Arbetslösheten har bitit sig fast på höga nivåer. Varför fortsätter regeringens passivitet? https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9115052
Visa på X →402
inlägg
”Sverigemoderaterna” blir verklighet när SD och moderaterna blir överens om att sänka din a-kassa och inkomstförsäkring. Du betalar priset.
Visa på X →Vi kräver återbetalningsstopp för Arbetsförmedlingen. Regeringen behöver se till att pengar som riksdagen beslutat om, som ska användas till utbildningar som leder till jobb, ska faktiskt används i detta läge! https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V6Rj04/s-lat-arbetsformedlingen-behalla-miljarder
Visa på X →När fack, arbetsgivare, branschorganisationer, oppositionen och samarbetspartier är överens om att arbetsmarknadsministern inte levererar, då vet man att nåt är riktigt fel på arbetsmarknadspolitiken. https://www.altinget.se/artikel/tror-regeringen-att-deras-arbetsmarknadspolitik-ska-lyckas
Visa på X →Kvällens intervju i Agenda visar tydligt att Sverige behöver byta både arbetsmarknadspolitik & arbetsmarknadsminister. Bort från passivitet & politik som gör folk socialbidragsberoende & in med yrkesutbildning, omställning och rörlighet på arbetsmarknaden.https://omni.se/a/bm9R9k
Visa på X →Hej @jimmieakesson . Varför vill du inte avskaffa karensavdraget? Är det rimligt att arbetare och tjänstemän som inte kan jobba hemifrån tvingas ta hela kostnaden?
Visa på X →Arbetslösheten fortsätter att öka och ligger nu på samma nivå som under pandemin. Nu tredje högsta arbetslöshet i EU. Arbetsmarknadsministern fortsätter att visa total passivitet. Dags för statsministern att byta både jobbpolitik och arbetsmarknadsminister.https://www.svd.se/a/GxlmBl/shekarabi-kristersson-maste-sparka-johan-britz?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →För dem som förnekar detta: https://arbetet.se/2025/09/03/panikslagen-arbetslosa-agneta-far-klara-sig-pa-6000-nar-stodet-andras/
Visa på X →Får många såna meddelanden från långtidsarbetslösa som får sin a-kassa/aktivitetsstöd sänkt av regeringen/SD just nu. Många är äldre som har svårt att hitta nytt jobb. Sammanlagt över 80 000 svenskar. Många blir beroende av försörjningsstöd. Varför gör du så här @jimmieakesson ?

Dags för regeringen att byta både arbetsmarknadspolitik och arbetsmarknadsminister. Oavsett om man är höger eller vänster borde man inte vara nöjd med utvecklingen på svensk arbetsmarknad.

Veckans gäst i podden ”Ardalan träffar” är vakten Jarmo Rahikainen som går i pension nu på fredag efter 40 år i Sveriges riksdag. Hans varma och professionella bemötande av ledamöter, tjänstemän och besökare och glada humör är något som jag och många andra inspireras av.
Visa på X →Tre månader har passerat sen debatten med arbetsmarknadsministern. Arbetslösheten har fortsatt att öka, nu på samma nivå som under pandemin. Inga åtgärder har vidtagits. Hur länge tänker statsministern behålla en jobbpolitik och en arbetsmarknadsminister som inte levererar?
Visa på X →Man kan ha olika syn på arbetsmarknadspolitiken. Min kritik handlar inte om det. Tredje liberala arbetsmarknadsministern på 1 1/2 år levererar inte i ett läge där Sverige behöver insatser mot arbetslösheten och för att försvara vår arbetsmarknadsmodell. https://omni.se/a/L4p5KJ
Visa på X →Regeringens arbetslinje.

Arbetslösheten ligger nu på samma nivå som under pandemin. Det krävs åtgärder här och nu. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMEEjM/s-kraver-krissamtal-om-arbetslosheten
Visa på X →Dags att ta tag i arbetslösheten. Vi kan inte acceptera att arbetslösheten nu når samma nivå som under pandemin. https://www.expressen.se/nyheter/politik/s-krav-pa-kristersson-sparka-britz/
Visa på X →Hur hög arbetslöshet tål Sverige?
Visa på X →Regeringens arbetsmarknadspolitik går ut på att straffa äldre arbetslösa för att de inte tar jobb som inte finns. Så vansinnigt sorgligt. https://www.dn.se/ekonomi/sankt-aktivitetsstod-drabbar-tusentals-pang-bom-fem-tusenlappar-bort/
Visa på X →Nu har vi lika hög arbetslöshet som under pandemin. Läs de orden igen.
Visa på X →Hur hög arbetslöshet tolererar regeringen? https://www.svd.se/a/zARBww/s-toppen-det-kommer-inga-initiativ?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Nya siffror från SCB. Arbetslösheten fortsätter att öka. Sverige har numera en arbetslöshet på 9 procent. Vi närmar oss Spanien som har högst i EU. När ska regeringen vakna? Hur kan regeringen inte ha en plan för att lösa jobbkrisen och agera för att få ner arbetslösheten?

På tal om regeringens sk ”arbetslinje”. Antalet helårsekvivalenter av sociala ersättningar och bidrag var 708 249 under 2022 och 748 075 under 2024. 100 000 fler är arbetslösa.
Visa på X →Det är hårt sagt, men jag har fog för det: arbetsmarknadsministerposten har blivit en semesterpost. Blir du arbetsmarknadsminister i den här regeringen tar du semester. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/bm9b3d/shekarabi-rasar-mot-sankta-stodet-det-ar-ett-han?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Arbetsmarknadsministern (mandatperiodens tredje) pratar om allt annat än arbetsmarknadspolitik i lördagsintervjun. Massarbetslöshet har bitit sig fast & regeringen har tappat kontrollen över arbetslösheten. Ny jobbpolitik med insatser som skapar vägar till jobb behövs här och nu.
Visa på X →Det här är en verklighet vars existens förnekas av statsministern. När tänker regeringen ta ungdomsarbetslösheten på allvar? https://www.dn.se/insidan/anna-28-sokte-over-100-jobb-fick-flytta-hem-till-foraldrarna-igen/
Visa på X →