa på X →I oppositionen står vi alltså alla fortfarande bakom klimatmålen eftersom vi inser behovet av att nå dem, vi vill nå dem och vi för en politik för att nå dem. Vilken alltså inte kan sägas om Tidö…..
Visa på X →Nej. Alla i oppositionen är inställda på att göra det vi kan för att nå klimatmålen. Men SD-regeringen har gjort det väldigt tufft för den regering som tar över. Det är inte bara fyra förlorade år. Det är fyra år i fel riktning. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/om-oppositionen-vinner-valet-vantar-strid-om-klimatmalen
Visa på X →Pengarna är slut - men regeringen fortsätter låna. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=3cd0c73ea33a6b0e2c96bb318f6239bb
Visa på X →Klimatpolitiken har dessutom skapat en ryckighet som drabbat svenska företag negativt. Enligt klimatpolitiska rådet.
Visa på X →Tydligt att SD-regeringen gjort att Sverige nu har mycket svårare att nå klimatmålen. M,KD och L lovade svenska folket det motsatta. Enormt svek. Lämnar efter sig enorm klimatskuld. Och har dessutom som de själva säger ”gjort slut på pengarna”.
Visa på Bluesky →Tydligt att SD-regeringen gjort att Sverige nu har mycket svårare att nå klimatmålen. M,KD och L lovade svenska folket det motsatta. Enormt svek. Lämnar efter sig enorm klimatskuld. Och har dessutom som de själva säger ”gjort slut på pengarna”.
Visa på X →Rättstat? Just de biståndsprojekt som drivs av SD slipper följa regler om redovisning av vart pengarna går - beviljas ändå pengar av regeringen som är beroende av SDs stöd. https://www.dn.se/sverige/trots-extrema-risker-sds-bistandsprojekt-far-23-miljoner/
Visa på X →Det enda rätta för en person med ryggrad. https://www.dn.se/sverige/l-toppen-jan-jonsson-lamnar-politiken/
Visa på X →Regeringens brist på ledarskap och EU:s svajande i klimatfrågan får tydliga konsekvenser för investeringsviljan. Sverige och EU riskerar gå miste om många jobb och få svårare att klara klimatet. https://www.svt.se/nyheter/granskning/att-fanga-in-koldioxid-kan-radda-klimatet-men-satsningarna-pausas
Visa på X →Jag fattar inte. Vad tycker M och KD om punkterna i Sverigelöftet? Står de också bakom? Eller har L bara förhandlat med det största partiet (som ändå bestämmer?)
Visa på X →L har fastställt sin riksdagslista i Stockholm. Väljarna i Sthlm kan tyvärr inte rösta på ngt Jan Jönsson-parti som är lite emot Sd.


SD ”jag vet inte” vill ha statsministerposten. Men har alltså alltid ”oturen” att ”mot sitt vetande” ha nära kontakter med ryska och proryska intressen. Märkligt. Händer liksom inget annat parti på det sätt detta händer sd. Hela tiden. https://www.expressen.se/nyheter/politik/bilden-visar-sds-mote--med-ryssvanliga-partiet/
Visa på Bluesky →SD ”jag vet inte” vill ha statsministerposten. Men har alltså alltid ”oturen” att ”mot sitt vetande” ha nära kontakter med ryska och proryska intressen. Märkligt. Händer liksom inget annat parti på det sätt detta händer sd. Hela tiden. https://www.expressen.se/nyheter/politik/bilden-visar-sds-mote--med-ryssvanliga-partiet/
Visa på X →Springnoteregeringsunderlaget.
Visa på Bluesky →Jobbigt när världsmarknadspriset spelar roll.
Visa på Bluesky →Jobbigt när världsmarknadspriset och växelkursen påverkar även nu.
Visa på X →@jonasvlachos @KjellRautio De kör bara med underskott. Lånar på vår allas kredit.
Visa på X →Tyvärr slår de höga drivmedelspriserna hårt i Sverige. Här har regeringen bromsat in elektrifieringstakten. Bara 36,5 % av de nya bilar som såldes i Sverige 2025 var elbilar. I Danmark var motsvarande siffra 67 %. I Norge 96 %.
Visa på Bluesky →Tyvärr slår de höga drivmedelspriserna hårt i Sverige. Här har regeringen bromsat in elektrifieringstakten. Bara 36,5 % av de nya bilar som såldes i Sverige 2025 var elbilar. I Danmark var motsvarande siffra 67 %. I Norge 96 %.
Visa på X →Vad tror du?
Visa på Bluesky →Kanske hade varit bra med mer svensk drivmedelsproduktion just nu?
Visa på Bluesky →Mer än hälften av de statliga klimatmiljarderna användes inte förra året. Socialdemokraternas @asawestlund.bsky.social och Centerns Rickard Nordin kritiserar regeringen.
Visa på Bluesky →Kanske hade varit rätt bra med mer svensk drivmedelsproduktion nu?
Visa på X →